I detta sammanhang kom just inköpet av HKP10 upp varpå Erik G hävdade att dessa var specade för enbart fredstida bruk.
Jag var ppå väg att skriva motsatsen när jag plockade upp ANBAS som ju måste utgöra någon form av likriktare i taktik och annat för Flygvapnet i krig.
Det jag kollade efter var hur man planerade att använda den 3 div som fanns på F17 under delar av 80-90 talet. Det jag avser är den division som flög HKP4 och sedan HKP10 med målet att utgöra en regional flygräddningsresurs. Därtill fanns det ju lokala Hkp grupper som hade lättare maskiner (HKP 2 Hkp 3 och i en period HKP9B) innan dessa fasades ut och helt ersattes med HKP10.
Döm om min förvåning
Visst jag var under intrycket att HKP skulle användas under krig men troligen bara över eget luftförsvarat territorium och ev över delaar av östersjön då deet till stora delar bara skulle finnas öar av LV där kring de leder av överskeppningsföretag som var på väg men efter detta böärjade jag fundera hur det verkligen låg till....
Men nu börjar jag ju fundera....
Så hur var organisationen för Flygräddning egentligen tänkt att fungera under krig och skymningsläge??? Framförallt fram till tiden då HKP fotiljen skapades då jag har intrycket att FRÄD är en ganska lpjt hanmterad process tillsammans med CSAR avseende kapcitet att hämta (avser hårdvara inte eventuella FBASJ proj för att skapa ett existensberättigande för förbandet *IRONI*