Jump to content

- - - - -

AK4 & Vänsterskytt

34 replies to this topic

#1 Xit

Korpral

• Nivå 9
  • 357 posts
  • Placering:Alfta
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Friday 24 October 2003, kl 00:20

Såg denna bild och började tänka på hur vänsterskyttar upplever "elefantballen" på AK4an, är den ivägen? Jag och säkert många här på forumet är vänsterskytt, finns det någon vs som sitter på dessa erfarenhet av AK4an? :rocketl:

// XiT
En svensk tiger!
Fi lägger pussel, behåll din bit!

#2 Hans Engström

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,191 posts
  • Kön:Man
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Friday 24 October 2003, kl 01:19

Den stör inte så mycket, dock irriteras jag mycket av det faktum att man inte kan få et vapen som inte är anpassat för högerskyttar avseende handgreppet.
Åsikter som uttrycks i detta och andra forum är mina personliga, baserade på egen erfarenhet och kunskap och skall inte ses som eller misstagas för mitt förbands åsikter.
"Precis som hotbilden är jag både komplex och diffus."

#3 jed

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 847 posts
  • Placering:Stockholm
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Friday 24 October 2003, kl 10:25

Jag är högerskytt, men har tränat en hel del på att skjuta från vänster axel (anser att alla ska kunna skjuta från bägge axlarna).

Jag har inga större problem med att skjuta från vänster, det jag kan irritera mig på är säkringen, den kan vara lite svår att nå ibland...
Life's a beach and then you dive

#4 Hammar

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 48 posts
  • Placering:Skåne
  • GU:Pansar

Posted Friday 24 October 2003, kl 12:39

Jag är själv vänsterskytt och mitt problem är inte elefantpungen eller handgreppet. Det jag ser som den största nackdelen, är att det i stort sett är omöjligt att använda vapenremmen på ett bra sätt (eller för den delen att hitta fästpunkter en egentillverkad).
Det enda man kan använda remmen till är att ha vapnet på ryggen.
Slå snabbt - slå hårt

#5 jed

• Nivå 6
  • 847 posts

Posted Friday 24 October 2003, kl 12:44

Eller så går du till en vapentekniker och ber honom/henne att sätta fästpunkter på andra sidan vapnet...

Jag vet inte om de kan/får göra det, men jag har sett vänsterskyttar som har gjort det själva (tänk pianotråd och eltejp).
Inget jag rekommenderar att göra själv dock, med tanke på försäkringar och säkerhetsbestämmelser angående modifieringar av vapnet.
Life's a beach and then you dive

#6 EDR2

Menig 1kl

• Nivå 10
  • 59 posts
  • Placering:I mitt Nallo
  • Tjänst:Robot/Lv

Posted Friday 31 October 2003, kl 20:36

Såg denna bild och började tänka på hur vänsterskyttar upplever "elefantballen" på AK4an, är den ivägen? Jag och säkert många här på forumet är vänsterskytt, finns det någon vs som sitter på dessa erfarenhet av AK4an?

Vi sköt dubbel PEK under GU:n (stadsskytte), dvs hela PEK:en från båda axlarna, inga som helst konstigheter. Den ligger inte i vägen på något sätt. Sen att den är ful som stryk och förorsakar eldavbrott lite då å då är en annan sak... :)
- - -
.: I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose :.
.: KS05 (BR), IA03 (DR), LA02 (DR), KS15 (B40), FS17 (G3) :.

#7 Arox

Menig 1kl 2

• Nivå 10
  • 67 posts
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Friday 07 November 2003, kl 15:33

De är inge problem att skjuta så...
fråga dig kompani C om du får slänga pungen sidan.. de får du säkert ja fick!
han anser att de inte är bra att ha nåt som försämrar en sold. :ph34r:
nappflaska el bröst?

#8 Guest_Lt. Payne_*

• Guest

Posted Friday 07 November 2003, kl 15:49

Arox, on Nov 7 2003, 15:33, said:

De är inge problem att skjuta så...
fråga dig kompani C om du får slänga pungen sidan..  de får du säkert ja fick!
han anser att de inte är bra att ha nåt som försämrar en sold.  :ph34r:
Jag undrade ett tag vad ni gjorde, du och din kompani C?
Slänga pungen sidan låter lite kinky.. Sen fattade jag.

Hylsfångaren får endast tas av vid skarp vakttjänst.

#9 SBP

Sergeant

• Nivå 7
  • 512 posts
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Friday 07 November 2003, kl 16:04

Och i händelse av skarp ofred!?!?!?! :ph34r:
Nos Nihil Efficere Non Possumus

Den som har flest prylar i bältet när han dör, vinner!

#10 KD803

*SUSPENDERAD* EB

• Nivå 4
  • 4,990 posts
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Anonymt

Posted Friday 07 November 2003, kl 18:01

SBP, on Nov 7 2003, 16:04, said:

Och i händelse av skarp ofred!?!?!?!  :((
Eftersom det är SäkI som påbjuder att hylsfångare skall användas utom vid kontrollskjutning eller vakttjänst/prov för vakttjänst och SäkI så gäller detta inte i följande fall:

*vid strid i krig

*under förberedelser för strid i krig

*vid övning i krig som är en direkt förberedelse för en förestående stridshandling

#11 sequent

Menig

• Nivå 10
  • 13 posts

Posted Wednesday 28 January 2004, kl 22:02

Hans Engström, on Oct 24 2003, 01:19, said:

Den stör inte så mycket, dock irriteras jag mycket av det faktum att man inte kan få et vapen som inte är anpassat för högerskyttar avseende handgreppet.
Arbetar som vapentekniker, och det går utmärkt att komma in med vapnet för att ändra handgreppet på underbeslaget (kan även göras vid HV-kontrollerna). Ändra sida på vapenremmen är det lite värre med då kolven är ihålig och det blir då svårt att göra en bra fästanordning.

#12 RaVeN

Korpral

• Nivå 7
  • 300 posts
  • Tjänst:Sjukvård

Posted Wednesday 28 January 2004, kl 22:05

Tycker att det går lika bra Vä & Hö.

#13 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • GU:Signal/Televapen

Posted Wednesday 28 January 2004, kl 22:22

sequent, on Jan 28 2004, 21:02, said:

Arbetar som vapentekniker, och det går utmärkt att komma in med vapnet för att ändra handgreppet på underbeslaget (kan även göras vid HV-kontrollerna). Ändra sida på vapenremmen är det lite värre med då kolven är ihålig och det blir då svårt att göra en bra fästanordning.
det går ju att kapa kolvar för småväxta... skulle man inte kunna vänta på kolven för att få fästet på andra sidan?

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#14 Klinken

Kustilleriartist

• Stabspersonal
  • 217 posts
  • Placering:Kungliga huvudstaden
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Thursday 29 January 2004, kl 09:51

Knekt, on Jan 28 2004, 21:22, said:

det går ju att kapa kolvar för småväxta... skulle man inte kunna vänta på kolven för att få fästet på andra sidan?
Men.....tänk nu Knekt!!! Vända på kolven...hahaha :lol:

Fridens liljor // Fk Klinken

#15 Axial

Knätofs

• Nivå 6
  • 1,027 posts
  • Placering:Dalasocken

Posted Thursday 29 January 2004, kl 09:56

sequent, on Jan 28 2004, 22:02, said:

Arbetar som vapentekniker, och det går utmärkt att komma in med vapnet för att ändra handgreppet på underbeslaget (kan även göras vid HV-kontrollerna).
Hur görs det ?
Jag är vänsterskytt och retar mig lite på att greppet är utformat för högerskyttar.
"Förresten begriper jag inte vad man ska med flygvapnet till. Det blir ju bara ett slag i luften."
/Tage Danielsson

Floggings will continue until morale improves!

#16 Millitant HV-are

Menig 1kl 2

• Nivå 10
  • 68 posts

Posted Thursday 29 January 2004, kl 17:30

var under många år vänsterskjut men insåg att det är lättare att ändra sig än att få ändrat vapen. nu skjuter jag lika bra (dåligt) från både vänster och höger, dock använder jag mest höger nu..... :)

#17 sequent

Menig

• Nivå 10
  • 13 posts

Posted Thursday 29 January 2004, kl 20:31

Axial, on Jan 29 2004, 09:56, said:

sequent, on Jan 28 2004, 22:02, said:

Arbetar som vapentekniker, och det går utmärkt att komma in med vapnet för att ändra handgreppet på underbeslaget (kan även göras vid HV-kontrollerna).
Hur görs det ?
Jag är vänsterskytt och retar mig lite på att greppet är utformat för högerskyttar.
Det finns inga speciella handgrepp till vänsterskyttar. Det man gör är att lämna vapnet till vapentekniker så slipar han ner utformningen så att handgreppet blir likadant på båda sidorna.

#18 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • GU:Signal/Televapen

Posted Friday 30 January 2004, kl 09:02

Fk Klinken, on Jan 29 2004, 08:51, said:

Knekt, on Jan 28 2004, 21:22, said:

Men.....tänk nu Knekt!!! Vända på kolven...hahaha :dong:

Fridens liljor // Fk Klinken
Inte vända hela kolven bak och fram... mer vända på den biten som fästet sittter i... fast det kanske blir för svagt med alla ändringar som måste göras.

Kan man inte tälja en snygg i valnöt? :D

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#19 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 671 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Sunday 01 February 2004, kl 15:47

Fila lite (som næmnts tidigare) på handgreppet. Annars ær det mkt irriterande med "tummgreppet" som sitter dær "orginalt".
Annars ær problemet att handen som fattar handskyddet/framstocken trycker in eller ut "pungen", beroende på hur man håller och på så vis får man eldavbrott då hylsorna inte ramlar ner i pungen utan blir liggande uppe vid utkastarhålet som till slut blockeras.

Det blir också lite bakvænt med manøverhandtaget på v-sida på vapnet men det ær en vanesak. Vid "reglementerad" vapenhantering får man tænka till då man inte kan ladda mm som man vanligtvis gør. (tænker hær på årliga BAS-kontroller mm)

Men trots detta ønskar jag inte byta ut ak4an mot 5an. Jag upplever tillførlitligheten som betydligt høgre på 4an.

JS

#20 9x19

C Besök och gästforum

• BlåGul ·¹
  • 1,097 posts
  • Placering:Korsö huvud
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Wednesday 11 February 2004, kl 13:21

*OT raderat*

.. just driftsäkerheten finns det andra trådar om, så dit ska vi inte i den här tråden.

//blågul
I wish to have no connection with any ship that does not sail fast; for I intend to go in harms way.

-- John Paul Jones, USN

#21 Guest_ammo_*

• Guest

Posted Thursday 19 February 2004, kl 20:33

ALLA färändringar på vapnet är väl förbjudna enl säki?
Inte ens vapentekniker får fila på plastdetaljer för att anpassa till vänsterskyttar om man skall vara petig.

#22 larsev

Sergeant

• Nivå 7
  • 689 posts
  • Placering:Göteborg
  • GU:Träng

Posted Friday 21 April 2006, kl 12:47

View Postammo, on Feb 19 2004, 21:33, said:

ALLA färändringar på vapnet är väl förbjudna enl säki?
Inte ens vapentekniker får fila på plastdetaljer för att anpassa till vänsterskyttar om man skall vara petig.
Om det är några som får anpassa vapnet så det väl vapenteknikerna?
Inget samband, Ingen ledning

#23 RaVeN

Korpral

• Nivå 7
  • 300 posts
  • Tjänst:Sjukvård

Posted Wednesday 03 May 2006, kl 12:29

View PostKnekt, on Jan 28 2004, 23:22, said:

sequent, on Jan 28 2004, 21:02, said:

Några i min plut har fått kolven kortad av tekniker, men det gör dom(får inte?) inte längre.

Edited by RaVeN, Wednesday 03 May 2006, kl 12:29.

#24 Psson

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 145 posts
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Wednesday 03 May 2006, kl 12:44

Och det är ju jävligt märkligt kan man tycka....jag har ju förmånen att ha fått ut en kortare kolv. Jag har svårt att se varför man inte ska få korta kolven det är ju inget ingrepp i vapnets funktion.

Vilket är värst att ta bort 5 cm plast eller ha en skytt som inte kan använda sitt vapen ordentligt och därtill ev är en säkerhetsrisk(vilket jag själv var innan kortningen) vill dock påpeka att det var teknikern som utförde detta begrepp.

Om man nu inte får ändra på kolven varför kan/får man då förlänga den?????? :rocketl:

Sequent kanske vet?
Viam inveniam aut faciam.

#25 Ing

C Soldathemmet

• BlåGul ·¹
  • 4,487 posts
  • Placering:-
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Wednesday 03 May 2006, kl 13:19

View PostPsson, on May 3 2006, 13:44, said:

Och det är ju jävligt märkligt kan man tycka....jag har ju förmånen att ha fått ut en kortare kolv. Jag har svårt att se varför man inte ska få korta kolven det är ju inget ingrepp i vapnets funktion.

Vilket är värst att ta bort 5 cm plast eller ha en skytt som inte kan använda sitt vapen ordentligt och därtill ev är en säkerhetsrisk(vilket jag själv var innan kortningen) vill dock påpeka att det var teknikern som utförde detta begrepp.

Om man nu inte får ändra på kolven varför kan/får man då förlänga den?????? :D

Sequent kanske vet?
Pengar pengar pengar.

Allt som ska göras kostar, och det får det inte göra.
(Senaste jag hörde, och det låter ju fullt realistiskt)
FAQ | REGLER | SÖK

"För Balkbron i Tiden" /Kadett M-E Wallin
Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.

#26 Psson

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 145 posts
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Thursday 18 May 2006, kl 12:18

Genomfördes teknikerkontroll på vissa ehv i går i mitt område o jag pratade med de teknikerna som var där och tydligen så hade de kortade kolvar med....fick inte ngn förklaring till varför. Har dock själv en redan så jag behövde ingen men ändock kul att se att det händer ngt.
Viam inveniam aut faciam.

#27 R.Svensson

Menig

• Nivå 9
  • 24 posts
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Thursday 04 February 2010, kl 13:40

Hejsan, jag har precis gått med i hemvärnet och ska på introduktion och skjuta med AK4.
Hur är det att ha "hylsfången" i bröstet när man marscherar o.s.v. Är detta ett problem för er som är vänsterhänta? Kan man ta av den enkelt och sätta på den vid skjutningar?

#28 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 04 February 2010, kl 14:14

View PostR.Svensson, on Feb 4 2010, 13:40, said:

Hejsan, jag har precis gått med i hemvärnet och ska på introduktion och skjuta med AK4.
Hur är det att ha "hylsfången" i bröstet när man marscherar o.s.v. Är detta ett problem för er som är vänsterhänta? Kan man ta av den enkelt och sätta på den vid skjutningar?

Det är inga problem alls. Jag brukar köra vänsterskytt hela övningar bara för att upprätthålla lite muskelminne. Det enda 'jobbiga' är att pungen är i vägen när man byter magasin.
Med stor sannolikhet för en stor portion ironi.

#29 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,166 posts
  • Placering:Mullsjö

Posted Thursday 04 February 2010, kl 14:44

Slog ihop ny tråd med befintlig.
Den befintliga hittade jag genom att knappa in ordet "vänsterskytt" i sökfönstret.
Sökfönstret kommer fram när man klickar på ordet "Search" uppe till höger, strax under det gula bandet.

The Swede
BLÅGUL
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#30 Munin

• Nivå 6
  • 988 posts
  • Placering:På jobbet, hemma eller borta
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Thursday 04 February 2010, kl 21:02

Elefantpungen är galet i vägen vid skytte annars är den inget större aber som vänsterskytt.
Vill du förbättra situationen idag, häng på granattillsats så försvinner problemet.

Elefantpungens dagar kan snart vara räknade.

Hv lever i hoppet om att få plocka tomhylsor.

Edited by Munin, Thursday 04 February 2010, kl 21:03.

"Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity." Hanlon's razor.
"Den halte rider häst, den handen mist, blir herde, den döve duger i strid. Blind är bättre än att bränd vara; ej av någon nytta är liket"

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users