Jump to content

OS-100 i Ryssland


Maverick

Recommended Posts

Satt och kollade på www.mil.se, såg då att OS-100 (moddad Saab 340 med spaningskamera) hade gjort premiär i Ryssland

 

Os-100 i Ryssland

 

Satt och läste Hans blix bok om UNMOVIC och deras inspektioner

Där hade man planerat att utnyttja en Rysk AN30 för att ta spaningsbilder över irak som en del i verifieringsarbetet.

Dock hade de bara lyckats göra en flygning med nämnda kärra på grund av byråkratiskt krångel och annat.

 

Satt då och funderade på om våran OS-100 skulle kunna utnyttjas i ett liknande scenario??

 

Ex... Nordkorea lägger sig platt på ryggen och tillåter UNMOVIC att göra inspektioner i deras land.

 

Skulle då Sverige kunna bidra med OS-100??

 

Det som i min värld kanske talar emot detta är att i Open skies fördraget finns ett förbehåll avseende upplösningen.

Innebär det att kameran i OS-100 har för dålig upplösning för att kunna uttnyttjas på ett bra sätt??

 

Åsikter??

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle vi vara det minsta intresserade att överflyga nordkorea?

Jag finner det beklämmande att så många är intresserade av att vi skall "bidra". Krigsmakten är inte till för att ge dess anställda ett intressant arbete. Den är inte heller till för att ge internationell renomé till sittande politiker. Deras framtida karriär möjligheter inom internationella organisationer är inte ett uppdrag för den krigsmakt jag är beredd att betala för.

 

 

Jag hoppas verkligen vi använder flygplanet för nyttiga saker. Förslagsvis spaning inom open-skies programmet på länder i vår närhet.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle vi vara det minsta intresserade att överflyga nordkorea?

Jag finner det beklämmande att så många är intresserade av att vi skall "bidra". Krigsmakten är inte till för att ge dess anställda ett intressant arbete. Den är inte heller till för att ge internationell renomé till sittande politiker. Deras framtida karriär möjligheter inom internationella organisationer är inte ett uppdrag för den krigsmakt jag är beredd att betala för.

 

 

Jag hoppas verkligen vi använder flygplanet för nyttiga saker. Förslagsvis spaning inom open-skies programmet på länder i vår närhet.

Ex... Nordkorea lägger sig platt på ryggen och tillåter UNMOVIC att göra inspektioner i deras land.

 

Ett exempel Helge....... ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle vi vara det minsta intresserade att överflyga nordkorea?

Jag finner det beklämmande att så många är intresserade av att vi skall "bidra". Krigsmakten är inte till för att ge dess anställda ett intressant arbete. Den är inte heller till för att ge internationell renomé till sittande politiker. Deras framtida karriär möjligheter inom internationella organisationer är inte ett uppdrag för den krigsmakt jag är beredd att betala för.

 

 

Jag hoppas verkligen vi använder flygplanet för nyttiga saker. Förslagsvis spaning inom open-skies programmet på länder i vår närhet.

Ex... Nordkorea lägger sig platt på ryggen och tillåter UNMOVIC att göra inspektioner i deras land.

 

Ett exempel Helge....... ;)

 

 

Tack Fa/Kapten... Att någon förstod...

 

Det jag menar är följande...

 

Vad folk än säger... Så är internationell verksamhet i olika former HÖGST (??) prioriterat i försvarsmakten av idag.

 

Om ett fpl utnyttjas för 5-10 uppdrag så borde det finnas kapacitet OM FN, EU eller IAEA begär hjälp så varför skulle vi inte ställa upp ??

 

Men frågan är som följer:

 

De begränsningar Open Skies sätter (se nedan) gör de att bildkvaliteten blir för låg för att på ett praktiskt sätt kunna användas??

 

* Optisk kamera med en maximal upplösning på 30 cm

 

* Videokameror med maximal upplösning på 30 cm

 

* Syntetisk apertur radar (SAR) med en maximal upplösning på 300 cm

 

* Passiva infraröda sensorer med en maximal upplösning på 50 cm (får börja användas 3 år efter att avtalet trätt i kraft)

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte insatt i ämnet, så min fråga kanske blir lite OT men...

 

Vad är syftet med open skies om "avtalet" inte låter tekniken vara tillräckligt bra..?

Är tanken att tekniken, (som punkten passiva infraröda sensorer antyder..), ska förbättras efterhand som "saker och ting" hinner sopas under mattan....??

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte insatt i ämnet, så min fråga kanske blir lite OT men...

 

Vad är syftet med open skies om "avtalet" inte låter tekniken vara tillräckligt bra..?

Är tanken att tekniken, (som punkten passiva infraröda sensorer antyder..), ska förbättras efterhand som "saker och ting" hinner sopas under mattan....??

Ja alltså... Tillräckligt bra vet jag inte om de inte är.

Det finns säkert de som kan svara bättre på det än jag :D

Var mer en fråga hur stor begränsningen är egentligen.. Jag INBILLAR mig att upplösningen på ex SF37 är avsevärt bättre än så....

 

Sedan är det ju ett avtal som började skissas på under det kalla kriget, så jag misstänker man satte den begränsningen för att alla skulle vara nöjda typ :D

Link to comment
Share on other sites

På det viset...om avtalet kom till på den tiden så är det ju förståligt... ;)

Jag har inte heller någon koll på om denna teknik är tillräckligt eller inte....men någon "flygspanare" ( Alltså inte en sån som tittar uppåt, utan nedåt... :D ) borde det ju finnas här inne, som kan bringa lite klarhet i detta....

 

 

edit: hoppla....blev visst befordrad efter detta inlägg får jag högre lön nu ?

Edited by Fa/Kapten
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte heller någon koll på om denna teknik är tillräckligt eller inte....men någon "flygspanare" ( Alltså inte en sån som tittar uppåt, utan nedåt... :D ) borde det ju finnas här inne, som kan bringa lite klarhet i detta....

Finns minst 2 i alla fall som har bra koll på Spaningskameror :D

Link to comment
Share on other sites

Upplösningsbegränsningen i kameran görs med filter, sedan görs en verifieringsflygning mot ett "bar"mål, alltså en massa streck på marken med gradvis minskande storlek. Värdlandet och överflygande land bedömmer gemensamt vilken flyghöjd som ger maxupplösning på 30 cm. först därefter sker själva överflygningen med observatör från värdlandet ombord för att säkerställa att man bara flyger efter överenskommen höjd och färdplan. Enligt Open Skies avtalet får det ej användas för underrättelseinhämtning utan endast för kontrollverksamhet. All film som tas är allmän handling och får fritt spridas inom Open Skies communityn.

 

30 cm upplösning räcker ganska långt, http://www.fas.org/irp/imint/niirs.htm bläddra ner på denna sidan tills ni kommer till rätt NIIRS skala så får ni en uppfattning om vad man kan urskilja med ett tränat öga.

 

Man skulle utan tvekan kunna använda OS-100 utan filter till en massa andra uppdrag än just open skies.

Link to comment
Share on other sites

Man skulle utan tvekan kunna använda OS-100 utan filter till en massa andra uppdrag än just open skies.

Okki det var en del nyttig info där ;-)

Trodde att begränsningen låg i hårdvaran IMINT-> :angry: <- Mavve

 

Med andra ord var jag inte helt ute och seglade i mina tankar...

 

Frågan är om det finns något internationellt scenario förutom motsvarande UNMOVIC som man skulle ha nytta av den????

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det finns något internationellt scenario förutom motsvarande UNMOVIC som man skulle ha nytta av den????

Énligt en vanligtvis välUNDerättad källa så fanns det ett halvseriöst förslag att fotografera i katastrofområdet i sydostasien. Hur allvarligt menat det var kan jag inte uttala mig om. Men jag kan tänka mig att det är svårt att göra något om man saknar "före" bilder från området.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det finns något internationellt scenario förutom motsvarande UNMOVIC som man skulle ha nytta av den????

Énligt en vanligtvis välUNDerättad källa så fanns det ett halvseriöst förslag att fotografera i katastrofområdet i sydostasien. Hur allvarligt menat det var kan jag inte uttala mig om. Men jag kan tänka mig att det är svårt att göra något om man saknar "före" bilder från området.

Men alltså...

 

En god tanke.. men borde inte spot (eller motsvarande kommersiella bolag) ha tillräckligt bra bilder för det???

Samtidigt borde de ju kunna ta efterbilder??

 

Annars så kan jag som sagt mycket väl tänka mig att de bilderna kunde vara bra att ha i vissa fall...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...