Antag att vi vår en period med mycket ansträngd världsekonomi, mycket höga bränslepriser och fler
sönderfallande stater. Då är det troligt att det blir mer piratverksamhet samtidigt som många flottor
får svårt att verka som de brukar eftersom de kräver mycket resurser för sin drift och vi får ett ökande
behov av att skydda vår egen handelssjöfart och tillsammans med våra vänner i världen skydda vår
gemensamma handel.
Ett sätt att åstadkomma ett extremt bränslesnålt eskortfartyg är att bygga den på ett kompositskrov
som Visby och använda en mindre variant av det maskineri som Maersk har i sina största containerfartyg,
vilket skulle bli en turboförsedd diesel med ORC turbin i stället för Maersk ångturbin som tar tillvara
spillvärmen i avgaserna.
Nästa idé för att hålla nere driftskostnaderna är att utveckla ett UAV helikoptersystem för att övervaka
och jaga efter småbåtar så ett Hansa fartyg kan övervaka en större yta och visuellt identifiera och
även bekämpa små mål utan att förbruka så mycket flygbränsle och sänka kraven på personalen.
Det systemet skulle även kunna baseras på handelsfartyg.
För att hålla nere kostnaderna och ge ett gott bidrag till Sveriges lokala försvar bör så många som
möjligt av systemen vara identiska med dem i Visby.
Jag tänker mig ett fartyg som har alla Visbys förmågor men utöver dessa en hangar som rymmer två
vanliga helikoptrar eller en helikopter och ca tre små UAV helikoptrar och om fartyget blir riktigt stort
även en andra 57 mm pjäs.
Det behövs plats för en större besättning och kanske även fler gemensamma utrymmen för att få
en lång uthållighet.
Själva fartyget kan bli långsammare och det måste bli rejält större för att kunna ta med tillräckligt
med bränsle och förnödenheter för att klara sig utan underhållsfartyg. Det borde vara intressant att
vidareutveckla stealth egenskaperna, öka livslängden på skrovet om Visby har några svagheter och
fortsätta med filosofin att åstadkomma en välkontrollerad atmosfär inuti fartyget för att få en
god tillgänglighet och lång livslängd på alla komponenter.
Sedan vet jag inte hur många som behövs, det beror på hur världspolitiken förändras. Jag gissar att
man behöver bygga 1-2 om året för att få en rationell produktion så egentligen behvöver de även
säljas till andra länder som har motsvarande behov.
Det behövs inte ett stealth och RBS-15 för att jaga primitiva pirater men den egenskapen och
vapensystemet gör att fartyget blir något att räkna med för alla flottor inklusive de från länder som
säckar ihop politiskt och den blir mera användbar för att försvara Sverige lokalt. Som jag ser det får
man Stealth på köpet med det lätta kompositskrovet och ambitionen att ha alla system i en skyddad
miljö på insidan av båten.
Ni som kan det här med båtar, hur stor blir hon? Övre gränsen borde vara ett varv runt jorden
utan att fylla på förråden men det är givetvis inte rimligt.
Är det här en förmåga som behövs och går den att göra ännu enklare?
Är det över huvud taget vettigt tänkt?
Hansan
Started by Magnus Redin, 2010-03-06, kl 17:05
3 replies to this topic
Posted Saturday 06 March 2010, kl 17:05
Posted Saturday 06 March 2010, kl 18:03
Magnus Redin, on Mar 6 2010, 17:05, said:
Förutom kompositskrov och hangar så tycker jag att du gjort en rasande träffande beskrivning av HMS Carlskrona, i nuvarande utformning.
Och det är rätt tänkt. Vi ska inte skicka Visby-korvetter på piratjakt. Dom är helt enkelt inte lämpade för det.
Ett fartyg med beskrivna förmågor bör landa runt 100m, dvs. i storlek med vad man har i form av fregatter i andra nationers flottor.
//QH5
Edited by Qvintus_Helge5, Saturday 06 March 2010, kl 18:04.
"Per Aspera ad Astra" ”Fortitudo et Accuratio” "Avanti per Patria"

Stöd våra Utlandssoldater, köp Gula Bandet!
Posted Monday 19 April 2010, kl 20:37
Små snabba kanonbåtar byggda i komposit goda för 40+ knop är min idé. Bofors 57:a och 12.7:or räcker gott att försvara sig med.
Moderna UAV-flygplan behöver inte lyfta från ett fartyg. Räckvidden är tillräckligt stor för att lyfta från land. Helikoptrar är inte avsedda för att bevaka så pass stora områden (Östersjön).
Moderna UAV-flygplan behöver inte lyfta från ett fartyg. Räckvidden är tillräckligt stor för att lyfta från land. Helikoptrar är inte avsedda för att bevaka så pass stora områden (Östersjön).
Posted Friday 21 May 2010, kl 17:04
Vi måste införskaffa Fregatter om vi ska fortsätta delta i internationella insatser av den typ som pågår utanför Somalia. Storleken är avgörande när det gäller sjöduglighet på öppet hav samt basering av helikopter ombord är vitalt för att snabbt kunna ingripa mot pirater.
Personligen hade jag gärna sett att vi hade inskaffat ett par Absalon klass fartyg som både kan användas som fregatter och som stödfartyg enligt marinens L10 projekt. Tyvärr så är marininspektören av en annan åsikt och menar att det inte är bra att blanda strids- och stöduppgifter...
Personligen hade jag gärna sett att vi hade inskaffat ett par Absalon klass fartyg som både kan användas som fregatter och som stödfartyg enligt marinens L10 projekt. Tyvärr så är marininspektören av en annan åsikt och menar att det inte är bra att blanda strids- och stöduppgifter...
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users