Jump to content

- - - - -

Strigling av kniv?

10 replies to this topic

#1 Laqez

Menig

• Nivå 9
  • 24 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Öfre Obygden
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Sjukvård

Posted Tuesday 02 February 2010, kl 23:00

Hej, har någon här försökt strigla en vanlig kniv?

Förklarande länk.

Jag inbillar mig att det borde funka bra, men att det torde kvadda sidorna på bladet.
Några insikter? Jag talar nu om att köpa en strigel med pasta och ge den samma behandling som man normalt ger en rakkniv.

Mitt mål med detta vore endast att få en tokvass kniv snarare än att den skulle duga till någonting speciellt.

/L
Inget ger mig en tryggare känsla än en röd och vit armbindel som syns vida kring och en officer som lovar att ryska skarpskyttar respekterar Genevekonventionen.

#2 Ing

C Soldathemmet

• BlåGul ·¹
  • 4,487 posts
  • Placering:-
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Tuesday 02 February 2010, kl 23:08

Undrade du över någonting särskilt?

Jag har använt det en del, med en läderrem fastspänd på en lätt svängd träbit och autosol/polermedel.
Det går att få överjävla vassa eggar, vad menar du med att sidorna blir förstörda?
FAQ | REGLER | SÖK

"För Balkbron i Tiden" /Kadett M-E Wallin
Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.

#3 Laqez

Menig

• Nivå 9
  • 24 posts
  • Placering:Öfre Obygden
  • Tjänst:Sjukvård

Posted Tuesday 02 February 2010, kl 23:15

Jag utgick från att slippastan nöter bort eventuell coating som på Cold steels SRK el. dyl. på sidorna av bladet och att kanter och annat sannolikt rundas ned.

Eftersom du verkar veta hur man gör får du gärna tala om hur man bör gå till väga. Hur länge behöver jag sitta och nöta?

/L

Edited by Laqez, Tuesday 02 February 2010, kl 23:15.

Inget ger mig en tryggare känsla än en röd och vit armbindel som syns vida kring och en officer som lovar att ryska skarpskyttar respekterar Genevekonventionen.

#4 LV426

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 80 posts
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Anonymt

Posted Wednesday 03 February 2010, kl 00:26

SRK blir inte bättre av att bli striglad, pga. stålet och eggvinklar, mm... Coatingen på SRK klarar det nog bättre än någon bättre beläggning (Fällkniven /motsv) eftersom det är en tjock epoxy.

Edited by LV426, Wednesday 03 February 2010, kl 00:26.

Time to nut up, or shut up!

#5 Chaplain

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 72 posts
  • Tjänst:Underhåll/Trafik

Posted Wednesday 03 February 2010, kl 09:48

Jag kan inte rekomendera dig att strigla "vanliga" knivar. Rakknivar däremot mår mycket bra av det.
Personligen striglade jag min tyska närstridskniv till skalpellskärpa, dock blev eggen så skör att det blev djupa jack så fort jag försökte gjöra något normalt knivgöra med den. Tog lång tid att reparea den eggen. Använd ett fint oljebryne när du gjort ett ordentligt förarbete och du får en kniv som håller och får en skärpa som består. Jag klarar Karl XI test av värja med min kniv.
(Vissa i min pluton är oroade över blankvapnen som pastorn bär :baskerPa: .

Chaplain
*OMNIA MECUM PORTO MEA*

#6 LV426

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 80 posts
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Anonymt

Posted Wednesday 03 February 2010, kl 12:09

Jo, en "vanlig" kniv kan visst må bra av det, det hela beror på eggvinkel och stålets egenskaper - striglingen tar bara bort de sista ojämnheterna i eggen och stärker den. Blir eggen skör, så är det helt enkelt fel eggvinkel valt för ändamålet och har inte så mycket med striglingen att göra.
Time to nut up, or shut up!

#7 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Wednesday 03 February 2010, kl 20:35

View PostChaplain, on Feb 3 2010, 09:48, said:

Jag klarar Karl XI test av värja med min kniv.

Vad innebär det? :banghead:

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#8 Chaplain

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 72 posts

Posted Thursday 04 February 2010, kl 11:34

Fjäder som släpps skall delas med värjan.

C
*OMNIA MECUM PORTO MEA*

#9 galnekocken

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 119 posts
  • Placering:STHLM
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Thursday 04 February 2010, kl 19:52

Varför inte prova med det här: SKÄRPSTÅL http://www.frosts.se...vvard_main.html tar dock tid att lära sig, men men håller stålet skärpt mellan slipningar med sten.
Här kan man skriva något klokt och stort, kommer inte på något...kanske i morgon..

#10 Chaplain

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 72 posts

Posted Sunday 07 February 2010, kl 11:47

Min känsla är att det är för svårt att få till rätt vinkel på eggen och att det sedan blir en massa extra arbete att få till det igen. Till kökskninarna är den dock bra.

Dock vill jag inte l¨ta sur och bitter, var och en måste få pröva sig fram till vad som passar dem bäst.

Lycka till.

Chaplain
*OMNIA MECUM PORTO MEA*

#11 galnekocken

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 119 posts
  • Placering:STHLM
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Sunday 07 February 2010, kl 15:45

Det sitter i handleden, som mycket annat? Jag vet att det är svårt, trots trettio år träning, så blir det fel ändå ibland. :baskerKav:
Här kan man skriva något klokt och stort, kommer inte på något...kanske i morgon..

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users