Bappelsinmannen, on Feb 11 2010, 09:39, said:
Vad är skillnaden mot Kpist m45, det bör ju finnas viss utvärdering av denna då den har använts flitigt (nåja) runt om i världen av både svenskar och andra nationaliteter.
//Nisse
Du menar m.h.t automat/enkelskott?
Rent tekniskt är ju skillnaden att med kpisten så får du enkelskott endast om du släpper upp avtryckaren snabbt. Med AUG får du enkelskott om du trycker in avtryckaren halvvägs. Du behöver med andra ord inte genast släppa upp avtryckaren igen.
Ser man det ur ett användarperspektiv så är skillnaden kanske inte så stor. Kramar du om avtryckaren hårt och inte släpper upp den igen så får du automateld med bägge vapnen. Skillnaden då är väl mest att kpist m/45 betraktas med rätta som ett ålderdomligt vapen, och har utrangerats bland annat på grund av att det i standardutförande saknar omställare. Kpisten saknar ju till och med säkring (ja, jag vet att man kan haka upp slutstycket, men det är inte riktigt lika säkert som en riktig säkringsomställare, olyckor HAR hänt).
Men om du menar att frågan är om man borde kunna, med träning, få det att sitta i ryggmärgen hos användaren hur man får enkelskott, så borde det väl gå. Men frågan är om det finns någon egentlig vinst med systemet så att det är värt den extra övningen.
Själv tycker jag det låter smidigt, men min erfarenhet av strid är mycket liten. De få gångerna jag knallade lösplugg i lumpen kände jag knappast någon krigs-stress utan kunde lugnt välja läge A och knalla enkelskott/dubbelskott/auto som jag kände för det.. Men det lär ju knappast ha varit så jag hade reagerat om jag hade varit med i den pluton i vilken de bägge officerarna blev mördade nyligen. Där hade jag förmodligen tömt magasinet innan jag kommit på att jag borde sikta först o skjuta sen.. :-/
/E