Jump to content

- - - - -

Köp av multiverktyg, åsikter?

3 replies to this topic

#1 Berg

Sergeant

• Nivå 7
  • 637 posts
  • Kön:Man
  • GU:Frivilligorganisation
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Wednesday 17 February 2010, kl 01:56

Hallå!

Jag är ute på vift efter ett multiverktyg för lite blandade arbeten, sånt som dom är designade för.

Nu är det så att jag med mitt mesiga studiebidrag inte kan motivera att betala det där extra för en "äkta" Dremel, och nu letar jag efter åsikter om Cotechs modeller.
Jag hör många delade åsikter om just Cotech's multiverktyg (artnr: 30-9328 på clasohlson), men inte tillräckligt. Det jag hör är att motorn bränns "fort" på Cotech'en, men då är det en som körde -väldigt- mycket med sin, och en annan köpte sin för många år sedan men utöver det så ska det vara positiva saker. Frågar nu efter era åsikter om det, med tanke på att kunskapen är såpass bred på SoldF.

Kort sagt:
Är det värt att betala "det där extra" för ett märkesverktyg när man går på en stram månadsbudget, när man mestadels ska sitta och göra småarbeten som att slipa och kapa olika metaller och plast?

Edited by Berg, Wednesday 17 February 2010, kl 01:57.

#2 martinator

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,115 posts
  • Placering:Malmö
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 17 February 2010, kl 10:17

Den stora frågan är nog vad du avser med kapa metall.... Är det tjocklek
som armeringsjärn hade jag nog köpt något dyrt, är det mer knappnålar
och najtråd så funkar ju en billigare. Sen är det ju skillnad på metall och
metall. Syrafast stål är hårdare än järn och tenn. Det spelar nog rätt
stor roll för hur länge hur varm motorn blir och saker håller.

/martin
It's your commanding officers wish, and that's the best kind of order I know.

About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'

#3 Berg

Sergeant

• Nivå 7
  • 637 posts
  • GU:Frivilligorganisation
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Thursday 18 February 2010, kl 17:46

Alltifrån svag skitmetall som håller sämre än plast till lägre kvalitativt stål, och grovleken.. Ja, inte så grovt alls. 5x5mm som högst. Den ska användas till allt möjligt helt enkelt.

Efter att ha läst lite mer om dem och pratat med folk så handlar det mest om hur hårt man arbetar med maskinen och hur långa stunder man arbetar, såklart så kommer motorn att brinna om man sitter och skär stål hur länge som helst, men kör man korta pass så.
Annars så finns ju garantin...

Edited by Berg, Thursday 18 February 2010, kl 17:50.

#4 Ing

C Soldathemmet

• BlåGul ·¹
  • 4,487 posts
  • Placering:-
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Thursday 18 February 2010, kl 18:01

Bortsett från hållbarheten som hänger ihop med priset får du räkna med allt som har med arbetsglädjen att göra. Ljudnivå, stabilitet, balans............
FAQ | REGLER | SÖK

"För Balkbron i Tiden" /Kadett M-E Wallin
Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users