Bofors "AGR"? Bofors "CG-40"?
Posted Monday 16 February 2004, kl 20:28
Bland de vapensystem som i förbigående nämns i sammanhanget "intelligent ammo" har vi förutom USAs OICW och OCSW även de mystiska modellerna Bofors 40mm Granatkarbin "AGR" och Bofors 40 mm Granatspruta "CG 40". Någon som vet mer om det här? "AGR"en verkar vara en papperskonstruktion, men någon måste ju ha tänkt till en del och jag undrar vad det blev av det hela? Vad CG-40'n anbelangar måste jag erkänna att jag inte begriper sammanhanget alls. Vapnet på bilden är vad jag kan förstå en Saco Defence "STRIKER"-prototyp. Detta vapen förekommer i några amerikanska pdf:er rörande det s.k ALGL-projektet (Advanced Lightweight Grenade Launcher), där omnämns Bofors som leverantör av ammunition, men definitivt inte som leverantör av systemet i sig (så var kommer uppgiften om "CG-40" ifrån?) Bofors del i projektet har senare övertagits av NAMMO, som dock på sin hemsida anger att deras produkt bygger på ett Bofors-patent. Saco Defence är nedlagt eller har bytt namn (vet inte vilket).
Någon som kan bringa klarhet i denna röra? Vad blev det av det här tänkandet? Är intelligent ammo inte längre något för FM? Jag tycker det var rätt mycket "surr" om sådana här system för några år sedan, men har inte hört något på rätt länge nu. Hade en "AGR" varit något för FM? "CG-40"?
Posted Monday 16 February 2004, kl 22:14
Och kan tänka mig att man valt bort AGR och oicw för den moddade AK5
"Part of being a Soldier is understanding the past, knowing the importance of the battles that have been fought and understanding the long term ramifications of how we conduct ourselves in combat"/SgtMajor. Kevin R Benson
Posted Tuesday 17 February 2004, kl 11:55
dxl, on Feb 16 2004, 22:14, said:
Varför hålla på och fjanta med massa hyperteck vapen som ändå tar massvis med år innan den är helt fel fri?
Har svårt att tro utproving 99 och att vapnet skulle vara helt fel fritt 2003.
När man har en fullt fungerande bössa som förmodligen blir mycket billigare att modda än anskaffa helt nya vapen.
Har ju så klart ingen erfarenhet av dom där två bössorna, AGR och OICW.
Men törs tro att det tar massvis med resurser och år innan dom kommer upp i den duglighet som AK5an har idag, eller har jag fel?
Och med dåliga tider va gäller Ekonomi i FM så skulle jag rent ut sagt spy galla om man skall börja föra in massa ny vapen efter allt som lagts ner på AK5CF och AK4B.
Nä, dax att pallra sig tillbaka till skolan!
Edited by Panzerfaust, Tuesday 17 February 2004, kl 12:00.
Posted Tuesday 17 February 2004, kl 22:06
Ja, jag vet inte. Jag fick känslan av att det här med programmerbar ammo var något FM tog på allvar för några år sedan, Bofors är ju världsledande och båda produkterna ovan skulle byggt på deras 2P/3P patent. Men sedan blev det plötsligt väldigt tyst och det bidde inte ens en tumme.
Hur är det till exempel med 9040'n? B-versionen förbereddes väl för 3P? Caesar? Har det hänt något där? Skjuts det med 3P annat än som ren testverksamhet?
Posted Wednesday 18 February 2004, kl 10:34
hiphink, on Feb 17 2004, 22:06, said:
"OMLT-team söker aktivt upp fiender med målsättning att förgöra dessa." -SvD
Posted Friday 08 January 2010, kl 16:33

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.
/Richard Marcinko, Commander (Retired), US Navy Seals
Posted Wednesday 13 January 2010, kl 09:04

Taget från Broschyren: http://www.gdatp.com...F/A047_MK47.pdf
DATA
Kaliber: 40 mm
Vikt: 18 kg
Längd: 940mm
Längd låda utan pipa: 610 mm
Bredd: 255 mm
Height 205 mm
Eldhastighet: 225 - 300 skott/min
Total Charge Pull: 25 kg
% Mass Recoiling: 55%
MK-47 Striker40 MOD 0 40mm weapon system
General Dynamics Armament and Technical Products is the system integrator of the revolutionary STRIKER40 MK47 40mm Advanced Lightweight Grenade Weapon System. The MK47 marks the first major advancement in crew-served weapon systems since the end of World War II.
Integrating the latest sensing, targeting and comput¬er-programming technology, the MK47 is a reliable, portable 40mm grenade weapon system suited for mobile, tactical combat soldier units. It will provide NATO forces with a decisive technological advan¬tage over enemy forces equipped with older crew-served weapons.
Lightweight Video Sight
Produced by Raytheon, the MK47's sophisticated fire control system utilizes the latest in laser range-finding, I2 night vision and ballistic computer tech¬nology to assist soldiers in the detection, recognition and first-round engagement of target threats.
40mm Ammunition
The MK47 fires all NATO standard 40mm rounds, providing devastating firepower against soft and lightly armored targets. GDATP is collaborating with Nordic Ammunition Company to produce new, cutting edge ammunition capable of keeping the MK47 at the fore¬front of advanced crew served weaponry.
På Nammos hemsida står följande:
http://www.nammo.com...uct.aspx?id=258
40mm x 51 PPHE, US MK285
Programmable Prefragmented High Explosive Air-Burst ammunition is especially made to defeat targets in defilade e.g. behind corners, on rooftops and in foxholes. A nose mounted fuze will make the fragments be distributed sidewards and rearwards. The ammunition is highly effective in urban terrain.
The fuze provides Air-Burst (time), point detonation and self-destruct capabilities.
The round is made for use in the MK47 Striker40 Automatic Lightweight Grenade Launcher.
Länkar:
http://en.wikipedia....i/Mk_47_Striker
http://www.army-guid...roduct3357.html
Någon som provat den?
Posted Wednesday 13 January 2010, kl 14:41
- Andre Maurois
Posted Wednesday 13 January 2010, kl 17:00
Riktmedlet i Youtubeklippet ser ut som ett "Aimpoint BR8" som jag inte hört talas om innan.

Hittade en artikel från defensereview (tror jag det var), där siktet omnämndes, ämnat för understödsvapen, och skall tydligen ge en riktpunkt för ett uppmätt avstånd till målet.
Att det sitter i nävarna på di svenske kan ju KANSKE förklaras med försöken som enligt FMV skulle bedrivas.
Inget av det jag skrivet kan säkerställas från min sida, men sådant här tycker jag är mer än lite intressant (Vad är det? Vad gör det där? Varför?)
/Edit: Övertydlighet mina herrar och damer. Vem kan bidra med kvalificerade förslag/gissningar. Kan någon (bl a viss blågul med insikt i mer exotiska vapensystem) verifiera eller avfärda? (Flyttade även ner bilden en rad)
Edited by Doggydriver, Wednesday 13 January 2010, kl 17:04.
"Det gör ont att vara dum"
Posted Wednesday 13 January 2010, kl 20:48
Posted Thursday 14 January 2010, kl 01:09
Där visas den även monterad på en MK-47 Striker40.
I texten nämns följande
Posted Thursday 14 January 2010, kl 13:42
Posted Thursday 14 January 2010, kl 22:00
Aimpoint BR8 Ljungfelt.pdf
Intressant att FMV beställt 100st till Carl-Gustaf ISW(Infantry Support Weapon?) med leverans mitten/sent 2010.
fritt citerat Kerry King
In order to do good, you may have to engage in evil. R.S.Mcnamara
ops sus
Posted Monday 18 January 2010, kl 10:25
cazorp, on Jan 17 2010, 17:03, said:
Mycket troligt. Svensk industri samarbetar ofta med FM vid framtagande av profilmaterial för sina produkter.
"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952
Posted Wednesday 20 January 2010, kl 10:45
Under tiden hittade jag denna PowerPoint han gjort för en presentation.
Swedish Small Arms ProgramsPresentation at NDIA Small Arms ConferenceLas Vegas, May 20, 2009
http://www.dtic.mil/ndia/2009infantrysmall...vparvidsson.pdf
Posted Thursday 21 January 2010, kl 18:05
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users