Jump to content

- - - - -

Vilka kängor skulle ni köpa?

13 replies to this topic

#1 Soldat Melvin

Menig

• Nivå 9
  • 15 posts
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Ej Mönstrat

Posted Thursday 11 March 2010, kl 12:03

Hej

Jag behöver att par kängor som ska användas under vår, sommar och höst. Min budget är begränsad och jag kan inte lägga ut mer än 1200 kr. Jag har funderat på ett par M90 sommar men man har hört blandade åsikter från att de är skit till att de är jättebra och hållbara.

Kolla här
Kolla här

Så, vilka kängor skulle ni rekommendera mig att köpa?
Armyshopens utbud
Garderobens utbud
Billingedalens utbud
Militärts utbud

Tack för svar!

#2 martinator

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,116 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Malmö
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Thursday 11 March 2010, kl 13:04

Det finns en ohygglig massa kängatrådar om du söker.
Här kommer ett par av dem. Prova söka info där....

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;hl=k%E4ngor
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...;hl=k%C3%A4ngor
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;hl=k%E4ngor

/martin
It's your commanding officers wish, and that's the best kind of order I know.

About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'

#3 imint

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,944 posts
  • Placering:Norrland
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 11 March 2010, kl 13:31

Men du kan väl inte köpa kängor utifrån vad andra tycker? Du måste själv prova vad som passar dina fötter. Ex. Min kompanichef när jag lumpade, svor på att försvarets kängor var det bästa som fanns. Han gick Nijmegen varje år, och spenderade onaturligt lång tid i fjällen. Andra fick hälsensproblem med samma sorts känga. Allt hänger på vad du har för fötter och din träningsgrad
"Evidence in camera"

"All men are equal. All men, that is, who possess umbrellas."
E.M. Forster

Lecturer in Approximate Accuracy

#4 Maverick

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,396 posts
  • Placering:Västkusten
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 11 March 2010, kl 14:40

Klart de håller i 15 år om man har dem i fjällen en vecka per år och några helger....
Är ganska lång till de 150 dagar som en lumpare använder dem per år....
Anyways...
Som sagt lyssna på IMINT du måste prova dem för att känna efter..
Det var bättre för!!!

#5 speculatores

Korpral

• Nivå 8
  • 425 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Thursday 11 March 2010, kl 19:09

View PostSoldat Melvin, on Mar 11 2010, 12:03, said:

Hej

Jag behöver att par kängor som ska användas under vår, sommar och höst. Min budget är begränsad och jag kan inte lägga ut mer än 1200 kr. Jag har funderat på ett par M90 sommar men man har hört blandade åsikter från att de är skit till att de är jättebra och hållbara.

kvaliten på kängor kan variera, jag har kraschat två par M/90 kängor, men har kvar de första M/90 vinter jag fick ut när jag gick med i hemvärnet för tolv år sedan. men prova så många kängor du kan och kolla vad som passar.

#6 Soldat Melvin

Menig

• Nivå 9
  • 15 posts

Posted Thursday 11 March 2010, kl 20:06

Det finns en ohygglig massa kängatrådar om du söker.
Här kommer ett par av dem. Prova söka info där....

http://forum.soldf.c...amp;hl=k%E4ngor
http://forum.soldf.c...;hl=k%C3%A4ngor
http://forum.soldf.c...amp;hl=k%E4ngor

/martin
Lärorika trådar om man vill veta mer om Meindl, Lundhags och andra märken som vanligtvis kostar dubbelt så mycket min budget tillåter. Tyvärr pratas det sällan om kängor i en billigare prisklass.

Men du kan väl inte köpa kängor utifrån vad andra tycker? Du måste själv prova vad som passar dina fötter. Ex. Min kompanichef när jag lumpade, svor på att försvarets kängor var det bästa som fanns. Han gick Nijmegen varje år, och spenderade onaturligt lång tid i fjällen. Andra fick hälsensproblem med samma sorts känga. Allt hänger på vad du har för fötter och din träningsgrad

men prova så många kängor du kan och kolla vad som passar.

Självklart skulle jag gå på egen erfarenhet om det var möjligt, men det kan jag ej. Det finns inga fysiska butiker i min närhet. Jag har inte pengar till att köpa alla kängor och därefter prova dem. Så jag tror det bästa jag kan göra är att gå efter rekommendationer från andra och hoppas att det blir ett bra köp i slutändan.
---
Apropå M90, kan Stålex köpas civilt?

Vilka butiker säljer originalversionen av M90? Som jag förstått är senare producerade exemplar av sämre kvalité, garderobens utbud är i för små storlekar för övrigt.

EDIT:

Helt omöjligt att ens ge förslag om man inte vet vad du ska ha dem till. Militärt, fjällvandring, väktarjobb, helt olika krav.

Dessutom kommer du inte få mycket till känga för den summan, måste du ha dem nu eller kan du vänta tills du har mer pengar?

Traska runt i skog och stad, inget "tyngre" såsom fjällvandring med en massa packning. De enda fomulerade kraven jag har är att de ska vara rimligt hållbara och tåla en massa skit och väta.

Mvh
Melvin

Edited by Soldat Melvin, Thursday 11 March 2010, kl 21:05.

#7 pajohansson

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 227 posts
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Thursday 11 March 2010, kl 20:33

Helt omöjligt att ens ge förslag om man inte vet vad du ska ha dem till. Militärt, fjällvandring, väktarjobb, helt olika krav.

Dessutom kommer du inte få mycket till känga för den summan, måste du ha dem nu eller kan du vänta tills du har mer pengar?

#8 Apone

• Nivå 7
  • 772 posts
  • Placering:Skans 12
  • GU:Amfibie

Posted Thursday 11 March 2010, kl 22:15

View PostSoldat Melvin, on Mar 11 2010, 20:06, said:

Traska runt i skog och stad, inget "tyngre" såsom fjällvandring med en massa packning. De enda fomulerade kraven jag har är att de ska vara rimligt hållbara och tåla en massa skit och väta.
Låter som du inte behöver spörschelfårces-känger, direkt.

Som flera andra har sagt, så finns det bara ett sätt att hitta 'rätt' kängor, och det är att prova själv.
Men om du har begränsat med möjlighet för detta så vill jag minnas att milisbutiken (terräng.se) har rätt skapligt öppet köp över nätet.

Två enkla tips:
Magnum Protector ST
Posted Image
Rätt vanlig bland väktare och polis.
Lite väl 'svampig' och mjuk i min smak, men passar säkert folk som går/står länge utan hela trossen på ryggen.
995:- kan betraktas som överkomligt.

LOWA Mega Camp
Posted Image
Lite billigare än Meindl (som är bra mycket dyrare än andra snarlika/likvärdiga märken), lite stelare tysk-style-känga som passar bra för långa marscher med två nedvända logementskåp i trossen.

Men om de passar DINA fötter och avsikter, det vågar jag inte svara på.

Lycka till!
No such thing as an ex-marine!
Uppladdad bildUppladdad bildUppladdad bild
Wiseman's Wisdoms

#9 Gulo-Gulo

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 67 posts

Posted Thursday 11 March 2010, kl 22:22

Står säkert mycket om du söker på forumet.

Själv har jag använt Sjöstridskängan som jag tycker är helt okej, den har jag haft längst av alla för den höll för backpacking, Hv, jobb mm, mm under flera år tror det var 5 år.
Magnum hade jag ett par, de höll i 1 månad så det är min sämsta investering någonsin. Tror deras kvalitet är bättre idag då jag vet folk som använt de under flera år aktivt utan problem.

Sjöstridskängan finns inte längre men det finns en liknande (mycket lik) modell men med fodrad "läpp" men den är okej trots allt.
Går att köpa på Ahlsells, Tools mfl grossister. Tycker den är helt okej och funktionell.

Har även OTB Ferdelance som är helt okej. Har tyvärr inte hunnit använda den så mycket men hittills tycker jag den är okej. Finns på usmcpro.com

Priserna på dessa ligger runt 1300-1500 kr förutom Magnum som är billigare ca 1000 lappen

Edited by Gulo-Gulo, Thursday 11 March 2010, kl 22:24.

"Of every One-Hundred men, Ten shouldn't even be there, Eighty are nothing but targets, Nine are real fighters...
We are lucky to have them...They make the battle.
Ah but the One, One of them is a warrior...and He will bring the others back" -Hericletus c. 500 B.C

#10 Kanna

• Nivå 6
  • 771 posts
  • Placering:Kristianstad, Skåne
  • GU:Artilleriet
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Friday 12 March 2010, kl 06:52

Militart.se har ett urval av kängor. Invaderkängorna är inget du ska ge dig på att vandra i men de har M/90 och M/90 vinter, kängan som Gulo-Gulo nämner samt danska FM:s känga. Alla är inom ramen för din budget. Handlar du där och uppger "SOLDF.COM" får du dessutom 5% rabatt.
Nulli Secundus
Wendistföreningen

#11 mordor

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 93 posts
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Friday 12 March 2010, kl 12:45

Sjöstridskängan är ju en gamble, har hört från flera källor att man sabbar fötter och knän relativt snabbt.
Hade den själv stundvis i lumpen, men då bara några timmar åt gången. Jag hade själv inte införskaffat ett par sjöstrids och använt varje dag
Pray for war

#12 Soldat Melvin

Menig

• Nivå 9
  • 15 posts

Posted Saturday 13 March 2010, kl 17:45

Tack till er alla för tipsen,

Jag har funderat litegrann och försökt plocka fram de kängor som jag finner rätt intressanta.

Magnum Recon Spider - verkar kanske lite "klen", skulle föredra en rejälare känga.
Jack Pyke Countryman - verkar rätt skaplig.
Natokänga Springertiefel - verkar vara en rejäl känga som tål att användas.
Tysk Fallskärmsjägarkänga - samma som ovan.

Kanske m90 också...

Om någon har erfarenhet av dessa kängor är era utsagor välkomna.

#13 Tälthydda

Menig

• Nivå 9
  • 15 posts

Posted Saturday 13 March 2010, kl 22:11

Om du inte ska hoppa med rund kalott tycker jag att du ska skippa jumpbootsen. Springerstiefeln. Vänta tills du kommer iväg från "din fysiska närhet", kanske till närmsta större ort, och titta in i några sportaffärer (Stadium, Intersport...) eller jaktbutiker, kolla igenom deras reasortiment efter kängor från erkänt bra tillverkare, och prova dig fram tills du hittar ett par som är sköna. Köp dem. Var glad för att du fick dem billigt. Gå in dem. Vårda dem. Försök nöta ut dem.

#14 Soldat Melvin

Menig

• Nivå 9
  • 15 posts

Posted Sunday 14 March 2010, kl 00:25

Om du inte ska hoppa med rund kalott tycker jag att du ska skippa jumpbootsen. Springerstiefeln. Vänta tills du kommer iväg från "din fysiska närhet", kanske till närmsta större ort, och titta in i några sportaffärer (Stadium, Intersport...) eller jaktbutiker, kolla igenom deras reasortiment efter kängor från erkänt bra tillverkare, och prova dig fram tills du hittar ett par som är sköna. Köp dem. Var glad för att du fick dem billigt. Gå in dem. Vårda dem. Försök nöta ut dem.

Hittilst har jag inte haft något på huvudet under sommarhalvåret, men jag tänker skaffa en m59 mössa. Jag kommer sällan ifrån hemmet då jag jobbar alla dagar i veckan, med sällsynta undantag. Tycker du att Springerstiefeln är ett dåligt val? Har du provat dom eller så?

Edited by Soldat Melvin, Sunday 14 March 2010, kl 00:26.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users