Jump to content

Stridsväst 08 - detaljer och bilder


2Sharp

Recommended Posts

En sak jag noterat är att den slutar (dess lägsta del är) högre upp än SV2k. Detta torde göra att den går bättre att använda tillsammans med midjebälte, då man torde kunna ha midjebältet under (närmare marken alltså) själva västen.

Man slipper alltså göra som jag gjorde under min värnplikt och ha midjebältet under västen, fast nu med betydelsen mellan kroppen och västen...

Link to comment
Share on other sites

Värt att ha i åtanke är att detta är en första leverans som får namnet SV08. SV12 kommer den slutliga varianten heta och den kommer då att modifieras efter soldaterna som provat SV08's önskemål och förslag.

Det kan skilja mycket på en Beta och en Final. :)

Link to comment
Share on other sites

Värt att ha i åtanke är att detta är en första leverans som får namnet SV08. SV12 kommer den slutliga varianten heta och den kommer då att modifieras efter soldaterna som provat SV08's önskemål och förslag.

Det kan skilja mycket på en Beta och en Final. :)

Enligt 2 soldater jag träffade i helgen så är dragkedjan underdimensionerad.

Så förhoppningsvis byter dom den till en som håller.

Link to comment
Share on other sites

Jag bara undrar, finns den bara i grönt?

 

 

Citat arménytt nr. 1, 2011

 

Färgen på systemet är tänkt att vara den framtida

enhetsfärgen som används till uniformssystem i både

grön- och beigefärgställning.

 

Jag tolkar det som att den endast kommer levereras i en färg.

Link to comment
Share on other sites

Och den färgen är inte grön. Iaf. inte på bilderna enligt mina förvisso färgseendedefekta ögon som dock sitter framför en kalibrerad bildskärm och är utrustad med en eyedropper (ColorZilla). RGB-värdena på västdelarna på bilden ligger också i häradet R:90 G:80 B:70 +/- ungefär tio steg någorlunda jämnt fördelat mellan färgerna. Tekniskt är i vart fall västarna på bilderna "typ grå" med dragning åt brunt (mest rött samt mindre blått vilket innebär att det gula slår igenom mer). Slut. Frågor på det? Försent! :Malaj:

 

Förresten: Man kanske rent av skulle kunna kalla färgen för grbrgr = grönbrungrått istf gråbrungrönt? :D

Link to comment
Share on other sites

Hoppas Hemvärnet tilldelas denna nästa år. :)

 

Kommer inte att hända då det enbart är strategiska reserven och de som ska till afghanistan som får ut den. Tydligen skall denna utvärderas på nåt vis och det skall sen ligga till grund till stridsväst 2012.

 

 

 

 

Ak6...undrar vad som ska användas från det att ak5C är slut tills 2020nånting när ak6 ska införas

Link to comment
Share on other sites

Hoppas Hemvärnet tilldelas denna nästa år. :)

 

Kommer inte att hända då det enbart är strategiska reserven och de som ska till afghanistan som får ut den. Tydligen skall denna utvärderas på nåt vis och det skall sen ligga till grund till stridsväst 2012.

 

 

 

 

Ak6...undrar vad som ska användas från det att ak5C är slut tills 2020nånting när ak6 ska införas

 

Jag menade SV2012 till HV, inte SV08. Men visst, vi får nog inte den 2012. :)

 

Hur menar du att Ak5c tar slut?

Link to comment
Share on other sites

Hoppas Hemvärnet tilldelas denna nästa år. :)

 

Det har precis lagts in en beställning på 20 000 SV2000, så nä... det lär inte hända på ett tag.

 

Nu är det iofs bra att FM inte är lika "lean" som industrin och att man tar lite höjd på mtrl. Bättre med sämre stridsväst än ingen stridsväst, liksom.

Men vad i helvete? Är det måhända samma ljus som är ansvarig för både de senaste årens inköp i 10 000-pars klassen av Lejon Attack och Sv2K-inköp? Får liraren provision?!

Link to comment
Share on other sites

Hoppas Hemvärnet tilldelas denna nästa år. :)

 

Det har precis lagts in en beställning på 20 000 SV2000, så nä... det lär inte hända på ett tag.

 

Uhm, var har du läst det?

 

Mnja.. det var 13 000 västar tillsammans med 63 000 uppgraderingskit som köptes in nyligen, upphandlingen kan skådas här:

http://www.fmv.se/upload/mnron/354146%20-%20AI802435%20incl%20Appendix%201.pdf

 

Sammantaget kan man väl tycka att det var en liten märklig investering som gjordes i stridsvästsystemet med tanke på införandet av Sv12 på bred front nästa år..

Link to comment
Share on other sites

Fast åandra sidan så slits västar ut och behöver ersättas, så då är det ju bra att det finns i reserv.

Sen är det imho lite väl optimistiskt att tro att SV12 hinner ersätta SV2K nästa år. Fast jag kan ju hoppas att jag har fel :)

Link to comment
Share on other sites

Sammantaget kan man väl tycka att det var en liten märklig investering som gjordes i stridsvästsystemet med tanke på införandet av Sv12 på bred front nästa år..

 

Att överhuvudtaget anmärka att det är "lite märkligt" är ju snudd på tjänstefel då det antyder att FMV skulle ha en aning om vad dom pysslade med och att dom inte styrs av månens läge, currylinjer och offrade ankor till gudarna...

Nåja, skämt åsido så är det nog ohyggligt optimistiskt att tro att ett nytt strisdvästsystem skulle kunna införas kommande år.

 

Se på vapenrem08, som är ett betydligt mindre komplext system som fortfarande inte tilldelats alla. (Den är väl fortfarande bara ute på försök i Hv).

Link to comment
Share on other sites

Sammantaget kan man väl tycka att det var en liten märklig investering som gjordes i stridsvästsystemet med tanke på införandet av Sv12 på bred front nästa år..

 

Att överhuvudtaget anmärka att det är "lite märkligt" är ju snudd på tjänstefel då det antyder att FMV skulle ha en aning om vad dom pysslade med och att dom inte styrs av månens läge, currylinjer och offrade ankor till gudarna...

Nåja, skämt åsido så är det nog ohyggligt optimistiskt att tro att ett nytt strisdvästsystem skulle kunna införas kommande år.

 

Se på vapenrem08, som är ett betydligt mindre komplext system som fortfarande inte tilldelats alla. (Den är väl fortfarande bara ute på försök i Hv).

 

Kommer inte ihåg exakt var jag läst/hört att Sv12 skall börja delas ut till prioriterade förband tidigt 2012 och "stora massan" andra halvan av 2012, så tyvärr har jag ingen källhänvisning. Dock var det från "officiellt" håll.

 

Angående nya vapenremmen så har den upphandlats i 25 000 ex och leverans var före 110615, alltså typ nyss. När det gäller personlig materiel så är det lätt att underbygga med fakta istället för spekulationer då FMV lägger ut upphandlingarna på internet. Google and you will find..

http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Upphandling/cejoe/Vapenrem/352111-AI793617.pdf

 

Dock så innebär detta inte att alla hv-solader har vapenremmen 15 juni, utan bara att den är levererad till FM då, sen skall FMLOG göra sitt.. Vilket torde ta mellan tre månader och ett år(erfarenhetsvärde).

Link to comment
Share on other sites

Dock så innebär detta inte att alla hv-solader har vapenremmen 15 juni, utan bara att den är levererad till FM då, sen skall FMLOG göra sitt.. Vilket torde ta mellan tre månader och ett år(erfarenhetsvärde).

 

Du är en optimist läser jag, men visst ser logistikläget lite hoppfullare ut än för bara något år sedan även om jag har ett vagt minne av att aktuell vapenrem redan meddelades existera i förrådsvärlden för flera år sedan enligt publika källor (Hvpravda?).

Vem vet, ak6 kanske kan delas ut till samtliga soldater samtidigt?!

Framtiden är höljd i dunkel men ljuset i tunnel skymtar alltid lika retfullt lite längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också ett bidrag.

Såhär har jag valt att kitta min. Jag är dels galtförare i min befattning och jag har lagt krut på att inte ha så mycket skit nere vid höften samt göra den så tight som möjligt. Under skjortan har jag krsk 94 storlek "small" och i övrigt finns inte så mycket att säga. Min utvärdering läser ni under bilderna.

 

DSCN1264.jpg

DSCN1263.jpg

DSCN1262.jpg

 

Innan vi fick ut den här västen använde jag två tingestar. Under missionsutbildningen hade jag stridsvästbältet med en benplatta ovanför och ett 304k ok som suspenders. Väl nere i insatsområdet använde jag en London Bridge Trading 6094b. Då vet ni vad jag har att jämföra med. Jag har tidigare också använt blackhawks CRCH.

Stridsväst 08 kommer med en uppsjö av fickor och delar, precis som 2sharp skriver i första inlägget. Det enda jag kan se som har förändrats fråns hans bilder är flerbruksficka stor som har en annan, helt OK dragkedja den här gången. Det är inte samma grova kedja utan en rätt tunn och lätt dragkedja. Mycket smidig. Färgen är också annorlunda som ni ser på bilderna.

Det var två killar från snigeldesign, en från MSS och en anskaffningsansvarig motsv. som visade oss västarna och hade en 2h genomgång om hur de skulle användas, samt vilka olika konfigurationer man kunde använda västen i. Det var i ärlighetens namn mycket behövligt. Västen är mångfunktionell något otroligt. Samtidigt har man inte tappat funktion i nått av de olika lägena. Du kan använda den som chestrig, delbar chestrig, väst, delbar väst, du kan ha den nära höften med bälte för att bära av tunga saker, du kan ha den uppe i hakan om du vill, det går att ha den med eller utan bakplatta och om man nu vill vara utan den så kan man välja om man vill ha "H" eller "X" rygg på den. 2sharp har sin väst i grundutförandet, medans jag t.ex. har monterat ner bröstflärparna och tagit bort bältet som löper i botten på västen. Jag använder bara dragkedjan fram för att enkelt försluta den och jag har totalt skitit i snabbspännena fram. Jag använder ryggplattan bak för att markant förbättra stabiliteten i hela västen, eftersom jag ändå inte får någon luft där när jag har kroppsskyddet.

Som ni ser använder jag eget hölster och egen pistolmaggficka, men det är det enda. Och jag är väldigt nöjd. Den sitter som en smäck och fickorna, i synnerhet de nya snabbfickorna, är rent gudomliga.

Polarn, som flitigt använde sin Blackhawk CRCH och samtliga andra på min grupp som använde andra liknande typer av lösningar tidigare är väldigt nöjda. Förutom att den bara finns i grönt är den helt otrolig enligt mig och någonting som försvaret kan vara stolta över för en gångs skull.

Men jag vill tillägga att detta gäller för en soldat som är beredd att pilla lite och som minst fått den utbildning på västen som jag fått. För kan man inte spänna och konfigurera den så kan den bli lika värdelös som stridsväst 2000.

 

Stridsvästen sägs enligt MSS och snigel design testas 2011 hos vissa utvalda förband i sverige samt i utlandsstyrkan, därefter lanseras tidigt 2012 efter att man gjort eventuella modifikationer som kommit upp under testperioden.

 

Till detta skall också ett nytt kroppsskydd släppas ut till förbanden. Ett tight, grönt skydd som är täckt med molle för att man i sås stor utsträckning som möjligt skall kunna bygga sin väst som man vill även på kroppsskyddet.

 

Frågor tas med fördel här i öppet forum och inte via PM.

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt enkelmagasinfickorna på varandra i ett "6pack" kan man säga. Jag använder de tillhörande locken på de yttre fickorna och har de närmast kroppen "open top".

Så jag får dit 6 magg i den konfigurationen jag har där. + ett i vapnet då.

Link to comment
Share on other sites

Jämfört med TT's fickor, eller eagle's eller TAG's eller liknande amerikanska märken, Så är de betydligt sämre till plåtmaggen. Det beror på storleken på de nya maggfickorna, som är anpassad till våra plastmagasin. Men de är ändå rätt funkis eftersom det finns en bungirem som håller i maggen (runt dem).

Edited by Coveise
Link to comment
Share on other sites

Ser modulärt ut.

 

Ja, vad har du fått tilldelat i fickväg, och är det samma för alla? Vad sa MSS-killen om det?

 

Ser ju två st hgr-fickor också.

Link to comment
Share on other sites

Ser modulärt ut.

 

Ja, vad har du fått tilldelat i fickväg, och är det samma för alla? Vad sa MSS-killen om det?

 

Ser ju två st hgr-fickor också.

 

1st väst

6st magasinficka enkel

3 st magasinficka 2-3 magasin

1 st flerbruksficka

3 st hgr ficka

1 st dumpficka

1 st flerbruksficka stor

 

Det ska tillföras 1 st dumpficka, oklart när. Meningen är att man ska ha 2 st dumpfickor. Övriga special fickor, grt fickor och kasettfickor för ksp 90 är inte på gång ut ännu... Dock passar det bra att använda flerbruksficka stor till kassetterna. Dessutom finns det framtaget en flerbruksficka liten, fast den är klumpig som fasen och den är inte tillförd oss ännu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...