Jump to content

- - - - -

Militära skyttemärken

10 replies to this topic

#1 CHARLIE2

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 63 posts
  • Kön:Man
  • Placering:På hemlig ort
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Tuesday 02 March 2010, kl 09:39

Hej

Vet inte om detta är rätt forumdel men jag testar här. Efter en tids förvirring har jag inte kunnat reda ut följande rörande militära skyttemärken i Sverige.

Beroende på hur långt man kommit i PEKen osv får man ju under värnplikten de vanliga tygmärkena att sy på uniformen. Jag tänker då på de svart och gula med en karbin på. Dessa finns vad jag känner till i tre olika valörer. Med karbin, med karbin och en gul stjärna under och slutligen med karbin, gul stjärna samt lagerkrans.

Är det någon på forumet som kan reda ut kopplingen till skyttemärkena i metall. Dvs det runda i silver samt det med lagerkrans och pilar igenom? Det var ett tag sedan man gjorde lumpen osv och det är svårt att koppla tillbaka till vilket som motsvarar vad osv. Och när man får vad?

Mvh
A

#2 241

Sergeant

• Nivå 7
  • 473 posts
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Anonymt

Posted Tuesday 02 March 2010, kl 11:23

Det finns bara två valörer idag på tygmärket. Det med bara karbin har utgått för snart säkert 10år sen.

I metall finns det ju annars:
Silvermärket heter Skyttemedalj (en rund blaffa som även finns i guld)
Det med pilar heter automatvapenskyttemärket.
Finns även Arméns skyttemärke och Armén skidskyttemärke. Krans med korslagda karbiner.

Eventuellt några till. Lista och bilder finns ju annars hos http://www.medalj.nu under - militära märken

#3 Qvintus_Helge5

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 35 posts
  • Placering:RT 90 X=6231899.0 Y=1487401.0
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Tuesday 02 March 2010, kl 13:57

Hej,

Kopplingen mellan tygmärkena och metallmärkena är den att Tygmärke med lagerkrans visar bl a att man kvalificerat sig för silvermedaljen. Kvalificering ger också en pengapremie om 500 kr.

För Silvermedaljen genomförs en sk prisskjutning, den kan vara en del av skjututbildningen. De exakta kvalificeringsbetämmelserna, som du iof inte frågar efter, kan vi citera senare om intresse finns.

"Svenska xxxskyttemedalj vid prisskjutning med eldhandvapen" finns som Arméns- och Marinensskyttemedalj. Jag tror inte den finns för Flygvapnet av någon anlednng. Ett visst antal uppnådda krav för silver (tror det är 5 i följd) kvalificerar till guldmedaljen.

Arméns skyttemärke resp skidskyttemärke finns i valörerna guld, silver och brons. Man bör kunna kvalificera sig även för dessa under skjut-utb.

Bilder på medaljerna finns som sagt på medalj.nu

//QH5

Edited by Qvintus_Helge5, Tuesday 02 March 2010, kl 13:59.

"Per Aspera ad Astra" ”Fortitudo et Accuratio” "Avanti per Patria"
Posted Image
Stöd våra Utlandssoldater, köp Gula Bandet!

#4 RRM Sjöbev

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 118 posts
  • Placering:Östersjön på en flotte [VHF-kanal 16]
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Tuesday 02 March 2010, kl 21:40

Vi hade en prisskjutning under "Rekryten" (Flottans GU) med k-pistarna. En rekryt vann den i silver.
Att inte göra sitt yttersta för att lösa sin uppgift är enligt svensk lag ett brott som kallas stridsförsumlighet.
Fortsätt strida även om läget verkar hopplöst.

#5 CHARLIE2

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 63 posts

Posted Tuesday 02 March 2010, kl 22:15

Hej igen.

Intressant information. Vad skiljer då det vanliga skyttemärket och automatskyttemärket? Jag har för mig från värnplikten att om man sköt "full-pott" så man fick tygmärke pek med lagerkrans och kvalificerade sig i prisskjutningen för det runda silvermärket att man även fick det vanliga skyttemärket men jag kan ha fel?

Det verkar ju märkligt att ha tre olika märken för (nästan) samma grej?

Mvh
A

#6 241

Sergeant

• Nivå 7
  • 473 posts
  • GU:Kavalleriet

Posted Tuesday 02 March 2010, kl 23:18

PEK-märket har behandlats olika från förband till förband är min uppfattning. Men om jag inte minns fel är karbinen (den som utgått) för godkända serier med AK ur PEK-boken. Stjärnan är när du klarat P-skott och kransen när du klarat KSP, samt genomfört stridskjutning. Jag påstår nu inte att det är total sanning då det var några år sen jag läste PEK-skjutningsinstruktionerna. Det har förmodligen kommit nya dessutom.
Jag har även vart med om där man fick den med kransen efter skjutledarkurs samt PB-ubildning. Och någon har berättat att de fick den med kransen när de kunde alla vapen på plutonen. Så det verkar variera lite.

För metallmärkena står det i PEK-boken om jag inte mins fel vilka övningar som gäller för Automatvapenskyttemärket och vad som skulle vara godkänt för att få de olika valörerna.

#7 Qvintus_Helge5

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 35 posts
  • Placering:RT 90 X=6231899.0 Y=1487401.0
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Wednesday 03 March 2010, kl 01:41

View Post241, on Mar 2 2010, 23:18, said:

PEK-märket har behandlats olika från förband till förband är min uppfattning. Men om jag inte minns fel är karbinen (den som utgått) för godkända serier med AK ur PEK-boken. Stjärnan är när du klarat P-skott och kransen när du klarat KSP, samt genomfört stridskjutning. Jag påstår nu inte att det är total sanning då det var några år sen jag läste PEK-skjutningsinstruktionerna. Det har förmodligen kommit nya dessutom.
Jag har även vart med om där man fick den med kransen efter skjutledarkurs samt PB-ubildning. Och någon har berättat att de fick den med kransen när de kunde alla vapen på plutonen. Så det verkar variera lite.

För metallmärkena står det i PEK-boken om jag inte mins fel vilka övningar som gäller för Automatvapenskyttemärket och vad som skulle vara godkänt för att få de olika valörerna.

Det är rätt som 241 säger så förtjänstfullt, innan de nya reglerna kom i "PEK-ny". Tygmärkena används och har använts olika ute på förbanden och i Hv. Vad gäller medaljerna och märkena så finns det tydligare regler för hur man kvalificerar sig för respektive. När PEK-utb infördes på 80-talet så fanns ju märken och medaljer sedan gammalt och man försökte väl införliva dessa i PEK-utb, på bästa sätt.

Dom nya reglerna för grundläggande skjututb. finns iof ej riktigt fastställda ännu, vad jag vet. Man vill från utvecklarnas sida (MSS) komma bort från PEK-begreppet, PEK står ju för Pansarskott Eldhandvapen Kulspruta. Och det reglementet utvecklades ju i en tid då skydd mot pansar ansågs högre prioriterat än att kunna sitt eldhandvapen.
Kanske någon med mer kunskap om det nya, kvalificeringsbegreppet mm, här på forumet kan utveckla det. Och då göra det på rätt plats. Dvs. ej här på mtrlplatsen utan på ett mer riktigt ställe som avhandlar utbildning och reglementen mm.

Vi kan iaf konstatera att det finns en koppling mellan tygmärkena och metallmärkena i den "gammla" PEK-utb. Och att det med stor säkerhet kommer vara så även fortsatt.

Medaljer och märken är enligt min uppfattning ett utmärkt sätt att motivera soldaten för att träna med sina vapen. Och som motivation äger dom även fortsatt en plats i utbildningen. Dagens utbildare glömmer kanske ibland bort att soldaten behöver en enkel och tydlig målbild för sin utbildning, i sin iver att skapa dugliga soldater i den mycket komplexa miljö som striden innebär. Man går kanske ibland lite för fort fram i denna iver.
Idag har ju också utbildaren och soldaten betydligt kortare tid på sig att nå målet. Tidigare kunde färdighetsträningen på skjutbana ske under betydligt längre tid än vad som står till buds idag.

Om jag som soldat kan visa mina kunskaper för andra genom att synligt bära bevisen på min uniform, vill jag påstå att det är en motivation så god som någon att "skjuta för" medaljer och märken.

Det gäller ju för övrigt inte bara vapenutbildning, utan all form av utbildning. Det fanns/finns ju en stor mängd "märken" att fästa på fältuniformen efter genomförd måluppfyllnad under GU/Hv-utb. Tygmärken för andra vapen och fordon, textbågar om att man får vara skyddsvakt, hundförare, kvartermästare mm mm. Och något färre till "finuniformen". Där är det främst idrotts- och skyttemärken som står till buds.

En officer sa lite ironiskt en gång när FU90 var på gång att, den behöver inte vara kamofärgad. Det räcker med en grön uniform och sedan sprida ut alla märkena över hela uniformen. :-)

//QH5 :)

"Per Aspera ad Astra" ”Fortitudo et Accuratio” "Avanti per Patria"
Posted Image
Stöd våra Utlandssoldater, köp Gula Bandet!

#8 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts
  • Placering:Milo M
  • GU:Flygvapnet

Posted Wednesday 03 March 2010, kl 19:04

View PostQvintus_Helge5, on Mar 3 2010, 01:41, said:

Vi kan iaf konstatera att det finns en koppling mellan tygmärkena och metallmärkena i den "gammla" PEK-utb. Och att det med stor säkerhet kommer vara så även fortsatt.
PEK-märkena (i textil) har väl utgått sedan några år tillbaka?

#9 Anders

Albansk trollkarl

• Stabspersonal
  • 921 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Thursday 04 March 2010, kl 00:01

View Post106, on Mar 3 2010, 19:04, said:

View PostQvintus_Helge5, on Mar 3 2010, 01:41, said:

PEK-märkena (i textil) har väl utgått sedan några år tillbaka?

Om man läser Unibest så framgår att antingen specialutbildningstecken eller utbildningslinjetecken bärs på höger ärm.

PEK-märket är väl inget av dessa?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake - Napoleon Bonaparte

Angående att idiotförklara ganska många soldater så har jag inga problem med det. Det finns tyvärr skitmånga idioter i uniform. Det är därför man har regler. - jake the snake

#10 CHARLIE2

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 63 posts

Posted Friday 12 March 2010, kl 17:52

Hej

Tack för intressant information. Så om man har PEK-märke i tyg i högsta valör dvs med krans under karbinen då borde man även ha automatvapenskyttemärket i silver eller guld samt silvermärket för prisskjutning? Beroende på hur man kvalificerat sig i poäng i de olika serierna som skall skjutas i pek-boken.

Har jag rätt eller fel? När jag gjorde min värnplikt (längesen) vill jag minnas att det vi fick ut var pekmärken i tyg, automatvapenskyttemärke samt den för prisskjtuning.

Mvh
A

#11 32LvTropp

Korpral

• Nivå 8
  • 317 posts
  • Placering:Utanför Malmö
  • Tjänst:Robot/Lv

Posted Thursday 01 September 2011, kl 03:12

Att man införde PEK märken i tyg till fältuniform berodde väl, åtminstone delvis, på att man inte får bära metallmärkena till fältuniform.

Info om försvarets fyra olika skyttemedaljer. http://www.medaljaff...ns-skyttemedalj

http://www.medaljaffaren.n.nu/

Om detta räknas som reklam så ber jag om ursäkt och ber blågul ta bort inlägget.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users