Jump to content

- - - - -

Störningar i mina datorhögtalare?!

6 replies to this topic

#1 Spräng kommer!

Menig

• Nivå 9
  • 21 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Sunday 28 February 2010, kl 20:40

När jag har mina datorhögtalare påslagna, fast nedskruvade på lägsta volym hör jag ibland något som låter typ som radionyhetssändningar, på 'öststatsspråk'. Ibland är det en man som talar, ibland en kvinna. Det försvinner givetvis när jag stänger av högtalarna, men också när jag skruvar upp(!) volymen. Det är väldigt lågt oftast, men det går att urskilja att det inte är svenska, tyska, engelska, spanska, finska, franska osv. Utan låter snarare polskt/ryskt/baltiskt.

What the f*ck is up? Har jag virus eller är det bara nån slags störning? Varför är det inte på svenska? Det har pågått ett tag, inte brytt mig om det, men idag blev det lite högre än vanligt. Är det dags att ringa MUST eller är det bara att ignorera?

#2 rhdf

Sergeant

• Nivå 7
  • 612 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Skogen
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Sunday 28 February 2010, kl 22:54

Jag har drabbats av "ryssar" i diverse sammanhang, både i gitarrförstärkare och i ett PA med en kass 30m multikabel . Gissningsvis är det någon kabel som fungerar som antenn och du får in radiosändningar. Oftast sker det vi bra väder, tydligen nånting med att radiovågor studsar uppe i atmosfären. (Någon av forumets radio-nissar kan säkert förklara exakt vad det är)
There is no one who loves pain itself, who seeks after it and wants to have it, simply because it is pain...

#3 Jimbo

Korpral

• Nivå 7
  • 315 posts
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Sunday 28 February 2010, kl 23:10

Förebudet!
Är det massa nonsens på ryska så kan du vara ganska säker på att det finns spetznäsor i grannskapet. ;)

Edited by Jimbo, Sunday 28 February 2010, kl 23:11.

- Det här är väl inte som Kongo men va fan det är ju i alla fall…pangpang och grejer…

#4 RRM Sjöbev

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 118 posts
  • Placering:Östersjön på en flotte [VHF-kanal 16]
  • GU:Flottan

Posted Monday 01 March 2010, kl 07:46

:) du kanske kan ta konsultarvode från FRA? Fråga snällt någon tolk i forumet...

Eller börja här:

effärro
Att inte göra sitt yttersta för att lösa sin uppgift är enligt svensk lag ett brott som kallas stridsförsumlighet.
Fortsätt strida även om läget verkar hopplöst.

#5 RadaR

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 58 posts
  • Placering:Segeltorp
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Monday 01 March 2010, kl 09:02

Finns faktiskt en gammal tråd om just detta

Utländsk radio i högtalarna?, Konstiga ljud på natten
El ' Aanigoo 'Ahoot'e

#6 A2Keltainen

C Stormakt Gul

• Nivå 5
  • 3,794 posts
  • GU:Foreign Service
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Monday 01 March 2010, kl 11:19

Jag har en konstig vision av hur någon SoldF:are sitter uppe liiite för länge med stora mängder kaffe, och resultat blir som en blandning av Förebudet och South Park-avsnittet med de sjungande Underpants Gnomes. Beskåda och hör spetsnäsor och KGB-agenter som framrycker mot Sverige glatt sjungandes:

"Svenska soldat, våra soldater kommer som fredsälskande befriare. Varför låta en massa svenskar dö i onödan, när du istället kan lägga ned ditt vapen och komma med oss i kampen för fred..."

:)

#7 Status quo

Sergeant

• Nivå 7
  • 524 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Signal/Televapen

Posted Thursday 04 March 2010, kl 06:17

Med trådlöst kan man ju ibland få in grannens sändningar från annat trådlöst.
Jag och en polare spelade datorspel en gång för ca 10 år sen och han hade då trådlösa hörlurar och fick in grannens ljud från deras dator, som då också antagligen använde sig av trådlöst.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users