Teknisk fakta har jag, då tre pärmar och två böcker medföljde.
Det jag är ute efter är information kring organisation, användande, taktik och egna minnen!
I en beskrivning om IB66M ("Ett läromedel för taktiska studier" M7734-471509) hittar jag något som kallas infpvkomp. Består av 127 man, en stabsto om 12 man, 3 pvplut om 20 man bestående av 2 pvgrp samt 1 grggrp var, en skplut om 38 man, bestående av 3skgrp och 1 grggrp samt en trto om 15 man. I varje pvgrp ingår 1 9031:a.
I ovan nämd skrift anges att "Infanteripansavärnskompaniet kan självständigt eller underställt en infanteriskyttebataljon användas för försvar eller fördröjningsstrid, lösa uppgiften skydda mm)
I AR2 Bihang står på sid 8:
"Brigad-, infanteripansarvärnskompani.
Brigadpansarvärnskompaniet (ingår i IB77) och infanteripansarvärnskompaniet (ingår i IB66M) utnyttjas främst som fjärrskyddsförband innom respektive brigad. Kompaniet ges fördröjnings- eller försvarsuppgifter eller utgör reserv (främst pansarvärns och mineringsreserv).
Kompaniet ges fördröjningsuppgift inom ett område med 5 km bredd och 5 km djup och högst en genomgående väg/stråk.
Då kompaniet understödjer en skyttebataljon kan det uppträda samlat eller delat.
Kompaniet kan undantagsvis ges anfalsuppgifter."
Någon som har någon personlig erfarenhet av ovan nämda förband, GU, KFÖ eller liknade? I beskrivningen om IB66M framgår att en pvgrp består av 4 man, en C pvgrp, en sjv samt 2 skyttar. Skulle vara kul att veta hur man tänkte ang. uthållighet, hur mycke AM som medfördes i 9031:an och liknade. Stuvutrymmet med 4 man ombord är ju inte speciellt imponerande!
Sen kan man ju fundera över hur förflyttning längre sträckor gick till, speciellt vintertid...
M/69 var väl inte så särskillt varm?
Någon nämde att 9031:an bemannades av 6manna grupper....jag frågar mig HUR???
2 man fastspännda PÅ rullburen eller? ;)
Mvh
//donSisu
-EDIT- Stavfel
Edited by donSisu, Thursday 09 October 2003, kl 22:58.