Jump to content

- - - - -

Skidskytte och vapenhantering

24 replies to this topic

#1 martinator

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,116 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Malmö
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Saturday 13 February 2010, kl 12:55

Satt och läste om skidskyttarnas vapen i dagens sydsvenska.
Där gick att läsa att varje magasin har 4 bulor samt att det i
stocken finns ett extra skott om man tappar ett eller ett det klickar.
Här kommer då min fråga, vad gör man om det klickar? I FM är
det ju upprepade avfyrningsförsök följt av vapnet i ofarlig
riktning, 15 minuter om inte minnet sviker. Jag tvivlar på
att skidskyttarna har samma regler. Hur är förfarandet om det
händer. Är det skillnad i ammunition som gör att den inte har
fördröjning utan klick är samma som stendöd. Är ju ändå 5,6 mm
i kaliber så lite skada lär den göra.

M
It's your commanding officers wish, and that's the best kind of order I know.

About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'

#2 JTS

En liden gåsapåg

• Stabspersonal
  • 3,101 posts
  • Placering:himmavid
  • GU:Infanteriet/mek

Posted Saturday 13 February 2010, kl 13:06

Det beror ju helt på vilket vapen du avser i FM.

Pistoler och automatkarbiner är tämligen snabbt avklarade, vid eldavbrott-vrid och titta på utkastaröppningen för att kontrollera vilken typ av eldavbrott. Är mekanismen låst så har man fått klick, då slår man till på magasinet och gör förnyad mekanismrörelse, sen är det bara att köra på. Tar ca en sekund.
Posse ante factum - audere cum convenit

#3 cazorp

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 184 posts
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Frisedel

Posted Saturday 13 February 2010, kl 13:07

4 bulor? Det är nog 5 skott i magasinen.

De flesta vapen går ju inte att avfyra igen utan att man repeterar, vilket normalt ger en utmatning.

Tidsmässigt så tror jag 15 sekunder är "normen" inom civilt skytte, en skidskytt som får klick kommer garanterat att repetera ut den omedelböj samt skjuta ett extraskott - finns nog "godkänt vapenfel" (dvs. patron som inte antänder) inom skidskyttet som i de flesta skyttesporter.

#4 martinator

• Nivå 6
  • 1,116 posts
  • Placering:Malmö

Posted Saturday 13 February 2010, kl 13:36

Var lite otydlig, jag avsåg AK5 som vapen inom FM. Och jo det är fem skott blev lite för få.
Tackar för svaren då är jag med på banan.
/m

Edited by martinator, Saturday 13 February 2010, kl 13:37.

It's your commanding officers wish, and that's the best kind of order I know.

About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'

#5 cazorp

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 184 posts

Posted Saturday 13 February 2010, kl 14:46

Om FM har en "överdrivet" lång säkerhetstid innan man får manipulera patronen så tror jag det hänger ihop med att de sitter på en del gammalt skit i mobförråd som vid användning skulle kunna ha ett krut som inte lirar som det ska - pratar vi färsk ammo så kommer en klick uteslutande handla om en dålig tändhatt/felande slagstift/skitig bössa och smäller det så smäller det direkt. Dock tror jag FM inte får skjuta med gammal kronammo med kvicksilver i tändhattarna etc, men misstag kan ju ske..

Läste i vapentidningen om gamla 505 gibbs-patroner tror jag det var från tidigare halvan av 1900-talet som fick en fördröjd antändning med någon halvsekund vid provskjutning, så riktigt gammal ammo ska man vara försiktig med, krut mår inte bra av för lång lagring om inte miljön är anpassad.

#6 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Saturday 13 February 2010, kl 23:37

Det står lite fel i Sydsvenskan. "5,56" stämmer om man bara avser kuldiametern. Kalibern skidskyttarna använder är .22 LR. Inte direkt jämförbart med en Ak5.

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#7 cazorp

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 184 posts

Posted Sunday 14 February 2010, kl 01:07

View PostKnekt, on Feb 13 2010, 23:37, said:

Det står lite fel i Sydsvenskan. "5,56" stämmer om man bara avser kuldiametern. Kalibern skidskyttarna använder är .22 LR. Inte direkt jämförbart med en Ak5.

Brukar ju vara friskt med sakfel när tidningar ska rapportera om vapen ;) 5,6x15R är väl kalibernbenämningen på .22LR - att jämföra med 5,56x45 Nato, dvs. 3 gånger längre hylsa och i runda slängar trippla farten dessutom..

#8 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Sunday 14 February 2010, kl 01:08

View PostKnekt, on Feb 13 2010, 23:37, said:

Kanske något att sprida ut i media:

"Skidskyttar använder militär ammunition förbjuden enligt Genevekonventionen"
Syftande då på kuldiameter och det faktum att ammunitionen väl är omantlad.

Den roterar säkert också med 22.000 rpm och slår på måltavlorna som en elak propeller. (man kan ju faktiskt se dem plattas till när kameran visar träffarna på utsändningarna från OS)

/E

#9 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,166 posts
  • Placering:Mullsjö

Posted Sunday 14 February 2010, kl 02:37

View Postcazorp, on Feb 13 2010, 14:46, said:

Om FM har en "överdrivet" lång säkerhetstid innan man får manipulera patronen så tror jag det hänger ihop med att de sitter på en del gammalt skit i mobförråd som vid användning skulle kunna ha ett krut som inte lirar som det ska - pratar vi färsk ammo så kommer en klick uteslutande handla om en dålig tändhatt/felande slagstift/skitig bössa och smäller det så smäller det direkt. Dock tror jag FM inte får skjuta med gammal kronammo med kvicksilver i tändhattarna etc, men misstag kan ju ske..

Läste i vapentidningen om gamla 505 gibbs-patroner tror jag det var från tidigare halvan av 1900-talet som fick en fördröjd antändning med någon halvsekund vid provskjutning, så riktigt gammal ammo ska man vara försiktig med, krut mår inte bra av för lång lagring om inte miljön är anpassad.
Eller så hänger det ihop med att vissa vapen kan få en väldigt varm pipa vilket kan ge en "cock off" om patronen fastnat i patronläget.
Det har inget med eventuell gammal ammunition att göra.
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#10 cazorp

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 184 posts

Posted Sunday 14 February 2010, kl 19:41

View PostThe Swede, on Feb 14 2010, 02:37, said:

Eller så hänger det ihop med att vissa vapen kan få en väldigt varm pipa vilket kan ge en "cock off" om patronen fastnat i patronläget.

Cook off ska väl dock inte kunna ske om man håller sig inom maxbegränsningen för antal skott i följd för ett visst vapen (utan pipbyte)?

#11 JTS

En liden gåsapåg

• Stabspersonal
  • 3,101 posts
  • Placering:himmavid

Posted Sunday 14 February 2010, kl 20:25

På vissa PV-vapen och övningsvapen finns en tidsfördröjning även med kallt eldrör, men på finkalibriga vapen finns inga tidsrestriktioner vid kallt lopp.
Posse ante factum - audere cum convenit

#12 Rickard N

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,442 posts
  • Placering:Sthlm
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Sunday 14 February 2010, kl 22:42

View Postcazorp, on Feb 14 2010, 19:41, said:

Cook off ska väl dock inte kunna ske om man håller sig inom maxbegränsningen för antal skott i följd för ett visst vapen (utan pipbyte)?
Jodå, det kan ske. Ksp94 har jag haft cook off på klick-patron när vi hållit oss inom begränsningar för pipbyte. Då hade man 30s på sig, har jag för mig, att få ut bulan ur loppet, hann man inte med det var det bara att släppa fram slutstycket och snällt vänta ett tag.
Synas utan att verka
Confused on a higher level

#13 Nifelhel

Ingen särskild

• BlåGul ·²
  • 2,686 posts
  • Placering:Worst Coast

Posted Monday 15 February 2010, kl 00:25

@Rickard N

..haft cook off på klick-patron...

Skilj på patron som klickat och klickpatron. En klickpatron innehåller varken krut eller tändhatt. Det är dessutom den civila benämningen på blindpatron.

Ksp94 jobbar väl enl principen med öppet slutstycke. Hur är då cook off möjlig?!?

*Host* cook off... :baskerKav:
All religion is a crutch for people who are too weak to get through life on their own.
fritt citerat Kerry King
In order to do good, you may have to engage in evil. R.S.Mcnamara
ops sus

#14 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,166 posts
  • Placering:Mullsjö

Posted Monday 15 February 2010, kl 05:33

View PostNifelhel, on Feb 15 2010, 00:25, said:

Ksp94 jobbar väl enl principen med öppet slutstycke. Hur är då cook off möjlig?!?
På samma sätt som du kan få det på ksp 58, utdragarfel i samband med klickad patron.
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#15 Rickard N

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,442 posts

Posted Monday 15 February 2010, kl 10:57

Som The Swede säger, något gick fel med avfyringen, patronen satt kvar i loppet när pipan var varm. Sen är det möjligt att min terminologi är skev av helvete men faktum kvarstår att det var eldavbrott, vid undersökning om vad som gått fel konstaterades att patronen satt kvar i loppet, laddaren jobbade loss med verktyg för att få ut den på 30s, när det inte gick så släpptes slutstycket fram och efter ungefär ytterligare 40s sa det pang och sen fick vi skjuta vidare. Jag minns inte om patroner rycktes ut efter att skottet gått eller inte men de gånger som patronen inte självantänt så satt de oftast rätt ordentligt.
Synas utan att verka

#16 Nifelhel

Ingen särskild

• BlåGul ·²
  • 2,686 posts

Posted Monday 15 February 2010, kl 21:39

View PostThe Swede, on Feb 15 2010, 05:33, said:

På samma sätt som du kan få det på ksp 58, utdragarfel i samband med klickad patron.

Jag förstår vad du menar. Men det där måste vara en ytterst sällsynt händelse.

För att komma fram till cook off-tiden på automatkarbiner, så har jag fått lära mig att man gör på följande sätt.

Avfyrar ett visst antal skott så snabbt som möjligt, gör ptr ur. Kamrar en patron och låter vapnet ligga i 5min. Har inget hänt då är det ok, och då ökar man mängden patroner med 10. Vapnet får givetvis kallna emellan. Sen så laddar man och avfyrar den nya mängden så snabbt som möjligt, gör ptr ur. Kamrar en patron och låter vapnet ligga i 5min. Har inget hänt så upprepar man proceduren till man finner en avvikelse.

Kuriosa:
M4 stannar vid 190ptr
G36 först vid 240ptr

Sannolikt gör man väl nåt liknande på kulsprutor. Det vore intressant att få reda på det.
All religion is a crutch for people who are too weak to get through life on their own.
fritt citerat Kerry King
ops sus

#17 Blackadder

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,593 posts

Posted Monday 15 February 2010, kl 22:34

oklart hur mycket dom skjutit tidigare och hur lång tid det gått men det tycks i vart fall vara ett eldavbrott med ev utdragarfel (?) som ger en cook-of under tiden han försöker göra patron ur, hur som ta det för det är, en snutt på hur det kan se ut.

edit, ja slutstycket ser ut att ha nypt i framfört läge

/b

#18 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Tuesday 16 February 2010, kl 09:44

View PostNifelhel, on Feb 15 2010, 21:39, said:

View PostThe Swede, on Feb 15 2010, 05:33, said:

Jag förstår vad du menar. Men det där måste vara en ytterst sällsynt händelse.
Det är väl snarare det fel man kan förvänta sig om det kommer in skräp i lådan? Skräpet hamnar mellan slutstycke och patron vilket gör att utdragaren aldrig greppar utdragsspåret och att slagstiftet inte når fram till tändhatten.
Utan själ och hjärta måste ock den mänskan vara
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.

#19 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Tuesday 16 February 2010, kl 09:52

Har inte FN SCAR en funktion som gör att vapnet på egen hand växlar från slutet till öppet slutstycke när värmen stigit över en viss nivå?

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#20 Doggydriver

• Nivå 6
  • 979 posts
  • Placering:Mitt i landet
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Tuesday 16 February 2010, kl 10:00

Knekt>> Var inte det FN IAR, som deltog i någon form av amerikansk upphandling för ersättare/komplement till m249?
"High Chaparall frågas - kom"

"Det gör ont att vara dum"

#21 Rickard N

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,442 posts

Posted Tuesday 16 February 2010, kl 10:43

View Posteskil, on Feb 16 2010, 09:44, said:

Det är väl snarare det fel man kan förvänta sig om det kommer in skräp i lådan? Skräpet hamnar mellan slutstycke och patron vilket gör att utdragaren aldrig greppar utdragsspåret och att slagstiftet inte når fram till tändhatten.

Det kan mycket väl vara så men i de fall jag såg det var det tornsprutan. Skräp är i det fallet krutslagg och liknande.
Synas utan att verka

#22 LeadHead

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,198 posts
  • Placering:1313-bilen
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Tuesday 16 February 2010, kl 13:50

Eldavbrott med patron kvar i patronläget är väl i princip ett standardeldavbrott på ksp 58? Jag vill iaf. minnas att jag råkade ut för det själv under ksputbildningen och att det var en av de viktigaste grejerna att komma ihåg: Vid konstaterad patron kvar, skjut igen (utan att lägga tillbaka bandet, duh).
Military justice is to justice what military music is to music. /Groucho Marx

Praeterea censeo hylsfångaren esse delendam.

#23 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 673 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Tuesday 16 February 2010, kl 14:21

Värdelöst vetande men relaterat till skidskytte. Enligt norska medier har Ole Einar Björndalen skjutit ca 25.000 patroner i träningen inför OS.. Undrar hur illa han hade skjutit i går om han inte hade skjutit 25,000 plugg? Eller var han trött i avtryckarfingret innan OS började kanske :rolleyes:

#24 cazorp

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 184 posts

Posted Tuesday 16 February 2010, kl 14:46

View PostProto, on Feb 16 2010, 14:21, said:

Värdelöst vetande men relaterat till skidskytte. Enligt norska medier har Ole Einar Björndalen skjutit ca 25.000 patroner i träningen inför OS.. Undrar hur illa han hade skjutit i går om han inte hade skjutit 25,000 plugg? Eller var han trött i avtryckarfingret innan OS började kanske :rolleyes:

Det är otroligt mycket som spelar in, du ska ha bra skidföre, köra lagom hårt utan att ta ut dig för mycket, bedöma vind och skruva rätt för vind inne på stadion samt hålla nerverna under kontroll.. men visst, han hade en skitdag helt klart..

#25 Nifelhel

Ingen särskild

• BlåGul ·²
  • 2,686 posts

Posted Tuesday 16 February 2010, kl 20:34

@Blackadder

Vapnen verkar helt klart överhettade. Man ser tydligt en mynningsflamma lite då och då vilket ger en hint om att nåt är fel.
Det kan bli problem med mekanismen om vapnet blir för j*vla varmt och brist på smörjning. När vapnet blir för varmt försvinner ju oljan illa kvickt. :(
Puckona på filmen verkar ha skjutit alldeles för mycket utan pipbyte. Om mekanismen inte låser upp ordentligt så blir det inget ordentligt anslag på tändhatten, patronen matad in i ptrläge för avfyrning. Och med en överhettad pipa blir det cook off. I det läget finns det en risk att kulan inte passerar igenom pipan om patronen inte har stöd mot slutstycket. Vilket den inte hade på filmen. Hylsan kommer då at splittras och det kommer gå energi fritt bakåt och framåt.
Skärvorna ifrån en hylssprängning kan liknas vid splittret från en spränghandgranat. Jag har haft "turen" att få uppleva hylssprängning med ett par ärr som påminnelse.
fritt citerat Kerry King
ops sus

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users