Jump to content

- - - - -

Fäste för Hensoldt riktmedel (fd Ak4OR)

34 replies to this topic

#1 hajjper

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 892 posts
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Anonymt

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 08:29

http://fmv.se/WmTemp...ge.aspx?id=4960

Underbart att se att siktena (fästena) finns med i utr.listan och att de inte ens är tillverkade ännu.. Det positiva är att de skall levereras senast i 2010-05-30, så de kanske kommer ut 2012...
Med stor sannolikhet för en stor portion ironi.

#2 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Stockholm
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 11:20

View Posthajjper, on Dec 8 2009, 08:29, said:

Underbart att se att siktena (fästena) finns med i utr.listan och att de inte ens är tillverkade ännu.. Det positiva är att de skall levereras senast i 2010-05-30, så de kanske kommer ut 2012...

:) Man blir så trött.

I januari hette det att

Försvarsmakten kommer även få 4000 fästen för kikarsikten som går att använda både till ak4 och ak5, vilket gör att de skarpskyttar som inte har psg 90 kan montera kikarsikten på sina vapen.
http://webnews.texta...e.php?id=360697

Sedan dyker de upp i utrustningslistorna.

Och nästan ett år senare påbörjas upphandlingen. (Den korta upphandlingstiden tyder iofs på att man kanske hoppas köpa färdigt.)

Vilken härligt fart på ruljansen det är i den här verksamheten.

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#3 Mr Brandy

Menig

• Nivå 9
  • 23 posts
  • Placering:Västkusten

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 11:38

Hur sitter/satt kikarsiktet fast i hållaren till AK4?
Har någon en bild eller beskrivning? På alla bilder jag har sett (i div Mtrl) så är redan kikarsiktet monterat på Hållaren.

Har någon "Kikarsikte till AK4 Bruksanvisning" i pdf eller liknande att lägga ut?

#4 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 12:42

View PostMr Brandy, on Dec 8 2009, 11:38, said:

Hur sitter/satt kikarsiktet fast i hållaren till AK4?
Har någon en bild eller beskrivning? På alla bilder jag har sett (i div Mtrl) så är redan kikarsiktet monterat på Hållaren.

Har någon "Kikarsikte till AK4 Bruksanvisning" i pdf eller liknande att lägga ut?

Taget ur minnet så framgår det inte av bruksanvisningen, eftersom det inte är något man som vanlig brukare behöver pilla på. Men fästet är hur som fäst med två skruvar i kikaren (om jag inte blitt helt dement).

Edit:

Slarvig snabb skanning, men här är anvisningen.
Posted Image
Posted Image

Edited by Knekt, Tuesday 08 December 2009, kl 12:51.

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#5 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 671 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 13:58

Har inte använt siktet sedan vi fick rps men så som Knekt vill minnas att fäste och sikte sitter ihop är rätt. Om inte jag flummar till det nu..

#6 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts
  • Placering:Milo M

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 15:01

View Posthajjper, on Dec 8 2009, 08:29, said:

Intressant att siktet även ska användas på Ak5C/D, Ksp90B och Ksp58B. Ännu mer intressant blir det när man läser specifikationen och ser att infästningen mellan kikare och fäste bara ska hålla för vibrationerna från 1000 skott. Det skjuter man ju på en förmiddag om den sitter på en Ksp. Förhoppningsvis håller det bra mycket längre i verkligheten.

#7 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 15:52

1000 skott betyder inte att fästet skall gå sönder. Jag tolkar det som att det fästet mot siktet inte skall vibrera loss efter 1000 skott. Att man måste efterdra/kontrollera siktet efter 1000 skott är inte konstigheter egentligen. För en skarpskytt är AK4 är 1000 skott en hel del. Vad nu KSP58/90 skall med gamla hensoldt-siktet till överhuvudtaget går över mitt förstånd. Men det kan säkert någon klarlägga.

Edited by hajjper, Tuesday 08 December 2009, kl 15:55.

#8 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 16:24

View Posthajjper, on Dec 8 2009, 15:52, said:

1000 skott betyder inte att fästet skall gå sönder. Jag tolkar det som att det fästet mot siktet inte skall vibrera loss efter 1000 skott. Att man måste efterdra/kontrollera siktet efter 1000 skott är inte konstigheter egentligen.
Jag tolkar texten som du, men uttryckte mig kanske inte helt tydligt. Det vore i sammanhanget intressant att veta vad motsvarande krav är för skruvarna som håller skenan på t ex Ak5C.

#9 519 CB

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 227 posts
  • Placering:Blekinge
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 20:58

View PostKnekt, on Dec 8 2009, 12:42, said:

Taget ur minnet så framgår det inte av bruksanvisningen, eftersom det inte är något man som vanlig brukare behöver pilla på. Men fästet är hur som fäst med två skruvar i kikaren (om jag inte blitt helt dement).

Detta stämmer, jag har ett sikte på kontoret där orginal fästet är avskiljt från siktet av just anledningen att testa fram ett nytt fäste.

Enkelt beskrivet är det två klackar med styr fasning som gör att siktet hamnar rätt på fästet.
Så dement är du absolut inte.
:)
"Med ett schyst järnrör slår man värden med häpnad." / Socker Conny

#10 Elkhound

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 71 posts
  • Placering:Westerbotten
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Wednesday 09 December 2009, kl 20:31

Fästena finns... Det är bara att beställa...

"IEA Tactical DH Montage
Die Tactical DH (Drehhebel) Montage ist passend für MIL STD 1913 Picatinny Schienen. Sie baut besonders flach. Bei Bedarf können die optional erhältlichen Montageringe mit Spacern erhöht werden (z.B. für AR15 Flat Top).Es können STANAG Zielfernrohre wie das Hensoldt FERO Z24 direkt montiert werden.

Tactical DH Montage 177,- EUR"

Saxat från följande webbplats: IEA - Mil-Optics
Förbud! Förbud! - det är en älsklingsfordran och ett universalmedel mot allt ont i Sverige. (Gustav Sundbärg, 1911)

#11 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts

Posted Thursday 10 December 2009, kl 08:37

Tyvärr får inte FMV bara "beställa". De måste beakta LOU.

#12 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts

Posted Thursday 10 December 2009, kl 12:23

View Posthajjper, on Dec 10 2009, 08:37, said:

Visst är det så. Men LOU hade de ju kunnat beakta liiiiite tiiiiidigare (för att parafrasera M. Uggla).

#13 Elkhound

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 71 posts
  • Placering:Westerbotten
  • GU:Kavalleriet

Posted Thursday 10 December 2009, kl 14:58

Dilemmat verkar numera vara att ord som "upphandling", "försök" av 'Lasse i ledet' allt mera uppfattas som återvändsgränder i vilka goda idéer luras in i för att sedan sakta strypas. Hur svårt ska det va att få fram ett fäste så befintliga kikarsikten kan användas på Ak4:ans skena. Nu e de ju så att utbudet inte är speciellt stort när det gäller fäste för skena till Ak4:ans kikarsikte. Eller e de så att de funderar på nyproduktion? He, he, det blir ju säkert billigare (ironi)...
Förbud! Förbud! - det är en älsklingsfordran och ett universalmedel mot allt ont i Sverige. (Gustav Sundbärg, 1911)

#14 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts

Posted Thursday 10 December 2009, kl 17:13

För FMV's roll spelar det ingen som helst roll ifall någon lägger anbud på att nytillverka, eller om lasse-banan åker till staterna och köper 4000 färdiga fästen och erbjuder FMV. Så länge all skall-krav uppfylls och ett korrekt anbud kommer in är det det enda som spelar roll.

Själv bryr jag mig inte ett jota vart sakerna kommer ifrån. Det enda jag stör mig på är att leveransdatumet inte är 2009-12-31. Då hade vi med oerhörd tur haft fästena ute i mars-april kanske. Nu lär det bli 2011 i bästa fall..

Kanske OT: Någon som vet när vapenrem 06 skulle levereras till Arboga? Upphandlingen finns väl inte kvar på fmv's hemsida? Jag hittade ingen iaf.

#15 Ukko Lode

Sergeant

• Nivå 7
  • 673 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Friday 11 December 2009, kl 08:48

View Posthajjper, on Dec 10 2009, 08:37, said:

Det ska köpas in 600 st om jag inte missminner mig. På länken ovan så vill den tyska firman ha 1 700 för ett fäste. Redan då handlar det "bara" om ca miljonen, d v s under trösklevärdet i LOU. Köper man 600 antar jag att man utan för mycket snack får ett schysstare pris än 1 700 st. Nu är en upphandling ju det enda raka för att ha koll på att man vet vad man ska köpa och också får exakt det. 6 veckors anbudstid är väl ok, dock så kan man ju tycka att upphandlingen borde ha kickat igång avsevärt mycket tidigare.
"O Lord, bless this thy hand grenade, that with it thou mayst blow thine enemies to tiny bits, in thy mercy."

#16 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts

Posted Friday 11 December 2009, kl 09:20

Men nu handlar det om 4000st fästen. Och det är en förenklad upphandling. Det lär passera en miljon med råge.

#17 Ukko Lode

Sergeant

• Nivå 7
  • 673 posts

Posted Saturday 12 December 2009, kl 22:09

View Posthajjper, on Dec 11 2009, 09:20, said:

Men nu handlar det om 4000st fästen. Och det är en förenklad upphandling. Det lär passera en miljon med råge.
Hoppsan! Var fjärde soldat i nationella skyddsstyrkorna ska alltså kunna få ett Hensoldt.

Men men, det ska ju användas till ksp också. Verkar det vettigt, eller inte ...nån som sett nåt försök what so ever?
"O Lord, bless this thy hand grenade, that with it thou mayst blow thine enemies to tiny bits, in thy mercy."

#18 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts

Posted Saturday 12 December 2009, kl 22:14

View Postwedin, on Dec 12 2009, 22:09, said:

View Posthajjper, on Dec 11 2009, 09:20, said:

Hoppsan! Var fjärde soldat i nationella skyddsstyrkorna ska alltså kunna få ett Hensoldt.

Men men, det ska ju användas till ksp också. Verkar det vettigt, eller inte ...nån som sett nåt försök what so ever?
Räkna inte med att alla kommer hamna i Hv. De skulle ju passa Ak5C/D och Ksp90B (samt Ksp58B) också, vad jag vet är det vapen som inte finns i Hv (bortsett från 58:an). Rimligtvis hänger antalet fästen ihop med hur många sikten som finns och inte hade väl 25% en Ak4OR innan Ak4B infördes?

#19 Ukko Lode

Sergeant

• Nivå 7
  • 673 posts

Posted Saturday 12 December 2009, kl 22:21

View Post106, on Dec 12 2009, 22:14, said:

Räkna inte med att alla kommer hamna i Hv. De skulle ju passa Ak5C/D och Ksp90B (samt Ksp58B) också, vad jag vet är det vapen som inte finns i Hv (bortsett från 58:an). Rimligtvis hänger antalet fästen ihop med hur många sikten som finns och inte hade väl 25% en Ak4OR innan Ak4B infördes?
Den biten visste jag och det var det jag menade med ksp, dvs både 58 och 90. Ställer mig frågande till om det finns en medvetenhet hos t ex ksp90 skyttar "rackarns vad jag saknar ett kikarsikte!". Men, vem vet - det kanske är the shit.

Fast istället för bitter-mode kanske jag ska hoppas att Hensoldt på ak5 kommer sig av en sprittande riktig skarpskytte revival hos FM.

Edited by wedin, Saturday 12 December 2009, kl 22:23.

#20 Nifelhel

Ingen särskild

• BlåGul ·²
  • 2,686 posts
  • Placering:Worst Coast
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Sunday 13 December 2009, kl 01:28

Enligt senaste bilagan, från RiksHvCh, till Hemvärnstidningen så skrivs det att 600st kommer tilldelas Hv. Resterande 3400st lär gå åt i resten av FM.
All religion is a crutch for people who are too weak to get through life on their own.
fritt citerat Kerry King
In order to do good, you may have to engage in evil. R.S.Mcnamara
ops sus

#21 Tjex

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 221 posts
  • Placering:Överallt och ingenstans
  • GU:Amfibie

Posted Sunday 13 December 2009, kl 23:42

Hur funkis är det med förstorande riktmedel till Ksp58/90?

Bra eller Anus?
Det är synd om människan - August Strindberg

#22 ugly

Korpral

• Nivå 7
  • 445 posts
  • Placering:Södertälje
  • GU:Pansar

Posted Monday 14 December 2009, kl 06:46

View PostTjex, on Dec 13 2009, 23:42, said:

Hur funkis är det med förstorande riktmedel till Ksp58/90?

Bra eller Anus?

En bild på irländarnas KSP58 i Liberia. Vad kan det vara. Både förstorande samt mörkerriktmedel på samma gång ?

Posted Image

#23 swazze

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 159 posts
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Wednesday 16 December 2009, kl 00:20

Rätt likt det siktet Alexander Skarsgård har i Generation Kill. I så fall är det både förstorande och mörkerriktmedel.

http://photos.ifmagazine.com/graphics/Unso..._skarsgard1.jpg

#24 svalan

Korpral

• Nivå 8
  • 325 posts

Posted Tuesday 05 January 2010, kl 22:01

Kommer förutom AK4B att användas på bla AK5C enligt pdf:en.
Är detta produkten av planerna på en AK5E eller handlar det om försöksmonteringar?

#25 Sgt J

Nyinryckt

• Nivå 10
  • 7 posts
  • GU:Luftvärnet
  • Tjänst:Underhåll/Trafik

Posted Tuesday 05 January 2010, kl 23:44

Ska man börja använda ksp 58 som prickskyttegevär nu... (stod med bland vapen den skulle passa till om jag förstod rätt)?

#26 Chassi

• Nivå 7
  • 1,143 posts
  • Placering:sverige
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Tuesday 05 January 2010, kl 23:56

Stod det inte de bara för att siktet passar på den rail som ksp58 har och som också är likadan som de på ksp90 och ak5C?
I May not always be right, but i´m never ever wrong.

#27 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts

Posted Wednesday 06 January 2010, kl 00:11

Det här diskuterades för några veckor sedan i en annan tråd också. Tror det hade med Ak4 att göra.

Man får väl hoppas att de testar att sakerna passar och även fungerar med alla de vapen som har skena och kan tänkas bära det så att det inte blir som med rödpunktsiktet.

#28 Nifelhel

Ingen särskild

• BlåGul ·²
  • 2,686 posts
  • Placering:Worst Coast

Posted Wednesday 06 January 2010, kl 02:24

@ugly, swazze
Det ser ut som en AN/PVS-17 Mini Night Vision Sight (MNVS) med förstoringssats 2.25x-->4.5x.
All religion is a crutch for people who are too weak to get through life on their own.
fritt citerat Kerry King
In order to do good, you may have to engage in evil. R.S.Mcnamara
ops sus

#29 Yxa

• Nivå 6
  • 1,026 posts

Posted Wednesday 06 January 2010, kl 16:26

600 st till HV, 1400 till FM och resten till FMLOG för lagring då? Ser i specen att fästet skall ha muttrar vilka ska matcha universalverktyget. Någon annan än mig som för sitt inre öga kan se merparten av dessa fästen bli kasserade pga strippade skruvar efter att soldaten på eget bevåg ska "tajta fästet litet" innan det pangas?
A plan is just a list of things that don't happen.

#30 Chassi

• Nivå 7
  • 1,143 posts
  • Placering:sverige
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Wednesday 06 January 2010, kl 16:39

Kasserade nej, skickade på reparation ja.
I May not always be right, but i´m never ever wrong.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users