Skidskytte och vapenhantering
Posted Saturday 13 February 2010, kl 12:55
Där gick att läsa att varje magasin har 4 bulor samt att det i
stocken finns ett extra skott om man tappar ett eller ett det klickar.
Här kommer då min fråga, vad gör man om det klickar? I FM är
det ju upprepade avfyrningsförsök följt av vapnet i ofarlig
riktning, 15 minuter om inte minnet sviker. Jag tvivlar på
att skidskyttarna har samma regler. Hur är förfarandet om det
händer. Är det skillnad i ammunition som gör att den inte har
fördröjning utan klick är samma som stendöd. Är ju ändå 5,6 mm
i kaliber så lite skada lär den göra.
M
About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'
Posted Saturday 13 February 2010, kl 13:06
Pistoler och automatkarbiner är tämligen snabbt avklarade, vid eldavbrott-vrid och titta på utkastaröppningen för att kontrollera vilken typ av eldavbrott. Är mekanismen låst så har man fått klick, då slår man till på magasinet och gör förnyad mekanismrörelse, sen är det bara att köra på. Tar ca en sekund.
Posted Saturday 13 February 2010, kl 13:07
De flesta vapen går ju inte att avfyra igen utan att man repeterar, vilket normalt ger en utmatning.
Tidsmässigt så tror jag 15 sekunder är "normen" inom civilt skytte, en skidskytt som får klick kommer garanterat att repetera ut den omedelböj samt skjuta ett extraskott - finns nog "godkänt vapenfel" (dvs. patron som inte antänder) inom skidskyttet som i de flesta skyttesporter.
Posted Saturday 13 February 2010, kl 13:36
Tackar för svaren då är jag med på banan.
/m
Edited by martinator, Saturday 13 February 2010, kl 13:37.
About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'
Posted Saturday 13 February 2010, kl 14:46
Läste i vapentidningen om gamla 505 gibbs-patroner tror jag det var från tidigare halvan av 1900-talet som fick en fördröjd antändning med någon halvsekund vid provskjutning, så riktigt gammal ammo ska man vara försiktig med, krut mår inte bra av för lång lagring om inte miljön är anpassad.
Posted Saturday 13 February 2010, kl 23:37
"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952
Posted Sunday 14 February 2010, kl 01:07
Knekt, on Feb 13 2010, 23:37, said:
Brukar ju vara friskt med sakfel när tidningar ska rapportera om vapen ;) 5,6x15R är väl kalibernbenämningen på .22LR - att jämföra med 5,56x45 Nato, dvs. 3 gånger längre hylsa och i runda slängar trippla farten dessutom..
Posted Sunday 14 February 2010, kl 01:08
Knekt, on Feb 13 2010, 23:37, said:
Kanske något att sprida ut i media:
"Skidskyttar använder militär ammunition förbjuden enligt Genevekonventionen"
Syftande då på kuldiameter och det faktum att ammunitionen väl är omantlad.
Den roterar säkert också med 22.000 rpm och slår på måltavlorna som en elak propeller. (man kan ju faktiskt se dem plattas till när kameran visar träffarna på utsändningarna från OS)
/E
Posted Sunday 14 February 2010, kl 02:37
cazorp, on Feb 13 2010, 14:46, said:
Läste i vapentidningen om gamla 505 gibbs-patroner tror jag det var från tidigare halvan av 1900-talet som fick en fördröjd antändning med någon halvsekund vid provskjutning, så riktigt gammal ammo ska man vara försiktig med, krut mår inte bra av för lång lagring om inte miljön är anpassad.
Det har inget med eventuell gammal ammunition att göra.
Posted Sunday 14 February 2010, kl 19:41
The Swede, on Feb 14 2010, 02:37, said:
Cook off ska väl dock inte kunna ske om man håller sig inom maxbegränsningen för antal skott i följd för ett visst vapen (utan pipbyte)?
Posted Sunday 14 February 2010, kl 20:25
Posted Sunday 14 February 2010, kl 22:42
cazorp, on Feb 14 2010, 19:41, said:
Cook off ska väl dock inte kunna ske om man håller sig inom maxbegränsningen för antal skott i följd för ett visst vapen (utan pipbyte)?
Confused on a higher level
Posted Monday 15 February 2010, kl 00:25
Skilj på patron som klickat och klickpatron. En klickpatron innehåller varken krut eller tändhatt. Det är dessutom den civila benämningen på blindpatron.
Ksp94 jobbar väl enl principen med öppet slutstycke. Hur är då cook off möjlig?!?
*Host* cook off...
fritt citerat Kerry King
In order to do good, you may have to engage in evil. R.S.Mcnamara
ops sus
Posted Monday 15 February 2010, kl 10:57
Posted Monday 15 February 2010, kl 21:39
The Swede, on Feb 15 2010, 05:33, said:
Jag förstår vad du menar. Men det där måste vara en ytterst sällsynt händelse.
För att komma fram till cook off-tiden på automatkarbiner, så har jag fått lära mig att man gör på följande sätt.
Avfyrar ett visst antal skott så snabbt som möjligt, gör ptr ur. Kamrar en patron och låter vapnet ligga i 5min. Har inget hänt då är det ok, och då ökar man mängden patroner med 10. Vapnet får givetvis kallna emellan. Sen så laddar man och avfyrar den nya mängden så snabbt som möjligt, gör ptr ur. Kamrar en patron och låter vapnet ligga i 5min. Har inget hänt så upprepar man proceduren till man finner en avvikelse.
Kuriosa:
M4 stannar vid 190ptr
G36 först vid 240ptr
Sannolikt gör man väl nåt liknande på kulsprutor. Det vore intressant att få reda på det.
fritt citerat Kerry King
ops sus
Posted Monday 15 February 2010, kl 22:34
edit, ja slutstycket ser ut att ha nypt i framfört läge
/b
Posted Tuesday 16 February 2010, kl 09:44
Nifelhel, on Feb 15 2010, 21:39, said:
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.
Posted Tuesday 16 February 2010, kl 09:52
"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952
Posted Tuesday 16 February 2010, kl 10:00
"Det gör ont att vara dum"
Posted Tuesday 16 February 2010, kl 10:43
eskil, on Feb 16 2010, 09:44, said:
Det kan mycket väl vara så men i de fall jag såg det var det tornsprutan. Skräp är i det fallet krutslagg och liknande.
Posted Tuesday 16 February 2010, kl 13:50
Praeterea censeo hylsfångaren esse delendam.
Posted Tuesday 16 February 2010, kl 14:21
Posted Tuesday 16 February 2010, kl 14:46
Proto, on Feb 16 2010, 14:21, said:
Det är otroligt mycket som spelar in, du ska ha bra skidföre, köra lagom hårt utan att ta ut dig för mycket, bedöma vind och skruva rätt för vind inne på stadion samt hålla nerverna under kontroll.. men visst, han hade en skitdag helt klart..
Posted Tuesday 16 February 2010, kl 20:34
Vapnen verkar helt klart överhettade. Man ser tydligt en mynningsflamma lite då och då vilket ger en hint om att nåt är fel.
Det kan bli problem med mekanismen om vapnet blir för j*vla varmt och brist på smörjning. När vapnet blir för varmt försvinner ju oljan illa kvickt. :(
Puckona på filmen verkar ha skjutit alldeles för mycket utan pipbyte. Om mekanismen inte låser upp ordentligt så blir det inget ordentligt anslag på tändhatten, patronen matad in i ptrläge för avfyrning. Och med en överhettad pipa blir det cook off. I det läget finns det en risk att kulan inte passerar igenom pipan om patronen inte har stöd mot slutstycket. Vilket den inte hade på filmen. Hylsan kommer då at splittras och det kommer gå energi fritt bakåt och framåt.
Skärvorna ifrån en hylssprängning kan liknas vid splittret från en spränghandgranat. Jag har haft "turen" att få uppleva hylssprängning med ett par ärr som påminnelse.
fritt citerat Kerry King
ops sus
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users