Pistol i 50 cal
Posted Thursday 21 January 2010, kl 19:59
Det är alltså pistoler i 50 cal det gäller som rubriken säger, sedan tidigare känner jag till den stora och maffiga Dessert Eagle och har sett att även Glock finns i 50 cal (iaf som tillsats till mod 20) men vad jag inte fått fram är om det är samma patron i båda för den till Glocken uppfattar jag som mindre (längd och därmed krutmängd) men jag kan säkert ha fel, så hur är det egentligen?
Finns det flera fabrikat som tillverkar pistoler i denna kaliber och vilka enheter militära som polisiära använder dessa om några eller är det inte tillåtna enligt konventioner?
Sedan innfinner sig en otäck tanke och det är hur pallar dagens skyddsvästar en träff från så tunga kraftiga projektiler, att det gör ont av anslaget och att det lär ryka några revben samt bli blåslagen och tillfällig utslagning kan jag räkna ut med lilltån men stoppas kulan eller går den igenom?
Lika med fordon som används av tex ISAF i Afhganistan, de är vad jag förstår splitterskyddade men vad händer vid en kulträff av 50 cal vapen finns ju "Sniper rifle" i denna kaliber, även helautomatiska maskingevär är det Gatling eller vad? och det känns som det kan orsaka problem för passagerarna vid beskjutning med så grova kalibrar.
Nej jag planerar inte att använda såna saker mot någon utan är mest fundersam på vad det kan utsätta våra soldater för när de är ute på uppdrag.
Posted Thursday 21 January 2010, kl 20:11
Sök på Wikipedia med ovanstående text så hittar du en del av det du söker....
Posted Thursday 21 January 2010, kl 20:40
Kustbo, on Jan 21 2010, 19:59, said:
Det är alltså pistoler i 50 cal det gäller som rubriken säger, sedan tidigare känner jag till den stora och maffiga Dessert Eagle och har sett att även Glock finns i 50 cal (iaf som tillsats till mod 20) men vad jag inte fått fram är om det är samma patron i båda för den till Glocken uppfattar jag som mindre (längd och därmed krutmängd) men jag kan säkert ha fel, så hur är det egentligen?

Sedan finns det en patron som heter .500 Smith&Wesson Magnum också, men den används vad jag vet bara i revolvrar.
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.
Posted Friday 22 January 2010, kl 14:28
Finns det flera fabrikat som tillverkar pistoler i denna kaliber och vilka enheter militära som polisiära använder dessa om några eller är det inte tillåtna enligt konventioner?
Sedan innfinner sig en otäck tanke och det är hur pallar dagens skyddsvästar en träff från så tunga kraftiga projektiler, att det gör ont av anslaget och att det lär ryka några revben samt bli blåslagen och tillfällig utslagning kan jag räkna ut med lilltån men stoppas kulan eller går den igenom?
Lika med fordon som används av tex ISAF i Afhganistan, de är vad jag förstår splitterskyddade men vad händer vid en kulträff av 50 cal vapen finns ju "Sniper rifle" i denna kaliber, även helautomatiska maskingevär är det Gatling eller vad? och det känns som det kan orsaka problem för passagerarna vid beskjutning med så grova kalibrar.
Nej jag planerar inte att använda såna saker mot någon utan är mest fundersam på vad det kan utsätta våra soldater för när de är ute på uppdrag.
Det finns flera kalibrar med kuldiameter (ok, mått mellan motstående bommar i pipan bla bla bla
".50 cal" finns det vad jag vet ingen specifik patron som heter.
.50 BMG (Browning Machine Gun) är en gevärspatron och samma sak som 12,7x99 mm. Den används i ex Ag90 och tung Ksp.
http://en.wikipedia.org/wiki/.50_BMG
.50 AE (Action Express) är en pistolpatron som i en svensk licensansökan skulle benämnas 12.7×33mm. Alltså en hylslängd på 33 mm istället för 99 mm som .50 BMG.
http://en.wikipedia...._Action_Express
Samma sak gäller exempelvis 7,62. Det kan vara 7,62x51 (som vi har i Ak4, Ksp58 m. fl.), 7,62x39 (Ak47 o dyl), 7,62x33 (M1 Carbine) plus en hel drös till med olika utformning och ändamål.
Hur bra respektive kaliber sedan är på att exempelvis slå igenom skyddade mål beror helt och hållet på hur själva patronen är utformad; hur hård projektilen är, krutmängd mm. Sedan tillkommer skillnader beroende på ex vapnets piplängd.
Hur som helst; bara för att en kula har stor diameter, så innebär inte det per automatik att den kan ta sig igenom ett skyddat fordon eller en väst, och massor av helt olika kalibrar kan ha kulor med samma diameter.
"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952
Posted Thursday 28 January 2010, kl 21:05
Nån glock i kal 50 har jag aldrig sett eller hört talas om. Glock 20 är en 10 auto och att det skulle gå att konvertera en sån till så pass mycket grövre kaliber tvivlar jag på. Däremot kan man sätta en Glock 21 överdel på en Glock 20 och på så sätt få en 45 ACP om man skulle känna för det.
Posted Thursday 28 January 2010, kl 22:22
polman1, on Jan 28 2010, 21:05, said:
Nån glock i kal 50 har jag aldrig sett eller hört talas om. Glock 20 är en 10 auto och att det skulle gå att konvertera en sån till så pass mycket grövre kaliber tvivlar jag på. Däremot kan man sätta en Glock 21 överdel på en Glock 20 och på så sätt få en 45 ACP om man skulle känna för det.
Hittade detta http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DX%26um%3D1 och tolkade det som att mod 20/21 av Glock kan konverteras till cal 50 men kan ju ha fattat fel för detta är inte direkt mitt specialområde.
Posted Thursday 28 January 2010, kl 23:10
Guncrafter Industries har tagit fram en mantel och pipa i kaliber .50 GI(som passar på Glock 20/21 stomme).
Vad GI i kaliber står för är inte så svårt att lista ut.
Man tillverkar även dito till 1911 stommar.
http://www.guncrafte...akpreview.shtml
fritt citerat Kerry King
In order to do good, you may have to engage in evil. R.S.Mcnamara
ops sus
Posted Friday 29 January 2010, kl 09:52
Kustbo, on Jan 28 2010, 22:22, said:
Jag förstår inte varför man sätter en metallblank rostfri överdel på en mattsvart plastpistol. Det ser rent frankensteinskt ut!
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.
Posted Friday 29 January 2010, kl 11:59
eskil, on Jan 29 2010, 09:52, said:
Jag förstår inte varför man sätter en metallblank rostfri överdel på en mattsvart plastpistol. Det ser rent frankensteinskt ut!
Jepp håller med dig såg inte bra ut och det är som ni säger att denna kaliber är mera "kul" än praktiskt.
Posted Friday 29 January 2010, kl 15:19
eskil, on Jan 29 2010, 09:52, said:
Får att målgruppen vill ha blänket?
http://carnagecorp.c...%20my%20gun.jpg
"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952
Posted Tuesday 02 March 2010, kl 05:09
Både .357 magnum och .44 magnum är betydligt kraftigare än de i kuldiameter större .45 ACP och .50 action express.
.45 ACP är förhållandevis klen i förhållande till kuldiametern men ger samtidigt ganska mycket sk "stopping power".
Själv tycker jag att våran egen 9 mm m/39B är en av de allra bästa ammunitionstyper/kaliber för pistolvapen som finns, i alla fall för militärt bruk. Mindre och lättare än alla de andra jag här nämner= mer medförd am+lägre vikt samt att den är relativt kraftig och penetrerar bra. Dock har den väl inte så hög "stopping power".
Special Air Service
Posted Tuesday 02 March 2010, kl 08:33
weekendwarrior, on Mar 2 2010, 05:09, said:
Både .357 magnum och .44 magnum är betydligt kraftigare än de i kuldiameter större .45 ACP och .50 action express.
.45 ACP är förhållandevis klen i förhållande till kuldiametern men ger samtidigt ganska mycket sk "stopping power".
Själv tycker jag att våran egen 9 mm m/39B är en av de allra bästa ammunitionstyper/kaliber för pistolvapen som finns, i alla fall för militärt bruk. Mindre och lättare än alla de andra jag här nämner= mer medförd am+lägre vikt samt att den är relativt kraftig och penetrerar bra. Dock har den väl inte så hög "stopping power".
Kan missförstå hur du menar men Desert Eagle finns även i .44 Magnum.
Finns även andra pistoler för .357 Magnum, ex:
http://world.guns.ru...uns/hg179-e.htm
Automag's .44 AMP kan väl kanske ses som en magnum även om den inte hade en "standard" .44 Magnum patron.
Jag tror inte denna diskussionen var ang. den bästa militära patronen, snarare bara vilka pistoler som fanns i .50. Desert Eagle i .50 är ju vare sig lättburen eller lättskjuten så jag skulle personligen inte alls se något användingsområde för den i militär verksamhet.
Posted Monday 08 March 2010, kl 06:23
Ja du har helt rätt, Desert eagle finns i såväl .41 magnum, .44 magnum och .44 amp som är snarlik magnum patronen vad det gäller ballistik m.fl. egenskaper. Vad det gäller pistoler som finns tillgängliga i magnumkalibrar har du även där rätt, jag tror mina uppgifter härstammar från att Desert eagle kan ha varit ensam som design vad det gäller automatpistoler tillgängliga för magnum kalibrar under en lång tid vilket alltså inte längre är en aktuell uppgift. Jag ber om ursäkt för att jag spridit dåligt underbyggda teorier och vill samtidigt tacka dig för att du sakligt och vänligt korrigerar mig. Jag har blivit upplyst av ny kunskap, härligt!
Special Air Service
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users