Jump to content

- - - - -

Rb75 den sanna historien

11 replies to this topic

#1 Maverick

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,396 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Västkusten
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Anonymt

Posted Friday 13 November 2009, kl 09:41

När jag i början av 90 talet hade en del utb på en skola inom FV så berättade en Fv kapten följande historia.
Rb75 skulle enligt honom ha varit ett hett efterlängtat vapen som vi fick tack vare att man "köpte in ett antal vi sidan av de formella kanalerna"
Detta då man ansåg att man behövde en rb som var avsedd för markmål men inte kommandostyrd (vilket smått känns som hål i huvudet på en ensitsig kärra).

Enligt nämnda kapten skulle den eller de officerare som varit inblandade i detta nästintill ha fått sparken.

Om man ser det ur perspektivet att det är ett av få attackvapen i Viggen systemet som är köpt Off the shelf så bryter det ju en tydlig trend på 60/70 talet som var att ALLT skulle vara svensk...
Som jag förstår det så var ju inte dessa ens licenstillverkade i sverige utan köpta i USA och importerade.

Jag misstänker att oavsett så finns det nog en rolig historia bakom detta...
Frågan är om det finns någon gamal nog för att kunna berätta den sanna historien här??
Det var bättre för!!!

#2 Karl_P

Sergeant

• Nivå 7
  • 660 posts
  • GU:Ingenjör

Posted Friday 13 November 2009, kl 10:23

Robot 75 systemet finns i 75 och 75T version och det kan väl tänkas att man köpte några O-T-S 75:or men det är 75T (T som i Tung) som varit själva grejjen med införandet av systemet. Och den är modifierad av Saab. Saab som f.ö erbjöd en egen produkt men som var tämligen dyr.

Jag vet inte om det fanns någon trend egentligen förr i tiden... Sverige köpte mycket från utlandet även förr och petade lite i för att passa våra krav. Ofta har det ju kanske inte sett så ut när "utlänningarna" agerat underleverantör till Saab, Ericsson, FFV, FMV osv.

#3 Haz

Menig

• Nivå 9
  • 17 posts
  • GU:Infanteriet/mek

Posted Friday 13 November 2009, kl 13:37

Jag hörde av en FMV:are klaga på att de ibland "tvingades" köpa system som någon militär hittat och som militären tyckte var "bäst". FMV:aren var rätt sur vid tillfället. Som exempel nämndes Maverick. Den skulle ha köpts in utan upphandling och i stort sett utan specifikation, "..för USA hade ju världens bästa utrustning". När det var beställt och levererat så skulle systemet provas en solig vårdag i övre norrland då det låg snö på marken. Då blev målsökaren helt utbländad och bilden blev bara vit, systemet gick ej att använda alls då det var så ljust ute. Då man klagade svarade leverantären "This is what You bought". Detta var ett krav som stod i gamla specen som den dyrare svenska roboten var designad att klara, som hade kunnat lösas med en bländare inbyggd i målsökaren. Vårt Flygvapen verkar ju ändå ha accepterat leveransen av robotarna, eftersom köpet genomfördes och de har haft robotarna.
Är det någon sanning i denna skröna?
Haz

#4 Magister R

**VARNAD**

• Nivå 8
  • 363 posts
  • Placering:F - Socken
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Friday 13 November 2009, kl 21:37

Nej, här kan jag destovärre INTE hålla med herrn:

Om det var något som det svenska flygvapnet kunde göra under sent 50-tal och tidigt 60-tal (och i viss mån senare) så var det att handla "från hyllan"... Se exempelvis det svenska "surplus"-köpet av köpet Hawker Hunter som var ett mellansteg mellan Tunnan och Draken på 60-talet: http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/J34%2...er%20Hunter.htm

:mellow:
"Kom död, kom"

#5 Maverick

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,396 posts
  • Placering:Västkusten

Posted Saturday 14 November 2009, kl 18:31

View PostHaz, on Nov 13 2009, 13:37, said:

Jag hörde av en FMV:are klaga på att de ibland "tvingades" köpa system som någon militär hittat och som militären tyckte var "bäst". FMV:aren var rätt sur vid tillfället. Som exempel nämndes Maverick. Den skulle ha köpts in utan upphandling och i stort sett utan specifikation, "..för USA hade ju världens bästa utrustning". När det var beställt och levererat så skulle systemet provas en solig vårdag i övre norrland då det låg snö på marken. Då blev målsökaren helt utbländad och bilden blev bara vit, systemet gick ej att använda alls då det var så ljust ute. Då man klagade svarade leverantären "This is what You bought". Detta var ett krav som stod i gamla specen som den dyrare svenska roboten var designad att klara, som hade kunnat lösas med en bländare inbyggd i målsökaren. Vårt Flygvapen verkar ju ändå ha accepterat leveransen av robotarna, eftersom köpet genomfördes och de har haft robotarna.
Är det någon sanning i denna skröna?
Haz

Ligger ju i sak i linje med den skrönan jag hört.
Någon har gått vid sidan av ordinarie led och sedan har det av någon anledning blivit problem och någon har fått skit för detta.
Men som sagt båda kan vara skänor :-)

Jag är på jakt efter vad som verkligen är sanningen

Dock kan jag tänka mig att det du säger stämmer ganska bra.
Jag har sett video från RB75 och ja de var inte direkt imponerande...
Det var bättre för!!!

#6 Magister R

**VARNAD**

• Nivå 8
  • 363 posts
  • Placering:F - Socken

Posted Saturday 14 November 2009, kl 21:55

När det gäller "sanna" historier är det ganska viktigt att man skiljer på äpplen och päron:

Om inte JAG är helt felunderrättad så var inköpet av nämnda vapensystem en tämligen dyr investering, när alla omkostnader är inkluderade. Då förefaller det rimligt att beslutet om INKÖP FATTADES AV RIKSDAGEN, och som vi alla vet skall alla rikdsdagsbeslut fattas utifrån en politisk debatt grundad på utredningar och fakta...... :-)
"Kom död, kom"

#7 J.K Nilsson

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,800 posts

Posted Sunday 15 November 2009, kl 14:22

Enligt SIPRI så beställde vi 500 st AGM-65 år 1975 och fick dom levererade 1977 - 1978.

J.K Nilsson

#8 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Friday 04 December 2009, kl 14:16

Apropå robot 75 så råkade jag läsa på denna sidan: http://www.fas.org/m...mart/agm-65.htm
Att USAF säljer tillbaka sina gamla AGM-65A till tillverkaren för att denne ska ta själva flygkropparna och använda dem för nya robotar. Tydligen har tillverkaren av flygkroppar lagt ner tillverkningen. På sidan nämns särskilt att just AGM-65A är attraktiva för ombyggnad just för att de har bättre korrosionsskydd. Pengarna USAF tjänar på affären skall användas för att finansiera en uppgradering av nyare AGM-65 robotar till AGM-65K.
Man kan ju tycka att om man nu ska göra sig av med robotsystemet, så kan man ju alltid sälja tillbaka dem till tillverkaren i så fall, eller så behåller man Maverickroboten, men uppgraderar den till senaste (tillgängliga) standard och får lite rabatt kontra nyinköp eftersom man ställer upp med befintliga flygkroppar.

Men men, det är ju bara jag som tycker lite..

/E

#9 J.K Nilsson

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,800 posts

Posted Friday 04 December 2009, kl 14:45

View PostErik_G, on Dec 4 2009, 14:16, said:

Men men, det är ju bara jag som tycker lite..

/E
Gamla nyheter.... Jag tror att det är ett problem med vilka förråd som robotarna passerat igenom, har nått minne av västtyskland.

J.K Nilsson

#10 Aigore

Sergeant

• Nivå 7
  • 483 posts

Posted Friday 04 December 2009, kl 20:49

Så det är PANT på Mavericker med andra ord :P

Ser fram emot att se den här stämpeln på dom i framtiden !

Posted Image
För övrigt anser jag att det behövs mer flyg åt folket!

#11 J.K Nilsson

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,800 posts

Posted Friday 04 December 2009, kl 22:56

View PostErik_G, on Dec 4 2009, 14:16, said:

men uppgraderar den till senaste (tillgängliga) standard och får lite rabatt kontra nyinköp eftersom man ställer upp med befintliga flygkroppar.
Jag kom just på hur det brukar bli när FMV eller vem vet vilken myndighet det är skriver avtal. Vi skulle säkert få betala för att Raytheon skall ta emot våra robotkroppar. :ph34r:

J.K Nilsson

#12 weekendwarrior

Korpral

• Nivå 8
  • 352 posts
  • Placering:Haninge
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Robot/Lv

Posted Tuesday 04 January 2011, kl 09:07

Jag vet inte om det är RB'n ifråga jag syftar på, har inte boken hemma och kan kontrollera.

Detta skulle kunna vara baserat på ett köp av robotsystem för FV som FM köpte av USA, vill minnas att det var till Viggen.
USA har alltid varit knepiga med att släppa militär högteknologisk materiel till icke NATO-länder så det var efter en hel del om-och-men som köpet gick igenom.
Dock släppte USA ingen ingående dokumentation på grejerna som stöd för att själv kunna fippla med dom. Resultatet blev att svenska tekniker fick plocka isär ett (eller flera) system för att lära sig hur de var konstruerade i detalj för att kunna utföra modifieringar och möjligtvis också reparationer och underhåll på grejerna.

:baskerPa: :baskerHV:
Hård träning - Lätt strid
Special Air Service

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users