Vet inte om jag stavade rätt men hoppas någon vet vad jag menar ändå, alltså den rodertyp som användes inom marinen på mindre arbetsbåtar för länge sedan (min far berättade om detta för mig) ett tvådelat roder som kunde vridas och fås att bla. reversera propellerströmmen lite som en förlaga till waterjet.
Vore kul att höra från någon som använt detta och kanske har bilder på båtar med sånt, det lät iaf väldigt smart ur manöversynpunkt så vet ni något berätta gärna för jag är nyfiken.
Kitchen roder?
Started by Kustbo, 2010-02-25, kl 23:20
2 replies to this topic
Posted Thursday 25 February 2010, kl 23:20
Posted Thursday 25 February 2010, kl 23:21
Posted Thursday 25 February 2010, kl 23:41
Tackar kul att se hur det funkar på ritning, verkar som far beskrev det riktigt bra 
Vilken typ av båtar fanns detta på inom Svenska marinen och utländska, vet att far använde det på en mindre arbetsbåt när han jobbade i sjömätningen (utlånad av marinen eller om sjömätningen ingick i marinen vet inte) och var stationerad på västkusten någonstans i Lysekil området, detta var ca 1950-53 så jag var långt ifrån påtänkt men kul att lära sig mera om olika tekniker speciellt inom det marina och båtar
Kanske finns någon här som provkört en båt med detta system?
Vilken typ av båtar fanns detta på inom Svenska marinen och utländska, vet att far använde det på en mindre arbetsbåt när han jobbade i sjömätningen (utlånad av marinen eller om sjömätningen ingick i marinen vet inte) och var stationerad på västkusten någonstans i Lysekil området, detta var ca 1950-53 så jag var långt ifrån påtänkt men kul att lära sig mera om olika tekniker speciellt inom det marina och båtar
Kanske finns någon här som provkört en båt med detta system?
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users