Jump to content

- - - - -

DMAX?

14 replies to this topic

#1 hvungdom

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 131 posts
  • Kön:Man
  • GU:Ungdom inom FM
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 22 October 2009, kl 13:53

Vad står dmax för i speccarna på vapen? Inte kan det allvarligt vara maxavståndet för det är ju 3000m på m16a2? För vad jag minns är världsrekordet på att skjuta någon 1800m.

Edited by hvungdom, Thursday 22 October 2009, kl 13:54.

L-lenses are the only lenses worthy a red ring

#2 Krook

C Kasern

• BlåGul ·¹
  • 8,096 posts
  • Placering:L1
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Thursday 22 October 2009, kl 13:55

Längsta skjutavstånd står det för. Inte längsta praktiska utan så långt som en projektil överhuvudtaget kan gå.

/K
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.

#3 Skuggan

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,968 posts
  • GU:Artilleriet
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Thursday 22 October 2009, kl 16:04

och världsrekordet på 1800m är INTE med M16..

det är med ett prickskyttegvär i kaliber .50BMG (12,7mm)

#4 slemh

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 109 posts
  • GU:Infanteriet/mek

Posted Thursday 22 October 2009, kl 16:25

The longest range recorded for a sniper kill currently stands at 2,430 meters (2,657 yd, or 1.51 miles), accomplished by Master Corporal Rob Furlong, a sniper from Newfoundland, Canada, in March 2002 during the war in Afghanistan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sniper

#5 hvungdom

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 131 posts

Posted Thursday 22 October 2009, kl 19:27

Så med andra ord är dmax avståndet kulan åker om man skjuter med bössan i 45 grader?

#6 Rokare

"Någon"

• BlåGul ·²
  • 1,903 posts
  • Placering:Göteborg
  • GU:Kustartilleriet

Posted Thursday 22 October 2009, kl 19:30

View Posthvungdom, on Oct 22 2009, 20:27, said:

Så med andra ord är dmax avståndet kulan åker om man skjuter med bössan i 45 grader?

Uppåt, ja. :rolleyes:
@Conspiracy theorists: The truth is out there

Hence, why bring CIA, Aliens, Zion, 911, chemtrails, Jews, Anal probing, even more f***king chemtrails, free masons and not so free masons into the equation?

"Du är inte off topic, Du är off reason." Garvarn på Vof.se

#7 Skuggan

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,968 posts

Posted Thursday 22 October 2009, kl 19:32

fast Dmax är inte vid 45 grader, men det kan ni ju prata med nån balistikexpert (stavning?) om....

men minns jag rätt från lumpen så brukar Dmax snarare ligga nånstans runt 37 grader...

#8 Rokare

"Någon"

• BlåGul ·²
  • 1,903 posts
  • Placering:Göteborg
  • GU:Kustartilleriet

Posted Thursday 22 October 2009, kl 19:41

View PostSkuggan, on Oct 22 2009, 20:32, said:

fast Dmax är inte vid 45 grader, men det kan ni ju prata med nån balistikexpert (stavning?) om....

men minns jag rätt från lumpen så brukar Dmax snarare ligga nånstans runt 37 grader...

Du brukar vara sånadäringa triviala saker i luften som tar emot, t.ex molekyler, atmosfär och annan skit som säkert skall vara bra till något, om Al Gore fick bestämma.

GMY
@Conspiracy theorists: The truth is out there

Hence, why bring CIA, Aliens, Zion, 911, chemtrails, Jews, Anal probing, even more f***king chemtrails, free masons and not so free masons into the equation?

"Du är inte off topic, Du är off reason." Garvarn på Vof.se

#9 Skuggan

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,968 posts

Posted Thursday 22 October 2009, kl 20:12

View PostRokare, on Oct 22 2009, 20:41, said:

View PostSkuggan, on Oct 22 2009, 20:32, said:

Du brukar vara sånadäringa triviala saker i luften som tar emot, t.ex molekyler, atmosfär och annan skit som säkert skall vara bra till något, om Al Gore fick bestämma.

GMY

precis...

det och att projektilbanans krökning inte är konstant..
men det beror iofs på molekylerna du nämner ;)

Edited by Skuggan, Thursday 22 October 2009, kl 20:13.

#10 106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,172 posts
  • Placering:Milo M
  • GU:Flygvapnet

Posted Thursday 22 October 2009, kl 20:36

Dessutom är Dmax uträknat enligt någon standardatmosfär, om det är ISA eller någon svensk standard låter jag vara osagt, men om jag minns rätt är ballistikkorten gjorda med +5 grader som utgångspunkt. Det innebär att i t ex Afghanistan där det är både varmare och man befinner sig på högre höjd så är Dmax större.

#11 hvungdom

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 131 posts

Posted Thursday 22 October 2009, kl 20:51

Har man någon nytta av att veta av dmax eller är det bara trivial fakta?

#12 Krook

C Kasern

• BlåGul ·¹
  • 8,096 posts

Posted Thursday 22 October 2009, kl 20:55

Det är bra att ha koll på D-max när man gör riskmallar för stridsskjutningar.

/K
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.

#13 Meteor

Korpral

• Nivå 8
  • 383 posts
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Thursday 22 October 2009, kl 22:19

Dmax för Ak5A är ju satt till 3000meter, V0 är 930 m/s. V0 för Ak5C är 870m/s. Men ändå är Dmax satt till 3000meter. Märkligt, Dmax borde vara kortare med Ak5C. Av ren nyfikenhet, hur mycket kortare? (Nej, jag kommer inte använda mig av detta eventuella spekulativa Dmax när jag gör riskmallar :) )

Nån ballistikkunnig kanske kan utveckla? För inte är det väl så enkelt att Dmax förändras med lika många procent som V0 förändras med?

#14 Krook

C Kasern

• BlåGul ·¹
  • 8,096 posts

Posted Thursday 22 October 2009, kl 23:02

Jag gör bedömningen att de tagit D-max för AK5A och låter den gälla regelmässigt över hela AK5-serien. Det kan annars bli lite många siffror att hålla reda på.

/K

#15 wpnstech

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 134 posts
  • GU:Infanteriet/mek

Posted Friday 23 October 2009, kl 16:04

Dmax är precis som beskrivet här tidigare den teoretiskt längsta sträcka en bestämd projektil kan färdas. Värdet bygger på en matematisk uträkning som tar hänsyn till optimal utskjutningsvinkel, utgångshastighet, projektilvikt, samt inflytelser som temperatur och lufttryck mm (Här räknar vi med "Försvarets normallufthav" som är ett antal genomsnittliga värden som gäller här i Sverige).

Värdet används vanligtvis som ett underlag vid beräkning av riskområden vid skjutning.

I SäkI är det numera infört ett stycke som säger att en projektil "i verkligheten" kan färdas längre än det teoretiska värdet, varför man vid skjutningar där man riskerar att skjuta i en sån vinkel att Dmax kan uppnås och det inte finns något kulfång, måste alltså ett större område läggas i risk. Det här kan till exempel komma i fråga då man skjuter mejning med ksp 58.

/O

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users