Jump to content

- - - - -

Steyr AUG

40 replies to this topic

#1 hvungdom

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 131 posts
  • Kön:Man
  • GU:Ungdom inom FM
  • Tjänst:Anonymt

Posted Wednesday 10 February 2010, kl 19:44

View PostErik_G, on Feb 8 2010, 19:19, said:

View Postdarkjak, on Feb 8 2010, 18:56, said:

Har polisen inte redan börjat få ut AK5 DF eller vad de nu hette? Eller har detta projekt skrotats?
Och i så fall: varför köpa in ett gäng MP5 speciellt för sju tjommar i Afghanistan, när man redan har inhemska vapen som är bättre lämpade för uppdraget?

Sedan så är det väl i och för sig så att MP5 klarar av ammunition m/39B, vilket bör ge något längre räckvidd, plus att vapnet redan i sig har längre pipa och därigenom är mer precist.

http://morgonsur.wordpress.com/2010/02/08/...er-for-dummies/

Mycket bra artikel som klargör vad som finns och inte, skriven av en av våra mest respekterade forumsmedlemmar.

/E

Varför är augen olaglig? Är den betingad med något allvarligt fel som gör den osäker till polisiära uppdrag?
L-lenses are the only lenses worthy a red ring

#2 JTS

En liden gåsapåg

• Stabspersonal
  • 3,101 posts
  • Placering:himmavid
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 10 February 2010, kl 20:17

Jag vet inte hur polisens AUG var konfigurerad, men jag vet att standardvarianterna inte har en omställare mellan patronvis och automat utan det beror på hur hårt man trycker in avtryckaren. Tryck lite-ett skott, tryck hela vägen-automateld. Idiotisk konstruktion.
Posse ante factum - audere cum convenit

#3 Unicorn

00-talets medlem

• Nivå 6
  • 910 posts
  • GU:Kavalleriet

Posted Wednesday 10 February 2010, kl 20:58

Den är inte olaglig, men man har beslutat att den skall bort ur sortimentet och att den således inte skall användas. Om det skulle skorpa till sig och den fortfarande finns kvar går det förstås att använda den utan att man för den skull begår brott.

Med polismästarbeslut kan man f ö i princip använda precis vad som helst som förstärkningsvapen.

#4 hvungdom

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 131 posts

Posted Wednesday 10 February 2010, kl 21:04

View Postjake the snake, on Feb 10 2010, 20:17, said:

Jag vet inte hur polisens AUG var konfigurerad, men jag vet att standardvarianterna inte har en omställare mellan patronvis och automat utan det beror på hur hårt man trycker in avtryckaren. Tryck lite-ett skott, tryck hela vägen-automateld. Idiotisk konstruktion.

Är det systemet verkligen så farligt om man lär sig hantera det? Kan ju inte vara värre än kick down?

#5 JTS

En liden gåsapåg

• Stabspersonal
  • 3,101 posts

Posted Wednesday 10 February 2010, kl 21:36

View Posthvungdom, on Feb 10 2010, 21:04, said:

View Postjake the snake, on Feb 10 2010, 20:17, said:

Är det systemet verkligen så farligt om man lär sig hantera det? Kan ju inte vara värre än kick down?

Nu är det här fel tråd, men kort sagt så har designern av vapnet inte förstått hur en stressad människa reagerar.
Avtryckarsystemet i Steyr AUG bygger på att man har tillgång till finmotorik, och finmotorik är något av det första som försvinner hos en stressad människa.

#6 hvungdom

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 131 posts

Posted Wednesday 10 February 2010, kl 23:58

Läste i en tråd att steyr augs avtryck fungerar genom att man pressar den halvvägs så är den semi och fullt ja då är den helautomatiskt. De i tråden tyckte det lät som en dum idé för man förlorar all motorik då man stressas. Men om man väl tränas på vapnet borde det väl ej te sig så osäkert? Vad jag hört hör man ju inte ofta om skadeskjutna österrikare och australiensare?

#7 A2Keltainen

C Stormakt Gul

• Nivå 5
  • 3,794 posts
  • GU:Foreign Service

Posted Thursday 11 February 2010, kl 00:41

Problemet ar att en stressad soldat i strid forlorar en betydande del av sin finmotorik, och oftast aven har annat att tanka pa an finlir med avtryckaren. Sa nar han trycker in avtryckaren pa sin Stery AUG, sa kommer han i praktiken formodligen att trycka in den helt, med automateld som foljd. Jamfor nu exempelvis med sakringen pa den cirka 50 ar aldre AK-47, dar de tre lagena uppifran och ner ar; sakrad, automateld, skottvis eld. En stressad soldat som snabbt sliter ned sakringen for att kunna borja skjuta, kommer alltsa att hamna pa skottvis eld, vilket ar precis det man vill ska ske i en sadan situation.

#8 2Sharp

Årets medlem 2010

• Stabspersonal
  • 4,195 posts
  • Placering:Sverige!
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Thursday 11 February 2010, kl 08:27

En kollega upplyste mig om att Irländarnas AUG har en tapp i nederdelen på avtryckaren som inte tillåter automateld förrän den har pressats in. Mao slipper du problematiken med ofrivillig automateld.

Jag har inte undersökt det själv men om jag förstått det rätt syns tappen på denna bilden:
http://www.62infantr...Steyr_AUG_2.jpg

Jag har sett rätt många råka skjuta automateld med AUG.
Ge mig tillbaka mitt allmänna värnpliktförsvar.

#9 Fk Zak

Korpral

• Nivå 8
  • 306 posts
  • Placering:Pajala
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Thursday 11 February 2010, kl 09:33

Enligt en Irländare jag talat med är den tappen dessutom svår att återställa till enkelskott. För detta krävdes något i stil med en nyckel eller patron (något litet och smalt alltså) för att ändra läget. En besvärlig detalj som naturligt ledde till att one´s you´ve gone auto, you can´t go back.

/Z

#10 Bappelsinmannen

Korpral

• Nivå 7
  • 359 posts
  • Placering:Borlänge
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Thursday 11 February 2010, kl 09:39

Vad är skillnaden mot Kpist m45, det bör ju finnas viss utvärdering av denna då den har använts flitigt (nåja) runt om i världen av både svenskar och andra nationaliteter.

//Nisse

#11 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 11 February 2010, kl 09:53

View PostBappelsinmannen, on Feb 11 2010, 09:39, said:

Vad är skillnaden mot Kpist m45, det bör ju finnas viss utvärdering av denna då den har använts flitigt (nåja) runt om i världen av både svenskar och andra nationaliteter.

//Nisse

Du menar m.h.t automat/enkelskott?
Rent tekniskt är ju skillnaden att med kpisten så får du enkelskott endast om du släpper upp avtryckaren snabbt. Med AUG får du enkelskott om du trycker in avtryckaren halvvägs. Du behöver med andra ord inte genast släppa upp avtryckaren igen.

Ser man det ur ett användarperspektiv så är skillnaden kanske inte så stor. Kramar du om avtryckaren hårt och inte släpper upp den igen så får du automateld med bägge vapnen. Skillnaden då är väl mest att kpist m/45 betraktas med rätta som ett ålderdomligt vapen, och har utrangerats bland annat på grund av att det i standardutförande saknar omställare. Kpisten saknar ju till och med säkring (ja, jag vet att man kan haka upp slutstycket, men det är inte riktigt lika säkert som en riktig säkringsomställare, olyckor HAR hänt).

Men om du menar att frågan är om man borde kunna, med träning, få det att sitta i ryggmärgen hos användaren hur man får enkelskott, så borde det väl gå. Men frågan är om det finns någon egentlig vinst med systemet så att det är värt den extra övningen.

Själv tycker jag det låter smidigt, men min erfarenhet av strid är mycket liten. De få gångerna jag knallade lösplugg i lumpen kände jag knappast någon krigs-stress utan kunde lugnt välja läge A och knalla enkelskott/dubbelskott/auto som jag kände för det.. Men det lär ju knappast ha varit så jag hade reagerat om jag hade varit med i den pluton i vilken de bägge officerarna blev mördade nyligen. Där hade jag förmodligen tömt magasinet innan jag kommit på att jag borde sikta först o skjuta sen.. :-/

/E

#12 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts
  • Placering:Stockholm

Posted Thursday 11 February 2010, kl 10:37

Som grundutbildad med kpist m/45 så kan jag tycka att det där är mycket av ett icke-problem.
Ska man skjuta enkelskott så behöver man sikta ordentligt för att träffa och då faller man naturligt in i SARA och kramar av ett skott precis som man har lärt sig. Är situationen så stressad att man varken hinner sikta eller tänka på hur man kramar avtryckaren så är det nog inte enkelskott man vill ha ut ur bössan heller.
Utan själ och hjärta måste ock den mänskan vara
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.

#13 hvungdom

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 131 posts

Posted Thursday 11 February 2010, kl 10:47

Nu när jag tänker efter så blir det väldigt svårt att bara krama av lätt om man är stressad tänk er bara hur svårt det är att bromsa lätt på en bil då man vill panikbromsa kom ihåg min egen halkkörning det var inte lätt att komma ihåg att man bara ska bromsa lätt. Så det är nog en rätt dum funktion.

#14 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts

Posted Thursday 11 February 2010, kl 11:14

View Posteskil, on Feb 11 2010, 10:37, said:

Som grundutbildad med kpist m/45 så kan jag tycka att det där är mycket av ett icke-problem.
Ska man skjuta enkelskott så behöver man sikta ordentligt för att träffa och då faller man naturligt in i SARA och kramar av ett skott precis som man har lärt sig. Är situationen så stressad att man varken hinner sikta eller tänka på hur man kramar avtryckaren så är det nog inte enkelskott man vill ha ut ur bössan heller.

Jo, jag håller med. Visst verkar det som att enkelskott är det sista man vill ha när man är stressad och man absolut vill skjuta ihjäl varenda M-F som dyker upp.
Problemet är väl att om man hamnar i stresskonen och kramar avtryckaren så dröjer det inte många sekunder för ens man skjutit 30 skott på just ingenting. Sekunden senare när man börjar krypa upp ur konen och inser att man fortfarande lever, ja då har man ingenting att omedelbart börja verka med. Det första man måste göra då är att ladda om, vilket kan vara ett olyckligt avbrott just då eftersom man dels börjar kunna fungera som soldat och faktiskt kunna få verkan i målet, dels för att man med sin lilla salut gjort fienden uppmärksam på ens egna närvaro, och därför kanske rent av får ett olyckligt avbrott i livet.

I landet lagom kanske det vore bäst med ett "modererat panikläge" med femskottssalva istället för automat. Fem skott är mer än tre men mindre än 30.. vad jag menar med denna uppenbara matematik är att tre skott är ungefär som ett skott.. det känns mer som enkelskott när man skjuter. Fem skott ger lite mer "jävlaranamma nu sprejar jag svinen"-känsla, även om det är inneffektivt användande av ammunition. Soldatens moral är ju minst lika viktig som ammunitionshushållandet.
Fast jag har ingen aning egentligen, jag bara spånar lite. Ni som är lite mer vana vid krig kanske kan komma med feedback.. gärna civiliserad sådan :D

/E

#15 Yxa

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,026 posts
  • GU:Flottan

Posted Thursday 11 February 2010, kl 11:31

View Post2Sharp, on Feb 11 2010, 08:27, said:

Snackar vi folk som är utbildade på AUG:en då, eller snackar vi provskjutning utförd av glada svenskar på baccisresor till andra skjutfält? :D

DEA har använt AUG:en under ett antal år utan problem - den ska vara rätt poppis faktiskt (får försöka gräva upp det nummer av SWAT eller SAR som dokumenterade det hela).
A plan is just a list of things that don't happen.

#16 A2Keltainen

C Stormakt Gul

• Nivå 5
  • 3,794 posts

Posted Thursday 11 February 2010, kl 12:13

View PostBappelsinmannen, on Feb 11 2010, 09:39, said:

Vid en sadan jamforelse sa bor man nog inte bortse fran den betydligt kraftfullare (i rorelsemangd sett) ammunitionen till Steyr AUG jamfort med Kpist m/45.

View PostYxa, on Feb 11 2010, 11:31, said:

DEA har använt AUG:en under ett antal år utan problem - den ska vara rätt poppis faktiskt (får försöka gräva upp det nummer av SWAT eller SAR som dokumenterade det hela).

Ar du saker pa att de inte anvander nagon av varianterna som enbart kan skjuta skottvis eld?

#17 Bappelsinmannen

Korpral

• Nivå 7
  • 359 posts
  • Placering:Borlänge

Posted Thursday 11 February 2010, kl 12:31

View Posteskil, on Feb 11 2010, 10:37, said:

Det var väl ungefär så jag menade, fast här mer välformulerat!

//Nisse

Edited by Bappelsinmannen, Thursday 11 February 2010, kl 12:31.

#18 Yxa

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,026 posts
  • GU:Flottan

Posted Thursday 11 February 2010, kl 13:01

View PostA2Keltainen, on Feb 11 2010, 12:14, said:

Ar du saker pa att de inte anvander nagon av varianterna som enbart kan skjuta skottvis eld?
Ja.
A plan is just a list of things that don't happen.

#19 2Sharp

Årets medlem 2010

• Stabspersonal
  • 4,195 posts
  • Placering:Sverige!

Posted Friday 12 February 2010, kl 12:19

View Post2Sharp, on Feb 11 2010, 08:27, said:

Snackar vi folk som är utbildade på AUG:en då, eller snackar vi provskjutning utförd av glada svenskar på baccisresor till andra skjutfält? ;-)

Utan tvekan främst bland glada baccis-skjutare med oakleys och t-shirt.. ;) Men även bland dem som har AUG som "tjänstevapen". Utan tvekan är det en övningssak, men för mig så känns det som att det upplagt för mindre bra resultat i stressade lägen för den vanlige bassen, dvs de som övar sådär ofta.
Ge mig tillbaka mitt allmänna värnpliktförsvar.

#20 jöjje

Korpral

• Nivå 7
  • 416 posts
  • Placering:Lidköping

Posted Friday 12 February 2010, kl 14:38

Är jag inte helt ute och sne-seglar så var det det bara de tidigaste som hade omställaren i avtryckaren, den jag har skjutit med har vanlig omställare i säkringen.
"Hjärnan är det optimala vapnet, allt annat är tillbehör"

#21 Berg

Sergeant

• Nivå 7
  • 637 posts
  • GU:Frivilligorganisation
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Friday 12 February 2010, kl 16:52

Jag vet att Australiensarnas har en omställare som man kan själv välja om automatläget är aktiverat, utöver den vanliga säkringen. Så det ser ut så här:
On: Halvautomat och helautomat.
Off: Endast halvautomat.

#22 A2Keltainen

C Stormakt Gul

• Nivå 5
  • 3,794 posts

Posted Friday 12 February 2010, kl 16:54

Var den udda avtryckaren ett krav fran osterriska armen? Jag tycker att det ligger en lukt av "ingenjorsgladje" over losningen.

Jag ar for ovrigt imponerad av hur Steyr AUG lag cirka 25 ar fore resten av varlden nar det galler att vara modernt tacticool fargat. Alla tillverkare av vapen och andra prylar i "coyote brown" och "flat dark earth", slang er i vaggen. :D

#23 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts

Posted Sunday 14 February 2010, kl 10:28

View PostA2Keltainen, on Feb 12 2010, 16:54, said:

Var den udda avtryckaren ett krav fran osterriska armen? Jag tycker att det ligger en lukt av "ingenjorsgladje" over losningen.
Ungefär som säkringen på Glock-pistolerna är den ett försök att rationalisera bort ett (onödigt?) handgrepp för att göra vapnet enklare att hantera. Det finns tydligen folk som hävdar att försöket blev mindre lyckat, men jag är inte övertygad.

Jag har själv råkat ut för att säkringsomställaren på AK4 står på automat när jag hade förväntat mig enkelskott. Det smäller en eller två gånger extra, men det är inget som tömmer ett helt magasin. Inte ens i en stressad stridssituation tror jag att utbildade soldater krampaktigt håller in avtryckaren tills det slutar smälla (om man inte råkar sitta bakom en ksp). Snarare att de rycker av skotten i stället för att krama och sedan släpper avtryckaren igen lika fort.

#24 88M

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 87 posts

Posted Sunday 14 February 2010, kl 10:42

Att manga soldater i "panik" tommer sina magasin i onodan under automateld uppmarksammades for over 40 ar sedan av den amerikanska armen. Just detta faktum var grunden till att de flesta us.soldater bar M16A2 dar automatlaget ar sparrat till 3 skotts serier.
-"Freedom isn't free. We all have to give something.....some give it all."

#25 JTS

En liden gåsapåg

• Stabspersonal
  • 3,101 posts

Posted Sunday 14 February 2010, kl 11:39

View Posteskil, on Feb 14 2010, 10:28, said:

Jag har själv råkat ut för att säkringsomställaren på AK4 står på automat när jag hade förväntat mig enkelskott. Det smäller en eller två gånger extra, men det är inget som tömmer ett helt magasin. Inte ens i en stressad stridssituation tror jag att utbildade soldater krampaktigt håller in avtryckaren tills det slutar smälla (om man inte råkar sitta bakom en ksp). Snarare att de rycker av skotten i stället för att krama och sedan släpper avtryckaren igen lika fort.

Återigen, man kan inte hur som helst använda sig av slutsatser dragna i lugna förhållanden. Kroppens reaktioner under stark hormoninducerad stress skilljer sig väldigt mycket från reaktioner man kan ha när man inte är i denna stress.
Det är därför man inte kan överföra erfarenheter dragna under exempelvis tävlingsskytte eller liknande saker till stridsutbildning rakt av, utan man måste låta allt passera genom stressfiltret först.

En av sakerna som försvinner är som sagt finmotorik, vilket AUG:s avtryckarsystem (på de modeller jag har tittat på i alla fall) bygger på.

#26 Krille

Sergeant

• Nivå 7
  • 660 posts
  • Placering:Kristianstad
  • GU:Pansar

Posted Sunday 14 February 2010, kl 11:52

Det måste finnas en anledning till att man byggde AK 47 med läge automat före enkelskotts läget... När skiten träffar fläkten för första gången så är alla mer eller mindre på återbesök i grottmans stadiet vilket innebär alla små finesser sorteras bort och kroppen överreagerar för att överleva.
"E dolore fortitudo"

#27 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,166 posts
  • Placering:Mullsjö

Posted Sunday 14 February 2010, kl 12:05

View PostKrille- GB1, on Feb 14 2010, 11:52, said:

Det måste finnas en anledning till att man byggde AK 47 med läge automat före enkelskotts läget... När skiten träffar fläkten för första gången så är alla mer eller mindre på återbesök i grottmans stadiet vilket innebär alla små finesser sorteras bort och kroppen överreagerar för att överleva.
Tja, testa att läsa inlägg #7 i tråden :-)
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#28 Krille

Sergeant

• Nivå 7
  • 660 posts
  • Placering:Kristianstad

Posted Sunday 14 February 2010, kl 12:21

View PostThe Swede, on Feb 14 2010, 12:05, said:

Tja, testa att läsa inlägg #7 i tråden :-)

Nä, för tydligen så har vissa andra inte förstått vad det stod där ( jag har visserligen inte läst det alls ) så det behöver tydligen upprepas....
"E dolore fortitudo"

#29 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts

Posted Monday 15 February 2010, kl 10:01

Fast det är en finess som AK-47:an är lika ensam om som AUG:n är med sin avtryckare. Detta trots att andra vapentillverkare har haft många fler år på sig att kopiera säkringen om den hade visat sig vara ett "vinnande koncept".

#30 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts

Posted Monday 15 February 2010, kl 13:53

View Posteskil, on Feb 15 2010, 10:01, said:

Fast det är en finess som AK-47:an är lika ensam om som AUG:n är med sin avtryckare. Detta trots att andra vapentillverkare har haft många fler år på sig att kopiera säkringen om den hade visat sig vara ett "vinnande koncept".

Det är å andra sidan som att säga att alkoholhaltiga drycker måste vara skit, eftersom det är något som systembolaget är ensamma med att sälja...

Frågan är hur många av de som tillverkar kopior och kloner på AK-47an som ändrat på säkringsomställaren? För ska man titta på alla automatkarbiner som tillverkats borde minst 50% ha Ak-47ans variant.
Galil t.ex verkar ha samma princip med S-30-1. Hur är det med de kinesiska varianterna, eller de finska? Hur svårt vore det att modifiera mekanismen till S-1-30?

/E

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users