Jump to content

- - - - -

Hål i fallskärm?

14 replies to this topic

#1 Andréa

Nyinryckt

• Nivå 10
  • 7 posts
  • Kön:Kvinna
  • Placering:Skåning i Göteborg
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Ej Mönstrat

Posted Thursday 21 January 2010, kl 10:00

Kunde inte komma på ett forum som lämpade sig bättre till min fråga...

Jag har hört att om det finns, om än ett väldigt väldigt litet hål, i en fallskärm, så kan hela denna trasas sönder.

Låt oss säga att man satt en gaffel i en fallskärm, så blir denna utan tvekan rena dödsfällan?

kan detta verkligen stämma? Verkar ju lite soso, menar den borde ju inte tappa bärkraft pga ett litet hål...

har det jag hört varit fel? =)

#2 Blackadder

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,593 posts
  • Kön:Man
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Thursday 21 January 2010, kl 10:47

Det stämmer absolut inte!
En fallskärm tillverkas i ripstoptyg som förhindrar att ett litet hål rippar upp hela fallskärmen, du kan göra ganska många hål utan att den skulle bli en dödsfälla.

Placeringen av hålen, storlek av hål och fallskärmstyp tillsammans påverkar vad resultatet blir men du skulle få gå loss rätt länge med en gaffel för att det skulle bli någon effekt.

Enligt kontrollantbestämmelserna behöver du inte ens laga hålet om det inte spänner över ett visst antal rutor.

En mindre och mer radikal fallskärm påverkas mer än en stor långsam fallskärm men som sagt det är inte så att hålet skulle sprida sig okontrollerat.

Runda fallskärmar som används i huvudsak militärt klarar även dom att ha hål i dom.

Källa, jag själv, ett antal tusen hopp och 16års trillande ut ur flygplan

/b

#3 Vamtiin

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 113 posts
  • Placering:Norrtälje
  • GU:Ungdom inom FM

Posted Thursday 21 January 2010, kl 11:47

Hur stort skulle ett hål i fallskärmen behöva vara för att den stackars hopparen skulle falla hjälplöst ned mot marken då?
Det är inte kallt - det är bara du som fryser...

#4 Chassi

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 1,143 posts
  • Placering:sverige
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 21 January 2010, kl 12:29

en fallskärm består ju utav ett antal celler där luften ska strömma igenom och bromsas up, det är beroende på typ av skärm men antal celler brukar väl vara ca 15-18 st.
Under hopputbildninge så sa dom att det går att flyga med 2 trasiga celler men om 3 är trasiga så är hastigheten så hög att man slår sig när man drar i backen och bör dra reservskrämen.

för att falla handlöst ska det ju till en del.

sen hur det fungerar på Kalottskärmar vet jag ej då jag inte hoppat med dessa.
I May not always be right, but i´m never ever wrong.

#5 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Thursday 21 January 2010, kl 13:10

View PostChassi, on Jan 21 2010, 12:29, said:

en fallskärm består ju utav ett antal celler där luften ska strömma igenom och bromsas up, det är beroende på typ av skärm men antal celler brukar väl vara ca 15-18 st.
Under hopputbildninge så sa dom att det går att flyga med 2 trasiga celler men om 3 är trasiga så är hastigheten så hög att man slår sig när man drar i backen och bör dra reservskrämen.
Kan man utlösa reservskärmen när men har en fullt utvecklad (ehuru trasig) huvudskärm övanför sig? Kommer de inte att trassla ihop sig? Eller så det att släppa huvudskärmen på något sätt?
Utan själ och hjärta måste ock den mänskan vara
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.

#6 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts
  • Placering:Milo M
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 21 January 2010, kl 14:04

View Posteskil, on Jan 21 2010, 13:10, said:

Kan man utlösa reservskärmen när men har en fullt utvecklad (ehuru trasig) huvudskärm övanför sig? Kommer de inte att trassla ihop sig? Eller så det att släppa huvudskärmen på något sätt?
Huvudskärmen går att fälla (cutta) med ett handtag på höger sida. Har man en RSL (en lina mellan huvudskärm och utlösning av reserven) så drar den automatiskt reserven när huvudskärmen åker iväg, annars får man göra det själv med ett handtag på vänster sida. Reserven sitter fast så den går inte att fälla. Det är alltså möjligt att manuellt dra reserven medan huvudskärmen är kvar, men knappast önskvärt och därför cuttar man normalt sett först.

#7 Blackadder

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,593 posts

Posted Thursday 21 January 2010, kl 16:32

Nja ...
Antal celler brukar vara 7 eller 9, höprestanda fallskärmar har i vissa fall delat dom i mindre celler och blir då 21 eller 27 celliga
hur många celler man kan flyga med beror på hur stor fallskärm man har, min lilla sportfallskärm skulle inte bromsa tillräckligt med två trasiga celler, däremot skulle en stor elev fallskärm kunna göra det, frågan är alltså även hur stora hål, ett antal hål i en cell är inte tillräckligt för att den inte skulle luftfyllas men om cellen rippat längs med så skulle den inte fyllas

Det finns gott om hoppare som landat med inblåsta celler utan något som helst problem, det är ju en driftstörning.

Skulle jag våga mig på en gissning så skulle jag utan någon större fara kunna landa en stor elevfallskärm med inblåsning på tre celler, problemet är att fallskärmen kommer bli asymetrisk och få svårt att fluga rakt iom att den skapar olika mycket lyft på olika sidor och därför kommer vilja svänga

stämmer bra 106, det var tidigare vanligt med ett så kallat SOS system, där var cutthandtag och reservhandtag ett och samma så att man det inte gick att göra det ena utan det andra, det är dock sällsynt idag.
Modellen med två handtag ger en felkälla dock så ger den ju även en viss valfrihet, vid vissa tillfällen vill man ju kunna koppla loss utan att få ut en reserv, ex landning i extrema vindar, för att förhindra att man draggas längs med marken, hehehe påminner mig synen av en hel lift som lanade i kanten på ett stormmoln, vinden ökade från 6ms till kanske 20ms medans dom var i frifall, den enda som inte gick därifrån med gräsfläckar backade ner sin skärm och cuttade i rätt ögonblick

@eskil, det går att flyga med båda fallskärmarna kvar, det händer varje år att någon vådautlöser sin reserv eller av andra anledningar hittar sig själv med två fallskärmar, i dom flesta fall råds man då att inte koppla loss huvudfallskärmen, och i majoriteten av fallen så trasslar det inte ihop sig så att du ska flyga och landa härket, undantaget är bara om dom hamnar i en konfiguration som heter down-plane, då går det för fort mot marken för att överleva och du måste cutta även om risken finns att dom trasslar ihop sig,
/b

#8 Status quo

Sergeant

• Nivå 7
  • 524 posts
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Thursday 21 January 2010, kl 17:37

View PostBlackadder, on Jan 21 2010, 16:32, said:

det går att flyga med båda fallskärmarna kvar, det händer varje år att någon vådautlöser sin reserv eller av andra anledningar hittar sig själv med två fallskärmar, i dom flesta fall råds man då att inte koppla loss huvudfallskärmen, och i majoriteten av fallen så trasslar det inte ihop sig så att du ska flyga och landa härket, undantaget är bara om dom hamnar i en konfiguration som heter down-plane, då går det för fort mot marken för att överleva och du måste cutta även om risken finns att dom trasslar ihop sig,
/b

Och med de orden har du satt sista spiken i kistan för min del om att någonsin hoppa fallskärm. Fan de finns ju så mycket skit man kan dö eller bli invalidiserad av redan som det är, utan att kasta sig ut ur flygplan endast hängandes i en plastpåse från lidl. :surprise:

#9 Blackadder

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,593 posts

Posted Thursday 21 January 2010, kl 17:45

hehe har hoppat länge, jobbat för fallskärmsförbundet en del och har rätt bra koll på statistiken,
läs det jag skrev som att moderna fallskärmar är så bra konstruerade att dom även om piloten fuckar upp och utlöser sin reserv ÄNDÅ i dom allra flesta fall tar dig tryggt tillbaka till moder jord :surprise:
men jag håller med dig, visst är det farligt, risken att dö av fallskärmshoppning motsvarar i siffror ungefär risken att dö i barnsäng, trots det föds det massor av ungar varje år ;)

fallskärmssporten ligger en bra bit ifrån ex ridsporten vad gäller skador, och ändå kryllar stallen av människor.

/b

#10 709

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 856 posts
  • Placering:location, location, location

Posted Thursday 21 January 2010, kl 17:59

View PostBlackadder, on Jan 21 2010, 16:32, said:

...
@eskil, det går att flyga med båda fallskärmarna kvar, det händer varje år att någon vådautlöser sin reserv eller av andra anledningar hittar sig själv med två fallskärmar, i dom flesta fall råds man då att inte koppla loss huvudfallskärmen, och i majoriteten av fallen så trasslar det inte ihop sig så att du ska flyga och landa härket, undantaget är bara om dom hamnar i en konfiguration som heter down-plane, då går det för fort mot marken för att överleva och du måste cutta även om risken finns att dom trasslar ihop sig,

Jag kom inte längre än 5 hopp på min kurs. Att en av oss fallskärm trasslade in sig i linorna på sitt första hopp, utlöste reserven UTAN att huvudskärmen lossnade och flög iväg. Minns inte vad det heter, men han flög nu med två skärmar bredvid varandra, den ena bara till 2/3 fylld. Så det gick i snabba svängar ut i skogen...

Nu klarade han sig med mest bara skrämsel.

Men jag fortsatte inte kursen.
(\ /)
(O.o)
(><)
/_|_\
Copy this bunny to your sigline to help him achieve world domination.
Come join the dark side. We have cookies.
"Shot-placement is king. Adequate penetration is queen. Everything else is angels dancing on the heads of pins."

#11 Status quo

Sergeant

• Nivå 7
  • 524 posts
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Thursday 21 January 2010, kl 18:19

View PostBlackadder, on Jan 21 2010, 17:45, said:

läs det jag skrev som att moderna fallskärmar är så bra konstruerade att dom även om piloten fuckar upp och utlöser sin reserv ÄNDÅ i dom allra flesta fall tar dig tryggt tillbaka till moder jord :)

Tillbaks till moder jord kommer man ju alltid, frågan är bara hur djupt ner man hamnar.. och det är ju den där klausulen " dom allra flesta fall". :surprise:
Men som du säger, det finns gott om andra sysselsättningar som är minst lika riskabla om inte ännu värre, man sysslar ju rätt ofta med skarpa vapen, tillverkade för att just döda, i den militära verksamheten :happy:

#12 Dobberman

C Försvarsdepartementet och resignerad

• BlåGul ·¹
  • 1,709 posts
  • Placering:Tiveden
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Thursday 21 January 2010, kl 19:29

GORY, GORY, WHAT A HELLUVA WAY TO DIE,
GORY, GORY, WHAT A HELLUVA WAY TO DIE,.
GORY, GORY, WHAT A HELLUVA WAY TO DIE,.
//

He counted long, he counted loud, he waited for the shook,
He felt the wind he felt the cold, he felt that awful drop,
The silk from his reserve spilled out and wrapped around his legs

AND HE AIN'T GONNA JUMP NO MORE.

The risers swung around his neck, connectors cracked his dome,
Suspension lines were tied in knots around his skinny bones;
The canopy became his shroud; he hurtled to the ground.

Vita ferreus est, galea gero

#13 Blackadder

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,593 posts

Posted Thursday 21 January 2010, kl 22:04

Blue Sky,
Black Death!
;)

#14 Pluton24

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 130 posts
  • Placering:Svea Rige
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.

Posted Friday 22 January 2010, kl 19:14

Det är inte sant.

Om nu inte hålen blir 5 gånger 5 meter. Då kanske du borde testa reserven... Om du nu inte packat om den till din matpackning
Ära, Skyldighet, Vilja

#15 Dobberman

C Försvarsdepartementet och resignerad

• BlåGul ·¹
  • 1,709 posts
  • Placering:Tiveden
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Friday 22 January 2010, kl 20:46

Rätt uppenbart att inte alla Följer mig.
Vita ferreus est, galea gero

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users