Jump to content

- - - - -

Hastighet på vatten ur en kran

19 replies to this topic

#1 hajjper

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 892 posts
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Anonymt

Posted Friday 22 January 2010, kl 13:47

Bakgrund:
När jag tvättade händerna tidigare under dagen började jag fundera på om gravitationen ökar hastigheten på vattenstrålen när den lämnar munstycket.

Frågeställning:
När vattenstrålen lämnar en helt vanlig vattenkran i en helt vertikal stråle. Ökar, minskar eller bibehålls hastigheten när strålen passerat munstycket och fritt kan påverkas av luftmotstånd, gravitation och andra effekter?

Edit:

Tilläggsfråga: Varför hör man skillnaden mellan kallt och varmt vatten ur en kran?

Edited by hajjper, Friday 22 January 2010, kl 13:48.

Med stor sannolikhet för en stor portion ironi.

#2 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Stockholm
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Friday 22 January 2010, kl 14:12

View Posthajjper, on Jan 22 2010, 13:47, said:

Bakgrund:
När jag tvättade händerna tidigare under dagen började jag fundera på om gravitationen ökar hastigheten på vattenstrålen när den lämnar munstycket.

Frågeställning:
När vattenstrålen lämnar en helt vanlig vattenkran i en helt vertikal stråle. Ökar, minskar eller bibehålls hastigheten när strålen passerat munstycket och fritt kan påverkas av luftmotstånd, gravitation och andra effekter?
Hastigheten ökar eftersom gravitationen accellererar vattnet neråt. Det går lätt att se eftersom strålen blir smalare ju fortare vattnet faller.

Tilläggsfråga: Varför hör man skillnaden mellan kallt och varmt vatten ur en kran?
Gör man?
Utan själ och hjärta måste ock den mänskan vara
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.

#3 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts

Posted Friday 22 January 2010, kl 15:00

View Posteskil, on Jan 22 2010, 14:12, said:

Gör man?

Japp, testa själv. Vrid från kallt till varmt eller tvärtom.

#4 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts
  • Placering:Milo M

Posted Friday 22 January 2010, kl 15:09

Kan väl komma på två möjliga anledningar.
1. Olika temperatur medför olika densitet.
2. Olika flöde, det kommer ju i separata ledningar alternativt går via en varmvattenberedare.

#5 Blackadder

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,593 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Friday 22 January 2010, kl 15:10

olika vattentryck?
eller om du fyller en tillbringare och häller på samma sätt med kallt resp varmt vatten, hör du fortfarande skillnad? hmmmm måste nog experimentera

#6 jed

• Nivå 6
  • 847 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Friday 22 January 2010, kl 15:13

View Posthajjper, on Jan 22 2010, 15:00, said:

Gör man?

Beror inte det på att du (oftast) har olika tryck på varmt och kallt vatten?
Life's a beach and then you dive

#7 cf112

Sergeant

• Nivå 7
  • 602 posts
  • Placering:Classified
  • GU:Pansar

Posted Friday 22 January 2010, kl 17:17

View Postjed, on Jan 22 2010, 15:13, said:

Gör man?

Beror inte det på att du (oftast) har olika tryck på varmt och kallt vatten?
Det är samma tryck. Kallvattenledningen går via varmvattenberedaren och ut i separat ledning.
Däremot har jag en teori.
Vatten innehåller bundet syre. Ju varmare vatten desto mer syre frigörs. Det som hörs mer från varmvattentappningen är syrerikt vatten som brusar mer i ledningen.
"I farans stund så är sinnesnärvaro den bästa egenskapen näst kroppsfrånvaro."

#8 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts

Posted Friday 22 January 2010, kl 17:35

Det låter ju även annorlunda när varmt vatten träffar plåten i ett handfat t.ex. Märks speciellt i byggnader där varmvattnet inte används speciellt ofta och man måste vänta 30-60sek innan det kommer fram. Man hör direkt när det varma vattnet kommer, trycket borde ju vara detsamma hela tiden pga. att man bara använt varmvattnet.. Ska leka lite med en tillbringare snart... :rolleyes:

#9 Krille

Sergeant

• Nivå 7
  • 660 posts
  • Placering:Kristianstad
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Friday 22 January 2010, kl 17:36

Trycket är samma men flödet skiljer sig åt... I gamla installationer så har man grövre rör till kallvattnet i köket då detta ska betjäna diskmaskin.
"E dolore fortitudo"

#10 pajohansson

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 227 posts
  • GU:Kavalleriet

Posted Friday 22 January 2010, kl 20:55

View PostKrille- GB1, on Jan 22 2010, 17:36, said:

Trycket är samma men flödet skiljer sig åt... I gamla installationer så har man grövre rör till kallvattnet i köket då detta ska betjäna diskmaskin.
Men röret som går in i blandaren måste väl ändå vara likadant?

Jag skulle gissa på att vattnet helt enkelt går lite olika väg i blandaren, och därför ger lite annat ljud. Eller någons teori om bundna luftbubblor.

#11 Krille

Sergeant

• Nivå 7
  • 660 posts

Posted Friday 22 January 2010, kl 21:30

View Postpajohansson, on Jan 22 2010, 20:55, said:

View PostKrille- GB1, on Jan 22 2010, 17:36, said:

Men röret som går in i blandaren måste väl ändå vara likadant?

Jag skulle gissa på att vattnet helt enkelt går lite olika väg i blandaren, och därför ger lite annat ljud. Eller någons teori om bundna luftbubblor.

Det ska enligt rörmokare spela mindre roll att röret har en mindre diameter på en kort sträcka på slutet...

Underligt att ingen lyckats genomföra ett test i sann mythbuster anda... Får väl återkomma imorgon, efter att jag har förflyttat all disk från vasken till diskmaskinen...
"E dolore fortitudo"

#12 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 671 posts

Posted Friday 22 January 2010, kl 22:57

Olika dimensioner på kallvatten till diskmaskin? Alldrig sett eller hört om det, skall kolla med svärfar som är rörläggare hur det var "förr i tiden".

Olika tryck på varm och kallvatten, densiteten är olika på dem då temperaturen skiljer. Sedan beror det väl på vilken typ av uppvärmning man har på vattnet. En vanlig varmvattenberedare fylls på och ordnar sedan sitt eget tryck, med hjälp av en luftfylld blåsa. Kallvattnet ha du i en egen tank eller är kommunalt så trycket och flödet behöver inte vara lika på varmt och kallt vatten.
Varmvattnet värms också ibland upp i en olje/ved/elpanna, även då bör den extra omvägen på vattnet leda till andra ljud/vibrationer och/eller ändrat flöde och/eller tryck.

Varmvattensledningar har som regel någon form av isolering, det har inte kallvattenrör. Dock har nyare installationer rör i rör system och då är rören/slangarna lika på varm och kallvatten.

Hmm, ja lite teorier blandat med fakta blev det i inlägget.. Snacka om värdelöst vetande tråd, men ändå engagerande på en fredagkväll :dribble:

#13 Krille

Sergeant

• Nivå 7
  • 660 posts

Posted Saturday 23 January 2010, kl 10:17

Man stegade ner rörens storlek efter varje förbrukningsplats... rör kostar pengar efter storlek... Idag lägger man ofta plastslang ochh då får man samma storlek i hela rörsystemet.
"E dolore fortitudo"

#14 cf112

Sergeant

• Nivå 7
  • 602 posts

Posted Saturday 23 January 2010, kl 14:40

View PostProto, on Jan 22 2010, 22:57, said:

En vanlig varmvattenberedare fylls på och ordnar sedan sitt eget tryck, med hjälp av en luftfylld blåsa.
Nja, där har du blandat ihop en vvb med ett tryckexpansionskärl.

I en varmvattenberedare finns inte någon luftfylld blåsa.
Du har kallvatten in i vvb med antingen hyfsat konstant tryck via kommunalt ledningsnät, eller från egen borra där du normalt har ett övre tryck på 4,5 bar och ett undre på 2,5 bar. Ut från vvb har du exakt samma tryck.
Kallt vatten in i en behållare som är omsluten av hetvatten, ut kommer varmt vatten.

I princip...
Sen tillkommer ett ventilrör med avstängning, en vacumventil, en blandningsventil och en säkerhetsventil.

Edited by cf112, Saturday 23 January 2010, kl 14:52.

#15 Yman

BlåGul

• BlåGul ·²
  • 936 posts
  • Placering:Strax innan, till vänster
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Dykning/Ytbärgare

Posted Sunday 24 January 2010, kl 01:29

Har upplevt precis samma sak.
En del i min morgonrutin innebär att jag (fortfarande sittandes på tronen) sätter igång kranen på varmaste läget för att spola fram varmvattnet (bor i litet hus, är först upp på morgonen). Det hörs en mycket tydlig skillnad i beredaren när varmvattnet börjar strila, fortfarande genom samma ledning.

Min teori grundar sig i att varmvattnet är mycket, mycket hett i nuvarande lägenhet, och helt enkelt påverkar koppardelarna i blandaren genom värmeutvidgning och således stryper vattentillförseln något.
Huruvida detta är möjligt låter jag bättre vetande avgöra...

//Y
SUBVENIMUS

#16 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts

Posted Monday 25 January 2010, kl 11:21

Gör man?
Jag testade det i morse, men jag måste säga att jag inte hör någon skillnad alls.
Däremot så ser man skillnad eftersom varmvattnet ångar.
Utan själ och hjärta måste ock den mänskan vara
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.

#17 Svante

*VARNAD*

• Nivå 8
  • 244 posts
  • GU:Amfibie

Posted Monday 25 January 2010, kl 13:35

View Postcf112, on Jan 22 2010, 17:17, said:

Det är samma tryck. Kallvattenledningen går via varmvattenberedaren och ut i separat ledning.
Vatten innehåller bundet syre. Ju varmare vatten desto mer syre frigörs. Det som hörs mer från varmvattentappningen är syrerikt vatten som brusar mer i ledningen.

Finns det inte någon slags ventil eller annat som sänker gastrycket som eventuellt kan uppstå i varmvattenberedaren under upphettning av vattnet? Eller är det bara marginella tryckhöjningar när lösta gaser i vattnet frigörs vid upphettning?

#18 cf112

Sergeant

• Nivå 7
  • 602 posts

Posted Monday 25 January 2010, kl 16:23

View PostSvante, on Jan 25 2010, 13:35, said:

View Postcf112, on Jan 22 2010, 17:17, said:

Finns det inte någon slags ventil eller annat som sänker gastrycket som eventuellt kan uppstå i varmvattenberedaren under upphettning av vattnet? Eller är det bara marginella tryckhöjningar när lösta gaser i vattnet frigörs vid upphettning?
Då måste trycket nå upp över 9 bar som är det normala värdet för säkerhetsventilen att öppna vid.
Däremot finns vakuumventilen till för att släppa in luft om det omvända händer dvs hett vatten svalnar pga strömavbrott SAMTIDIGT som man av någon anledning stängt av huvudkranen för vattnet in i kåken. Annars skulle vvb implodera av det sjunkande trycket.

#19 102:an

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 45 posts
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.

Posted Monday 25 January 2010, kl 17:30

View PostYman, on Jan 24 2010, 01:29, said:

Har upplevt precis samma sak.
En del i min morgonrutin innebär att jag (fortfarande sittandes på tronen) sätter igång kranen på varmaste läget för att spola fram varmvattnet (bor i litet hus, är först upp på morgonen). Det hörs en mycket tydlig skillnad i beredaren när varmvattnet börjar strila, fortfarande genom samma ledning.

Min teori grundar sig i att varmvattnet är mycket, mycket hett i nuvarande lägenhet, och helt enkelt påverkar koppardelarna i blandaren genom värmeutvidgning och således stryper vattentillförseln något.
Huruvida detta är möjligt låter jag bättre vetande avgöra...

//Y

Har nästan samma morgonrutin. Det första jag gör när jag kommer in i badrummet på morgonen är att vrida blandaren mot full värme och drar igång vattenflödet. Sittandes en bit bort kan jag sedan höra när varmvattnet har letat sig fram i ledningssystemet. Det blir helt klart ett annat ljud när det blivit varmt. Jag tycker mig ana ett något lägre tryck i strålen (ur blandaren :blink: ) när vattnet blivit varmt. Kan det stämma?

#20 Vc_90

Kaffejägare

• BlåGul ·³
  • 858 posts
  • Placering:Göteborg
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Monday 25 January 2010, kl 20:37

style_emoticons/bg_band2.jpg

Guldstjärna i kanten till hajjper för att ha fortsatt på Kluriga frågor temat!
Mer sånt önskar vi BlåGula.

Vc_90
BlåGul

--------------------
REGLER
"it´s not the fart that kills it´s the smell"

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users