Vilka kängor skulle ni köpa?
Posted Thursday 11 March 2010, kl 12:03
Jag behöver att par kängor som ska användas under vår, sommar och höst. Min budget är begränsad och jag kan inte lägga ut mer än 1200 kr. Jag har funderat på ett par M90 sommar men man har hört blandade åsikter från att de är skit till att de är jättebra och hållbara.
Kolla här
Kolla här
Så, vilka kängor skulle ni rekommendera mig att köpa?
Armyshopens utbud
Garderobens utbud
Billingedalens utbud
Militärts utbud
Tack för svar!
Posted Thursday 11 March 2010, kl 13:04
Här kommer ett par av dem. Prova söka info där....
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;hl=k%E4ngor
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...;hl=k%C3%A4ngor
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amp;hl=k%E4ngor
/martin
About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'
Posted Thursday 11 March 2010, kl 13:31
"All men are equal. All men, that is, who possess umbrellas."
E.M. Forster
Lecturer in Approximate Accuracy
Posted Thursday 11 March 2010, kl 14:40
Är ganska lång till de 150 dagar som en lumpare använder dem per år....
Anyways...
Som sagt lyssna på IMINT du måste prova dem för att känna efter..
Posted Thursday 11 March 2010, kl 19:09
Soldat Melvin, on Mar 11 2010, 12:03, said:
Jag behöver att par kängor som ska användas under vår, sommar och höst. Min budget är begränsad och jag kan inte lägga ut mer än 1200 kr. Jag har funderat på ett par M90 sommar men man har hört blandade åsikter från att de är skit till att de är jättebra och hållbara.
kvaliten på kängor kan variera, jag har kraschat två par M/90 kängor, men har kvar de första M/90 vinter jag fick ut när jag gick med i hemvärnet för tolv år sedan. men prova så många kängor du kan och kolla vad som passar.
Posted Thursday 11 March 2010, kl 20:06
Här kommer ett par av dem. Prova söka info där....
http://forum.soldf.c...amp;hl=k%E4ngor
http://forum.soldf.c...;hl=k%C3%A4ngor
http://forum.soldf.c...amp;hl=k%E4ngor
/martin
Självklart skulle jag gå på egen erfarenhet om det var möjligt, men det kan jag ej. Det finns inga fysiska butiker i min närhet. Jag har inte pengar till att köpa alla kängor och därefter prova dem. Så jag tror det bästa jag kan göra är att gå efter rekommendationer från andra och hoppas att det blir ett bra köp i slutändan.
---
Apropå M90, kan Stålex köpas civilt?
Vilka butiker säljer originalversionen av M90? Som jag förstått är senare producerade exemplar av sämre kvalité, garderobens utbud är i för små storlekar för övrigt.
EDIT:
Dessutom kommer du inte få mycket till känga för den summan, måste du ha dem nu eller kan du vänta tills du har mer pengar?
Traska runt i skog och stad, inget "tyngre" såsom fjällvandring med en massa packning. De enda fomulerade kraven jag har är att de ska vara rimligt hållbara och tåla en massa skit och väta.
Mvh
Melvin
Edited by Soldat Melvin, Thursday 11 March 2010, kl 21:05.
Posted Thursday 11 March 2010, kl 20:33
Dessutom kommer du inte få mycket till känga för den summan, måste du ha dem nu eller kan du vänta tills du har mer pengar?
Posted Thursday 11 March 2010, kl 22:15
Soldat Melvin, on Mar 11 2010, 20:06, said:
Som flera andra har sagt, så finns det bara ett sätt att hitta 'rätt' kängor, och det är att prova själv.
Men om du har begränsat med möjlighet för detta så vill jag minnas att milisbutiken (terräng.se) har rätt skapligt öppet köp över nätet.
Två enkla tips:
Magnum Protector ST

Rätt vanlig bland väktare och polis.
Lite väl 'svampig' och mjuk i min smak, men passar säkert folk som går/står länge utan hela trossen på ryggen.
995:- kan betraktas som överkomligt.
LOWA Mega Camp

Lite billigare än Meindl (som är bra mycket dyrare än andra snarlika/likvärdiga märken), lite stelare tysk-style-känga som passar bra för långa marscher med två nedvända logementskåp i trossen.
Men om de passar DINA fötter och avsikter, det vågar jag inte svara på.
Lycka till!
Posted Thursday 11 March 2010, kl 22:22
Själv har jag använt Sjöstridskängan som jag tycker är helt okej, den har jag haft längst av alla för den höll för backpacking, Hv, jobb mm, mm under flera år tror det var 5 år.
Magnum hade jag ett par, de höll i 1 månad så det är min sämsta investering någonsin. Tror deras kvalitet är bättre idag då jag vet folk som använt de under flera år aktivt utan problem.
Sjöstridskängan finns inte längre men det finns en liknande (mycket lik) modell men med fodrad "läpp" men den är okej trots allt.
Går att köpa på Ahlsells, Tools mfl grossister. Tycker den är helt okej och funktionell.
Har även OTB Ferdelance som är helt okej. Har tyvärr inte hunnit använda den så mycket men hittills tycker jag den är okej. Finns på usmcpro.com
Priserna på dessa ligger runt 1300-1500 kr förutom Magnum som är billigare ca 1000 lappen
Edited by Gulo-Gulo, Thursday 11 March 2010, kl 22:24.
We are lucky to have them...They make the battle.
Ah but the One, One of them is a warrior...and He will bring the others back" -Hericletus c. 500 B.C
Posted Friday 12 March 2010, kl 06:52
Posted Friday 12 March 2010, kl 12:45
Hade den själv stundvis i lumpen, men då bara några timmar åt gången. Jag hade själv inte införskaffat ett par sjöstrids och använt varje dag
Posted Saturday 13 March 2010, kl 17:45
Jag har funderat litegrann och försökt plocka fram de kängor som jag finner rätt intressanta.
Magnum Recon Spider - verkar kanske lite "klen", skulle föredra en rejälare känga.
Jack Pyke Countryman - verkar rätt skaplig.
Natokänga Springertiefel - verkar vara en rejäl känga som tål att användas.
Tysk Fallskärmsjägarkänga - samma som ovan.
Kanske m90 också...
Om någon har erfarenhet av dessa kängor är era utsagor välkomna.
Posted Saturday 13 March 2010, kl 22:11
Posted Sunday 14 March 2010, kl 00:25
Hittilst har jag inte haft något på huvudet under sommarhalvåret, men jag tänker skaffa en m59 mössa. Jag kommer sällan ifrån hemmet då jag jobbar alla dagar i veckan, med sällsynta undantag. Tycker du att Springerstiefeln är ett dåligt val? Har du provat dom eller så?
Edited by Soldat Melvin, Sunday 14 March 2010, kl 00:26.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users