FM vill enligt VPL-nytt flytta alla Bodeningenjörer 'hem' till Eksjö. Detta för att vinna 'samordningsvinster'. Överste Mörtberg (C I19) är sur som ett litet bi och C Ing2 tycker det är en bra idé.
Själv tycker jag det är tråkigt och rätt dumt att flytta ner ingenjörerna. Bygga bro, röja minor och vara en allmänt salt soldat ÄR annorlunda när det är svinkallt och älven driver igen med slask och annat bröske, med ett förband stationerat i sydlandet tror jag att eventuella resor norr om Umeå kommer falla bort av budgetskäl. Av samma anledning man har Strvtp-pluton uppe i Boden (lågt helvete till T2 och det kan vara bra att öva tp) bör man i min mening ha ett ordentligt Ingkomp. Vidare borde en flytt gå rakt emot FMs vision om stora garnisoner där Boden erbjuder infrastruktur, en kompetent befälskår, närhet till Kallax och superb övningsterräng.
Visserligen är jag part i målet, men under min tid som bataljonens stridsledningsass fanns det inget jag uppskattade så mycket som att ha 'mina' Bodeningenjörer att ge till chefen. Kanske var det för att jag civilt var polare med deras signalist eller så var det den förståeliga dialekten men någonting var...annorlunda. Kanske var det alla månader på samma grus? Alla kvällar på samma soldathem? Att vi övat tillsammans hela vintern och visste mer eller mindre exakt vad 'vårt' kompani gick för?
Jag vill hur som helst se Ingkomp kvar i norr, helst vill jag se gamla Ing3 återuppväckt (det behövs Ing där uppe). Samövning mellan stödförband och stridande diton är något som behöver övas och det måste vara billigare om förbandstyperna bor bredvid varandra (T2 & P4 samt Ingkomp, A9 & I19/Pbat). Flyttas ingenjörerna söderut har jag en vision om konstanta framryckningar över hedenbron, sämre förståelse för ingenjörsförmågorna hos pansarbefäl och mest av allt ett gäng mycket kompetenta befäl som måste se sig om efter nya jobb.
Vad tycker ni? Några Smålandsknektar som kan balansera mina hyllningar av deras kollegor norrifrån?
EDIT: Ingenjör stavas med 'j', svårt att stava om man är enkel pansarslusk
This post has been edited by 903Lew: Wednesday 18 November 2009, kl 02:56

Help