Jump to content

- - - - -

Angående Green Cards och medborgarskap i USA

218 replies to this topic

#1 Devil_Dogs

BANNAD

• Nivå 10
  • 25 posts
  • Placering:Hässleholm i Skåne
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 25 December 2003, kl 23:10

Hej.

Har sätt att det finns en del frågetecken angående Green Cards och medborgarskap för att kunna gå med i USA´s militär.
Då jag själv ska in i Marinkåren så har jag under ca 1 års tid sökt mig fram för att hitta någon eller något som kunnat hjälpa mig på vägen.

Under det året så fick jag information om allt möjligt, och nu ska vi reda ut en del av det här, så ni som undrar får veta ;)

För att gå med i antingen US Army eller US Marine Corps som utlänning krävs MINST ett Green Card, vilket gör att du får bo och jobba i USA under 10 års tid, när dom 10 åren gått, och du skött dig så kan du få ett nytt Green Card för 10 år till.
Jag vet inte hur det gäller i US Navy eller US Air Force.
För att bli officer i USA MÅSTE du va Amerikansk medborgare.

Vad det gäller US Army Rangers är jag inte riktigt säker, för innan jag bestämde mig för Marinkåren pratade jag med "recriuters" från både US Army och US Marine Corps, och jag frågade Army recriutern vad som gällde angående ett så kallat "Ranger contract", och han visste att jag var utlänning, det ända han sa är att jag måste uppfylla synkraven mm, sen gå igenom "Infantry school" och sen blir man skickad till Ranger uttagningarna. Han sa inget om att jag behövde bli amerikanks medborgare, men som sagt, jag är inte säker på den saken.

Men man KAN gå med i US Army om man har ett Green Card.
Och du KAN gå med i US Marine Corps om du har ett Green Card.
Och jag skulle tro man kan gå med i både US Navy och US Air Force med ett Green Card, men om jag fattat det hela rätt, så måste man vara amerikansk medborgare om man vill bli någon sorts stridspilot.
Och för att bli officer så måste du vara amerikansk medborgare, men medborgarskap kan man söka efter 3 år om man varit i det militära, och numera kan man ju ha dubbelt, både ett svenskt och ett amerikanskt medborgarskap.
Och av en US Army recriuter fick jag beskedet att jag hade goda chanser och få ett Green Card inom 5 år om jag inte hade något kriminellt i mitt register.
Men det finns snabbare sätt...

Ett tips jag kan ge er om ni vill komma in i Marinkåren är att ni tar kontakt med dom US Marines som är på US Embassy i Sthlm och frågar dom, dom kommer ANTAGLIGEN mer än gärna se till och få igång ert pappersarbete så snabbt som möjligt.
Jag känner en som gjorde så, 2 månader efter det han besökte ambassaden stog han i dom gula fotspåren på Parris Island.
Det var dock INNAN 9-11.
Så är dom bara på bra humör och vill så kan det gå snabbt.

Har ni tur kanske ni hittar en Amerikansk tjej ;)

För er som tänkter på US Army Rangers kan gå in på www.goarmy.com och chatta på chatten med dom olika rekryterarna, dom kan ge er bra information angående US Army och hur ni ska bära er åt för att kunna gå med där.

Livet är fullt av möjligheter, det gäller bara att fånga dom.

Vet inte om det var någon som var intresserad av denna information jag gett, eller om den ledde fram till något nytt, men nu har jag lagt fram den iallafall, så om någon glädjs av den är det ju bra, annars bara ignorera.

Mvh
Mattias
You'll never get a Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! [Capt. Henry P. Crowe, USMC]

#2 Froddan

Korpral

• Nivå 10
  • 417 posts

Posted Thursday 25 December 2003, kl 23:39

Men vad säger svenska försvarsmakten om att man gör militärtjänst i och för Amerikat?

Edit: stavfel

Edited by Froddan, Thursday 25 December 2003, kl 23:40.

"Nedrustning är som en fest. Ingen vill komma dit förrän alla andra är där."

#3 Devil_Dogs

BANNAD

• Nivå 10
  • 25 posts

Posted Thursday 25 December 2003, kl 23:45

Dom säger inte så mycket, det absolut första jag gjorde var att meila Svenska försvarsmakten och undrade hur jag skulle gå till väga, om det fanns något samspel mellan Svenska försvarsmakten och Amerikanska.

Men det fanns inte, så dom rådde mig att ta kontakt med US Army eller US Marine Corps vilket jag nu ville och tala med dom, för Svenska försvarsmakten rekryterade bara till Sverige.

Dom hjälpte inte, för det får dom inte, o kan inte, men dom kan inte säga emot heller.
Jag vet inte om det finns specifika fall där Svenska försvarsmakten lagt sig i, men vad jag vet av vad dom själva meddelat mig så gör dom inget.

Mvh
Mattias
You'll never get a Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! [Capt. Henry P. Crowe, USMC]

#4 Froddan

Korpral

• Nivå 10
  • 417 posts

Posted Friday 26 December 2003, kl 00:04

Nej, de gör nog inget... förutom att skriva upp dig på listan över förrädare!

:P
"Nedrustning är som en fest. Ingen vill komma dit förrän alla andra är där."

#5 Devil_Dogs

BANNAD

• Nivå 10
  • 25 posts

Posted Friday 26 December 2003, kl 00:06

Froddan, on Dec 26 2003, 00:04, said:

Nej, de gör nog inget... förutom att skriva upp dig på listan över förrädare!

:P
Hahaha möjligt...

Då får dom göra, det hjälps inte :P

#6 FkN

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,326 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Stockholm
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Friday 26 December 2003, kl 00:47

Jag jobbade på US EMB i Stockholm under ett antal år, och det kom minst en ung kille i veckan som ville ta "värvning".

Militärattache personalen snackade lite med dom, och gav dom papper angående hur man går vidare. Därefter fick dom själva ta sig till Frankfurt, där närmaste rekryteringskontor ligger.

Dom Marines som var där var föga intresserade av att "värva" några, dom ville mest att tiden skulle gå så att dom blev klar med sina femårs kontrakt, och sitt länge eftertraktade scholarship till valfritt college.

Iofs kan omständigheterna ändrats sedan jag slutade där, men kan tänka mig att det funkar på samma sätt fortfarande.
- "Det är som att göra mål på sig själv i hockey, då är man dum i huvudet! fattar ni va??"
- En annan del av Försvarsmakten, den mongolida kusinen...

#7 Devil_Dogs

BANNAD

• Nivå 10
  • 25 posts

Posted Friday 26 December 2003, kl 00:56

Hmm okej.

Jag gick själv inte genom US EMB, det ända jag vet är det jag hört, men självklart finns det alltid 2 sidor, du har kanske rätt att det är så, kanske bättre om man kontaktar en recriuter direkt via internet...

Men dom killarna som kom till Ambassaden, fick dom allting ordnat så det bara var att åka ner till Frankfurt och sen fixa resten?? Jag vet att dom inte rekryterar från US EMB, men att dom därifrån kan fixa dina papper så du kan besöka en recriuter nästan omedelbart ska ha gått o göra, iallafall INNAN 9-11, det vet jag, men jag vet inte hur d blitt efter...

Men när dom åkte till Frankfurt, var dom lovade nånting då eller var d bara på ren vinst eller förlust??

#8 Panzerfaust

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,468 posts

Posted Friday 26 December 2003, kl 10:47

Jag har länge varit intresserad.
Men fattar inte riktigt nu... blir lite förvirrad :blink:

Trodde man va tvungen att åka till USA och vara där först? har jag fel då?
Som jag uppfattar det som skrivs här kan man sköta pappers jobbet genom sthlm, vid ambasaden. Sen vidare till en rekryterare i frankfurt?

Måste man fixa bostad sen eller bor man helatiden på förläggningarna man är stationerad till?

Tack för informationen föresten, den va bra och matnyttig!
:navy:
<span style='color:blue'>haha Jag visste dé! Du vill ligga med mig!! Men det går inte serrö!</span>

#9 Devil_Dogs

BANNAD

• Nivå 10
  • 25 posts

Posted Friday 26 December 2003, kl 11:58

Du måste ha en adress i USA, en bostad alltså...
Men det kan nog US Marine Corps hjälpa till med...

Annars e d inte så svårt och fixa ändå, bara man inte söker på Manhattan eller något sådant.

#10 FkN

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,326 posts

Posted Friday 26 December 2003, kl 14:02

Men dom killarna som kom till Ambassaden, fick dom allting ordnat så det bara var att åka ner till Frankfurt och sen fixa resten?? Jag vet att dom inte rekryterar från US EMB, men att dom därifrån kan fixa dina papper så du kan besöka en recriuter nästan omedelbart ska ha gått o göra, iallafall INNAN 9-11, det vet jag, men jag vet inte hur d blitt efter...

Men när dom åkte till Frankfurt, var dom lovade nånting då eller var d bara på ren vinst eller förlust??

Nej dom fick enbart information om hur man går tillväga. Vet inte exakt, men jag kan inte tänka mig att det var något annat än vinst eller förlust...
- "Det är som att göra mål på sig själv i hockey, då är man dum i huvudet! fattar ni va??"

#11 FkN

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,326 posts

Posted Friday 26 December 2003, kl 14:04

Trodde man va tvungen att åka till USA och vara där först? har jag fel då?
Som jag uppfattar det som skrivs här kan man sköta pappers jobbet genom sthlm, vid ambasaden. Sen vidare till en rekryterare i frankfurt?

Som du kanske vet så har USA flera armè baser i Tyskland, så det är dit man får vända sig. Vad jag vet så lämnar deras ambassad i Stockholm endast ut information om hur man skall gå tillväga.

#12 Triggerpuller

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 948 posts
  • Placering:Alta
  • GU:Foreign Service

Posted Friday 26 December 2003, kl 14:49

Lite OT men eftersom frågor dök upp om svenska FM kontra tjänstgöring i utlandet tänkte jag sprida lite info jag fick av Pliktverket då jag ringde och ställde frågor om krigsplacering och pliktlagens tillämpning då man bor i utlandet.

Din krigsplacering kommer att upphöra så fort du flyttar utomlands, detta med anledning av att Pliktverket inte får skicka inkallelseorder och liknande utanför riket. Därmed upphör man att vara värnpliktig på sätt och vis. Spärrtiden var 3 månader. Flyttar man sedan hem innan man åldersmässigt frångått att vara värnpliktig kommer man att få en ny krigsplacering, (personalreserven).
Langt bort i helvitta,
langt nol i väla,
dra je mitt dragspel
för värka i själa.

Bålga ä spröcken.
Å spröcken ä själa.
Langt nol i helvitta.
Langt bort i väla.

Helmer Grundström, Detta är mitt land.

#13 Grunt

Korpral

• Nivå 10
  • 326 posts
  • Placering:Nykvarn

Posted Friday 26 December 2003, kl 15:17

Mycket intressant läsning.

Har ett par frågor:

Hur fungerar antagningen till de olika vapengrenarna? Ställs det högre krav på sökande till USMC än exempelvis till USARMY vid testerna i Frankfurt?

Av ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att du (Devil dogs) bestämde dig för att söka dig till USMC? (Behöver inte svara om du inte vill)´

//Grunt
- Vilja, våld och vapenfett kan användas till mycket
- Hell Harald den IV!

#14 Devil_Dogs

BANNAD

• Nivå 10
  • 25 posts

Posted Friday 26 December 2003, kl 23:20

Grunt, on Dec 26 2003, 15:17, said:

Mycket intressant läsning.

Har ett par frågor:

Hur fungerar antagningen till de olika vapengrenarna? Ställs det högre krav på sökande till USMC än exempelvis till USARMY vid testerna i Frankfurt?

Av ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att du (Devil dogs) bestämde dig för att söka dig till USMC? (Behöver inte svara om du inte vill)´

//Grunt
Hej

Högre krav vid Frankfurt vet jag inte, men jag vet att om du i USA besöker en USMC recriuter så ställer dom högre krav på dig än vad US Army recriutern gör, inte alltid kanske, men jag har talat med ca 5-6 st recriuters från bägge "grenar" och US Army recriutersen lovar mest en massa, och snackar mycket om bonusar och sånt man kan få i US Army.
medan Marinkårens recriuter snackar mycket om vad som blir bäst för dig, vad som gäller och vad som kommer krävas av dig, har till och med hört om USMC recriuters som tränat tillsammans med sin "recriut" inför Boot Camp.

Och en USMC recriuter sänder dig oftast inte till Boot Camp förränns han tycker du visat att du verkligen vill.

Jag vet inte hur det gäller för US Army, men i USMC finns det viktbegränsningar i förhållande till din längd som du måste klara, annars får du träna så du blir vältränad och når målen som ställs på dig innan du kan skickas iväg till antingen Parris Island eller San Diego för Boot Camp.

Jag valde Marinkåren för att jag har drömt om det i 7 år nu, det är en dröm, jag har dessutom bott i USA förut under en liten tid och älskar det landet.
Marinsoldaterna är elitsoldater och US Army soldaterna är "reguljära" soldater om man nu kan säga så...(bortsätt från Rangers och Special Forces)
Av vad jag hört från ett antal olika källor och vad man själv kan se om man kollar på båderas hemsidor www.marines.com eller www.goarmy.com så kan man se att Marinkåren är mycket tuffare och hårdare, och jag behöver utmaning.

US Marine Corps officiella sida är dock www.usmc.mil

Ha det gott allesammans

#15 The_mistaken

Vicekorpral

• Nivå 10
  • 267 posts
  • Placering:Strängnäs
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Underhåll/Trafik

Posted Friday 26 December 2003, kl 23:47

@ Devil Dog
Var det före eller efter alla "balla" marinkårs filmer du ville "svika" ditt land?
Jag kanske är lite konservativ men jag tycker att man ska stödja sitt hemland
/Misstaget som är tillbaka efter ett långt uppehåll B)
" Strängnäs, Strängnäs, Strängnäs gick till attack!!!"

#16 Guest_järv_*

• Guest

Posted Saturday 27 December 2003, kl 00:45

@devil dogs

Jag önskar dig lycka till och tycker att du har gjort ett bra val. Men att kalla USMC för elit är nog att ta i, inte minst då det finns 172 000 marinsoldater. Det som är speciellt där brukar ju sägas vara andan och disciplinen och det som faller under minus är att USMC brukar vara den vapengren som har lite mindre pengar till allt jämfört med t ex US Army.

@The_mistaken

Man kan väl inte generellt sett säga att det är fel att ta tjänst i ett annat lands försvarsmakt (tänker på finlandsfrivilliga t ex) och i såna fall tycker jag inte att det finns något som hindrar svenskar att tjänstgöra i USA heller.

#17 Triggerpuller

• Nivå 6
  • 948 posts
  • Placering:Alta

Posted Saturday 27 December 2003, kl 00:49

@Devil_Dogs: Men har du lyckats skaffa ett Green Card och i så fall, hur gick du tillväga?

@The_Mistaken: Man kan väl knappast kalla det att "svika" sitt land. På vilket sätt skall man stödja sitt land då?
Langt bort i helvitta,
langt nol i väla,
dra je mitt dragspel
för värka i själa.

Bålga ä spröcken.
Å spröcken ä själa.
Langt nol i helvitta.
Langt bort i väla.

Helmer Grundström, Detta är mitt land.

#18 Steken

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 135 posts
  • GU:Ingenjör

Posted Saturday 27 December 2003, kl 04:13

Förstår ingenting av det här. Kanske inte meningen heller men denna Devil dogs måste vara en produkt av sten hård PR från USA med sina marinkår rullar

På vilket sätt man kan stödja sitt land? Till att börja med så kan man ju låta bli att gå med i andra länders militärastyrkor. Det är ju ett hett tips. USMC är som järv sa knappast något elit förband, dom har flera gånger plaserat sig dåligt i tävlingar mot andra länders militärer. Dom lär sig mest att springa omkring o vråla macho saker o dö. O innan någon börjar klaga så säger jag med en gång att detta inte är gripet ur luften, min far har en bekant som tjänstgjorde i Franska Främlings legionen, dom hade en samövning med USMC o han fick ett riktigt dåligt intryck av dem. Det var mycket snack o liten verkstad, så elit knappast. Men är det din dröm så säger jag bara lycka till o hoppas att du inte blir besviken.

#19 Gerle

• Nivå 6
  • 850 posts
  • Placering:Twentynine Palms, CA
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Saturday 27 December 2003, kl 06:41

Steken: din fars bekants vittnesmål kan nog vara sant, men var har du hört att man mest springer runt och skriker saker och lär sig att dö? Har hört från säker källa att det är lite mer med det än så.
Admiration of the Nation
We're the finest ever seen,
And we glory in the title of
United States Marine.

#20 Delta Golf

Menig 1kl 4

• Nivå 7
  • 195 posts
  • Placering:Carolina Rediviva
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Saturday 27 December 2003, kl 08:39

DD är tamej17 ingen "landsförrädare" bara för att han gör det berömvärda att gå med i den armé som företräder vårt västerländska levnadssätt och störtar diktaturer (alla håller inte med om det här förstås, men sen så finns det folk som tänder på att skita på varandra :) ) .

Förrädare tycker jag är när man väljer att slåss eller bedra det samhälle och värderingar vi har genom att aktivt kämpa för/stödja motpolen.

På samma sätt anser jag att om nån är förrädare så är det snubben på Guantanamo (såvida han är skyldig dvs vilket det mesta tyder på).

´nuff said, grymt OT

//DG :=o
...::Honesta mors turpi vita potior::...

#21 Panzerfaust

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,468 posts

Posted Saturday 27 December 2003, kl 11:13

Devil_Dogs, on Dec 26 2003, 11:58, said:

Du måste ha en adress i USA, en bostad alltså...
Men det kan nog US Marine Corps hjälpa till med...

Annars e d inte så svårt och fixa ändå, bara man inte söker på Manhattan eller något sådant.
Jo, men måste man inte åka till USA först innan man kan vara 100% säker på att man kommer in? uppfattningen jag fått av det som skrivs här är att man igentligen inte behöver åka längre än till typ tyskland? låter ju lite konstigt :=o Eller inte konstigt, men relativt enkelt, enklare än jag trodde.
<span style='color:blue'>haha Jag visste dé! Du vill ligga med mig!! Men det går inte serrö!</span>

#22 Dass

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 253 posts
  • GU:Amfibie

Posted Saturday 27 December 2003, kl 11:36

nu blir jag sur, DD är knappast någon förrädare eller någon som sviker sitt land!
ifall det är en stor nyhet för vissa här så är Sverige inte i krig alltså har DD inte hoppat över till Fiende sidan och är alltså knappast någon förrädare!

DD: jag önskar dig lycka till men din dröm, har stor respekt för folk som skriver in sig i legionen, USMC motsv.
hör gärna av dig och berätta hur det är.

lycka till!

#23 Sillen

Sergeant

• Nivå 10
  • 556 posts
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Saturday 27 December 2003, kl 14:43

Bra information Devil_Dogs. Men alltså som jag har uppfattat det så finns det två sätt att få green card: antingen så har man speciell kompetens (lär väl knappast gälla om man bara hade tänkt ta värvning), eller så vinner man i greencard-lotteriet. Dessutom gäller väl green card i resten av livet (iaf om man vinner det)? Jag har också läst att det är ganska många tjänster som man inte kan få utan medborgarskap eftersom man inte kan få nån högre säkerhetsnivå.
What is democracy?
It got something to do with young men killing each other, I believe.

#24 Gerle

• Nivå 6
  • 850 posts

Posted Saturday 27 December 2003, kl 15:25

Steken, on Dec 26 2003, 19:13, said:

Förstår ingenting av det här. Kanske inte meningen heller men denna Devil dogs måste vara en produkt av sten hård PR från USA med sina marinkår rullar

På vilket sätt man kan stödja sitt land? Till att börja med så kan man ju låta bli att gå med i andra länders militärastyrkor. Det är ju ett hett tips. USMC är som järv sa knappast något elit förband, dom har flera gånger plaserat sig dåligt i tävlingar mot andra länders militärer. Dom lär sig mest att springa omkring o vråla macho saker o dö. O innan någon börjar klaga så säger jag med en gång att detta inte är gripet ur luften, min far har en bekant som tjänstgjorde i Franska Främlings legionen, dom hade en samövning med USMC o han fick ett riktigt dåligt intryck av dem. Det var mycket snack o liten verkstad, så elit knappast. Men är det din dröm så säger jag bara lycka till o hoppas att du inte blir besviken.
Steken, kan du inte ta och fylla i din profil lite mer, så jag vet om jag ska ta dig på allvar eller inte?

Nå, nu när jag sovit lite(riktigt sjuk just nu) så ska jag försöka bemöta ditt inlägg.

Särskrivning suger.

Her Devil Dogs måste väl inte alls vara en produkt av Hollywoods PR-maskin, han kan mycket väl ha läst upp sig litet på 1900-tals historia. Den som fördjupar sig litet i sånt ser snart att USMC inte behöver nån Hollywoodbimbo a la Nicolas Cage i Windtalkers, dess dåd talar för sig själv.

Angående hans eventuella stöd till Sverige, eller avsaknaden därav kan jag bara säga att det står honom fritt att göra vad han vill så länge han inte gör nåt olagligt, vad jag vet är det fortfarande lagligt att flytta utomlands? Eller lyckades jag smita undan precis i tid? På vilket sätt skadar han Sverige genom att gå med i ett vänligt sinnats lands försvarsmakt, och på så vis faktiskt kanske lyckas göra nåt för freden, hur otroligt det än låter! Chansen att sättas in i nån fredsframtvingande/bevarande operation i USMC är väl så stor som om man väljer att bli svensk värnpliktig.

USMC inget elitförband? Beror väl på hur man definierar elit, själv skulle jag mer kalla det ett specialförband, då det fyller en speciell funktion. Inte bara som amfibiekår, där kår till skillnad från vissa andra Amfibiekårer (skojar bara Gotcha m fl) faktiskt betyder förband av mer än bataljonsstorlek. De anses också vara tillräckligt bra för att få vakta alla USAs ambassader, flyger presidenten i Marine One, lyder direkt under presidenten som hans speciella styrka att sättas in där han bedömer lämpligt på ett sätt olikt de andra försvarsgrenarna, kallas "America's Force in Readiness".

Vilka förband tävlade man mot, och vilka marinkårssoldater var inblandade? Ta reda på det så skall vi se om jämförelsen var rättvis. Nå, lite jämförelser med verkliga livet istf för tävlingar: i krig mot Storbrittanien 1775, 1812 etc slagit britter, nordafrikas pirater tidigt 1800-tal, Kina under Boxarupproret, Haiti, Mexiko, Nicaragua, Dominikanska Republiken, Filippinerna, Somalia, Liberia, Spanien, Afghanistan, Vietnam, Korea, Japan, Tyskland, ex-Jugoslavien, alla dessa är andra länders militärer man "tävlat" mot och vunnit över. Med flera. Så i verkliga livet, vilket är det som räknas, går det rätt bra. Jag kommer gärna sist i varenda tävling som finns, så länge jag kan resa hem sittandes upp från den enda "tävlingen" där det faktiskt gäller.

Att springa omkring och vråla machosaker och att dö... Ja, det låter nåt det! I mina öron låter det som om DU är en produkt av USAs stenhårda PR-rullar! Var har du inhämtat den kunskapen, kanske kollat lite för mycket på Clintan eller? Om du kollar runt lite på forumet så kan du hitta samma uttalande om främlinslegionen som "din fars bekant" gjorde om USMC, var minns jag tyvärr inte men jag har sett både bra och dåliga betyg för FF här på SoldF. Själv har jag ingen erfarenhet av FF så jag avstår från att bedöma dem.

Du får såklart tycka vad du vill, låt grabben ha sina drömmar, åtminstone har han klart utstakade mål här i livet, rätt ovanligt i den åldern!
Admiration of the Nation
United States Marine.

#25 Menige_Charlie

Menig

• Nivå 9
  • 23 posts

Posted Saturday 27 December 2003, kl 15:47

Steken, on Dec 27 2003, 04:13, said:

..."Dom lär sig mest att springa omkring o vråla macho saker o dö"...
Vilka tränings grenar använder de för att lära sig dessa "manövrar"

:banana

#26 Noname

*Entledigad på egen begäran*

• Nivå 7
  • 693 posts
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.

Posted Saturday 27 December 2003, kl 16:11

Gerle, on Dec 27 2003, 15:25, said:

USMC inget elitförband? Beror väl på hur man definierar elit, själv skulle jag mer kalla det ett specialförband, då det fyller en speciell funktion. Inte bara som amfibiekår, där kår till skillnad från vissa andra Amfibiekårer (skojar bara Gotcha m fl) faktiskt betyder förband av mer än bataljonsstorlek. De anses också vara tillräckligt bra för att få vakta alla USAs ambassader, flyger presidenten i Marine One, lyder direkt under presidenten som hans speciella styrka att sättas in där han bedömer lämpligt på ett sätt olikt de andra försvarsgrenarna, kallas "America's Force in Readiness".
USMC Specialförband? Lite väl magstarkt att kalla US marine corps för att vara ett specialförband. Enligt den allmänt vedertagna definitionen för specialförband (special forces) så uppfyller USMC inte det kravet. Definitionen specialförband har bara med de uppgifter förbandet har. Vad gäller specialförband är definitionen ett förband vars huvusdsakliga syfte är att strida/utföra sabotage etc bakom fiendens linjer. Alltså inte reguljära anfallsförband vilket jag anser USMC i allra högsta grad vara. Sen att USMC har högre krav på sig än t.ex. US army gör det isåfall bara till ett elitförband. vad gäller definition på "elit" får man väl anse att den är ganska subjektiv och därför tvistas det en del om USMC är ett elitförband. Att det sen tas ut folk från USMC till olika specialförband är ju inget konstigt. Ifall det sedan finns underenheter inom USMC som är "special forces" kan inte jag svara på men det vet väl du Gerle.
Men för att sammanfatta kan vi nog avskriva USMC som ett specialförband.
"I galopp mot framtidsflopp"

#27 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts
  • Placering:Milo M

Posted Saturday 27 December 2003, kl 16:15

@Gerle
Jag har tyvärr missat att USMC slogs i Europa under VK2 (jag antar att det avr då de slogs mot Tyskland, eller menade du VK1?) utan har bara sett/läst om striderna i Stilla Havet. Skulle du kunna berätta mer om vilka oparationer de deltog i i Europa?

Det jag vet om helikoptrarna är att de kommer från HMX-1 och att de heliopterindivider som flyger POTUS har vitmålat tak (övriga VIP-helikoptrar gröna).
Enligt http://www.whitehous.../whmo/hmx1.html har HMX-1 även följande uppgifter:

HMX-1 is tasked with the Operational Test and Evaluation of US Marine Corps assault helicopters and related equipment.
Detta borde innebära att de har bra mycket högre krav på personalen än "vanliga" helikopterförband, eller är jag helt ute och cyklar?
Tillhör den personal som vaktar Vita huset och ambassaderna någon särskild enhet eller roterar den uppgiften? Särskilda krav på personalen för dessa uppgifter?

Bara lite nyfiken.

#28 Gerle

• Nivå 6
  • 850 posts

Posted Saturday 27 December 2003, kl 16:25

Jag trodde att ett specialförband var ett förband med vissa specialiserade kunskaper, uppgifter och därefter anpassad utrustning, som har till syfte att lösa uppifter som andra förband normalt inte har till uppgift. Exempelvis fallskärmshoppning, amfibieoperationer, vad som helst som "normala" soldater inte gör. USMC uppfyller nog de kraven, de har utbildningen, utrustningen och uppgiften klar, vad mer kan man begära?

Elit å sin sida tycker jag är när man plockar ihop en grupp utvalda från andra enheter, eller dyl. Ex vis Special Forces, kanske Rangers etc. Elit = toppskiktet, som skummats av från resten. Knappast vad man gjort i USMC, tro mig, det finns folk här som inte fyller några som helst elitkrav, däremot har de specialkunskaper = amfibier, vilket eliten, ex vis kanske då igen Rangers inte normalt pysslar med.

USMC elit, nja, inte precis, special ja. Dessutom löser ju MEU(SOC) frågan om detta, tom deras titel betyder ju Special Operations Capable!

Hittar inte tråden om elit kontra special, kanske var den på Skalman?
Admiration of the Nation
United States Marine.

#29 Gerle

• Nivå 6
  • 850 posts

Posted Saturday 27 December 2003, kl 16:31

106, de som vaktar vita huset etc tas ut speciellt, oftast infanterister tror jag, från vad som kallas 8th&I, Marine Barracks i Washington. HMX-1 återigen särskild uttagning, har även en grå sida som sysslar med tester som du sade, bl a MV22 Osprey.

Ambassadvakt kan vem som helst söka till, inte lätt att bli vald, skolan är svår etc.

Med Tyskland syftade jag på VK1, där man slogs i vad de kallar Belleau Wood, kanske Bois de Bologne? Iaf fick man där namnet Teufelhunden av tyskarna, så Devil Dogs alltså.
Admiration of the Nation
United States Marine.

#30 ztridspitt

Nyinryckt

• Nivå 10
  • 6 posts

Posted Saturday 27 December 2003, kl 16:38

USMC är inga elitsoldater, marines die thats what theyre there for, the marinecore lives forever!

Nu skiljer sig visserligen uppgifterna lite mot förr i tiden men man kan likna USMC till svenska försvarsmaktens amfibiesoldater.

Navy's elitsoldater heter förövrigt Navy Seal och kan liknas de svenska kustjägarna. De är fysiskt och psykiskt starkare än USMC och det finns inte så många av dom heller(relativt).

Army'ns elitsoldater heter Rangers(och delta force men jag vet inte om de är officiellt bekräftade?).

Airforce och Coastguard vet jag inte om de har några elitsoldater, skulle vara intressant om någon kunde luska fram något.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users