Fienden kan se UAV-video
Posted Thursday 17 December 2009, kl 18:53
Verkar vara en medveten risk man tagit, vilket säger lite om hur krångligt det kan vara med krypto:
"There's a balance between pragmatics and sophistication," said Mike Wynne, Air Force Secretary from 2005 to 2008.
Posted Thursday 17 December 2009, kl 20:05
Fast att bygga om ett redan färdigt system kanske är väl desto svårare?
En av mina kaptener på pbv-skolan under övningsmomentet trädfällning
Posted Thursday 17 December 2009, kl 21:04
Posted Thursday 17 December 2009, kl 21:22
Posted Friday 18 December 2009, kl 06:32
sportdykare, on Dec 17 2009, 19:05, said:
Sen kan avvägningen också ha handlat om att det inte går att dölja att man sänder video och med ganska enkel signalspaningsutrustning går det att veta ungefär varifrån, vilket ger ledtrådar till vad man kan se. Handlar det sen om information som är ointressant efter en liten stund kan det vara besvärligt för motståndaren att göra nåt vettigt med den i efterskott och de kan ha svårt att få fram den till den som behöver den i realtid.
Posted Friday 18 December 2009, kl 08:49
Sen är det nog som Griffon säger, att informationen man får är svår att agera på eftersom tid mellan målupptäckt och bekämpning kan vara ganska kort. Har tjuvtittarna tur kanske de kan se vem/vilka som efterspanas och hinner ringa och varna. Men då är ju målet/målen redan upptäckta, och eventuella flyktförsök kan stoppas.
/E
Posted Friday 18 December 2009, kl 11:53
Dock så kan jag förstå varför de valt att ha det okrypterat, kryptering medför ju ett nyckelhanteringsproblem och med tusentals terminaler så kan det bli ett ganska stort problem.
Posted Friday 18 December 2009, kl 18:26
Skall man spana efter hemliga mål för senare tillslag kan det kanske medföra att man hamnar i efterhand.
Posted Saturday 19 December 2009, kl 12:04
Magnus Redin, on Dec 17 2009, 21:04, said:
Vilket land skall vi invadera eller står vi under invasionshot?
Jaktlänken var bra men snudd på värdelös på den internationella arenan då ingen annan kunde bidra till medvetenheten kring det taktiska läget eller ta del av vår infomation. Med L 16 öppnas en herrans massa dörrar, medan betydligt färre stängs även om några är lite dumma att stänga.
Vad gäller UAV och ROVER Feeds, vad ser du som viktigast:
1) Samtliga FAC:s/JTACS:s osv kan med enkla knapptryckningar få kontakt/feeds från samtliga länkmoddade LDP och de flesta UAV:erna över dem. Vidare kan även videofeed samt övrig info länkas ned till samtliga behövande, även de som inte var med på planeringen, från tillgängliga UAV:er. Vådabekämpning minskar, situationsmedvetenhet ökar, sensor to shooter ökar m-a-r-k-a-n-t (om det behövs).
2) Tali Tabbie kan i ytterst enskilda fall få reda på att han är med på tv och verkar vara huvudperson på det program som nu rullar. Han gör då sitt främst ninjamove: knäpper upp skjortan och aktiverar sin "turn off body heat" funktion. Han överlämnar sedan sin personliga turban till sin nu plötsligt jätteledsna sekreterare och springer ut till sin kraftigt modifierade Land Cruiser. Fordonet försvinner sedan i rasande fart © (copyright till Taliban vehicles Inc, som saluför fordon som går 50kmh snabbare än en AGM-114).
Mitt val är ytterst lätt. Efter att med egna ögon ha sett hur det här fungerar mellan FAC och Ahkp i Afghanistan så är det ett gigantiskt taktiskt övertag att två för varandra inte synkade enheter enkelt kan visa varandra sin syn och sedan klappa ihjäl fi som i flera fall var "Danger close" och i färd med att ta över egen trupps position.
Skall man spana kan vissa problem uppstå, men de kan man jobba runt. Visst vore det bra med kryptering men det blir när det blir och fram tills dess man har en supernkel lösning för detta så är jag mot kryptering, iaf på allmän basis. Högpriouppdrag har självklart kryptering och jag kan tänka mig att den mytiska men nu kända Sentinel har roliga saker i sig bland annat.
/ Danne , certifierat Klantarsle
Posted Saturday 19 December 2009, kl 12:40
Danne, on Dec 19 2009, 12:04, said:
Utgående från principen att framtiden är okänd förutsätter jag att försvaret skall ha en
ledningsfunktion som kan fungera fristående av andra länder och det finns vissa tekniska
system som är riktigt bra både för ledningsfunktionen och den kommunikation som gör att
försvaret över huvud taget kan fungera.
Så om vi över huvud taget skall ha ett försvar är jag mycket intresserad av att följande
typer av system behålls och vartefter utvecklas:
FTN, försvarets av alla andra kommunikationsinfrastrukturer oberoende telenät. Men
FTN kan å andra sidan användas för att stödja andra samhällsfunktioner som behöver
funka även om GSM och 3G näten pajar.
Skyddade ledningsplatser så det inte blir trivialt enkelt att sabotera verksamheten.
Radiokommuniaktionskompetens, framförallt lokal förmåga att använda mjukvaruradio.
Krypteringskompetens och ett litet bibliotek av egen krypteringsförmåga så det finns något
att ta till när allmänt använda system kanske är knäckta.
Sedan misstänker jag att man med långsiktiga avtal med levererande industrier kan hålla
igång förmågorna med relativt låga kostnader men jag vet det inte med säkerhet. Jag har
hört en hel del anekdoter som slår åt båda hållen.
Jag har absolut ingenting emot införandet av L16 men det hade varit väldigt trevligt att
inte göra sig helt beroende av det systemet även om det är en av världens största
standarder.
Jag vill inte ha situationen att försvaret använder en stor mängd svarta lådor som de inte
får öppna utan jag önskar att det skall finnas en möjlighet att pilla på systemen och vid
behov förbättra dem. Det här associerar jag även med typiska flygplansköp från USA där
köparen får ganska billiga plan, svindyr service, långsamma uppdateringar och får leva
med misstanken att alla system är levererade med en OFF switch.
Självklart är det så.
1) Samtliga FAC:s/JTACS:s osv kan med enkla knapptryckningar få kontakt/feeds från samtliga länkmoddade LDP och de flesta UAV:erna över dem. Vidare kan även videofeed samt övrig info länkas ned till samtliga behövande, även de som inte var med på planeringen, från tillgängliga UAV:er. Vådabekämpning minskar, situationsmedvetenhet ökar, sensor to shooter ökar m-a-r-k-a-n-t (om det behövs).
2) Tali Tabbie kan i ytterst enskilda fall få reda på att han är med på tv och verkar vara huvudperson på det program som nu rullar. Han gör då sitt främst ninjamove: knäpper upp skjortan och aktiverar sin "turn off body heat" funktion. Han överlämnar sedan sin personliga turban till sin nu plötsligt jätteledsna sekreterare och springer ut till sin kraftigt modifierade Land Cruiser. Fordonet försvinner sedan i rasande fart © (copyright till Taliban vehicles Inc, som saluför fordon som går 50kmh snabbare än en AGM-114).
Mitt val är ytterst lätt. Efter att med egna ögon ha sett hur det här fungerar mellan FAC och Ahkp i Afghanistan så är det ett gigantiskt taktiskt övertag att två för varandra inte synkade enheter enkelt kan visa varandra sin syn och sedan klappa ihjäl fi som i flera fall var "Danger close" och i färd med att ta över egen trupps position.
Skall man spana kan vissa problem uppstå, men de kan man jobba runt. Visst vore det bra med kryptering men det blir när det blir och fram tills dess man har en supernkel lösning för detta så är jag mot kryptering, iaf på allmän basis. Högpriouppdrag har självklart kryptering och jag kan tänka mig att den mytiska men nu kända Sentinel har roliga saker i sig bland annat.
/ Danne , certifierat Klantarsle
1. Är viktigast men går det att lyssna på videosändningarna bör det rimligtvis bli enklare att lära sig hur motståndaren använder sina UAV och t.ex. prova olika former av camouflage. Om fienden är tillräckligt svag och oorganiserad spelar det ingen roll och jag har ingen aning om hur skarpa talibanerna är. Att kunna sända okrypterat är en ok nödprocedur men varför göra på det viset hela tiden?
Posted Saturday 19 December 2009, kl 17:41
cjg, on Dec 18 2009, 11:53, said:
Hur man delar och distribuerar nycklar är något som har praktiserats både vitt och brett sedan Whitfield Diffie och Martin Hellman kläckte idén 1976. Det är inte raketforskning längre. Du kan läsa hela Wikipedia krypterat om du vill.
Edited by eskil, Saturday 19 December 2009, kl 17:42.
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.
Posted Sunday 20 December 2009, kl 10:46
eskil, on Dec 19 2009, 17:41, said:
cjg, on Dec 18 2009, 11:53, said:
Hur man delar och distribuerar nycklar är något som har praktiserats både vitt och brett sedan Whitfield Diffie och Martin Hellman kläckte idén 1976. Det är inte raketforskning längre. Du kan läsa hela Wikipedia krypterat om du vill.
Posted Sunday 20 December 2009, kl 11:43
Jo, SSL är ju gångbart om man har tvåvägskommunikation tex, I det här fallet är det ju envägskommunikation och då är det symmetriskt krypto som gäller, särskilt om man vill ha någon fart på det, och då får vi ett nyckelproblem. Visst man kan ju köra samma nycklar på allt, men då tappar man ganska kvickt fördelen, tex om nån tappar bort en terminal.
Posted Sunday 20 December 2009, kl 12:14
cjg, on Dec 20 2009, 11:43, said:
Jo, SSL är ju gångbart om man har tvåvägskommunikation tex, I det här fallet är det ju envägskommunikation och då är det symmetriskt krypto som gäller, särskilt om man vill ha någon fart på det, och då får vi ett nyckelproblem. Visst man kan ju köra samma nycklar på allt, men då tappar man ganska kvickt fördelen, tex om nån tappar bort en terminal.
Detta är ju dock inget nytt eller revolutionerande för Försvarsmakten.
Posted Monday 21 December 2009, kl 09:37
Problemet ur krypteringssynpunkt är (om jag har förstått saken rätt) att UAV:n sänder i broadcast, dvs till ett för sändaren okänt antal mottagare samtidigt, och då går det bara att använda symmetriskt krypto. Det finns bra lösningar för att distribuera symmetriska nycklar i realtid också, men de kräver tvåvägskommunikation med en tredje part (nyckelserver).
Edit: Jag tror bestämt att jag har beskrivit det i ett tidigare inlägg...
Edited by eskil, Monday 21 December 2009, kl 09:39.
Posted Monday 21 December 2009, kl 14:30
eskil, on Dec 21 2009, 09:37, said:
Problemet ur krypteringssynpunkt är (om jag har förstått saken rätt) att UAV:n sänder i broadcast, dvs till ett för sändaren okänt antal mottagare samtidigt, och då går det bara att använda symmetriskt krypto. Det finns bra lösningar för att distribuera symmetriska nycklar i realtid också, men de kräver tvåvägskommunikation med en tredje part (nyckelserver).
Edit: Jag tror bestämt att jag har beskrivit det i ett tidigare inlägg...
Det är sant att det funkar, uteslöt det mest för att assymmetriska krypton är betydligt tyngre (normalt har man bara assymmetriska kryptot för att byta en nyckel i början för ett symmetriskt krypto). Och som du säger får man ju ingen fördel av att använda publika krypton när man broadcastar eftersom man inte kan sända olika strömmar till olika användare, dock kan man signera strömmen vilket kan vara en fördel om man vill veta att strömmen faktiskt kommer från UAV:n.
En annan fördel med att sända det okrypterat är att man kan sända en ren analog signal och få mycket bättre degradation under brus. Alla vet ju hur bra digital-tv funkar vid lite sämre förhållanden jmf med analog tv.
Posted Monday 21 December 2009, kl 14:32
DaRaven, on Dec 20 2009, 12:14, said:
Detta är ju dock inget nytt eller revolutionerande för Försvarsmakten.
Nej det är sant, antar att man har liknande problem för kommunikationen mellan en FAC och flygplan.
Edited by cjg, Monday 21 December 2009, kl 14:33.
Posted Monday 21 December 2009, kl 22:09
Posted Thursday 24 December 2009, kl 20:21
/mdn
Posted Friday 25 December 2009, kl 11:42
mdn, on Dec 24 2009, 20:21, said:
/mdn
Han har lagt in samma funderingar på sin blog och där finns det även en liten kommentarsdiskussion:
http://www.schneier.com/blog/
Posted Friday 25 December 2009, kl 11:57
Skitsnack säger jag. Det är synnerligen märkligt att alla utom just militären lyckas använda kryptering och tillhörande nyckeldistribution på ett hanterbart och enkelt sätt. Om motståndaren fortfarande skulle vara KGB/GRU med hela östblockets samlade tekniksnillen bakom sig hade det varit en annan femma. Men nu är det inte det. Nu är motståndaren en eller flera terroristgrupper med en parabolantenn, en PC och i bästa fall en dataingenjör från universitetet i Islamabad. Det är motståndare på samma tekniska nivå som de hackergrupper som jag behöver bekymra mig över till vardags.
Sedan var det det här huruvida fienden skulle kunna få ut något nyttigt av att tjuvtitta på spaningsvideo. Taktisk nytta är väl tveksamt, men strategiskt så kan man genom att systematiskt följa motståndarens videospaning ta reda på vad han är intresserad av och var han i så fall letar efter det. Om man märker att fienden ändrar sitt spaningsbeteende och börjat titta efter nya saker på nya ställen så är det mycket intressant information.
Posted Friday 25 December 2009, kl 13:15
eskil, on Dec 25 2009, 11:57, said:
Skitsnack säger jag. Det är synnerligen märkligt att alla utom just militären lyckas använda kryptering och tillhörande nyckeldistribution på ett hanterbart och enkelt sätt. Om motståndaren fortfarande skulle vara KGB/GRU med hela östblockets samlade tekniksnillen bakom sig hade det varit en annan femma. Men nu är det inte det. Nu är motståndaren en eller flera terroristgrupper med en parabolantenn, en PC och i bästa fall en dataingenjör från universitetet i Islamabad. Det är motståndare på samma tekniska nivå som de hackergrupper som jag behöver bekymra mig över till vardags.
Sedan var det det här huruvida fienden skulle kunna få ut något nyttigt av att tjuvtitta på spaningsvideo. Taktisk nytta är väl tveksamt, men strategiskt så kan man genom att systematiskt följa motståndarens videospaning ta reda på vad han är intresserad av och var han i så fall letar efter det. Om man märker att fienden ändrar sitt spaningsbeteende och börjat titta efter nya saker på nya ställen så är det mycket intressant information.
Att man i civila organisationer lyckas med det här beror ofta på att man i stort kan kontrollera miljön man jobbar i vilket kan vara svårare i tex Afghanistan, dessutom vet jag att man inte helt lyckats hemlighålla nycklarna till RA 180 i US på det sätt som det föreskrivs vilket inte direkt styrker argument som "men vi har ju lyckats med KDA!".
Posted Friday 25 December 2009, kl 16:54
Finns bestämmelserna så följer man dem, eller ändrar dem. Inte ignorerar.
Posted Friday 25 December 2009, kl 20:22
DaRaven, on Dec 25 2009, 16:54, said:
Posted Saturday 26 December 2009, kl 10:42
DaRaven, on Dec 25 2009, 16:54, said:
Det regelverk som styr försvarsmaktens användning av krypto är anpassat efter en en tekniskt kvalificerad motståndare och är därför väldigt svartvitt; Antingen krypterar man av guds nåde där både nycklar, algoritmer och apparater är hemliga som tusan och bara får hanteras av kvalificerad personal som måste vara beväpnade för att kunna skydda och eventuellt förstöra det hemliga så att det inte faller i fiendens händer. Eller så krypterar man inte alls utan hojtar glatt i klartext rätt ut i etern. Krypto som är tillräckligt avancerat för att försvåra och fördröja avlyssning och som är tillräckligt enkelt för att vem som helst ska kunna använda det finns inte i den militära sinnevärlden. Däremot är den vanligt förekommande i den civila världen. Det är det som jag tycker är märkligt...
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users