Jump to content

- - - - -

Ilasta HKP på vatten

8 replies to this topic

#1 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Stockholm, Sweden
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Friday 18 December 2009, kl 11:04

Såg en bild på några SBS-killar som ilastar genom att KÖRA sin RIB ombord en helikopter som ligger i vattnet.
Givetvis fanns några Youtubeklipp med en Chinook, ser rätt farligt ut om lastrummet blir överfullt och skapar obalans/övervikt.

Har tidigare sett bilder då man övat att landa i vatten med HKP4, men inte att man med öppen akterramp medvetet tagit in vatten för att snabbt plocka upp trupp. Men har detta provats?

Bild

Posted Image

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

I am the War Lord and the wrathful God of Combat and I will always lead you from the front, not the rear.
/Richard Marcinko, Commander (Retired), US Navy Seals

#2 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Friday 18 December 2009, kl 11:43

View Posthenke, on Dec 18 2009, 11:04, said:

Såg en bild på några SBS-killar som ilastar genom att KÖRA sin RIB ombord en helikopter som ligger i vattnet.
Givetvis fanns några Youtubeklipp med en Chinook, ser rätt farligt ut om lastrummet blir överfullt och skapar obalans/övervikt.

Har tidigare sett bilder då man övat att landa i vatten med HKP4, men inte att man med öppen akterramp medvetet tagit in vatten för att snabbt plocka upp trupp. Men har detta provats?

Det är säkert inte en helt lätt manöver, men samtidigt så lyfter man ju aldrig vattnet, så jag tror att risken för övervikt och obalans är relativt liten. När helikoptern ska lyfta så häller den ju ut vattnet genom att stiga med en hög nosattityd.

Jag läste någonstans om denna tekniken (som tydligen används av b.la Navy SEAL också), och det var tydligen inte populärt att glömma att fälla upp utombordaren innan man körde in i helikoptern. Det blir så fina hål i golvet på helikoptern då.

Jag vet inte om man prövat något liknande i Sverige, men det kanske kan vara något för våra spörschalfyror som vi ska ta ut ur malpåsen och skicka till Afghanistan om herr Widman får sin vilja igenom. Då skulle man ju kunna landsätta SSG utanför Afghanistans kust för räder in på talibankontrollerat område... Vaddå ingen kust? Klart ett land måste ha en kust?! ;-)

/E

#3 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts
  • Placering:Stockholm, Sweden
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Friday 18 December 2009, kl 12:08

Hittade lite info, men ingen bild

http://www.swaf.se/h...enska/skrov.php

Stubbvingarna och flygkroppens undersida är tätade för att möjliggöra landning på vatten. För att möjliggöra öppning av rampen vid landning på vatten kan ett halvskott monteras i kabinens bakre del.

I am the War Lord and the wrathful God of Combat and I will always lead you from the front, not the rear.
/Richard Marcinko, Commander (Retired), US Navy Seals

#4 Fibban

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 37 posts
  • Placering:Östergötland
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Friday 18 December 2009, kl 13:50

View Posthenke, on Dec 18 2009, 12:08, said:

Hittade lite info, men ingen bild

http://www.swaf.se/h...enska/skrov.php

Stubbvingarna och flygkroppens undersida är tätade för att möjliggöra landning på vatten. För att möjliggöra öppning av rampen vid landning på vatten kan ett halvskott monteras i kabinens bakre del.

Stämmer bra det, när radarn är monterad på rampen så går sistnämnda inte att stänga helt.
-Du, löjtnant, får vi ta med k-pisten på övningen?
-Näe, packa badbrallor istället.

#5 Danne

propellerhead

• BlåGul ·³
  • 1,874 posts
  • Placering:Skogen, men nu Schlätta eller savannen
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Anonymt

Posted Saturday 19 December 2009, kl 12:35

View Posthenke, on Dec 18 2009, 11:04, said:

De MH-47 som är delvis öronmärkta för NAVSPECWAR har fems stycken 15tums dräneringsrör som vanligtvis är täckta med solitt golv men som lätt byts mot galler just för att dränera vatten. Rampen får också en tandad gummibeläggning så att propellern hugger i och inte drar iväg bakåt.

Tror aldrig att det hela varit särskilt populärt utan mest är en "utifallatt" grej.

Har något vagt minne att ha hört någon nämna att iaf tester gjort på något liknande i Sverige, någon gång på 80talet.
Detrimento Sumus, 2008-2009

#6 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Saturday 19 December 2009, kl 17:31

Den HKP4 som jag var inne i senast (väldigt länge sedan iofs) hade en vattenlinje målad på insidan av kabinen. Samt en länspump.
Utan själ och hjärta måste ock den mänskan vara
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.

#7 Maverick

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,396 posts
  • Placering:Västkusten

Posted Saturday 19 December 2009, kl 21:47

Jag kan inte söga om lastningen MEN FV övade landning med HKP4 på vattnet som en del utbildning.
Bilder finns på F17 (eller fanns i alla fall på 3 divisionen 1988).
Denna manöver brukade genomföras direkt innan planerad stor service (vet ej vilken) då man i efter att ha satt ner på vattnet var tvungen att riva ner vispen i ganska stor omfattning för att verifiera att vatten inte fanns på fel ställen och troligen (min gissning) för att torka ur den.

Källa på detta är färdmekaniker/pilot (minns inte namn nu nästan 20 år senare) som tog hand om mig under min 2 dagars praktik på 3:e i Juni 1988 (1-2 veckor innan skolan slutade)
Var där eftersom vi i plugget hade 5 dagar vi fick planera själva avseende praktiken, det som var närmast vård och flyg var ju att lägga några dagar på 3:e med allt vad det innebar. Otroligt nog fick min begäran ett jakande svar och de planerade 2 dagar som skulle varit teori dag 1 och flygning dag 2. Nu blev det inte så men en heldag i Hkp4 med vinschning, filminspelning och ett par bortblåsta glasögon var rätt kul som 16 åring. Dock snabbefodrad sådan då de inte fann ett flygställ som passade 194 cm 16 åring utan gradbeteckningar. Fipplade runt som kapten...

Oj blev visst lite off topic men jag kan inte bekräfta lastning med öppen ramp men jag kan bekräfta att man "rutinmässigt" övade landning med Hlkp4 på vattnet.

Edited by Maverick, Saturday 19 December 2009, kl 21:48.

Det var bättre för!!!

#8 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts
  • Placering:Milo M

Posted Saturday 19 December 2009, kl 22:28

Våt hovring genomfördes även med Hkp 1, men den saknade som bekant ramp.

#9 sleget

Korpral

• Nivå 7
  • 379 posts
  • Placering:hisingen
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Thursday 31 December 2009, kl 12:51

Läste en artikel om detta med att ta ombord gummibåtar på en chinook för ett antal år sedan.
Då var invändningen, visst det funkar men helikoptern kommer att groundas länge efteråt för översyn.
Allt som glimmar är inte av guld, det kan vara silver!

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users