Jump to content

- - - - -

Bofors "AGR"? Bofors "CG-40"?

16 replies to this topic

#1 hiphink

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 51 posts

Posted Monday 16 February 2004, kl 20:28

Var inne och tittade på FMVs sida framtida understödsvapen som sett likadan ut i flera års tid nu. Bland annat säges det att: "Försök med dessa vapen kommer att påbörjas under 1999. En anskaffning är inplanerad till 2003."

Bland de vapensystem som i förbigående nämns i sammanhanget "intelligent ammo" har vi förutom USAs OICW och OCSW även de mystiska modellerna Bofors 40mm Granatkarbin "AGR" och Bofors 40 mm Granatspruta "CG 40". Någon som vet mer om det här? "AGR"en verkar vara en papperskonstruktion, men någon måste ju ha tänkt till en del och jag undrar vad det blev av det hela? Vad CG-40'n anbelangar måste jag erkänna att jag inte begriper sammanhanget alls. Vapnet på bilden är vad jag kan förstå en Saco Defence "STRIKER"-prototyp. Detta vapen förekommer i några amerikanska pdf:er rörande det s.k ALGL-projektet (Advanced Lightweight Grenade Launcher), där omnämns Bofors som leverantör av ammunition, men definitivt inte som leverantör av systemet i sig (så var kommer uppgiften om "CG-40" ifrån?) Bofors del i projektet har senare övertagits av NAMMO, som dock på sin hemsida anger att deras produkt bygger på ett Bofors-patent. Saco Defence är nedlagt eller har bytt namn (vet inte vilket).

Någon som kan bringa klarhet i denna röra? Vad blev det av det här tänkandet? Är intelligent ammo inte längre något för FM? Jag tycker det var rätt mycket "surr" om sådana här system för några år sedan, men har inte hört något på rätt länge nu. Hade en "AGR" varit något för FM? "CG-40"?

#2 dxl

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,948 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Västra slutvärnet
  • GU:Träng
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Monday 16 February 2004, kl 22:14

40mm granatspruta har väl funnits ett bra tag nu.
Och kan tänka mig att man valt bort AGR och oicw för den moddade AK5
To glory and adventure
"Part of being a Soldier is understanding the past, knowing the importance of the battles that have been fought and understanding the long term ramifications of how we conduct ourselves in combat"/SgtMajor. Kevin R Benson

#3 Panzerfaust

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,468 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Anonymt

Posted Tuesday 17 February 2004, kl 11:55

dxl, on Feb 16 2004, 22:14, said:

Och kan tänka mig att man valt bort AGR och oicw för den moddade AK5
Smart val om så är fallet...
Varför hålla på och fjanta med massa hyperteck vapen som ändå tar massvis med år innan den är helt fel fri?
Har svårt att tro utproving 99 och att vapnet skulle vara helt fel fritt 2003.

När man har en fullt fungerande bössa som förmodligen blir mycket billigare att modda än anskaffa helt nya vapen.

Har ju så klart ingen erfarenhet av dom där två bössorna, AGR och OICW.
Men törs tro att det tar massvis med resurser och år innan dom kommer upp i den duglighet som AK5an har idag, eller har jag fel?
Och med dåliga tider va gäller Ekonomi i FM så skulle jag rent ut sagt spy galla om man skall börja föra in massa ny vapen efter allt som lagts ner på AK5CF och AK4B.

Nä, dax att pallra sig tillbaka till skolan! ,O

Edited by Panzerfaust, Tuesday 17 February 2004, kl 12:00.

<span style='color:blue'>haha Jag visste dé! Du vill ligga med mig!! Men det går inte serrö!</span>

#4 hiphink

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 51 posts

Posted Tuesday 17 February 2004, kl 22:06

Nja, nu var det väl inte tänkt att de skulle konkurrera med AK-5an, båda var tänkta som understödsvapen så vitt jag förstår. Riktigt hur det var tänkt att ingå i organisationen vet jag inte. "CG-40"n är ju i allt väsentligt en upphottad granatspruta så dess plats kan man ju gissa sig till, uppgradering på befintliga system. Var någonstans AGR'en skulle ingå framstår däremot som mer svårbedömt.

Ja, jag vet inte. Jag fick känslan av att det här med programmerbar ammo var något FM tog på allvar för några år sedan, Bofors är ju världsledande och båda produkterna ovan skulle byggt på deras 2P/3P patent. Men sedan blev det plötsligt väldigt tyst och det bidde inte ens en tumme.

Hur är det till exempel med 9040'n? B-versionen förbereddes väl för 3P? Caesar? Har det hänt något där? Skjuts det med 3P annat än som ren testverksamhet?

#5 Harald

Sergeant

• Nivå 7
  • 485 posts
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 18 February 2004, kl 10:34

hiphink, on Feb 17 2004, 22:06, said:

Bofors är ju världsledande och båda produkterna ovan skulle byggt på deras 2P/3P patent.
Denna 40mm am. hade en liten finnes till. Den bidrog till minskad rekyl och därmed minskad vapenvikt. Utan den svenska am. tror jag att AGL striker/CG-40 skulle blivit betydligt tyngre.
“There is no hunting like the hunting of man, and those who have hunted armed men long enough never care for anything else thereafter.” - Ernest Hemingway

"OMLT-team söker aktivt upp fiender med målsättning att förgöra dessa." -SvD

#6 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts
  • Placering:Stockholm, Sweden
  • GU:Kustartilleriet

Posted Friday 08 January 2010, kl 16:33

Är det inte denna som syns 9:05 in i Combat Camera Showcase 2008-2009 i klippet?

Posted Image

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

I am the War Lord and the wrathful God of Combat and I will always lead you from the front, not the rear.
/Richard Marcinko, Commander (Retired), US Navy Seals

#7 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts

Posted Wednesday 13 January 2010, kl 09:04

Efter lite letande verkar det vara General Dynamics MK-47 Striker40

Posted Image

Taget från Broschyren: http://www.gdatp.com...F/A047_MK47.pdf

DATA
Kaliber: 40 mm
Vikt: 18 kg
Längd: 940mm
Längd låda utan pipa: 610 mm
Bredd: 255 mm
Height 205 mm
Eldhastighet: 225 - 300 skott/min
Total Charge Pull: 25 kg
% Mass Recoiling: 55%

MK-47 Striker40 MOD 0 40mm weapon system
General Dynamics Armament and Technical Products is the system integrator of the revolutionary STRIKER40 MK47 40mm Advanced Lightweight Grenade Weapon System. The MK47 marks the first major advancement in crew-served weapon systems since the end of World War II.
Integrating the latest sensing, targeting and comput¬er-programming technology, the MK47 is a reliable, portable 40mm grenade weapon system suited for mobile, tactical combat soldier units. It will provide NATO forces with a decisive technological advan¬tage over enemy forces equipped with older crew-served weapons.

Lightweight Video Sight
Produced by Raytheon, the MK47's sophisticated fire control system utilizes the latest in laser range-finding, I2 night vision and ballistic computer tech¬nology to assist soldiers in the detection, recognition and first-round engagement of target threats.

40mm Ammunition
The MK47 fires all NATO standard 40mm rounds, providing devastating firepower against soft and lightly armored targets. GDATP is collaborating with Nordic Ammunition Company to produce new, cutting edge ammunition capable of keeping the MK47 at the fore¬front of advanced crew served weaponry.

På Nammos hemsida står följande:
http://www.nammo.com...uct.aspx?id=258

40mm x 51 PPHE, US MK285
Programmable Prefragmented High Explosive Air-Burst ammunition is especially made to defeat targets in defilade e.g. behind corners, on rooftops and in foxholes. A nose mounted fuze will make the fragments be distributed sidewards and rearwards. The ammunition is highly effective in urban terrain.
The fuze provides Air-Burst (time), point detonation and self-destruct capabilities.
The round is made for use in the MK47 Striker40 Automatic Lightweight Grenade Launcher.

Länkar:
http://en.wikipedia....i/Mk_47_Striker
http://www.army-guid...roduct3357.html

Någon som provat den?
I am the War Lord and the wrathful God of Combat and I will always lead you from the front, not the rear.

#8 simon

Pensionerad BlåGul

• Nivå 5
  • 3,455 posts
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Wednesday 13 January 2010, kl 14:41

Framförallt, vad gör den i famnen på en svensk soldat?
"Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment."
- Andre Maurois

#9 Doggydriver

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 979 posts
  • Placering:Mitt i landet
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Wednesday 13 January 2010, kl 17:00

Internet är svårt, hittade en sida vars trovärdighet jag inte kunde bedöma, där "Striker 40" även benämndes "CG-40", dock nämndes inte Bofors. Felaktig namngivning i nämnda text, eller såld design?

Riktmedlet i Youtubeklippet ser ut som ett "Aimpoint BR8" som jag inte hört talas om innan.
Posted Image

Hittade en artikel från defensereview (tror jag det var), där siktet omnämndes, ämnat för understödsvapen, och skall tydligen ge en riktpunkt för ett uppmätt avstånd till målet.

Att det sitter i nävarna på di svenske kan ju KANSKE förklaras med försöken som enligt FMV skulle bedrivas.

Inget av det jag skrivet kan säkerställas från min sida, men sådant här tycker jag är mer än lite intressant (Vad är det? Vad gör det där? Varför?)

/Edit: Övertydlighet mina herrar och damer. Vem kan bidra med kvalificerade förslag/gissningar. Kan någon (bl a viss blågul med insikt i mer exotiska vapensystem) verifiera eller avfärda? (Flyttade även ner bilden en rad)

Edited by Doggydriver, Wednesday 13 January 2010, kl 17:04.

"High Chaparall frågas - kom"

"Det gör ont att vara dum"

#10 Adeptus Bellum

MM Apr 09

• Nivå 9
  • 129 posts
  • Placering:Fo 43
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Wednesday 13 January 2010, kl 20:48

@Doggydriver
Aimpoint BR8
Dieu n'est pas pour les gros bataillons, mais pour ceux qui tirent le mieux. - Voltaire

#11 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts

Posted Thursday 14 January 2010, kl 01:09

BR8 omnämns på en sida i Per Arvidssons Automatkarbinen sid 90.
Där visas den även monterad på en MK-47 Striker40.

I texten nämns följande

De (Aimpoint, min anm) levererade hösten 2008 tio prototyper (av BR8, min anm) som provas på Ak 5C med granattillsats, nya lätta granatsprutor (min fetning), samt på granatgeväret

#12 Doggydriver

• Nivå 6
  • 979 posts

Posted Thursday 14 January 2010, kl 13:42

Tack till Adeptus Bellum och Henke, nu fick jag min nyfikenhet något stillad.

#13 Nifelhel

Ingen särskild

• BlåGul ·²
  • 2,686 posts
  • Placering:Worst Coast
  • GU:Infanteriet/mek

Posted Thursday 14 January 2010, kl 22:00

Får väl kontra Adeptus Bellums länk med en nyare sådan, en från 2009 med lite annan fakta om BR8.

Aimpoint BR8 Ljungfelt.pdf

Intressant att FMV beställt 100st till Carl-Gustaf ISW(Infantry Support Weapon?) med leverans mitten/sent 2010. :tveka:
All religion is a crutch for people who are too weak to get through life on their own.
fritt citerat Kerry King
In order to do good, you may have to engage in evil. R.S.Mcnamara
ops sus

#14 cazorp

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 184 posts
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Frisedel

Posted Sunday 17 January 2010, kl 17:03

View Postsimon, on Jan 13 2010, 14:41, said:

Filmat på "Aimpoint live firing days" nere i Skåne tidigare i år eller någon förevisning kanske?

#15 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Monday 18 January 2010, kl 10:25

View Postcazorp, on Jan 17 2010, 17:03, said:

View Postsimon, on Jan 13 2010, 14:41, said:

Filmat på "Aimpoint live firing days" nere i Skåne tidigare i år eller någon förevisning kanske?

Mycket troligt. Svensk industri samarbetar ofta med FM vid framtagande av profilmaterial för sina produkter.

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#16 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts

Posted Wednesday 20 January 2010, kl 10:45

Jag har fått lite information från Per Arvidsson, mer om det senare.

Under tiden hittade jag denna PowerPoint han gjort för en presentation.
Swedish Small Arms ProgramsPresentation at NDIA Small Arms ConferenceLas Vegas, May 20, 2009
http://www.dtic.mil/ndia/2009infantrysmall...vparvidsson.pdf

#17 Doggydriver

• Nivå 6
  • 979 posts

Posted Thursday 21 January 2010, kl 18:05

Tätt med information här - tack till alla bidragande!

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users