Har nu tjärat skidorna 3 ggr. och strukit dem med stearinljus, fixat och trixat med bindningarna. Har premiäråkt dem idag och det var riktigt lyckat Köpte ett par Tegsnäs Hunter stavar som kom i veckan också. Anpassade bindningen till ett par av mina Lundhags (vanliga kängor utan skidanpassning).
Gav mig iväg över ett fält med ca. 60 cm snö ner över skogen och ut över en sjö, fick dock vända. Fast det var -10 gr. så verkade det blivit stöp under snön och det frös fast is och snö under skidorna, det rann till vatten där jág kört ner stavarna på utvägen.
Efter det så blev det lite påbyggnad av snö under som inte var svår att få bort med handen men bromsade vid åkningen och vägrade släppa självmant.
Det som jag blev mest överaskad var att bindningarna under ca. 3 km inte släppte än ända gång för mig, och det blev till och med lite glid i nedförsbackarna
Jag är mycket positivt överaskad över dessa skidor med "kronans" bindningar, för det priset är det mycket skidor.
Är det någon som vet var man kan hitta ett par nyare främre kronbindningar? Jag har själv ingen möjlighet att köpa på något regemente etc.
Nu skall jag bara försöka öka glidvilligheten något, hörde av en på mitt jobb att man kan värma in parrafin för att sedan skrapa av överflödet.Eller skall man köra med modernare glidvalla?
Kan berätta att min sambo tyckte att jag liknande Gustaf Vasa, framhasande med frost i skägget.