För det första vill jag ge beröm till Unicorn för en utomordentligt intressant scenarioskrivning om än måhända, som det visat sig, vara vissa teknikaliter som tycktes kunna ifrågasättas. Men det är knappast något som bringar skugga över arbetet.
Jag tycker det här är en ovanligt intressant tråd, men känner att många gör ett allvarligt tankefel.
Vad detta är redovisar jag nedan.
1. I fredstid bör vi ha en sådan trovärdig militär förmåga så att vi dels kan hävda vår suveränitet, men huvudsakligen så att den avskräcker främmande makt att genomföra militära operationer riktade mot Sverige. (Detta bör för övrigt också utgöras av en viss expeditionär förmåga för att hävda Svenska intressen utom vårt territorium, men det är ett sidospår.)
Detta betyder inte att vi ska kunna ställa en enorm samlad här på krigsfot när njallarhorn ljuder, utan att vi ska kunna bita ifrån oss så pass att det verkligen inte är en försumbar faktor i ett övervägande att kränka Svenskt territorium och vår suveränitet.
2.Vid det troligaste storskaliga angreppet, ett s k ÖA (Överraskningsanfall), är FM uppgift att möta sådant angrepp så att en angripare tillfogas svåra förluster som ständigt skall ställa denne frågan om det är värt det.
Detta innebär att vi bör ha ett snabbt verksamt försvar, som har hög utbildnings- och materielståndpunkt (Tänk PersQ/MtrlQ 5 ungefär.) och inte ett
förrådsställt invasionsförsvar, utan snarare ett invasionsförsvar som kan betecknas med modeordet "insatsförsvar". Alltså ett ständigt berett försvar som kan sammankallas på 0-48 timmar och redan vara mycket samövade och har "inskjutna vapen", så att säga.
3. Vid en eventuell (och kanske trolig) efterföljande ockupation skall försvaret kunna tillfoga ockupanten sådana svårigheter att en långvarig ockupation blir mycket obekväm.
Detta innebär att vi behöver en större massa som kan "gömma sig i skogen" med AK, minor och P-skott. Denna massa behöver förmodligen vara vesäntligt större en än den insatsförsvarsdel som ska möta upp ett ÖA. Den behöver heller inte ha den korta mobtiden, eller den höga utbildningsståndpunkt som ett stående förband har och kan således personalförsörjas av värnpliktiga medborgare ungefär enligt gammal modell.
De "tankefel" jag vill trycka på är alltså att vi inte KAN förväntas stå emot "StorM Gul" ett helt krig, utan vi får helt enkelt satsa på att göra det jobbigt att ockupera och på så sätt påskynda ett urdragande som i den avgörande majoriteten av alla plausibla scenarion, är oundvikligt. Följdaktligen är detta heller inget skäl till att inte ha en trovärdig FM, då det snarast skulle leda till en, i angriparens ögon, betydligt bekvämare ockupation. Ovanstående skäl kan även tillämpas på ÖA, då en angripare inte har så mycket bryderier över den rent militära operationen om vår FM inte bedöms kunna göra motstånd. Följdaktligen ökar risken för någon form av ett strategiskt överfall i alla lägen, om vi inte har ett försvar med substans.
Jag hoppas inte detta missförstås som en agitation mot den ena eller den andra, och inte heller som alltför OT, då jag bedömde det ligga inom de närmast föregående inläggens ämnen.
This post has been edited by Forsberg: Monday 09 June 2008, kl 17:08
Ammunitionen tog slut till sist, nu kan ni kalla mig the Sundance kid.