Jump to content

- - - - -

RAF nära få fortkörningsböter

9 replies to this topic

#1 Perman

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 763 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Kolmården
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Sunday 03 January 2010, kl 10:55

Posted Image

Är det verkligen möjligt att flygplanet hade kunnat avfyra en antiradarrobot automatiskt? Att motmedelssystemet automatiskt försöker störa ut en radar som belyser flygplanet kan jag köpa, men att avfyra en robot automatiskt och dessutom under fredstida förhållanden?

/Per
--
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.

Bernt Eriksson

#2 Krook

C Kasern

• BlåGul ·¹
  • 8,096 posts
  • Placering:L1
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Sunday 03 January 2010, kl 11:01

Nej, det är inte troligt att de robotarna var armerade och fullt automatiserade under övning.
Men RAF tyckte nog det var kul att salta lite.

/K
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.

#3 Aigore

Sergeant

• Nivå 7
  • 483 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Sunday 03 January 2010, kl 11:07

Heja RAF! :Malaj:

Tror inte heller den skulle fälla en robot automatiskt, en skarp sökardel hade säkert låst automatiskt på radarn, men det behövde man inte berätta för polisen...........
För övrigt anser jag att det behövs mer flyg åt folket!

#4 griffon

Sergeant

• Nivå 7
  • 571 posts

Posted Sunday 03 January 2010, kl 12:06

View PostKrook, on Jan 3 2010, 10:01, said:

Men RAF tyckte nog det var kul att salta lite.
Och med precis samma brev som 50 ggr tidigare, bara det att ibland är det Tornado, ibland Jaguar och ibland Harrier. När det är RAF som skickar det här standardbrevet. USAF använder det för F-16 och nog har RAAF skickat det några dussin gånger också. Det finns säkert andra flygvapen som använder samma brev. Inte.

Med andra ord: Det har inte hänt.

Vad gäller Alarm så söker den vad jag vet inte innan den blivit avfyrad och jag känner inte till nån självförsvarsmod som den beskrivs. Dessutom har den ett omfattande radarbibliotek.

#5 LeadHead

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,198 posts
  • Placering:1313-bilen
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Sunday 03 January 2010, kl 13:22

Alarm har väl en direktattackmod också, förutom den där trevliga flyga-upp-och-dingla-i-en-fallskärm-i-väntan-på-ett-byte-moden.

Sen vet jag inte så mycket om EW men helt otroligt är det väl inte att en polisradar skulle saknas i hotbiblioteket och därmed utsättas för någon sorts standardjammning för okända radarhot?
Military justice is to justice what military music is to music. /Groucho Marx

Praeterea censeo hylsfångaren esse delendam.

#6 Reed

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 232 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Sunday 03 January 2010, kl 14:22

Finns det några plan med helt automatiska motmedel? (typ chaff's & flares för att hindra/avleda låsning)

#7 Danne

propellerhead

• BlåGul ·³
  • 1,874 posts
  • Placering:Skogen, men nu Schlätta eller savannen
  • Tjänst:Anonymt

Posted Sunday 03 January 2010, kl 14:36

View PostReed, on Jan 3 2010, 14:22, said:

Finns det några plan med helt automatiska motmedel? (typ chaff's & flares för att hindra/avleda låsning)

ja, det är den nivån man oftast vill nå: autonoma VMS-system. Finns ett MAWS så skall det helst initiera fackelfällning och ge styrorder för piloten och dyker det upp en låsning från en viss radar så skall den störas ut oberoende av dess position till egna maskinen (når du svänger ändras självklart riktningen till hotet och därför måste uppgiften vandra mellan olika sändare). Hur detta hanteras är olika från maskin till maskin, helikoptrar är per default med autonoma då det här oftast rör sig om ytterst korta tider från hotuppkomst till brinnande skrot. Här finns det idag ytterst, ytterst kompetenta system som är helt autonoma. Det finns en anledning till att tex britterna och amerikanerna flyger på olika höjder med sina AH-64 i Afghanistan: Den ena har ett system som dominerar hoten på låg/mellanhöjd och därmed kan operera där nere. Autonomitet är dock inte lösningen på allt, det finns flertalet taktiska problem som löses bättre med handpåläggning och självklart många som vi helt enkelt inte har de tekniska möjlighterna att lämna över till ett system.

Vad gäller realismen i utklippet är den ytterst låg, det fungerar inte så.
Detrimento Sumus, 2008-2009

#8 sportdykare

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 254 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Sunday 03 January 2010, kl 16:14

View PostDanne, on Jan 3 2010, 14:36, said:

Vad gäller realismen i utklippet är den ytterst låg, det fungerar inte så.
Men det hade varit kul om det hade varit sant! ;-)
Nåt för Mythbusters kanske? :Malaj:
"Den här vagnen är ganska tung, och den har en ganska stark motor. Det här gör att den ibland är lite snabbare än en motorsåg"
En av mina kaptener på pbv-skolan under övningsmomentet trädfällning

#9 furiren

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 36 posts
  • Placering:SKÅNE SWEDEN
  • Tjänst:Hemvärnet

Posted Sunday 03 January 2010, kl 17:29

Det känns lite som historien med örloggsfartyget och fyren mycket humor
Det var säkert inte renkorv som bofors hade med sig till indien
- Allan Svensson i Svensson Svensson

"Correr, competir, eu levo isso no sangue, è parte de minha vida." Ayrton Senna da Silva. 21.3.1960 - 01.05.1994</span>

#10 Rogue13

Nyinryckt

• Nivå 10
  • 6 posts
  • Placering:Hjo
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 01 July 2010, kl 22:27

Har inte Airforce 1 ett automatisk motmedelsystem?
och även auto undanmanöver förmåga?

Annars låter detta lite som den incidenten på Gotland. Med 2 gubbar i en radarcentral
som får för sig att låsa på en Viggen som kommer lågt över vattnet.

Viggen piloten får se hela varningstavlan lysa upp som en julgran och gör kraftig
undanmanöver och sticker fort iväg....hade varit intresant att höra den utskällning
dessa 2 fick sedan. =P

Sen om detta är sant eller inte...

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users