Jump to content

- - - - -

Är kompressorskovel från fpl37 radioaktiv?

18 replies to this topic

#1 Reed

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 232 posts
  • Kön:Man
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Friday 04 December 2009, kl 22:15

Som topic.

Har sen tidigare hört att delar av kompressorn på fpl35 var radioaktiva, är det så även på fpl37?

#2 imint

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,944 posts
  • Placering:Norrland
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Friday 04 December 2009, kl 22:30

View PostReed, on Dec 4 2009, 22:15, said:

Som topic.

Har sen tidigare hört att delar av kompressorn på fpl35 var radioaktiva, är det så även på fpl37?

Japp, det var därför 35an var så djuriskt snabb när den först kom ut på förband. Av samma anledning så fick 37 tekniker fler muterade barn än vad som kunde anses normalt, men det tystades ner av försvarsdepartementets speciella enhet för våta jobb. :ph34r:
"Evidence in camera"

"All men are equal. All men, that is, who possess umbrellas."
E.M. Forster

Lecturer in Approximate Accuracy

#3 mdn

..under ytan, Pensionerad BlåGul

• Nivå 7
  • 1,107 posts
  • Placering:TVD Nordväst
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Friday 04 December 2009, kl 22:36

Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet.

/mdn

#4 Reed

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 232 posts

Posted Friday 04 December 2009, kl 23:59

Ok, som jag mindes då. Det finns en till salu på auktions-siten (ni vet vilken) om nån är intresserad av att få hem lite beta-strålning...

#5 Magnus Redin

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,618 posts

Posted Sunday 06 December 2009, kl 22:39

Jag dör av skratt.
:banghead:

#6 sleget

Korpral

• Nivå 7
  • 379 posts
  • Placering:hisingen
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Sunday 06 December 2009, kl 23:45

Jag måste ringa aeroseum och säga åt dem att plocka undan motorerna som står för visning! Kan ju vara livsfarligt!
Allt som glimmar är inte av guld, det kan vara silver!

#7 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter

Posted Monday 07 December 2009, kl 10:03

View Postmdn, on Dec 4 2009, 22:36, said:

Skämt åsido. Radioaktiviteten i kompressorn beror på att den över tiden aktiverats av den starka neutronkälla som fanns i motorn när planen var i drift. Den plockades alltid bort inför långtidsavställning av flygplanen. Neutronstrålningen användes för att jonisera förbränningsgaserna, vilket gav en effektökning på ca. 7%. Kompressordelarna är β-strålande, så du ska nog förvara den några meter från sängen eller skrivbordet.

/mdn

Du menar den så kallade [CENSURERAT MHT §18]? Om kompressorbladet är av Dilithium borde det inte vara någon större risk dock.

/E

Edited by Erik_G, Monday 07 December 2009, kl 15:31.

#8 Hotel Charlie One

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,237 posts
  • Placering:Dry feet
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Monday 07 December 2009, kl 11:04

Var det bara JA37 som hade multiklustrad kvarkdrift eller fanns den redan på 35:an?
Det är yak på bilden.

#9 imint

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,944 posts

Posted Monday 07 December 2009, kl 14:52

View PostErik_G, on Dec 7 2009, 10:03, said:

/mdn

Du menar den så kallade Warpkärnan? Om kompressorbladet är av Dilithium borde det inte vara någon större risk dock.

/E
:) Warpkärnan, är nog ett av de ord som inte skall nämnas högt, har du sett några mystiska bilar runt din bostad och arbetsplats på sistone? kompressorbladen är gjorda av en nickellegering och inte av Dilithium så det finns all anledning att vara försiktig med dem om man skulle få för sig att köpa något ex.

//I
"Evidence in camera"

E.M. Forster

#10 Reed

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 232 posts

Posted Monday 07 December 2009, kl 17:06

fritt citerat från en miljörapport från FOI 2006

"Fortsatt upprensning av skjutplatserna har skett under 2006 och drakenplanen vid S41 och på ängen nedanför Berstabacke är skickade till StenaMetall med hjälp av sex tekniker från FMTS/Halmstad. Tyvärr var en av flygplanmotorerna radioaktiv (Höghållfast metall i luftintaget), så FOI fick den i retur från StenaMetall. Försvarsmakten har fler radioaktiva motorer, som det planeras saneringsåtgärder för. Denna motor kommer att tas med i den saneringsåtgärden."

Någon som vet mer?

Edited by Reed, Monday 07 December 2009, kl 17:07.

#11 griffon

Sergeant

• Nivå 7
  • 571 posts

Posted Monday 07 December 2009, kl 20:05

View PostReed, on Dec 7 2009, 16:06, said:

Någon som vet mer?
Måste vara legering av mestadels magnesium, några % thorium, och pyttelite nåt annat.
Men om den användes i RM8 vet jag inte, men jag kan inte utesluta det, för Pratt & Whitney verkar inte ha börjat använda inconel 718 så tidigt att det skulle kunna vara vad de använde i JT8D, då deras tre första tre som gjorde det är TF30, F100 och JT9D.

Edited by griffon, Monday 07 December 2009, kl 20:57.

#12 janm67

Menig

• Nivå 9
  • 14 posts

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 10:34

/mdn

Om du inte skämtar är det en världssensation och förmodligen kvalificerat hemligt... liknande idéer har funnits sen 50-talet men jag har aldrig tidigare sett något påstående om att det skulle implementerats i serietillverkade flygplan.

#13 imint

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,944 posts

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 10:39

View Postjanm67, on Dec 8 2009, 10:34, said:

/mdn

Om du inte skämtar är det en världssensation och förmodligen kvalificerat hemligt... liknande idéer har funnits sen 50-talet men jag har aldrig tidigare sett något påstående om att det skulle implementerats i serietillverkade flygplan.

Självklart skämtar han inte! Jag begriper inte varför det skrivs om det här, hela tråden borde raderas! Sedan vore det väl inte första gången som SAAB ligger i framkant med ny teknik ut på förband, listan kan göras lång; katapultstolen, dubbeldeltan, nosvingen etc, så varför inte en neutronbooster i jetmotorerna!
För övrigt skulle det förklara ett litet förråd vid F 21 på väg ner mot badstranden när man passaret stängslet borotm skjutbanorna, när jag låg inne så stod det där med radiakskylt på dörren och befälen mumlade alltid när vi frågade vad det var där inne.
"Evidence in camera"

E.M. Forster

#14 Blackadder

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,593 posts
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 11:20

det är ju inte första exemplet på nyttjandet av kärnkraft för att driva flygplan tänker tex på det (officiellt nedlagda men ...) Project Pluto som USA genomförde sent 50 tal, vilket ju låg helt rätt i tiden...
jag har alltid undrat om inte namnet på saabs ucav Neuron inte lite var en honnör till just detta.

/b

#15 griffon

Sergeant

• Nivå 7
  • 571 posts

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 11:21

View Postsleget, on Dec 6 2009, 22:45, said:

Jag måste ringa aeroseum och säga åt dem att plocka undan motorerna som står för visning! Kan ju vara livsfarligt!

Man skulle kunna tro det av det här, men nej, det är ganska ofarligt så länge man bara låter dem stå där.

#16 bqt

Korpral

• Nivå 8
  • 366 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 22:24

View Postimint, on Dec 8 2009, 11:39, said:

View Postjanm67, on Dec 8 2009, 10:34, said:

/mdn

Självklart skämtar han inte! Jag begriper inte varför det skrivs om det här, hela tråden borde raderas! Sedan vore det väl inte första gången som SAAB ligger i framkant med ny teknik ut på förband, listan kan göras lång; katapultstolen, dubbeldeltan, nosvingen etc, så varför inte en neutronbooster i jetmotorerna!
För övrigt skulle det förklara ett litet förråd vid F 21 på väg ner mot badstranden när man passaret stängslet borotm skjutbanorna, när jag låg inne så stod det där med radiakskylt på dörren och befälen mumlade alltid när vi frågade vad det var där inne.

I rättvisans namn så sk väl inte SAAB ha så mycket kredit för detta. Hela motorn är ju inköpt som den är från USA. Volvo har väl kanske byggt om en del detaljer, och stoppat dit en EBK, men det är nog Amerikanerna som ska berömmas för bygget av motorn.

Fasiken. Jag kan inte alls minnas något förråd med radiak-skylt, fastän jag bergis borde ha passerat det hur många gånger som helst när jag låg inne.
I'm on a bus, on a psychedelic trip,
reading murder books, tryin to stay hip -- B. Idol

#17 imint

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,944 posts

Posted Tuesday 08 December 2009, kl 22:46

View Postbqt, on Dec 8 2009, 22:24, said:

Fasiken. Jag kan inte alls minnas något förråd med radiak-skylt, fastän jag bergis borde ha passerat det hur många gånger som helst när jag låg inne.

Det är ett ganska litet förråd, lätt att missa om man inte är uppmärksam. Behöver inte vara särskilt stort heller eftersom neutronkärnan inte var särskilt stor... :)

Följande koordinater enl Google Earth: 65°31'17.52"N 22°08'58.96"

Edit: lade till koordinater

Edited by imint, Wednesday 09 December 2009, kl 07:15.

"Evidence in camera"

E.M. Forster

#18 tinhead

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,775 posts
  • Tjänst:Anonymt

Posted Sunday 13 December 2009, kl 15:15

View Postimint, on Dec 8 2009, 22:46, said:

View Postbqt, on Dec 8 2009, 22:24, said:

Det är ett ganska litet förråd, lätt att missa om man inte är uppmärksam. Behöver inte vara särskilt stort heller eftersom neutronkärnan inte var särskilt stor... :banghead:

Följande koordinater enl Google Earth: 65°31'17.52"N 22°08'58.96"

Edit: lade till koordinater
Hundgårdens utedass?
Dom hittade ingen "Bio-hazard" skylt och tog vad som fanns i skylthögen? :-)
"Jag kanske inte håller med alla om allt, men jag är beredd att slåss till min död, för att alla skall kunna uttrycka sig fritt i våran demokrati."

#19 sleget

Korpral

• Nivå 7
  • 379 posts
  • Placering:hisingen

Posted Thursday 31 December 2009, kl 12:54

Undrar om det är fläktbladet från en p&w jt8 som pryder min bokhylla som gjort katten självlysande om natten?
Allt som glimmar är inte av guld, det kan vara silver!

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users