SoldF.com Forum: Alla ingenjörer till Småland? - SoldF.com Forum

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Alla ingenjörer till Småland? "Hur ska vi nu komma över älven?!" Rate Topic: -----

#1 User is offline   903Lew 

• Årets medlem 2009
  • Group: Nivå 7
  • Interests:Laga/äta mat<br />Kolla på bajen<br />Bada bastu<br />Åka skidor<br />Spränga skit i luften
  • GU: Pansar.
  • Tjänst: Stab/Underrättelse

Post icon  Posted Wednesday 18 November 2009, kl 02:54

VPL-nytt om flytten

FM vill enligt VPL-nytt flytta alla Bodeningenjörer 'hem' till Eksjö. Detta för att vinna 'samordningsvinster'. Överste Mörtberg (C I19) är sur som ett litet bi och C Ing2 tycker det är en bra idé.

Själv tycker jag det är tråkigt och rätt dumt att flytta ner ingenjörerna. Bygga bro, röja minor och vara en allmänt salt soldat ÄR annorlunda när det är svinkallt och älven driver igen med slask och annat bröske, med ett förband stationerat i sydlandet tror jag att eventuella resor norr om Umeå kommer falla bort av budgetskäl. Av samma anledning man har Strvtp-pluton uppe i Boden (lågt helvete till T2 och det kan vara bra att öva tp) bör man i min mening ha ett ordentligt Ingkomp. Vidare borde en flytt gå rakt emot FMs vision om stora garnisoner där Boden erbjuder infrastruktur, en kompetent befälskår, närhet till Kallax och superb övningsterräng.

Visserligen är jag part i målet, men under min tid som bataljonens stridsledningsass fanns det inget jag uppskattade så mycket som att ha 'mina' Bodeningenjörer att ge till chefen. Kanske var det för att jag civilt var polare med deras signalist eller så var det den förståeliga dialekten men någonting var...annorlunda. Kanske var det alla månader på samma grus? Alla kvällar på samma soldathem? Att vi övat tillsammans hela vintern och visste mer eller mindre exakt vad 'vårt' kompani gick för?

Jag vill hur som helst se Ingkomp kvar i norr, helst vill jag se gamla Ing3 återuppväckt (det behövs Ing där uppe). Samövning mellan stödförband och stridande diton är något som behöver övas och det måste vara billigare om förbandstyperna bor bredvid varandra (T2 & P4 samt Ingkomp, A9 & I19/Pbat). Flyttas ingenjörerna söderut har jag en vision om konstanta framryckningar över hedenbron, sämre förståelse för ingenjörsförmågorna hos pansarbefäl och mest av allt ett gäng mycket kompetenta befäl som måste se sig om efter nya jobb. :ph34r:

Vad tycker ni? Några Smålandsknektar som kan balansera mina hyllningar av deras kollegor norrifrån?

EDIT: Ingenjör stavas med 'j', svårt att stava om man är enkel pansarslusk :camo:

This post has been edited by 903Lew: Wednesday 18 November 2009, kl 02:56

Undrar när FOI hittar formeln på färgen de sålde till tomtens schackbrädesmålare?
0

#2 User is offline   Apone 

• Sergeant
  • Interests:Saft och bulle.
  • GU: Amfibie.
  • Tjänst: Anonymt

Posted Wednesday 18 November 2009, kl 10:18

Låter som att _ingen_ längre vill tjänstgöra norr om Stockholm, och inte minst verkar vintervana vara något som inte behövs längre..
No such thing as an ex-marine!
Postad bildPostad bildPostad bild
Wiseman's Wisdoms
0

#3 User is offline   LeadHead 

• Fanjunkare
  • Group: Nivå 6
  • Interests:Foto, musik, juridik, mycket annat...
  • GU: Ingenjör.
  • Tjänst: Ledning/Samband

Posted Wednesday 18 November 2009, kl 12:50

Nu är jag visserligen partisk genom GU-tjänstgöring, men det är väl i princip empiriskt bevisat genom mången ASÖ att smålandsutbildade ingenjörer inte har vinterförmåga.

Sen kan man ju tycka att det borde finnas samordningsvinster. - Men samtidigt är ju ingenjörverksamhet inte direkt rymdprogrammet...
Military justice is to justice what military music is to music. /Groucho Marx

Praeterea censeo hylsfångaren esse delendam.
0

#4 User is online   Ing 

• C Soldathemmet
  • Group: BlåGul ·¹
  • Tjänst: Fältarbete/Amröj

Posted Wednesday 18 November 2009, kl 14:08

View PostLeadHead, on Nov 18 2009, 12:50, said:

Nu är jag visserligen partisk genom GU-tjänstgöring, men det är väl i princip empiriskt bevisat genom mången ASÖ att smålandsutbildade ingenjörer inte har vinterförmåga.

Sen kan man ju tycka att det borde finnas samordningsvinster. - Men samtidigt är ju ingenjörverksamhet inte direkt rymdprogrammet...

Nej, det är ju inte det. Rymdverksamhet tenderar att utföras antingen i kliniska inomhusutrymmen eller ... i rymden. Ingenjörverksamhet i gröna (vita) kläder under lite sämre förhållanden, som behöver övas. Och som andra sagt, gärna SAM-övas med andra. :mellow:

JAG tror att vi blev allsidigare ingenjörer i Boden än "dem" i Eksjö!
Partisk? Som fan. :D

Men teoretiskt sett går det ju att få samordningsvinster och allt möjligt genom att slå ihop...
FAQ | REGLER | SÖK

"För Balkbron i Tiden" /Kadett M-E Wallin
Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.
0

#5 User is offline   Chassi 

• 1:e Sergeant
  • Tjänst: Mekaniker/Tekniker

Posted Wednesday 18 November 2009, kl 18:04

Jag förstår inte varför, det finns plats för ingenjörerna på I19 och det är bra för hela bataljonen med ett så när samarbete som man ändå bedriver tillsammans med Ingenjörkompaniet.
I May not always be right, but i´m never ever wrong.
0

#6 User is offline   Krook 

• C Kasern
  • Interests:The Simpsons och att vara den med &quot;de röda glasögonen&quot;
  • GU: Signal/Televapen.
  • Tjänst: Annan Militär utbildning

Posted Wednesday 18 November 2009, kl 22:49

Den organisatoriska förändringen kanske mer eller mindre är ett spel för galleriet för att lugna politikerna?
Det finns krav på effektivisering på årsbasis i statlig verksamhet. Detta kan vara ett sätt att visa upp för politikerna att FM faktiskt effektiviserar verksamheten.
Hellre ta bort ett kompani i Boden än att ta bort en bataljon någon annanstans?

Jag tänker på nedläggningen av F16 som blev F20 som blev LSS...; på K1 som blev Dragonbataljon och Kavkas; på verksamheten på Malmen; och andra verksamheter som lagts ner med bibehållen drift.

/K
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.
0

#7 User is offline   LeadHead 

• Fanjunkare
  • Interests:Foto, musik, juridik, mycket annat...
  • Tjänst: Ledning/Samband

Posted Thursday 19 November 2009, kl 02:01

Problemet är att I 19/Pbat/Ingkomp en gång i tiden var Ing 3, som sedan blev I 19/Ingbat och till sist Ingkomp. Det går liksom inte att "lägga ner" något ytterligare med bibehållen verksamhet.
Military justice is to justice what military music is to music. /Groucho Marx

Praeterea censeo hylsfångaren esse delendam.
0

#8 User is offline   eskil 

• Systemtomte
  • Group: Nivå 5
  • Interests:Arbetar som systemingenjör på KTH.
  • GU: Flygvapnet.
  • Tjänst: Bevakning/Insats

Posted Thursday 19 November 2009, kl 09:28

View PostKrook, on Nov 18 2009, 22:49, said:

Jag tänker på nedläggningen av F16 som blev F20 som blev LSS...

Ap ap ap. F16 blev inte F20. Flygvapnets Uppsalaskolor (F20) låg inne på Upplands flygflotiljs (F16) område redan 1995 när jag låg där. De samexisterade fram till F16's nedläggning 2003. Det vore mer korrekt att säga att F18 blev F20 när stridslednings- och luftbevakningsskolan flyttade dit från Tullinge.
Utan själ och hjärta måste ock den mänskan vara
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.
0

#9 User is offline   Krook 

• C Kasern

Posted Thursday 19 November 2009, kl 11:52

Ja, det är säkert sant men det är nog inte så som det har uppfattats av allmänheten och det är det som är min poäng.

/K
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.
0

#10 User is offline   Nyllet 

• Korpral
  • Group: Nivå 8

Posted Friday 20 November 2009, kl 21:33

Låter som en ypperlig idé att flytta "hem" plutonen (för det är väl bara en pluton som utbildas nuförtiden?) till vackra Göta ingenjörregemente. Snacket om vinterklimat känns lite överdrivet. Eksjö vintrarna skall enligt uppgift inte vara så trevliga de heller. Småländska höglandet har tydligen samma klimat som Mora trakterna, detta torde väl vara tillräckligt? Sen kan man väl med fördel skicka upp soldaterna på övning i Älvsdalen under vintern för att bygga KB4 och röja lite minor, det behöver ju inte kosta några fantasi summor? Svårtransporterad materiel kan finnas på plats och värnpliktiga kan åka tåg, det är vi vana med.

Så ja, nu är det åtminstonde någon som är partisk åt andra hållet ;)
0

#11 User is offline   Tomas P 

• Menig 1kl
  • Group: Nivå 9
  • Interests:Hur, varför och vem gjorde det?
  • Tjänst: Underhåll/Trafik

Posted Friday 20 November 2009, kl 21:48

View PostNyllet, on Nov 20 2009, 21:33, said:

*snip* Eksjö vintrarna skall enligt uppgift inte vara så trevliga de heller. *snip*

Finns en väsentlig skillnad på vintrarna på Småländska Höglandet och de bistra Norrländska vintrarna. I Småland är det inte bara snöigt och kallt utan även fuktigt i luften, alltså råkyla som tränger igenom allt. Men min personliga uppfattning är ändock att vi mister en massa kompetens på att flytta ner de sista Norrländska ingenjörerna till Småland eftersom snödjupet är bra mycket större i norr med alla de problem det ställer till. För visst ska vi väl vara bättre än "ryssen" på att kriga i snö? :clap:
Onormal är den människa som aldrig byter åsikt.
A. Barthélemy

Atombomben kommer aldrig att kunna sprängas och jag talar som expert i ämnet sprängmedel.
Amiral William Leahy, 1945.
0

#12 User is offline   Chassi 

Posted Saturday 21 November 2009, kl 00:04

Allting finns ju redan i och runt Boden så varför flytta ner kompaniet för att sedan flytta upp allting när man ska öva broläggning över älvarna?

Tror nog att samarbetet mellan I19 och Ing2 kompaniet ger bra resultat och övningsterrängen är bättre.
:clap:
0

#13 User is offline   Nyllet 

• Korpral

Posted Saturday 21 November 2009, kl 02:13

View PostChassi, on Nov 21 2009, 00:04, said:

Allting finns ju redan i och runt Boden så varför flytta ner kompaniet för att sedan flytta upp allting när man ska öva broläggning över älvarna?

Tror nog att samarbetet mellan I19 och Ing2 kompaniet ger bra resultat och övningsterrängen är bättre.
:happy:

Vad är det som är så bra med att öva broläggning över just älvarna?
0

#14 User is offline   Triggerpuller 

• GU: Foreign Service.
  • Tjänst: Skytte/Skydd

Posted Saturday 21 November 2009, kl 15:10

View PostNyllet, on Nov 21 2009, 03:13, said:

View PostChassi, on Nov 21 2009, 00:04, said:

:happy:

Vad är det som är så bra med att öva broläggning över just älvarna?

Tja, det är oftast en rätt fet skillnad på några av dom majestätiska åarna som avvattnar det sydsvenska höglandet och en norrländsk älv avseende bredd, djup, strömmar och isförhållanden. Plus att man får en helt annan möjlighet att öva det operationstempo och den planering som krävs när man har övergång av stora vattendrag som en del av manöver/stridsplanen. (Manöver som i rörelse, framryckning.)
Langt bort i helvitta,
langt nol i väla,
dra je mitt dragspel
för värka i själa.

Bålga ä spröcken.
Å spröcken ä själa.
Langt nol i helvitta.
Langt bort i väla.

Helmer Grundström, Detta är mitt land.
0

#15 User is offline   Triggerpuller 

• GU: Foreign Service.
  • Tjänst: Skytte/Skydd

Posted Saturday 21 November 2009, kl 15:21

View PostTomas P, on Nov 20 2009, 22:48, said:

View PostNyllet, on Nov 20 2009, 21:33, said:

*snip* Eksjö vintrarna skall enligt uppgift inte vara så trevliga de heller. *snip*

Finns en väsentlig skillnad på vintrarna på Småländska Höglandet och de bistra Norrländska vintrarna. I Småland är det inte bara snöigt och kallt utan även fuktigt i luften, alltså råkyla som tränger igenom allt. Men min personliga uppfattning är ändock att vi mister en massa kompetens på att flytta ner de sista Norrländska ingenjörerna till Småland eftersom snödjupet är bra mycket större i norr med alla de problem det ställer till. För visst ska vi väl vara bättre än "ryssen" på att kriga i snö? :D

Du borde verkligen ringa till SACEUR och be NATO ändra sina "climate charts" samt att börja öva i Småland istället för Nordnorge.
Langt bort i helvitta,
langt nol i väla,
dra je mitt dragspel
för värka i själa.

Bålga ä spröcken.
Å spröcken ä själa.
Langt nol i helvitta.
Langt bort i väla.

Helmer Grundström, Detta är mitt land.
0

#16 User is offline   Nyllet 

• Korpral

Posted Saturday 21 November 2009, kl 21:04

äsch, klart ingenjörerna ska husera i Småland! men genomför gärna vinterövningar i norrland, jag tror att det finns fler fördelar än nackdelar att centralisera ingenjörtrupperna. försöksverksamheten och FarbS finns i Eksjö, goda övningsmöjligheter finns i södra Sverige. P4, P7, samt LG finns i "närområdet". Den enda egentliga nackdelen jag ser med övningsmöjligheterna för ingenjörer i närheten av Eksjö är den begränsade laddningsvikten som finns på ränneslätt. Men som sagt, inför en vinterövning i älvdalen så kan man ha 1-2 veckor för att öva brobyggnation samt sprängning av större laddningar. Så dyrt behöver det väl inte heller bli egentligen?
0

#17 User is offline   Krook 

• C Kasern

Posted Sunday 22 November 2009, kl 10:07

Övnings- och utbildningsförutsättningarna är bättre i Boden än i Eksjö.
Det är lite förbryllande detta. FM vill ju ha bort solitärer och ville ju flytta Ing2 helt och hållet. Vad har hänt?

/K
0

#18 User is offline   J.K Nilsson 

• Fanjunkare

Posted Sunday 22 November 2009, kl 18:31

View PostKrook, on Nov 22 2009, 10:07, said:

Vad har hänt?

Kolla vad AG GRO skrev till Fb04. Det stavas S-W-E-D-E-C.

J.K Nilsson
0

#19 User is offline   Chassi 

Posted Sunday 22 November 2009, kl 21:07

View PostNyllet, on Nov 21 2009, 21:04, said:

äsch, klart ingenjörerna ska husera i Småland! men genomför gärna vinterövningar i norrland, jag tror att det finns fler fördelar än nackdelar att centralisera ingenjörtrupperna. försöksverksamheten och FarbS finns i Eksjö, goda övningsmöjligheter finns i södra Sverige. P4, P7, samt LG finns i "närområdet". Den enda egentliga nackdelen jag ser med övningsmöjligheterna för ingenjörer i närheten av Eksjö är den begränsade laddningsvikten som finns på ränneslätt. Men som sagt, inför en vinterövning i älvdalen så kan man ha 1-2 veckor för att öva brobyggnation samt sprängning av större laddningar. Så dyrt behöver det väl inte heller bli egentligen?

Vadå klart, nu låter du lite väl revirpinkande.
Varför ska du flytta kompaniet om allt det du rabblar upp redan finns?
Lomben,Boden S, Kusträsk och Tåme finns ju och goda möjligheter till Farb lika så, vad ska de på LG å göra?
Dessutom så är det logistiska övandet i norrland lite mera intressant än i de södra innanlandet en mörk kväll i Januar om det är normala vintrar på båda orter.

Jag är mest rädd att samarbete och erfarenheterna får sig en törn.
0

Share this topic:

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users