Jump to content

- - - - -

Made in Sweden?

30 replies to this topic

#1 JohnDoe

Menig 1kl 3

• Nivå 8
  • 109 posts
  • Placering:Gotland
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Ej Mönstrat

Posted Saturday 18 October 2003, kl 19:32

Hallå på er!

Jag satt här och läste en tråd om vilka svenska vapen/fordon/utrustning som finns i övriga världen och det verkar som om Sverige ligger långt framme vad gäller vapenteknologi osv. Om man ser på Sverige vi har utvecklat Draken, Viggen, Gripen, ARTHUR, cv90, Visby, Stridsbåt 90, div bandvagnar och stridsvagnar/ikv, radarsystem osv osv osv...............

Nu undrar jag hur vanligt är det med länder som utvecklar så pass mycket försvarsmatriel som Sverige trots allt gör?

Jag har den uppfattningen att Sverige som land har utvecklat mycket matriel "ensamt", är det mycket dyrare kontra ett land som inte utvecklat matriel utan importerat färdiga system/koncept eller vad man nu ska kalla det?

:/
John

#2 EO4

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 982 posts
  • Kön:Man
  • Placering:the Sunday morning sidewalk
  • GU:Amfibie
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Saturday 18 October 2003, kl 21:04

I förhållande till sin "inhemska marknad" har nog Svensk försvarsindustri producerat betydligt mer än länder av motsvarande storlek. Eftersom den internationella marknaden är kraftigt begränsad pga internationella och självpåtagna restriktioner har det medfört små tillverkningsserier med troligtvis höga, gränsande till mycket höga styckkostnader som följd.

Orsaken till detta hänger väl mycket ihop med doktrinen om inhemsk försörjning av krigsmateriel och doktrinen om alliansfrihet/neutralitet/oberoende. Misstänker jag i alla fall. Jag tror att Sverige historiskt är relativt unikt i klassen "vapenutveckling per capita" eller vad man skall kalla det.
"För folket och senaten"
stod det på deras standar

#3 Guest_Skandevall_*

• Guest

Posted Saturday 18 October 2003, kl 21:30

Dock så kan man förutsätta att situationen kommer att förändras. I takt med att invasionsförsvaret monteras ner och ersätts av ett insatsförsvar minskar behovet för den svenska försvaret.

Vi har sannolikt sett det sista svenska stridsflygplanet i och med Gripen...

#4 Hans Engström

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,191 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Saturday 18 October 2003, kl 22:24

Jag tillhör dem som tror att nästa flygplan blir en UCAV för Sveriges del. SEP är det sista inhemska projektet på fordonssidan skulel jag gissa på dock.

För att kunna konkurrera med de amerikanska jättarna (som ju redan svalt Bofors) så får man bilda all europeiska företag. Alvis-Hägglunds är ett exempel. Skule inte förvåna mig om MOWAG blir uppköpta av antngen tyskarna, britterna eller amerikanarna snart. til och med fransmänne börjar ju samarbeta nu.

Ericsson Microwave är ju hyfsat starka men är säkert till salu för rätt pris. SAABs försvarsverksamhet kan nog klara sig ett tag till dock. Varven är ju tyska redan väl?
Åsikter som uttrycks i detta och andra forum är mina personliga, baserade på egen erfarenhet och kunskap och skall inte ses som eller misstagas för mitt förbands åsikter.
"Precis som hotbilden är jag både komplex och diffus."

#5 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts
  • Placering:Stockholm, Sweden
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Saturday 18 October 2003, kl 23:05

MOWAG är väl redan uppköpta av GM iom STRYKER affären, det är inte för inte amerikanarnas nya hjul-fordon är i stort identisk med de vanliga Piranhorna.
Nu kan jag vara ute och cykla men jag orkar inte leta källor just nu. Men jag är nästan säker på att så är fallet. När US skall köpa stora kvaniteter dyrbar utr så duger inte utländska företag, då får företaget i så fall bli amerikanst först :-)
En källa iaf
http://www.ets-news.com/pirahna.htm
I am the War Lord and the wrathful God of Combat and I will always lead you from the front, not the rear.
/Richard Marcinko, Commander (Retired), US Navy Seals

#6 Hans Engström

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,191 posts

Posted Saturday 18 October 2003, kl 23:51

Henke har natruligtvis rätt

MOWAG was founded in 1950 as a private enterprise by Eng. Walter Ruf and has been a member of General Dynamics since 2003. MOWAG - together with its Canadian sister company, General Dynamics Land Systems, Canada Corp. (GDLS-CC) - is the world leader in wheeled armoured vehicles, category 9 to 20 t.
från http://www.mowag.ch
Åsikter som uttrycks i detta och andra forum är mina personliga, baserade på egen erfarenhet och kunskap och skall inte ses som eller misstagas för mitt förbands åsikter.
"Precis som hotbilden är jag både komplex och diffus."

#7 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Saturday 18 October 2003, kl 23:52

MOWAG som nu ägs av General Dynamics ägdes väl innan av Alvis, som ju äger Hägglunds. Alvis ägs väl förresten av GKN...

Vem som äger vem inom vapenindustrin är nog värre att bena ut än intrigerna i exempelvis "Days of our Lives"

/E

#8 JohnDoe

Menig 1kl 3

• Nivå 8
  • 109 posts
  • Placering:Gotland
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Ej Mönstrat

Posted Sunday 19 October 2003, kl 22:03

Erik_G, on Oct 19 2003, 00:52, said:

Vem som äger vem inom vapenindustrin är nog värre att bena ut än intrigerna i exempelvis "Days of our Lives"
:ph34r:

Vad tror ni att det beror på att just Sverige har utvecklat så mycket?

Är det på grund av att vi är alliansfria och inte skall välja vilken "sida" man köper matriel från?
Det verkar konstigt med tanke på att om Sverige skulle hamna i ofred så skulle vi väl behöva hjälp från övriga länder, eller?

Förresten så finns det väl inga rent svenska företag kvar i den här nischen? jag tycker allt man hör om är att Kockums har köpts av tyskar eller att Usa motsäger sig försäljning av Gripen på grund av att den innehåller X% amerikanska delar.....

:uuh:
John

edit: bokstäver försvann ut i cyberrymden

Edited by JohnDoe, Sunday 19 October 2003, kl 22:05.

#9 Wolfsong

Vicekorpral

• Nivå 10
  • 219 posts
  • Placering:Uppsala
  • GU:Flygvapnet

Posted Sunday 19 October 2003, kl 22:49

Sverige är en av världens 5 största vapenexportörer. Var i alla fall fortfarande det i slutet av 90-talet.

Edited by Wolfsong, Sunday 19 October 2003, kl 22:50.

Ghost Recon Mods: "Swedish Force - For King & Country v1.4.5 incl. FB/SF Combo Mod"
Administratör vid The Platoon
.ex F16 tekniker JA-37C/D/Di

#10 A2Keltainen

C Stormakt Gul

• Nivå 5
  • 3,794 posts
  • GU:Foreign Service
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Monday 20 October 2003, kl 10:41

JohnDoe, on Oct 19 2003, 23:03, said:

Vad tror ni att det beror på att just Sverige har utvecklat så mycket?

Är det på grund av att vi är alliansfria och inte skall välja vilken "sida" man köper matriel från?
Arbetsmarknadspolitiska skäl, stark lobbying från den svenska vapenindustrin och allmän nationalism ska nog inte heller räknas bort helt.

#11 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts

Posted Monday 20 October 2003, kl 12:53

Ursprungligen kommer nog svenskt vapenkunnande från en önskan att vara oberoende och självhushållande med vapen. Detta samt förmodligen en hel del nationalism (vi talar 1600-tal, då alla länder var nationalistiska, eller lydriken) har satt sina spår in i motdern tid. Efter vk2 så aktualiserades ju behovet av att kunna vara självförsörjande med krigsmateriel, förlåt, försvarsmateriel på nytt. Då hade nationalismen fått ge vika för vindflöjelpolitik. I dag är det politiska läget inte sådant att det finns något skäl till att ha en inhemsk produktion, samt att det krävs mer än duktiga smeder (importerade från nederländerna/belgien) och förstklassig järnmalm för att ta fram moderna slagkraftiga vapen. Det svenska försvaret kommer nog i framtiden i betydligt större utsträckning få klara sig med "off the shelf" vapenteknologi, som redan utvecklats av någon annan för någon annan.

Att svensk vapenexport inte är någon ny företeelse fick jag prov på i helgen när jag tittade på Wreck Detectives på Discovery.
Där skulle de försöka identifiera ursprunget av ett vrak från 1700-talet med hjälp av bland annat kanonernas ursprung. Fastyget de letade efter var från början franskt (Le Hazardeux), men övertagits av engelsmännen (HMS Hazardous). Så följdaktligen letade efter en mix av fransk och engelsk beväpning.
De hade en artilleriexpert med sig som skulle identifiera kanonerna, först hittade de två kanoner som var engelska, sen hittade de en kanon som experten tyckte var intressant, för det var en kanon från...... (frankrike trodde alla)... sverige!!.
Saken var den att kvaliteten på franskt järn var vid den tiden så dålig att franska kanoner hade en otäck förmåga att explodera, så fransmännen köpte många kanoner från sverige. Svensk vapenexport redan då!

/E

#12 GeBe

Sergeant

• Nivå 7
  • 483 posts
  • Placering:Örnsköldsvik
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Monday 20 October 2003, kl 12:57

Sverige var så vitt jag vet europas största kanonexportör på 16- och 1700talen. Annat vi exporterade i krigiskt syfte vid den tidan var mastämnen, tjära och dylikt till skeppsbyggen runt om europa.
--- En gång Fältjägare - Alltid Fältjägare ---

#13 Fu Dahlberg

Retired

• Stabspersonal
  • 1,811 posts
  • Placering:Skövde
  • GU:Träng

Posted Monday 20 October 2003, kl 14:44

kan tillägas att Ericsson är sveriges största Krigsmaterialsexportör...
Draft beer - not soldiers

#14 Vpl8107

Menig 1kl 3

• Nivå 10
  • 136 posts

Posted Monday 20 October 2003, kl 17:36

Ericsson, hur går det till?
Är det inte Saab?

#15 Fu Dahlberg

Retired

• Stabspersonal
  • 1,811 posts
  • Placering:Skövde
  • GU:Träng

Posted Monday 20 October 2003, kl 17:46

Vpl8107, on Oct 20 2003, 18:36, said:

Ericsson, hur går det till?
Är det inte Saab?
Ericsson har Otrolig Spetskompetens när det gäller microvågsutrustning...

dvs Delar och kompletta radaranläggningar tex...
Draft beer - not soldiers

#16 Guest_Skandevall_*

• Guest

Posted Monday 20 October 2003, kl 18:28

Det är också i sammanhanget väldigt intressant att titta på Sveriges, ehhh, minst sagt höga moral inom området.
Vi är väldigt duktiga på att exportera vapen och annan krigsmatriel, men finns det någon risk att de kommer att användas i skarpa situationer så är det helt fel och det blir ett j*kla liv runt om i landet. 0:)

Motsägelsefullt, milt uttryckt! :D

#17 Wolfsong

Vicekorpral

• Nivå 10
  • 219 posts
  • Placering:Uppsala

Posted Tuesday 21 October 2003, kl 12:04

Wolfsong, on Oct 19 2003, 23:49, said:

Sverige är en av världens 5 största vapenexportörer. Var i alla fall fortfarande det i slutet av 90-talet.
Såg på TV igår att vi är nere på 14:e plats i världen nu.
Ghost Recon Mods: "Swedish Force - For King & Country v1.4.5 incl. FB/SF Combo Mod"
Administratör vid The Platoon
.ex F16 tekniker JA-37C/D/Di

#18 Vakten_F4

• Nivå 10
  • 794 posts
  • Placering:Nerikeslätten
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Tuesday 21 October 2003, kl 12:15

Wolfsong, on Oct 21 2003, 13:04, said:

Wolfsong, on Oct 19 2003, 23:49, said:

Såg på TV igår att vi är nere på 14:e plats i världen nu.
:(

#19 Olle P

Menig 1kl 4

• Nivå 10
  • 154 posts
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Wednesday 07 June 2006, kl 10:14

View PostErik_G, on Oct 20 2003, 13:53, said:

Efter vk2 så aktualiserades ju behovet av att kunna vara självförsörjande med krigsmateriel, förlåt, försvarsmateriel på nytt. Då hade nationalismen fått ge vika för vindflöjelpolitik.
"Vindflöjelpolitik" är väl att ta till, men man hade i alla fall noterat en del effekter av att vara beroende av andra:
- Svensktillverkade pansarbilar avsedda för danska armén lät man stanna kvar i Sverige.
- Svensktillverkade haubitsar avsedda för Nederländska Indokina (nuvarande Indonesien) lämnade inte heller landet, vilket underlättade Japans invasion där borta.
- Tjeckiska stridsvagnar tillverkade åt svenska armén hamnade på motsvarande sätt i tysk tjänst.
- Övrig vapenimport från de krigförande länderna (t ex tyska fälhaubitsar och italienska flygplan) hamnade i bakvattnet efter produktionen för det egna landets behov.

Som liten, neutral nation är det därför kritiskt ur säkerhetssynpunkt att bibehålla egen utvecklings- och produktionskapacitet inom landet.

/Olle

#20 Vinter

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,948 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Artilleriet

Posted Wednesday 07 June 2006, kl 17:01

View PostOlle P, on Jun 7 2006, 11:14, said:

Som liten, neutral nation är det därför kritiskt ur säkerhetssynpunkt att bibehålla egen utvecklings- och produktionskapacitet inom landet.

Och så finns det dom som går med i en försvarspakt och inte behöver bry sig så mycket om just det. :unsure:

#21 J.K Nilsson

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,800 posts

Posted Saturday 10 June 2006, kl 11:29

View PostVinter, on Jun 7 2006, 18:01, said:

View PostOlle P, on Jun 7 2006, 11:14, said:

Och så finns det dom som går med i en försvarspakt och inte behöver bry sig så mycket om just det. :Malaj:
Och hur väl mådde Tjeckoslovakien av försvarsgarantier under 1930-talet. :wub:

J.K Nilsson

#22 Vinter

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,948 posts

Posted Saturday 10 June 2006, kl 11:42

View PostJ.K Nilsson, on Jun 10 2006, 12:29, said:

Och hur väl mådde Tjeckoslovakien av försvarsgarantier under 1930-talet. :Malaj:
J.K Nilsson

Hur mådde Danmark och Norge av försvarsgarantier fram till 90-talet?

#23 J.K Nilsson

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,800 posts

Posted Saturday 10 June 2006, kl 21:37

View PostVinter, on Jun 10 2006, 12:42, said:

Hur mådde Sverige utan?

J.K Nilsson

#24 Vinter

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,948 posts

Posted Sunday 11 June 2006, kl 02:27

View PostJ.K Nilsson, on Jun 10 2006, 22:37, said:

Hur mådde Sverige utan?

J.K Nilsson

Invasionsförsvaret kontra Amerikanska baser och stöd? ;)

#25 lanrezac

• Nivå 6
  • 884 posts
  • Tjänst:Robot/Lv

Posted Sunday 11 June 2006, kl 07:59

View PostJ.K Nilsson, on Jun 10 2006, 22:37, said:

View PostVinter, on Jun 10 2006, 12:42, said:

Hur mådde Sverige utan?

J.K Nilsson

Utan officiella försvarsgarantier menar du ?

#26 J.K Nilsson

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,800 posts

Posted Sunday 11 June 2006, kl 12:07

View Postlanrezac, on Jun 11 2006, 08:59, said:

Utan officiella försvarsgarantier menar du ?
Poängen är att försvarsgarantier inte behöver vara värd ett dugg när det kommer till kritan. Stater kommer alltid att agera utifrån sitt eget stora självintresse. Om detta självintresse samanfaller med uppfyllande av försvarsgarantier kommer försvarsgarantierna att uppfyllas. Jag är inte sugen att nischa mig och chansa att försvarsgarantierna uppfylls när det börjar skorpa till sig.

Och skall vi hårddra det hela så hade Sverige officiella försvarsgarantier gentemot stormakt Röd sedan 1947 och Trumandoktrinen.

J.K Nilsson

#27 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts

Posted Sunday 11 June 2006, kl 15:19

Har vi lekt färdigt denna "pissa längst" tävlingen nu? Kan vi återgå till lite mer seriösa inlägg i frågan inhemsk vapenproduktionän småtöntiga oneliners? :P

/ErikG
BG

#28 facit

Sergeant

• Nivå 9
  • 495 posts

Posted Sunday 11 June 2006, kl 19:17

Sydafrika är väl ett liknande land. Har förmig att det hade o göramed sanktioner.

Israel är ett annat land med stor vapen industri.
Alla länder har en armé.
Sin egen eller någon annans !

#29 Dr. T-68

Korpral

• Nivå 8
  • 309 posts
  • Placering:Kringelstan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Wednesday 09 August 2006, kl 16:11

Made in Sweden!
Ja just det :D
Det är inte mycket som vi har kvar i Svensk ägo.
läs länk
"Det en menig vet inom sig måste en general lära sig av erfarenhet. Det beror på att en menige resonerar med försiktighet eftersom han kommer att bli dödad. En general kan vara djärv så länge som det bara är den menige som dör av hans misstag." - James Webb

#30 GeBe

Sergeant

• Nivå 7
  • 483 posts
  • Placering:Örnsköldsvik
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Wednesday 16 August 2006, kl 20:07

View PostKA2, on Aug 9 2006, 17:11, said:

Made in Sweden!
Ja just det :baskerPa:
Det är inte mycket som vi har kvar i Svensk ägo.
läs länk

Även om det inte är svensktägt så är det garanterat svenskbyggt, att utländska storföretag tävlar om våra inhemska småpluttar med en minimal hemmamarknad kan enbart tyda på produkter av god kvalitet med stort intresse utomlands...

Ett utländsk ägande kan t.o.m. vara av godo, Hägglunds SEP hade nog varit av ett betydligt mindre intresse för storbrittaninen om inte BAE hade ägt företaget.

Edited by GeBe, Wednesday 16 August 2006, kl 20:11.

--- En gång Fältjägare - Alltid Fältjägare ---

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users