Yxa, on Dec 7 2009, 15:01, said:
johst, on Dec 7 2009, 14:37, said:
Då jag vill använda bössa både till banan och jakt skulle jag tro att jag kommer att köra på 308 win.
Jag skulle INTE välja 308 om jag var du - ska du ha en någorlunda vanligt förekommande kaliber som funkar på långhåll och för högvilt så skulle jag välja 7mm RemMag*. Vad gäller lämpliga avstånd så hänvisar jag till det som sägs i dokumentationen tillhörande Jägarexamen.
* 300 WinMag kan du stryka direkt då den inte ger så mycket mer effekt än en 308 - bara extra rekyl. Samma med .30-06.
Frågan är ju motiverad, vilka avstånd ska du skjuta på?
.300WM laddas normalt med mer fart i tyngre kulor än .308, så visst ger den edge på .308win på avstånd över 800 meter. 7 mmRM samma där, bra BC på kulorna men lite för exotiskt, och inte överdrivet mycket bättre extern ballistik än vår hederliga 6,5x55.
Jag håller 6,5x55 högt, du kan köpa match-ammo (Norma Golden Target och Diamond-line) med superb kvalité från Norma för under 6: -/patron, motsvarande matchammo (tex. Lapua Scenar) i .308 kostar dig minst det dubbla, och ska vi prata 7 mmRM eller .300WM så är du så illa tvungen att börja handladda direkt om du ska ha en chans + budgetera för att pipan ryker precisionsmässigt efter 1500 skott eller så.
Så, 6,5x55 eller .308 är mina rekommendationer, såvida du inte råkar ha 1200+ meter att skjuta på, då får du nog kolla lite närmare på tex. .338 Norma Magnum eller .338 Lapua Magnum. Dessutom så sparkar .308 och 6,5x55 lagom mycket så att man inte blir trött av långvarigt liggande skytte i dessa kalibrar, att skjuta 150 skott liggandes kan annars ta ut sin rätt på kroppen, med huvudvärk & öm axel som belöning..
Vill du ha en vettig Rem 700 och någon av bössorna jag beskrev ovan så är det nog .308win som gäller.
Saxar in en text från långhållssidan 6mmBR.com ang. 308win (samma kan väl egentligen sägas om vår 6,5x55 här i Sverige, dvs. bra tillgång på matchammo etc);
Originally created by the U.S. Army to replace the 30-06, the .308 Winchester (7.62x51 in military form) ranks among the most versatile and popular centerfire cartridges in the world. The .308 serves police and military marksmen, Palma competitors, F-Class shooters, and deer-hunters equally well. The .308 Win delivers superb accuracy along with outstanding barrel life--it's not unusual for a .308 barrel to return 5,000+ rounds of accurate service. Along with excellent factory-loaded ammo, a huge selection of bullets and powders is available for the .308 Winchester reloader. Loading for the .308 Win is relatively easy. The round is not finicky and great powder and projectile combinations are well-known.
And if you want "out of the box" precision in a factory rifle, the .308 Win is hard to beat. While it may not be the "ulimate" 1000-yard cartridge or short-range paper-puncher, the .308 remains one of the best cartridges in the modern arsenal, with versatility that few other calibers can match. As a "do-it-all" cartridge that can take game, win shooting matches, and defend against foes, the .308 Winchester has few rivals.