Klurig fråga.
Posted Saturday 20 February 2010, kl 17:48
Fråga 2: Politiker och statsmän, varför är de så få som har skägg. ( nu menar jag i Europa)
Fråga 3: Om kungen och statsministern skulle ha skägg, skulle fler bära det.
Fråga 4: Ser män annorlunda på män som väljer att ha skägg, då menar jag långt skägg.
Fråga 5: Är man en sämre soldat för att man har ett vackert skägg. ( här kommer då löss och annat in i bilden, tycker somliga)
Fråga 6: Det här att raka sig varje morgon, gör man det för sin egen del eller för någon annan. ( Läs fru eller motsvarande)
Posted Saturday 20 February 2010, kl 18:10
2. Tror det ar en modefraga.....saval skagg som harlangd har varierat kraftigt under arens lopp.
3. Ja det tror jag.
4. Inte personligen, men jo jag tror att manga gor det.
5. Inte sammre, mojligen mer kortlivad i handelse av gas. Det var ju i samband med gasmaskens inforande som de flesta landers reglementen aven kom att infatta krav pa rakade kinder.
6. Jag rakar mig inte de mornar jag inte ar i tjanst.
Posted Saturday 20 February 2010, kl 18:26
Posted Saturday 20 February 2010, kl 21:12
2, Hells Angels, Bin Ladin och mullorna i Iran har det. Detta avskräcker de flesta västerlänningar som inte är HA, motsv.
3, Ja.
4, Se fråga 2.
5, Hygien och gasmaskbärande är mina enda invändningar.
6, Är fåfänga för mig eller andra? Mig, antar jag.
Edited by Nifelhel, Monday 22 February 2010, kl 00:00.
Tog bort onödig qoute! /Nifelhel - Blågul
Posted Sunday 21 February 2010, kl 09:47
Det är såklart en modefråga. Ser man historiskt på det hela så var det i den grekiska antiken populärt med skägg. Sedan kom "den skägglöse dunderguden Alexander", varvid skägg blev omodernt. Först under den romerska senrepubliken blev det poppis igen.
Sedan kom medeltiden: skägglös. Barocken främjade skägg och mustasch. Sedan kom 1700-tal med slätrakning. Sedan kom 1800-tal med polisonger och skägg. Och från 1900-talet och framåt har slätrakning varit dominerande, även om ansiktsbehåring möjligen ökat i popularitet sedan 1990-talet.
För soldater kan det sägas att sedan gasmasken kom under FVK har skägg och mustasch inte varit populärt i det militära, i alla fall inte från de styrandes synvinkel. Under AVK var slätrakning norm i tyska armén, ja i alla arméer tror jag.
Kontrasten mot detta slätrakade mode är som antytts ovan den muslimska världen, där t ex talibanerna införde en förordning om att alla män måste skaffa skägg. Detta var när de tog makten i Afghanistan på 1990-talet.
Posted Sunday 21 February 2010, kl 10:59
Posted Sunday 21 February 2010, kl 11:06
Posted Sunday 21 February 2010, kl 13:35
galnekocken, on Feb 21 2010, 04:59, said:
lampros, on Feb 21 2010, 09:47, said:
Det är såklart en modefråga. Ser man historiskt på det hela så var det i den grekiska antiken populärt med skägg. Sedan kom "den skägglöse dunderguden Alexander", varvid skägg blev omodernt. Först under den romerska senrepubliken blev det poppis igen.
Sedan kom medeltiden: skägglös. Barocken främjade skägg och mustasch. Sedan kom 1700-tal med slätrakning. Sedan kom 1800-tal med polisonger och skägg. Och från 1900-talet och framåt har slätrakning varit dominerande, även om ansiktsbehåring möjligen ökat i popularitet sedan 1990-talet.
För soldater kan det sägas att sedan gasmasken kom under FVK har skägg och mustasch inte varit populärt i det militära, i alla fall inte från de styrandes synvinkel. Under AVK var slätrakning norm i tyska armén, ja i alla arméer tror jag.
Kontrasten mot detta slätrakade mode är som antytts ovan den muslimska världen, där t ex talibanerna införde en förordning om att alla män måste skaffa skägg. Detta var när de tog makten i Afghanistan på 1990-talet.
Mustasch gar bra om den trimmas reglementsenligt, men skagg far endast baras av soldater som kan uppvisa lakarintyg pa att de har medicinska problem som forhindrar mojlighet till slata kinder.
Posted Sunday 21 February 2010, kl 15:11
John McAleese, tidigare underofficer i 22nd SAS samt deltagare i Operation Nimrod, haller fortfarande stilen:

Colour-Sergeant G. P. M. Findlay, Parachute Regiment, visar hur det senare sag ut:

"Willie" Apiata, NZ SAS, visar hur flexibla varldens ledande specialforband kan vara nar det galler mustaschmode, och valjer ocksa den senare stilen:

Edit:
Apiata vet sjalvklart ocksa hur man skaffar sig den ratta coola "Them" looken nar man ar pa skarpt uppdrag i kampen mot ondskans makter:
Edited by A2Keltainen, Sunday 21 February 2010, kl 15:13.
Posted Sunday 21 February 2010, kl 15:40
http://www.soldf.com/faltuni90_l.html
För det andra en trend mot "SAS"-/"Talibanskägg" som jag inbillar mig har att göra med att ett rejält skägg gör det (eller får en att tro att det blir) lättare att kommunicera med Afghanska män. Plus att det ser "SF" ut.
Edited by LeadHead, Sunday 21 February 2010, kl 16:13.
Praeterea censeo hylsfångaren esse delendam.
Posted Sunday 21 February 2010, kl 17:48
Edited by 109 Eken, Sunday 21 February 2010, kl 17:51.
Matt. 5:9
Posted Sunday 21 February 2010, kl 21:02
Posted Monday 22 February 2010, kl 05:26
Förövrigt så har i princip alla bilder jag sätt på Deltaforce soldater inkluderat herrar med skägg.
Så tills någon visar en forskningsrapport på att skägg är ohygieniskt och riskabelt på andra sätt än att det kan börja brinna så kommer jag nog fortsätta ha det i tjänst och civilt
En intressant detalj, läste i illustrerad vetenskap att män med skägg uppfattas av kvinnor som snällare eller sympatiskare om man nu vill det. Man utförde ett test där kvinnor fick se bilder på män och därefter ranka dessa enligt några kategorier. Det framkom då att de med skägg uppfattades som snälla och trevliga i mycket större utsträckning än de utan.
Posted Monday 22 February 2010, kl 08:40
@Status quo
Förövrigt ett bra argument, " Det framkom då att de med skägg uppfattades som snälla och trevliga i mycket större utsträckning än de utan."
bra när man handskas med civila?
mina två ören..
Edited by Viper_FE, Monday 22 February 2010, kl 08:43.
Posted Monday 22 February 2010, kl 10:18
Bra fråga. Har själv precis (igår faktiskt) trimmat ner mitt skägg från <10cm (förmodligen närmare 5cm) till ca 9mm.
Varför? Delvis hot från bättre hälft, samt att det börjar bli dax att möte kunder IRL igen, vilket gör att det funkar bättre med 9mm.
Fråga 2: Politiker och statsmän, varför är de så få som har skägg. ( nu menar jag i Europa)
Fråga 3: Om kungen och statsministern skulle ha skägg, skulle fler bära det.
Tror inte det Enklare exempel
Fråga 4: Ser män annorlunda på män som väljer att ha skägg, då menar jag långt skägg.
Det är nog mycket Biker eller Taliban som associeras med Skägg. Tror det är mycket vilde över skägg och civiliserad utan skägg
Historiskt sett så tvingade tex Peter den Store ryssarna att raka sig under 1700-talet, när han ville närma sig Europa. Hans fogdar åkte runt på landsbygden och tvångsrakade männen, Detta var ca hundra år efter att Ivan den förskräcklige skall ha sagt "Att raka av sig skägget är en synd som inte ens blodet från alla martyrer kan tvätta bort". Liknande insatser gjordes även i Sverige.
Fråga 5: Är man en sämre soldat för att man har ett vackert skägg. ( här kommer då löss och annat in i bilden, tycker somliga)
beror väl på om du är ingenjör eller inte
Fråga 6: Det här att raka sig varje morgon, gör man det för sin egen del eller för någon annan. ( Läs fru eller motsvarande)
Som sagt ovanför, så trimmar jag ner skägget, delvis av jobbskäl och delvis för freden hemma
men det räcker att göra den en gång i veckan, alternativt vid speciella tillfällen, vilket som nu kommer först.
Tydligen är det en kontroversiell fråga
Edited by Fu Dahlberg, Monday 22 February 2010, kl 10:21.
Posted Monday 22 February 2010, kl 15:44
Fu Dahlberg, on Feb 22 2010, 10:18, said:
"Efter sändningen gick telefonerna varma. De var upprörda. Det är så jävla mysko att folk kan reagera så på en mustasch, säger Rikard Palm."
Angaende det i traden tidigare namnda;
sa ar val fackuttrycket for det "friend zone".
Nu nar jag ar tillbaka i den akademiska varlden, sa kan jag i princip se hur ovardad ut som helst i ansiktet, sa det ar med ondsint gladje jag skrider fram med min veckogamla skaggstubb pa stan, och hor ropen: "Han kommer! Han kommer! Gom era kvinnor, barn och boskap!"
Posted Monday 22 February 2010, kl 16:57
Ja, eller så kan man kanske uppfattas på det viset, hm.. *ViperFE undrar om han skall raka sig eller inte*
Edited by Viper_FE, Monday 22 February 2010, kl 16:57.
Posted Monday 22 February 2010, kl 17:03
Posted Monday 22 February 2010, kl 17:44
Posted Monday 22 February 2010, kl 20:35
4. Ansning och hygien är avgörande i min värld även om täthetsprov av skyddsmask har en förmåga att sålla ut skäggiga. Dålig tillpassning?
5. Det beror på
6. Se punkt 1.
"Den halte rider häst, den handen mist, blir herde, den döve duger i strid. Blind är bättre än att bränd vara; ej av någon nytta är liket"
Posted Monday 22 February 2010, kl 21:53
Nar vi anda ar inne pa skagg, sa kan man aven fundera over harlangd (pa huvudet). Hur har man i olika tider, och pa olika stallen och miljoer, sett pa att man (men) har extremt kort eller extremt langt har? Varfor har fortfarande de flesta kvinnor langt har, och de flesta man kort har? Kvinnor har ju trots allt annammat en del manligt "mode", som exempelvis att bara byxor, vilket ansags vara okvinnligt och tabubelagt forr. Jag har sjalv en rent praktisk syn pa har, dar jag prioriterar bekvamlighet, funktionalitet och ekonomi. Sa jag har en harklippningsmaskin med vilken jag kor hela skallen, inklusive ansiktet som jag sedan inte rakar kortare, sa kort det gar med den (cirka 1 mm). Under sommartid nar det ar riktigt varmt, sa drar jag dessutom skallen ren med hyvel, sa den blir len som en barnrumpa.
Posted Monday 22 February 2010, kl 22:00
A2Keltainen, on Feb 22 2010, 15:44, said:
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.
Posted Wednesday 24 February 2010, kl 20:22
eskil, on Feb 22 2010, 22:00, said:
Posted Thursday 25 February 2010, kl 05:52
galnekocken, on Feb 24 2010, 15:22, said:
eskil, on Feb 22 2010, 22:00, said:
Detta ger val foljande svar pa din fraga...."-hur manga ganger bar ni mask sa att skagget skulle komma i vagen?".
-Forhoppningsvis inte alls....men behovs masken sa racker det med EN gang for att det ska ga illa
Posted Thursday 04 March 2010, kl 06:09
88M, on Feb 25 2010, 05:52, said:
Detta ger val foljande svar pa din fraga...."-hur manga ganger bar ni mask sa att skagget skulle komma i vagen?".
-Forhoppningsvis inte alls....men behovs masken sa racker det med EN gang for att det ska ga illa
Jag är inte speciellt övertygad om att just kombinationen skägg och mask är = dålig. Detta efter som jag ALDRIG varit med om att jag själv eller någon annan med skägg har hostat upp lungorna vid ett skyddsmaskprov. Har man verkligen testat denna tes så till den grad att det går att utesluta andra faktorer och fastställa att just skägg ökar chanserna för otäthet?
Posted Thursday 04 March 2010, kl 10:58
Status quo, on Mar 4 2010, 00:09, said:
Jag är inte speciellt övertygad om att just kombinationen skägg och mask är = dålig. Detta efter som jag ALDRIG varit med om att jag själv eller någon annan med skägg har hostat upp lungorna vid ett skyddsmaskprov. Har man verkligen testat denna tes så till den grad att det går att utesluta andra faktorer och fastställa att just skägg ökar chanserna för otäthet?
Posted Thursday 04 March 2010, kl 17:53
Edited by galnekocken, Thursday 04 March 2010, kl 17:55.
Posted Thursday 04 March 2010, kl 17:56
Status quo, on Mar 4 2010, 06:09, said:
Skägg+tårgaskammare är en olustig kombination.
"För Balkbron i Tiden" /Kadett M-E Wallin
Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users