Jump to content

Ingbandvagn 120

61 replies to this topic

#1 Mats

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,939 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Östergötland
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Saturday 06 September 2003, kl 18:18

Leopard 2 finns snart i ingenjörsutförande:
Posted Image

Rheinmetall

Vad tror ni, kan vi få några 121 moddade till det utförandet? Eller krävs för mycket jobb?
"Quo Fas et Gloria Ducunt - Paratus et Fidelis"

#2 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,607 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Saturday 06 September 2003, kl 19:03

Vagnen på bilden ser ju ut att kunna vara en ombyggd "121a", en Leopard 2A4 eller äldre. Iallafall om man betänker att sidoskydden är av den äldre typen och dessutom mönstermålade.

Det står dock ingenstans i den länkade artikeln så vitt jag kan se att det skulle vara en ombyggd äldre vagn. Bara att den är ny och ett genombrott etc... Salestalk med andra ord. Skulle tippa att det inte anses säljande att prata om att den skulle vara en moddad vagn från 70-talet :D

Hursomhelst är det väl nåt liknande som FM håller på att titta på, och om pengarna finns, bygga om några 121or till..

#3 Mats

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,939 posts

Posted Saturday 06 September 2003, kl 19:06

Tänkte på det också Erik. Men man vet ju aldrig. Att det är Rheinmetall som gör grejen tycker jag också verkar för att det är en mod. Annars borde väll KMW göra den. Eller är det samma företag? Försvarsindustrin är ju så rörig...

#4 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,164 posts
  • Placering:Mullsjö
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Saturday 06 September 2003, kl 19:24

Citat från Leonytt nummer 15:

Ingenjörfordon
Startskottet har nu gått för att förbereda anskaffning av ett mindre antal ingenjörfordon baserade på Leo 2- chassier i och med att FM beställt denna verksamhet.
Anskaffningen kommer att genomföras inom ramen för ett internationellt samarbete med Holland och Schweiz.

Leonytt är ett arbetsorgan för FMV Projekt Leopard 2

The Swede :D
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#5 Mats

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,939 posts

Posted Saturday 06 September 2003, kl 19:34

Det tar jag som att det är precis den. Måste vara ett klockrent fordon vid skogsbränder å så! :D (...hoppas att någon miljöpartist läser...)

#6 Skuggan

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,968 posts
  • GU:Artilleriet
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Saturday 06 September 2003, kl 20:15

ursäkta OT men, hur gör man sådana där animeringar som ni har?, kan någon göra en till mig? en FH77A.... eller kanske en KSP58B

Edited by Skuggan, Saturday 06 September 2003, kl 20:15.

#7 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,607 posts

Posted Saturday 06 September 2003, kl 21:15

Man ritar lite och flyttar lite o ritar lite till.. programmet jag använt till att göra 122an och 90an är ImageReady (får man med på köpet med Photoshop).

Kanske, kanske inte gör jag någon FH-77.. Jag skulle bli mer lockad att göra nåt på en FH-77 om jag fick en massa "walk around-bilder" på en sån.. och kanske en och annan ritning.. det är iallafall vad min modellbyggartarm säger :unsure:

/E

#8 Skuggan

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,968 posts
  • GU:Artilleriet
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Saturday 06 September 2003, kl 21:38

ja, då får vi väl se vad vi kan göra ;)

#9 Pelle

Menig 1kl 3

• Nivå 10
  • 114 posts
  • Placering:Piteå

Posted Saturday 06 September 2003, kl 23:27

Själva AEV:n är väl ingen nyhet, den provades i Boden när brorsan gjorde lumpen, 00/01 tror jag det var alltså.
AEV 3 är väl den nyaste versionen då.

Norrmännen hade en AEV i Kosovo när dom ryckte in där, har sett den på film där den deltar vid campbyggnationen. Kan säga att den schaktar ut stora områden på kort tid, ingen tvekan om det.

Våran trailerfirma har faktiskt transporterat just den AEV:n som var i Boden, fast det var innan jag hade börjat... :unsure:

//Pelle

#10 Mats

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,939 posts

Posted Saturday 06 September 2003, kl 23:36

Pelle: Är du säker på att det var på ett Leo 2 chassie? Vi har haft ingenjörfordon på Leo 1 chassie på prov. Det finns i någon tråd här på forumet.

EDIT:(denna tråden)

Edited by Mats, Saturday 06 September 2003, kl 23:46.

#11 Pelle

Menig 1kl 3

• Nivå 10
  • 114 posts
  • Placering:Piteå

Posted Sunday 07 September 2003, kl 00:54

Nä, jag är inte säker på nånting men det har jag inte påstått heller. :unsure:

Den bilden som var i andra tråden, den är jag dock rätt så säker på är den maskinen som varit i Boden och som vår firma transporterade till Fjollträsk nånstans...

Den Badgern är det då helt klart inte, den har ett helt annat grävaggregat. Ett i mitt tyckte rätt kasst sådant med bara ett utskjut istället för riktig sticka men allt fyller väl sin funktion. Aggregatet liknar detta som...hmm, tjeckerna tror jag det är har på denna mystiska gräv...bil.

Posted Image

//Pelle

#12 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,607 posts

Posted Monday 08 September 2003, kl 11:18

Mer bilder på den nya Schweiziska gröna entrepenadmaskinen:

http://www.panzerbae...ch_pipz_3-a.htm

mvh
Erik G

#13 NBC

Korpral

• Nivå 10
  • 397 posts
  • GU:Träng
  • Tjänst:Brand/Räddning/NBC

Posted Tuesday 09 September 2003, kl 01:00

Erik_G, on Sep 6 2003, 20:03, said:

Vagnen på bilden ser ju ut att kunna vara en ombyggd "121a", en Leopard 2A4 eller äldre.  Iallafall om man betänker att sidoskydden är av den äldre typen och dessutom mönstermålade.
Anledningen till dom "äldre" sidoskydden torde vara att tornet saknas, det är samma sak på BGBV120. Man sitter ju lite annorlunda vilket gör att skyddet behövde förstärkas (iaf på BGBV120).

#14 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,607 posts

Posted Tuesday 09 September 2003, kl 08:36

Det rör ju sig hursomhels om begagnade sidoskydd eftersom de är mönstermålade, medan resten av vagnen är helgrön. Sen skulle ju siduskydden iochförsig kunna komma ifrån de Leoparder som uppgraderats till A5 standard.
Men med tanke på att de flesta europeiska länder idag förmodligen har ett överskott (enligt politikerna) på stridsvagnar så är jag beredd att tro att det rör sig om ett avancerat ombygge. Det är ju trots allt inte KMW som står som avsändare på vagnen. Ur ett marknadsförarpespektiv, och även ett kundperspektiv är det nog mer attraktivt med ombyggnadsmöjligheter. Kunden står för chassit och Rheinmetal för ombyggnaden. Kunden blir dels av emd en övertalig stridsvagn, dels sparar kunden pengar eftersom ett helt nytt fordon inte behöver köpas in. Detta spar ju pengar både i inköp och i drift och underhåll då många komponenter ju delas med stridsvagnarna.
Och det är ju positivt om man är ett land med krympande försvarsbudget och ett gäng Leopard 2 i malpåse. Hmm.. var kan det finnas ett sånt land? :lala:

/E

#15 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,164 posts

Posted Thursday 02 October 2003, kl 23:26

Lite nyheter om Ingbv 120 saxat ur LEONYTT 16

Ingenjörfordon
Förberedelserna inför anskaffning av ovan nämnda fordon pågår. Benämningen lutar åt ingenjörbandvagn 120 (ingbv 120).
I slutet av juni genomfördes en roll out av den schweiziska prototypen hos leverantören RLS. Prototypen finns nu i Schweiz för testning fram till början av oktober.
Det interna arbetet inriktas nu på att i samverkan med Ing 2 revidera PTTEM och kravspecifikation samt att lösa ut frågan om att konvertera ett mindre antal strv 121 till ingenjörbandvagnar.
Tidplanen att gå ut med en AI vid årsskiftet samt att beställa under kv 4 2004 gäller fortfarande. Under denna förutsättning kan första leverans ske i mitten av 2007.
Det internationella intresset är mycket stort och förutom Sverige, Holland och Schweiz har nu även Finland och Danmark tillkommit.

The Swede :lol:

PBV302.SE

#16 Hans Engström

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,191 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Thursday 02 October 2003, kl 23:50

Inget nytt om att få en vettig brovagn?
Åsikter som uttrycks i detta och andra forum är mina personliga, baserade på egen erfarenhet och kunskap och skall inte ses som eller misstagas för mitt förbands åsikter.
"Precis som hotbilden är jag både komplex och diffus."

#17 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,164 posts

Posted Thursday 02 October 2003, kl 23:51

Nope, tyvärr inte :(

The Swede :lol:

PBV302.SE

#18 Lynx_39

Vicekorpral

• Nivå 7
  • 248 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Anonymt

Posted Friday 03 October 2003, kl 14:19

Vad anser Ni om Brobv 971?
Jag har hört både och....

Lynx_39

PS. Håller gärna till fakta...
"Knowledge not shared - is knowledge lost!"

#19 karon

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 64 posts
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Thursday 17 January 2008, kl 13:15

Posted Image

Det blir sex stycken jättemysiga kravallgrävmaskiner ( kgm120 "mullvaden" )

( Nu lugnar ni ner er annars blir det ett stort J***A dike här ! )

<a href="http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=3938" target="_blank">http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=3938</a>

;-)

Edited by karon, Thursday 17 January 2008, kl 13:41.

#20 Larsleo

Stf C Stridspar

• Nivå 6
  • 603 posts
  • Placering:Beror på vart jobbet för mig...
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Thursday 17 January 2008, kl 15:04

6 st... en till varje mekbataljon måntro? eller 3 st till varje Ingbat...
“We the willing, led by the unknowing, are doing the impossible for the ungrateful. We have done so much, with so little, for so long, we are now qualified to do anything, with nothing.

#21 Borussia

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 83 posts
  • Placering:Roslagen
  • GU:Foreign Service

Posted Saturday 19 January 2008, kl 10:43

Ingbv 120

Det blir beteckningen för Arméns senaste fordon. Internationellt känd som AEV3 Kodiak.
Beställningen lades för två dagar sedan hos Rheinmetall som kommer vara huvudentreprenör gentemot Försvarets Matrielverk (FMV).

Posted Image

Kodiak började som ett samarbetsprojekt mellan Rheinmetall och schweiziska RUAG, som i sin tur äger bl a Ammunitionstillverkaren Norma i Värmland. Vagnen är försedd en kraftig hydraulisk arm med grävskopa, vidare finns det schacktblad och två vinschar. För självförsvar finns det rökkastare kapabla att skjuta granater samt en Ksp94 på fjärrstyrd lavett FTW100, oklart om beväpningen kommer vara densamma på de svenska vagnarna. Tydligen skippar FMV bombletsskyddet för de svenska vagnarna. Lite lustigt med tanke på att man är en av få nationer som har bombletsskyddet på Leo2A5. Oklart även om minröjningspaketen anskaffas för de svenska vagnarna.

Som alltid är exakta kostnader svåra att få tag på och varierar stort beroende vad som inkluderas i priset. Enligt obekräftade uppgifter kommer priset landa på cirka 382 miljoner kronor för sex (6) stycken, eller cirka 63½ miljoner kronor per vagn. Inköpet sker tillsammans med Nederländerna som beställer 10st i samma upphandling. Fördelen är att engångskostnader som t ex teknisk dokumentation och liknande kan sänkas. Levernas kommer ske 2011 till sverige och 2012 till Nederländerna. Rent praktiskt kommer det ske som så att det Nederländska företaget RLS kommer strippa begagnade vagnar (oklart om dessa är lösköpta Strv 121) i Skövde för vidare transport till RUAGs fabrik i Schweiz där fronten skärs upp för montage av all utrustning.

Kritik

Geniepanzer, som de kallas i Schweiz, är riktigt bra vagnar och intressanta Force Multipliers i tunga brigader. Vad bakomliggande tanke är, när försvaret vill placera dessa 62 ton tunga vagnar i en snabbinsatsstyrka är dock oklart.

Det är överenskomemt med Nederländerna att Sverige ska få sina vagnar först eftersom vagnarna är avsedda för NBG 2011. Detta betyder såklart att Försvarsminister Tolgfors pratade i nattmössan, alternativt var fruktansvärt oinformerad, när han i veckan förkunnade att NBG 2008 ska avslutas och utvärderas innan arbetet med NBG 2011 börjar.

saxat från klauk.se

Edited by The Swede, Saturday 19 January 2008, kl 11:11.

#22 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,164 posts

Posted Saturday 19 January 2008, kl 11:09

Slog ihop två trådar till en samt ändrade namnet.

Vad gäller leveranstakten anges i länken från FMV i Karons inlägg att Sverige och NL får varannan vagn.

The Swede
BLÅGUL

PBV302.SE

#23 Borussia

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 83 posts

Posted Saturday 19 January 2008, kl 11:38

http://www.mindef.nl/binaries/Kamerbrief%2...tcm15-78894.pdf

här anges att svenskarna får sina först och NL får sina efteråt. Just p g a NBG 2011.

Edited by Borussia, Saturday 19 January 2008, kl 11:45.

#24 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,164 posts

Posted Saturday 19 January 2008, kl 12:50

View PostBorussia, on Jan 19 2008, 11:38, said:

För det första så fungerar inte din länk och för det andra skriver FMV följande:

Färdiga AEV 3-vagnar kan levereras om cirka tre år. Sverige har beställt sex stycken, Holland tio, och varannan vagn levereras till respektive land.
http://www.fmv.se/Wm...ge.aspx?id=3938
Man tycker väl att dom borde ha lite koll på vilka affärer dom gör eller?

The Swede :banana

PBV302.SE

#25 Borussia

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 83 posts

Posted Saturday 19 January 2008, kl 14:20

www.mindef.nl/binaries/Kamerbrief D-brief Verwerving genie- doorbraaktank_tcm15-78894.pdf

Nederländska Försvarsministeriets dokument i frågan. Även dessa herrar borde väl ha koll på sina affärer? Vi får väl helt enkelt se hur det blir.

Edit: ni får klippa & klistra. BB-coden fuckar upp länkningen.

Edited by Borussia, Saturday 19 January 2008, kl 14:49.

#26 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,164 posts

Posted Saturday 19 January 2008, kl 15:09

Nu förstår jag inte hollänska så det dokumentet säger mig inte så mycket, vi får väl helt enkelt vänta och se.
Dock är det så att de första vagnarna ska levereras om 3 år, då är vi i 2011, lite tight om man vill ha med dom i NBG 2011.
FMV ska ju ha vagnarna en stund först, innan försvaret får dom, sen ska instruktörer, mekaniker och inte minst besättningar utbildas.

The Swede :D

PBV302.SE

#27 Borussia

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 83 posts

Posted Saturday 19 January 2008, kl 18:37

Tja, Sådant är ju tydligen irrelevant för hkp när det gäller NBG :D

#28 tikvah

Sergeant

• Nivå 7
  • 608 posts
  • Placering:Uppsala (33V 650 664)

Posted Saturday 19 January 2008, kl 21:35

Tydligen så har vi den redan i sverige ;)

Posted Image

Edited by tikvah, Saturday 19 January 2008, kl 21:36.

EOF

#29 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,164 posts

Posted Saturday 19 January 2008, kl 22:31

När är den bilden från?
Den har varit här på prov härom året men den finns inte här just nu, vad jag vet.
Som du ser på den vita skylten med tre kronor är det inte ett kronreggat fordon.
Den är även målad i tysk mönstermålning, inte svensk.

The Swede ;-)

PBV302.SE

#30 Olga-Belle

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 143 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Saturday 19 January 2008, kl 22:46

View PostThe Swede, on Jan 19 2008, 22:31, said:

När är den bilden från?
Den har varit här på prov härom året men den finns inte här just nu, vad jag vet.
Som du ser på den vita skylten med tre kronor är det inte ett kronreggat fordon.
Den är även målad i tysk mönstermålning, inte svensk.

The Swede :baskerPa:

Det är försöksvagnen (tysk?) som provades i januari 2005 på bl.a. Ing 2.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users