Erik_G, on Dec 18 2009, 10:58, said:
När det gäller stridsflyg har vi nog faktiskt det relativt väl förspänt. Vi har flygplan som är kapabla OCH billiga i drift i en relativt tillräcklig numerär.
Är vi?? Visst vi har XX antal kärror som fungerar i nationell miljö, därtill XX antal kärror som fungerar i internationell miljö.
MEN har vi en bättre material situation i detta system avseende det man släpper från dem eller skjuter från dem??
Visst vi har Rb15 som kan skjutas iväg vilket kanske kan stoppa del av ankommande invasionstonnage som enligt regeringen inte finnes.
Vi har XX antal Amramm att skjuta, som jag minns det köptes det in 100 styvken vid något tillfälle på 90 talet. Har det köpts in mer sedan??
Därtill har vi XX antal kaserstyrda frifallande bomber.
Det är allt.....
RB75 skall avvecklas liksom vad jag förstår även BK90. Kanske inte i morgon men inom en snar framtid.. Tror knappast att någon vettig person tar skroven till BK90 och fyller med trotyl (kanske inga jättemängder men ändå) och programmerar om styrningen på den samma för att krasha in i målet istället för att flyga över...
Visst för en begränsad internationell insats räcker det men kan vi ens i luften hävda eget territorium eller är detta samma papperstiger som på alla andra fronter??
Därtill är frågan hur många svenska pikoter som skulle tycka det vore kul att i rådande klimat (vinter) flyga i en skarp situation över Östersjön utan att kunna räkna med FRÄD vid ett haveri.
Den sista kanske inte är helt nerlagd men vi har ju så GRYMT mycket hkp så....
Därtill.. Finns det kapacitet att med Flygspaning hitta de mål som vi skall släppa de få laserstyrda bomber vi har?? Har inte hört hur många Spaningskapslar det har köpts in men har en känsla av att svaret är för få.
Därtill är väl Ügglan på G att försvinna??
Och ja jag är en gammal kvarleva från en gammal mentalitet som kallades invasionsförsvaret

DOCK börjar jag se de tecken som Regeringen i början av 90 talet satt upp son parametrar för att inleda ett återtagende... Redan då sa jag att det kommer aldrig finnas en politiker som vågar ta det beslutet med mindre än att Ropucha har släppt av folk i Karlshamns hamn och de har landat med fallskärms trupp på Gotland samt att de landstigit i
Slite hamn. Det sista är ju snart ett faktum.. Tror inte att den hamnen kommer vara obevakad och inslaget av förredetta militärt utbildad personal kan nog vara lika stort som i bland svenska väktare,...
Och nej jag är inte bitter...
Edited by Maverick, Sunday 20 December 2009, kl 11:31.