Jump to content

- - - - -

Fråga om spann och bindning Vita blixten

10 replies to this topic

#1 gwagen

Menig

• Nivå 9
  • 17 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Friday 12 February 2010, kl 17:12

Har en fråga om spannet på skidorna Vita blixten. Har precis införskaffat ett par splitt nya sådana och undrar följande.
Spannet är på ena skidan ca, 22 mm mätt framför bindningen och på den andra skidan ca. 15 mm.
Är det möjligt att få ett jämlikt spann genom att binda upp med kloss eller finns det andra knep?
På bindningarna finns det i framkant två rektangulära hål, ser ut som att man kan spänna en rem över främre delen på foten. Har den någon funktion som fäste för foten och kan man kanske använda den till en Meindl känga.
Finns en del tips innan men har någon ett vettigt tips på annan bindning som passar mer för jaktkängor än FM kängor?
Tacksam för tips!! Nu blir det att tjära dem från grunden i helgen :D

#2 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,166 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Mullsjö
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Friday 12 February 2010, kl 17:28

De rektangulära hålen är till för en tårem, dessa brukar användas för att hålla ihop skidorna när man inte åker på dem så om du fick med två läderremmar så ska dom sitta i bindningarna.
Spannet borde gå att justera lite genom att sätta skidorna i spänn men troligtvis är det två udda-skidor som parats ihop så viss differens får du nog leva med.
Rekommendrad läsning angående handhavande är SoldRMtrl P 1986 motsv.

The Swede :D
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#3 Fibban

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 37 posts
  • Placering:Östergötland
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Friday 12 February 2010, kl 18:56

gwagen, on Feb 12 2010, 17:12, said:

...
Finns en del tips innan men har någon ett vettigt tips på annan bindning som passar mer för jaktkängor än FM kängor?
...

Nu jagar jag ju inte själv (än) men min bror har såna här på sina Tegsnässkidor. Verkar funkis.

/Fibban
:-)
-Du, löjtnant, får vi ta med k-pisten på övningen?
-Näe, packa badbrallor istället.

#4 gwagen

Menig

• Nivå 9
  • 17 posts

Posted Friday 12 February 2010, kl 20:15

Fibban, on Feb 12 2010, 18:56, said:

...
...

Nu jagar jag ju inte själv (än) men min bror har såna här på sina Tegsnässkidor. Verkar funkis.

/Fibban
:-)

Har tittat på dem lite men ser på olika forum att de har en tendens att gå sönder speciellt vid kall väderlek. Olskogen har något liknande.
Är det någon som har erfarenhet av Olskogen alt. Tegsnäs? Det finns något som heter Nato bindning men de verkar inte tillverkas längre enligt något forum.

#5 sotilas

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 164 posts
  • Placering:Bollhavet
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Friday 12 February 2010, kl 20:18

Det går ju att använda Meindl kängor om du ställer bindningen så snävt som möjligt men det är lätt att kängorna glappar lite o bindningen förstör kängorna.
Det som funkar bäst är Lundhags eller Jörn Antifrys känga som har en ordentlig sula för att passa i bindningen.
Att se, men inte synas.
"Den vinner som fortast får träff"

#6 gwagen

Menig

• Nivå 9
  • 17 posts

Posted Saturday 20 February 2010, kl 21:15

Har nu tjärat skidorna 3 ggr. och strukit dem med stearinljus, fixat och trixat med bindningarna. Har premiäråkt dem idag och det var riktigt lyckat Köpte ett par Tegsnäs Hunter stavar som kom i veckan också. Anpassade bindningen till ett par av mina Lundhags (vanliga kängor utan skidanpassning).
Gav mig iväg över ett fält med ca. 60 cm snö ner över skogen och ut över en sjö, fick dock vända. Fast det var -10 gr. så verkade det blivit stöp under snön och det frös fast is och snö under skidorna, det rann till vatten där jág kört ner stavarna på utvägen.
Efter det så blev det lite påbyggnad av snö under som inte var svår att få bort med handen men bromsade vid åkningen och vägrade släppa självmant.
Det som jag blev mest överaskad var att bindningarna under ca. 3 km inte släppte än ända gång för mig, och det blev till och med lite glid i nedförsbackarna :D
Jag är mycket positivt överaskad över dessa skidor med "kronans" bindningar, för det priset är det mycket skidor.
Är det någon som vet var man kan hitta ett par nyare främre kronbindningar? Jag har själv ingen möjlighet att köpa på något regemente etc.
Nu skall jag bara försöka öka glidvilligheten något, hörde av en på mitt jobb att man kan värma in parrafin för att sedan skrapa av överflödet.Eller skall man köra med modernare glidvalla?
Kan berätta att min sambo tyckte att jag liknande Gustaf Vasa, framhasande med frost i skägget. :rockon:

#7 Elkhound

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 71 posts
  • Placering:Westerbotten
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Sunday 21 February 2010, kl 00:57

Har en fråga om spannet på skidorna Vita blixten. Har precis införskaffat ett par splitt nya sådana och undrar följande.
Spannet är på ena skidan ca, 22 mm mätt framför bindningen och på den andra skidan ca. 15 mm.
Är det möjligt att få ett jämlikt spann genom att binda upp med kloss eller finns det andra knep?
Vita blixten e ju inga tävlingsskidor direkt... Har över huvud taget inte funderat över att spannet kan vara lite olika, men det är ju trots allt gamla trotjänare av trä. Förvara dem "uppklossade" med lite lätt spänning under barmarkstiden. Tjära in dem när så behövs. Spannet kommer nog jämna ut sig över tiden genom uppklossningen, om inte, så får det hur som helst det befintliga spannet att hålla. Sköt om dem och de har kapaciteten att glädja dig under många år. Det har mina gjort... De rektangulära hålen i bindningarna är avsedda för en tårem... Samma remmar som du sedan kan nyttja för att spänna ihop skidorna med under "uppklossningen" då inte används.
Förbud! Förbud! - det är en älsklingsfordran och ett universalmedel mot allt ont i Sverige. (Gustav Sundbärg, 1911)

#8 gwagen

Menig

• Nivå 9
  • 17 posts

Posted Monday 08 March 2010, kl 09:36

Hej vad det går!! Har nu snart åkt 8-10 mil på mina vita blixten. Det blir mest skog, kraftledningsgator och sjöar och nu när det blivit lite skare går det undan inne i skogen. Det finns säkert många här med stor vana av Vita blixten och som skulle kunna ge lite tips på teknik i skogsåkning.
Eftersom det nästan aldrig går att få till plogning vid sådan åkning hur stannar ni och hur svänger man på lämpligaste sett med dessa? Nu skråar jag mig mest fram men ibland går det lite för fort :banghead:

Jag skulle också vilja hitta de nya EU bindningarna som finns till VB. Har någon tips på någon överskottsbutik eller liknande där man sett till salu?

#9 Doggydriver

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 979 posts
  • Placering:Mitt i landet
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Monday 08 March 2010, kl 22:49

Är snön i formen av djupt löst puder, går det alldeles utmärkt att "sätta sig" på stavarna, låt stavarna släpa i snön mellan skidorna och böj på benen så att dom trycks ner lite lagom. Är inte snön mer svåråkt brukar det gå att både ploga och improvisera telemarksvängar.

Ett råd är, ta inte in skidorna i plusgrader så länge det är minusgrader ute, så klarar du dig bättre från snö under dom.

Och ja, är det blött en bit ner i snön (som på sjöar) instämmer jag, då har man ett riktigt helvete :banghead:

I övrigt, "vita blixten" fyller väl sin roll alldeles ypperligt, inga superskidor alls, men billiga, lättskötta och helt plötsligt kan man ta sig fram med besked i vinterterräng som annars är omöjlig. Strid på skidor och i lätt utrustning (magasin i snöblusen, vatten på ryggen) är enligt min högst personliga åsikt helt underbart, och en kraftigt eftersatt förmåga :banana
"High Chaparall frågas - kom"

"Det gör ont att vara dum"

#10 EO4

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 982 posts
  • Placering:the Sunday morning sidewalk
  • GU:Amfibie
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Tuesday 09 March 2010, kl 20:35

Nu finns det stor risk att skidorna självantänder om du modiferar dessa högteknologiska invasionsförsarstransportmedel, men...

Jag har bytt bindningar till ett par nya, men gamla klassiska, NN75 Rottefellabindningar (ca 300:- på Tegsnäs hemsida). Till dessa ett par gamla skid- och skridskopjäxor modell "stig helmer", alternativs Lundhags Militär/Alaska med NN75 sula.

Till priset av att självsvådligt modifiera M-numrerad matriel på ett sätt som skulle få Åke Sagrén att "go postal" får du onekligen vissa fördelar:

- pjäxor som sitter fast.
- pjäxor som inte glappar i sidled och därmed möjliggör plogning, stoppsladdar och andra vanligtvis omöjliga manövrar.
- du slipper böja dig ner för på- och avmontage av pjäxa i bindning.
- du slipper tårem och fjäder runt hälen.

Spannet kan du förmodligen räta ut genom att såga till "spegelvända spann", värma skidorna något och sätta i kläm på många punkter längs spannet med skruvtvingar. Jag fick till ett par av mina hyggligt med den metoden (har 4 st par).
"För folket och senaten"
stod det på deras standar

#11 Kryptörn

Korpral

• Nivå 8
  • 303 posts
  • Placering:A convent school, outside Heidelberg
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Tuesday 09 March 2010, kl 21:01

Håller med föregående talare om bindningar. Jag skruvade på ett par NNN BC (dvs bygelbindning för turåkning) på mina gamla träskidor (dock inte VB). Mycket bra resultat åkmässigt, nackdelen skulle väl vara att man måste ha ett par speciella pjäxor i stället för vinterkängorna eller gummistövlarna. Och nu på vårvintern slipper man ju lössnöpulsandet och kan åka på skaren, gött värre.
"Security" isn't a dirty word, Blackadder. "Crevice" is a dirty word, but "security" isn't.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users