Jump to content

- - - - -

Gamla vapen i tjänst

23 replies to this topic

#1 roninn

Sergeant

• Nivå 7
  • 493 posts
  • Placering:Sthlm

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 06:05

Jag såg en film om brasilianska polisen och såg ett vapen jag ALDRIG sett förut och jag har inte en aning om vad det är för ett vapen.

Jag kan tyvärr inte poste en länk direkt till filmen för datorn jag är vid nu tillåter inte att man surfar på youtuben.

Hursomhelst, filmen sökte jag fram genom att skriva "war in rio" och den är 5.03 min lång. Man ser två poliser som rycker fram längs smala gränder.

En av poliserna har ett vapen med ett böjt magasin som sitter snett uppåt på ovansidan av vapent, ungefär som en Bren kulspruta men det är inte någon Bren. Vapnet har inte pistolgrepp utan "gevärsgrepp". På högersida på lådan sitter ett stort "handtag/spak" som går att dra fram och tillbaka. Ser ungefär ut som laddhandtagen på en gammal Maxim/Spandau kulspruta från VKI.

Pipan verkar vara luftkyld ungefär som på en Lewis men med smalare "kylrör".

Magasinet ser ut att vara plast. Som sagt jättekonstigt vapen. Trots ett gediget vapenintresse sen många år är jag helt blank i huvudet. Kanske någon här kan lösa det?

#2 JTS

En liden gåsapåg

• Stabspersonal
  • 3,101 posts
  • Kön:Man
  • Placering:himmavid
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 06:14

Ser ut som en gammal Madsen!

Wikipedia

Edit: Intressant, det står till och med om just Brasiliens militärpolis på sidan. Intressant att dom använder den i 7.62 mm, fräckt vapen!

Edited by jake the snake, Wednesday 20 May 2009, kl 06:21.

Posse ante factum - audere cum convenit

#3 roninn

Sergeant

• Nivå 7
  • 493 posts

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 07:12

HA!

Jag visste att jag kan lita på Soldf! Visst är det en Madsen. Definitivt ett ovanligt vapen. Det är en viss skillnad att vara polis i Brasilien och Sverige. Inte så ofta vi skjuter nedhållande eld i tättbebyggda områden med lätta kulsprutor för att kunna genomföra vårt arbete...

Tack för blixtsnabbt svar

#4 martinator

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,115 posts
  • Placering:Malmö
  • GU:Pansar

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 09:13

Här är länken så slipper folk leta.

Edit: det står att Sverige har använt detta vapen. Är det någon som har mer info om detta.
Wikipediasidan var inte så uttömmande på den fronten.

/martinator

Edited by martinator, Wednesday 20 May 2009, kl 09:14.

It's your commanding officers wish, and that's the best kind of order I know.

About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'

#5 2Sharp

Årets medlem 2010

• Stabspersonal
  • 4,193 posts
  • Placering:Sverige!
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 09:18

Kg m-1914(?)

http://www.gotavapen.../svenska_kg.htm
Ge mig tillbaka mitt allmänna värnpliktförsvar.

#6 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 671 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 09:38

Har detta vapen någon fördel jag är oviss om för detta ändamål eller är det som vanligt budgeten som sätter gränsen att gammal utrustning fortfarande används?

#7 pajohansson

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 227 posts
  • GU:Kavalleriet

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 10:20

Vad sysslar han med där i mitten? Sätter i / tar ur magasinet hela tiden, och håller på och pillar med mekanismen. Eldavbrott?

#8 drmagoo

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 131 posts

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 11:55

OT! Mysigt att framrycka mot ett gäng gasol-flaskor (i ca 1:10-1:13, röda "buren") /Slut OT!
Sed quis custodiet ipsos custodies?

#9 JTS

En liden gåsapåg

• Stabspersonal
  • 3,101 posts
  • Placering:himmavid

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 12:30

View PostProto, on May 20 2009, 10:38, said:

Har detta vapen någon fördel jag är oviss om för detta ändamål eller är det som vanligt budgeten som sätter gränsen att gammal utrustning fortfarande används?

Jag kan tänka mig att om det levererar den effekt dom vill ha till rätt vikt, storlek och pris så har dom kanske inte sett någon anledning att byta förrän nu (enligt wikipedia har det nu tagits ur tjänst).
Ungefär så som vi har resonerat med GRG M/48. Det har ju varit i princip oförändrat sen 1948 och det används fortfarande.
Posse ante factum - audere cum convenit

#10 Hunterforce

Menig

• Nivå 9
  • 26 posts
  • Tjänst:Anonymt

Posted Wednesday 20 May 2009, kl 16:42

De verkar ju inte ha de absolut senaste vapnen. Ser ut som om en släpar på en gammal FAL karbin, även om den är betydligt modernare än Madsen.

#11 gislemark

Korpral

• Nivå 7
  • 349 posts
  • Placering:Någonstans
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Thursday 21 May 2009, kl 19:44

Det verkade som att det vapnet var ganska hanterbart under automateld trots kalibern. War in rio 2
"I reject the reality and substitute my own" Adam Savage - Mythbusters

Ibland..... när jag tänker på hur bra jag är......... så vill jag ta på mig själv.

"Det Arabiska skriftspråket ser ut som när jag har åkt längdskidor på fyllan" sagt av Laqez

#12 Chassi

• Nivå 7
  • 1,143 posts
  • Placering:sverige
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 21 May 2009, kl 20:38

Kom ihåg att vapnet väger 9-10 kg så du har ju vikten som rekyldämpare, sen om det är praktiskt i längden låter vi vara osagt.
I May not always be right, but i´m never ever wrong.

#13 polman1

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 80 posts
  • GU:Artilleriet

Posted Thursday 21 May 2009, kl 21:46

View PostHunterforce, on May 20 2009, 17:42, said:

De verkar ju inte ha de absolut senaste vapnen. Ser ut som om en släpar på en gammal FAL karbin, även om den är betydligt modernare än Madsen.

En FAL är aldrig fel....
Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker.

#14 wizeguy

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 155 posts
  • Placering:Malmö

Posted Friday 22 May 2009, kl 01:47

Då frågan har besvarats så hoppas jag ingen misstycker om jag går något off-topic. Kändes lite dumt att skapa en ny tråd för ändamålet...

Intressant stridsteknik genom klippet War in Rio 2. För en polisstyrka som med jämna mellanrum hamnar i liknande eldstrider så tycker jag att det är lite skrämmande runt 06.30, då det både skjuts runt hörn utan att titta och även åtgärdas eldavbrott mitt i skottgatan (han har för bövelen en mur ett steg till vänster).

Trevligt att det tas hänsyn till civilbefolkningen i favelorna...
"Be water my friend"

#15 roninn

Sergeant

• Nivå 7
  • 493 posts

Posted Friday 22 May 2009, kl 06:04

Intressant stridsteknik genom klippet War in Rio 2. För en polisstyrka som med jämna mellanrum hamnar i liknande eldstrider så tycker jag att det är lite skrämmande runt 06.30, då det både skjuts runt hörn utan att titta och även åtgärdas eldavbrott mitt i skottgatan (han har för bövelen en mur ett steg till vänster).

Trevligt att det tas hänsyn till civilbefolkningen i favelorna...

Kan bara instämma. Det känns lite märkligt när man ser filmer därifrån och polisen skjuter "nedhållande eld i ett generellt väderstreck"

Instämmer helt i att det är dumt att inte ta skydd när man åtgärdar eldavbrott. Dom flesta brukar bli rädda när det skjuts och söka skydd istället för att verka, men att inte ens försöka söka skydd är, enligt mig, synnerligen dumt.

Tillsist får man en förståelse för att förtroendet för polisen kanske inte alltid är det största...

#16 Chassi

• Nivå 7
  • 1,143 posts

Posted Friday 22 May 2009, kl 15:33

Jag skulle villja tro (eller jag tror) att polisen där i Rio är så vana vid dessa strider så att de nu har blivit någorlunda likgiltiga inför om dom är i skottfält eller inte när dom åtgärdar eldavbrott, sen ser det ut som att de som kameramannen filmar inte har något direkt med gripanden att göra utan mest bevakar korsningar och gator.

Får även känslan av att dom skjuter ut i luften en del också, kanske nedhållande eld?
hoppas även att dom skjuter mot ett känt knarkarnäste då det endast är i den korsningen som dom skjuter och inte längre ner längs gatan.

#17 UAV

Sergeant

• Nivå 7
  • 460 posts

Posted Monday 01 February 2010, kl 22:18

Jag tror ni tappar hakan om ni bläddrar lite bland dessa bilder:

http://online.wsj.com/article/SB1000142405...4014765892.html

Hittade detta i en tråd på mp.net. Mer detaljer finns på Wikipedia.

#18 Adeptus Bellum

MM Apr 09

• Nivå 9
  • 129 posts
  • Placering:Fo 43
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Monday 01 February 2010, kl 22:22

UAV ju noggrannare målangivelser, desto bättre. B-)
Tror inte ens att 90% av klientelet här inne känner igen en Madsen-spruta bara rakt upp och ner sådär.
Dieu n'est pas pour les gros bataillons, mais pour ceux qui tirent le mieux. - Voltaire

#19 Chassi

• Nivå 7
  • 1,143 posts

Posted Monday 01 February 2010, kl 22:50

Jo då, har för mig att jag sett någon filmsekvens på tuben där de springer runt med denna.

#20 UAV

Sergeant

• Nivå 7
  • 460 posts

Posted Monday 01 February 2010, kl 22:52

View PostAdeptus Bellum, on Feb 1 2010, 22:22, said:

UAV ju noggrannare målangivelser, desto bättre. B-)
Tror inte ens att 90% av klientelet här inne känner igen en Madsen-spruta bara rakt upp och ner sådär.

Jag tror du har fel. Jag har hängt här sen 2003. Här finns människor som känner igen uzbekiska halvbandvagnar från 1920-talet. Det var tydligen någon på militaryphotos.net som ändrade årtalen i tjänst till 1902-2010 på Wikipedia för Madsen-bössan.

#21 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 671 posts

Posted Tuesday 02 February 2010, kl 10:00

Menar vi diskuterade detta i en tidigare tråd, när det sändes nåt program på Discovery för nåt år sedan eller nåt. Var han där engelske superspäsjalfårces duden som besökte en massa länders polisspecialstyrkor och så gjordes det reportage.

#22 GC1

Nestor

• Nivå 5
  • 2,914 posts
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Tuesday 02 February 2010, kl 19:42

View PostProto, on Feb 2 2010, 10:00, said:

Menar vi diskuterade detta i en tidigare tråd, när det sändes nåt program på Discovery för nåt år sedan eller nåt. Var han där engelske superspäsjalfårces duden som besökte en massa länders polisspecialstyrkor och så gjordes det reportage.
Det var något klipp med BOPE om jag inte tar fel.
"No matter how much you idiot-proof something,
nature will make a better idiot"

Ögon o Örongodis

#23 Nifelhel

Ingen särskild

• BlåGul ·²
  • 2,686 posts
  • Placering:Worst Coast

Posted Tuesday 02 February 2010, kl 20:00

Tittar man lite nogrannt på bilderna i länken, som presenteras i första inlägget, så kan man se BOPE på några bilder.

Det är tydligen inte så ovanligt att bla BOPE nyttjar beslagtagna vapen i kampen mot buset i alla Favelas. Buset har ibland bättre eldkraft än vad BOPE blivit tilldelad.

Den brittiske "superspäsjalfårces duden" heter Chris Ryan(ex SAS, samma ptrl som Andy McNab under 1 gulfkriget) och serien hette Elite World Police.
All religion is a crutch for people who are too weak to get through life on their own.
fritt citerat Kerry King
In order to do good, you may have to engage in evil. R.S.Mcnamara
ops sus

#24 Dr. T-68

Korpral

• Nivå 8
  • 309 posts
  • Placering:Kringelstan
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Tuesday 02 February 2010, kl 21:13

View PostNifelhel, on Feb 2 2010, 20:00, said:

Tittar man lite nogrannt på bilderna i länken, som presenteras i första inlägget, så kan man se BOPE på några bilder.

Det är tydligen inte så ovanligt att bla BOPE nyttjar beslagtagna vapen i kampen mot buset i alla Favelas. Buset har ibland bättre eldkraft än vad BOPE blivit tilldelad.

Den brittiske "superspäsjalfårces duden" heter Chris Ryan(ex SAS, samma ptrl som Andy McNab under 1 gulfkriget) och serien hette Elite World Police.
Jag skulle tro att alla bilderna kommer from Rio de J. och då är nog alla svarta BOPE vars avatar du har (btw juste märke). De brukar träna klättring och firning i närområdet där jag har lägenhet. Märkningen på personerna visar att de är från Rio eller taxibilen osv.

Enligt tidningarna i Brasilien har "buset" väldigt bra kanaler in med vapen från det fredliga fotbollsgrannlandet Argentina.
Att "fotpolisen" har dåligt med pengar är inte en nyhet och om de använder hittade vapen vore bara logiskt. Kommer jag ihåg rätt hade de inte ens pengar för att byta en ruta på en av insatsbilarna i Chris Ryans program.

Brasilien har många olika poliser och de är olika organisationer och det finns inte några planer på att slå i hop dem. Det verkar som de olika cheferna inte vill bli av med jobbet utan alla vill verka lika viktiga. Överhörningen mellan de olika organisationerna är heller inte den bästa.
Förenklat kan man säga att det finns;
"militära polisen" det som vi i Sverige skulle säga patrullerande. Det är de som gör det smutsiga arbetet med att jaga bovar och fixar den omedelbara ordningen.
"civil polisen" är mer utredare
"federala polisen" kan nästan jämföras med FBI. Detta är polisernas kungar och de tjänar 7-10 gånger mer per månad än "militära polisen" (vilket kanske gör att de lägsta som offrar sitt liv varje dag är mer benägna att ta mutor).
(Stad-stat-land principen)

Sedan finns det i sort sätt samma organisation inom rodovaria (vägpolisen)
"Det en menig vet inom sig måste en general lära sig av erfarenhet. Det beror på att en menige resonerar med försiktighet eftersom han kommer att bli dödad. En general kan vara djärv så länge som det bara är den menige som dör av hans misstag." - James Webb

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users