Off topic
Vad det gäller förarintyg mm gällande moppe så är jag både för och emot. Jag kan lära vemsomhelst över 15 att köra moppe, jag använder just den åldern då det krävs lite vikt bakom styret för att kunna köra fordonet med någorlunda kontroll. Men där har vi just en del i lagen - förr (pre. 2010) kunde du skaffa vilken nyare moppe somhelst med vetskap om en kapacitet på minst 75km/h urpluggad. Mopparna är definitivt inte byggda för dessa hastigheter vad det gäller bromsar mm. vilket också gäller 15-årige Markus, Linus 16, Achmed 14 mfl... De har ingen som helst kapacitet och kunskap om att hantera ett fordon i dessa hastigheter. Ändå köper deras föräldrar en moppe åt dem, och jag förebrår dem inte - vips så slapp man skjutsa ungen till fotbollsträningen, skolan och kompisar. Kravet på förarbevis/körkort vad det gäller moppe bygger upp åtminstone en gräns i ledet av att skaffa moppe hos föräldern samtidigt som 15-åringen kanske tar åt sig iaf 10% av det körskoleläraren har att säga, och bara det är gott nog.
Iom den här barriären med körkort så försvinner helt plötsligt 20-30% av de värsta moppepojkarna/flickorna då de faktiskt måste få kämpa lite ytterliggare för att faktiskt skaffa sig en moppe.
Samtidigt vad det gäller båtliv så är jag både för och emot det här om körkort. Sjön är för många en plats för avkoppling, jag vill inte att det ska vara några problem för Fredrik 30 år att åka ut med sin familj i deras Buster laddad med 60hk och toppfart på 35knop för att ta sig ett bad + fika i skärgården, detsamma gäller Kalle 17år med kompisgänget i farsans Askeladden med 120hk inombordare med topp på 45knop. Det ska inte vara ett mindre företagsprojekt för en familj att skaffa båt, det är det redan vad det gäller om vi ska ta upp försäkringar och övriga omkostnader + bryggplats mm...
Men något som alla borde lära sig är att med båten följer en respekt under framförandet som vida överstiger detsamma i Svenssons volvo.
Ett snabbt ögonkast bakåt hos Kalle 17 år som har en polare bakom på ett par vattenskidor kan leda till en mardröm - detsamma gäller Fredrik 30 år ifall han har missat att köpa med sig sjökort.
Det är inte svårt att skaffa sig nautisk kompetens idag - visst det tar lite tid men man kan gott och väl klämma in det året jag läste inom Sjövärnskåren inför förarbeviset för fritidsbåt på två helgkurser, har du också ett genuint intresse så är det inte svårt att ta sig tid till detta.
Jag är idag 18 år, jag var 16 när jag skaffade mitt förarintyg resp. 17 när jag tog kustskepparn. Nu under hösten planerar jag att läsa in befäl klass VIII.
Det är helt enkelt inte så svårt att ordna om man har det rätta intresset, hamnar man i rätt organisation blir det tom en kick att skaffa sig mer o mer kompetens. Det är om inte annat riktigt gött att kunna visa upp den blå boken för KBV när man är ute med en större båt som 18 åring och visa sig ha kompetens långt över medelsvensson ;)
Nog om det. Civilkurage var det:
Jag själv har sprungit efter min beskärda del ficktjuvar och cykeltjuvar. Det skulle vara otänkbart för mig att inte hjälpa till ifall jag kan. Det jag däremot är mest överraskad över är när kompisar påpekar att de själva aldrig skulle våga göra detsamma. Vad är grejen med det? Jo, man vill inte leka polis...
Man sätter sig visst över någon annan när man säger åt någon att det kanske inte är lämpligt att skrika åt en tjej, försöka slå sönder ett cykellås med en gatsten, springa iväg med en plånbok, bråka med bussföraren för att han inte låter dig springa på bussen utan biljett, springa över matborden på Max mm... Det är inte helt enkelt inte något som jag visst ska lägga mig i som privatperson.
Vad det gäller utlandstjänst så är det helt enkelt enligt medelsvensson fel att på något sätt använda våld för att bevara fred och säkerhet. Att det skulle hjälpa några civila afghaner att få bort en krigsherre står helt enkelt inte i komparation med de facto att den svenska pojken står och riktar ett vapen mot någon. Sen drar man självklart alla över en kam - "svenskarna våldtar och torterar ju bara folk i Kongo, det såg jag på tv igår" och "inte fan behöver vi ett försvar, vilka ska invadera oss menar du? ryssen? hah!".
Den här attityden är däremot mer vanlig i våra storstäder än annorstädes, på platser där värnpliktiga och hemvärnsmän har lyft sandsäckar under översvämningar så går det helt andra tonarter. Detsamma gäller om man som Sjövärnskårist ankrar upp i valfri hamn runt om i Sthlms skärgård med en bevakningsbåt, vips säger det så flyger idel goda kommentarer om hur man själv ju faktiskt är den som bäst vet hur man putsar mässing, halar/hissar flaggan, visar hänsyn åt andra båtar m.m.. Gick vi iland med SSD:n så möttes man direkt med glada miner, hälsningar och inbjudan om att gratis få paddla kanot (det hände faktiskt). Att gå iland med kalleanka-dräkten har varit riktigt kul flera gånger - av nån anledning lever idyllen om den artigt, starke, vänlige sjömannen vidare. Helt andra tongångar än om man råkar ha M90 på sig på stan, då är man visst lite av en slyngel istället. How come?
"ja, det går ju mycket rykten om oss...
....flesta av dem är väl sanna"