Jump to content

- - - - -

Multi Field Blanket

15 replies to this topic

#1 tinhead

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,775 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Anonymt

Posted Monday 22 February 2010, kl 00:07

Var inne på fmv.se och fick se en anbudsförfrågan som jag blev lite förvånad över..
Fmv upphandling -pdf

Senaste "snacket" har gått om en M90 skal/regnjacka.
Men köper dom in ponchos så blir det dubbelt upp eller har det skrotats?
"Jag kanske inte håller med alla om allt, men jag är beredd att slåss till min död, för att alla skall kunna uttrycka sig fritt i våran demokrati."

#2 Fällman

Menig

• Nivå 9
  • 21 posts
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Monday 22 February 2010, kl 00:26

Jag ser framför mig en lättare och mer användbar ensammavargen. Dock med bekostnad av tålighet och motstånd mot gnistor.

#3 ShyGuy

Korpral

• Nivå 8
  • 346 posts
  • Kön:Man
  • Placering:sthlm
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Monday 22 February 2010, kl 11:27

En liknande Poncho har använts av amerikanarna länge. Har klämt och känt på en sån 1998 (tror jag det var) på en PFP-övning i Klaipeda.

Jädrans smart tänkt, man har all utrustning under, men kan komma åt allt. Väldigt smidig vid post-tjänst.

Kan tänka mig att den skulle vara väldigt användbar inom Hv/Ns, men det tar väl till 2020 innan vi får en eftersom den ska levereras 2010-11-30. De första 4000 alltså av 8000. Inte så många mao.

edit: Årtal

Edited by ShyGuy, Monday 22 February 2010, kl 11:28.

En gång fältjägare - alltid fältjägare.

Jämtlands fältjägarregemente 1646 - 2005
.

Fish and Chips? (Fighting In Someone's House and Causing Havoc In Public Spaces)
Är det samma som SIB?

#4 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 673 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Monday 22 February 2010, kl 13:55

Köpte en liknande detta i början på 90-talet i en norsk surplusbutik, den jag köpte var tysk, i nåt galonliknande material om jag minns rätt. Funkade bra vid posttjänst sålänge det inte regnade horisontalt. Den täkte inte hela benen, men då den var vidare än dåtidens kronmärkta regnrock hamnade inte allt vatten som rann på byxorna.

Hoppas denna är tänkt som ett komplement till ett regnställ eller uniform med gore-tex. Funkade fint som tak över tex en O-plats, men under patrullering/marsch var den inte nåt vidare om terrängen är våt.

Jag hängde bort min när vi fick ut M90 regnstället. Men har den kvar på "mob-listan" över "bra att ha saker" som hamnar i bilen vid larm.

Edited by Proto, Monday 22 February 2010, kl 13:59.

#5 LeadHead

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,198 posts
  • Placering:1313-bilen
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Monday 22 February 2010, kl 13:58

Kan det inte vara tänkt främst för tropisk miljö? I don't know but I've been told that Gore-Tex ain't the king of the jungle...
Military justice is to justice what military music is to music. /Groucho Marx

Praeterea censeo hylsfångaren esse delendam.

#6 88M

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 87 posts
  • GU:Foreign Service

Posted Monday 22 February 2010, kl 16:24

Vi (US.Army) anvander en snarlik poncho, inte som ersattare till vatvaderstall utan som komplement. Jag tycker att den ar praktisk ur synpunkten att den ar latt att ta fram och dra over sig utan att behova ta av sig utrustning. Dock tacker den naturligtvis inte lika bra som ett regnstall. Den ar latt att knappa och varm och skon nar den anvands fodrad. Tryckknapparna kan anvandas att knappa ihop flera ponchos snabbt vid storre men anda enklare vindskyddsbehov.
-"Freedom isn't free. We all have to give something.....some give it all."

#7 nsky_517

Korpral

• Nivå 7
  • 420 posts
  • Placering:Göteborg

Posted Monday 22 February 2010, kl 18:14

har använt jänkarnas regnponcho länge och tycker det är ett grymt plagg. Många användningsområden samt lätta att stuva undan. Jag har använt den främst när jag rest i varma (tropiska) länder och har haft den i riktiga skyfall, och den har hållt mig torr. Med en extra "poncholiner", ett slags stort täcke i syntetmaterial, iknäppt ponchon görs den lätt till en "sovsäck".

Eftersom den verkar beställts i så få ex, kan jag hålla med om att den lär vara tänkt för våra soldater i varmare länder.
Ricky Gervais: "You are the strangest man on the planet."
Karl Pilkington: "You haven't been to China."

#8 ShyGuy

Korpral

• Nivå 8
  • 346 posts
  • Placering:sthlm
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Monday 22 February 2010, kl 20:05

[OT]

En intressant frågeställning är om dom tänkt att skicka med Ponchon med US i varmare länder; när kommer vi ha behov av 8000(!) till US? Eller är det nått stort pågång i afrikas djungler? Å andra sidan är 8000 för lite för att försörja hela FM.

[/OT]

Finns det nåt liknande idag i ladorna? Eller handlar det enbart om ett komplement till Regnstället?

En gång fältjägare - alltid fältjägare.

Jämtlands fältjägarregemente 1646 - 2005
.

Fish and Chips? (Fighting In Someone's House and Causing Havoc In Public Spaces)
Är det samma som SIB?

#9 stridspitt90

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 121 posts

Posted Monday 22 February 2010, kl 20:58

View PostShyGuy, on Feb 22 2010, 20:05, said:

[OT]

En intressant frågeställning är om dom tänkt att skicka med Ponchon med US i varmare länder; när kommer vi ha behov av 8000(!) till US? Eller är det nått stort pågång i afrikas djungler? Å andra sidan är 8000 för lite för att försörja hela FM.

I framtidens FM så är det nog inte för mycket med 8000, snarare så att alla soldater kan få 2 st! :)

#10 DaRaven

Snel nale

• BlåGul ·³
  • 2,145 posts
  • Placering:MLS:en

Posted Monday 22 February 2010, kl 21:41

Poncho är också väldigt trevligt när man marschar... Har provat det i Nijmegen, och det var helt överlägset regnställ.
Act as if...

#11 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 673 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Monday 22 February 2010, kl 22:21

View PostDaRaven, on Feb 22 2010, 21:41, said:

Poncho är också väldigt trevligt när man marschar... Har provat det i Nijmegen, och det var helt överlägset regnställ.

Har inte marscherat nåt med den, enbart kortare patrullrundor, men fann den betydligt luftigare och på så sätt svalare än kronans regnkappa och regnställ som inte ventilerar nåt nämnvärt.

#12 Krille

Sergeant

• Nivå 7
  • 660 posts
  • Placering:Kristianstad
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Monday 22 February 2010, kl 23:01

View Poststridspitt90, on Feb 22 2010, 20:58, said:

[OT]

I framtidens FM så är det nog inte för mycket med 8000, snarare så att alla soldater kan få 2 st! :Malaj:

Inte riktigt, då ska den delas i många bitar...
"E dolore fortitudo"

#13 coolhand

Sergeant

• Nivå 7
  • 577 posts
  • Placering:Fd Smaland, numer WA, USA
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Tuesday 23 February 2010, kl 02:41

Finns redan att kopa i M/90 kamo ifran Coldskills...

http://www.coldskill...utik/prod5.html
Mt 6:33, M4, G23, G27, 870

#14 odenmedic

Korpral

• Nivå 7
  • 403 posts
  • Placering:USA
  • GU:Foreign Service
  • Tjänst:Sjukvård

Posted Tuesday 23 February 2010, kl 03:09

Da behovs bara en matchande woobie i M90 for att gora MFB komplette :Malaj:

Edited by odenmedic, Tuesday 23 February 2010, kl 03:09.

---Semper Gumby and Embrace the SUCK---

#15 Chaplain

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 72 posts
  • Tjänst:Underhåll/Trafik

Posted Tuesday 23 February 2010, kl 09:37

[/OT]

Finns det nåt liknande idag i ladorna? Eller handlar det enbart om ett komplement till Regnstället?
[/quote]

Om de finns kvar i ladorna vet jag inte, men tältdelen/ ensamma vargen, har denna funktion. Dock utan huva. Har själv haft den många gånger, både i tjänst och civilt, då det är lätt att kränga på sig över utrustning och betydligt luftigare. Med ett par byxholkar klarar med de flesta regnväder.

Chaplain
*OMNIA MECUM PORTO MEA*

#16 tinhead

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,775 posts

Posted Tuesday 23 February 2010, kl 19:01

[OT]

[/OT]

FMV brukar nästan alltid ange 8 000st, se tidigare upphandlingar..
Vet inte om någon har klurat ut varför just den siffran är "norm". brigad + US kanske?
[ironi]
antalet skrivbordsofficerare som brukar korpa åt sig ett ex av allt nytt som kommer på förrådet kanske?
[/ironi]

Det närmaste man hittar är knäppetält.
"Jag kanske inte håller med alla om allt, men jag är beredd att slåss till min död, för att alla skall kunna uttrycka sig fritt i våran demokrati."

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users