En av sjövärnskårens båtar på grund i Fårösund
Posted Tuesday 15 December 2009, kl 12:31
Nån som vet vilken båt det är fråga om, eller nåt mer om incidenten?
/Per
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.
Bernt Eriksson
Posted Tuesday 15 December 2009, kl 14:44
En båt har gått på grund i södra mynningen vid Fårösund.
Larmet kom klockan halv nio på tisdagsmorgonen om en båtolycka i Fårösund. Enligt Sjöräddningscentralen handlar det om en före detta bevakningsbåt som nu ägs av sjövärnet och som nu sitter på grund i den södra mynningen av Fårösund på västsidan.
Tre man ska finnas ombord på båten som får hjälp av en lotsbåt och två mindre båtar. Ingen uppges vara skadad men på grund av vädret arbetar man fort för att få loss båten och hjälpa besättningen.
Paula Zielinski
helagotland.se
Av kommentarerna till artikeln att döma så ska det tydligen vara fråga om f.d. bevakningsbåten 70, men jag tycker det ser ut som om det kan vara fråga om en av de två f.d. vedettbåtarna av Dalaröklass som nu används av Sjövärnskåren. Det ser ju i varje fall inte ut att blåsa så väldigt mycket.
/Per
Edited by Perman, Tuesday 15 December 2009, kl 14:49.
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.
Bernt Eriksson
Posted Tuesday 15 December 2009, kl 16:19
Posted Tuesday 15 December 2009, kl 20:00
Skoog, on Dec 15 2009, 16:19, said:
Jag har granskat bilden ordentligt nu, och du har nog rätt. Var är Hojskär stationerad? Är det i Oxelösund? Där vet jag att det ligger en f.d. bevakningsbåt från KA som tillhör SVK.
/Per
Bernt Eriksson
Posted Wednesday 16 December 2009, kl 01:17
Foto av Sjöfartsverket
http://www.sjofartsverket.se/templates/MRC...=1&Period=2
Hojskär hör hemma hos Gotlands SVK, den bevakningsbåten du tänker på är säkerligen Gråskär som hör hemma hos Södermanlands SVK med hemmahamn i Oxelösund. Båda är riktigt fina fartyg, hade nöjet att få ratta och bo i båda två under tre veckor i somras. Hojskär är väl lite fräschare till utseende och interiör - har att göra med att Gotland har en del i kassan att investera med då man utför en hel del uppdrag åt kommunen/länstyrelsen(?) därnere.
Blev riktigt besviken på att någon har kört henne uppå grund, enligt bilden så verkar det som att man har landsatt henne rätt skapligt tillome.
Sjöräddningen avslutad, HMS Järv fortsätter att dra loss haveristen och det anses inte längre vara någon fara för de ombordvarande.
Edit:
Passar på att slänga in en bild på Gråskär
Edited by Halldén, Wednesday 16 December 2009, kl 01:28.
....flesta av dem är väl sanna"
Posted Wednesday 16 December 2009, kl 10:13
hajjper, on Dec 16 2009, 09:00, said:
Jag fnissade lite för mig själv när jag läste att de övade navigering.. Upplevelsebaserad inlärning när den är som bäst!
Nu var det ju iofs inte navigeringen som fallerade utan tekniken. En bra bärgningsövning verkar det ha blivit i alla fall
Posted Wednesday 16 December 2009, kl 13:48
Posted Thursday 17 December 2009, kl 19:31
Bernt Eriksson
Posted Thursday 17 December 2009, kl 22:56
Jag säger inget mer innan utredningen.. Men jag vidhåller tidigare inlägg. Du går inte på grund där utan att göra bort dig ordentligt..
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users