Tänkte flagga lite för ett projekt jag är med i på KTH. Vi är 20 studenter på inriktningarna Marina System och Lättkonstruktioner som konstruerar och bygger två stycken undervattensglidare. En undervattensglidare är en obemannad undervattensfarkost som fungerar ungefär som ett segelflygplan, fast i vattnet, och som gör sig tyngre och lättare än vattnet för att glidflyga nedåt respektive uppåt. Den har alltså ingen propeller utan istället en pump och vingar. En undervattensglidare skulle till exempel kunna bära utrustning för miljöövervakning och liknande.
Tycker ni att det verkar intressant kan ni följa vår blogg på http://www.kthpainsidan.se/blog5/. Vi är just nu med i en tävling som heter "KTH på insidan" som går ut på att vi ska blogga och försöka få så mycket besökare som möjligt, så om ni följer bloggen hjälper ni oss att kunna vinna pengar till projektet.
Kom gärna med frågor och tips om vad ni skulle vilja läsa om.
Undervattensglidare
Started by Yossarian, 2010-02-07, kl 19:05
4 replies to this topic
Posted Sunday 07 February 2010, kl 19:05
Futurum nobis est
Posted Sunday 14 March 2010, kl 21:59
Nu har vi kommit igång med att bygga ordentligt, och bloggen har flyttat på sig till http://insidan.kth.s...vattensglidare/
Futurum nobis est
Posted Monday 15 March 2010, kl 15:01
Ser intressant ut. Är förresten "Undervattensglidare" en allmänt accepterad term eller är det nåt ni har hittat på?
"Den här vagnen är ganska tung, och den har en ganska stark motor. Det här gör att den ibland är lite snabbare än en motorsåg"
En av mina kaptener på pbv-skolan under övningsmomentet trädfällning
Posted Wednesday 17 March 2010, kl 14:46
Den vedertagna termen på engelska är "underwater glider", så undervattensglidare är väl mer eller mindre en direktöversättning.
Futurum nobis est
Posted Wednesday 07 April 2010, kl 20:30
Okej, det låter som en bra översättning.
"Den här vagnen är ganska tung, och den har en ganska stark motor. Det här gör att den ibland är lite snabbare än en motorsåg"
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users