Jump to content

- - - - -

Spränga träd

19 replies to this topic

#1 Dies irae

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 262 posts
  • Kön:Man
  • Placering:svedala
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Wednesday 07 October 2009, kl 22:33

Det var ett tag sen jag sist sprängde ett träd under värnplikt. Dock vill jag minnas att vi använde en laddning för att skära av trädet med och en mindre för att välja riktning.. Jag fotade före och efter men hittar bara min efterbild.. Någon som har en bild av detta eller kan visa en sida som innehåller dito.
Oderint, dum metuant

#2 Pal

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 868 posts
  • Placering:Sverige
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 08 October 2009, kl 10:35

Dies irae, on Oct 7 2009, 23:33, said:

Det var ett tag sen jag sist sprängde ett träd under värnplikt. Dock vill jag minnas att vi använde en laddning för att skära av trädet med och en mindre för att välja riktning.. Jag fotade före och efter men hittar bara min efterbild.. Någon som har en bild av detta eller kan visa en sida som innehåller dito.

Jag är rätt säker på att jag minns att vi hade som regel att man tog ett varv pentylstubin för varje decimeter trädet var tjockt för att fälla träd.

#3 Apone

• Nivå 7
  • 772 posts
  • Placering:Skans 12
  • GU:Amfibie

Posted Thursday 08 October 2009, kl 13:23

Pal, on Oct 8 2009, 11:35, said:

Jag är rätt säker på att jag minns att vi hade som regel att man tog ett varv pentylstubin för varje decimeter trädet var tjockt för att fälla träd.
I second that.
No such thing as an ex-marine!
Uppladdad bildUppladdad bildUppladdad bild
Wiseman's Wisdoms

#4 Ing

C Soldathemmet

• BlåGul ·¹
  • 4,487 posts
  • Placering:-
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Thursday 08 October 2009, kl 13:30

Apone, on Oct 8 2009, 14:23, said:

I second that.
Räkna i centimeter istället för decimeter.
Utan att ha provat är jag lite tveksam till att den här "formeln" fungerar för tjockare träd, och ger dessutom ingen självklart fällriktning.
FAQ | REGLER | SÖK

"För Balkbron i Tiden" /Kadett M-E Wallin
Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.

#5 Ringo

Sergeant

• Nivå 7
  • 457 posts
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Thursday 08 October 2009, kl 13:39

Ing, on Oct 8 2009, 14:30, said:

I second that.
Utan att ha provat är jag lite tveksam till att den här "formeln" fungerar för tjockare träd, och ger dessutom ingen självklart fällriktning.
I second that.

två varv pentyl skulle aldrig klara ett 2 dm tjock träd.
Livet är inte dagar man levt utan de dagar man minns

#6 GP720Englund

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 290 posts
  • Placering:som ett lamm
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Thursday 08 October 2009, kl 14:59

Ringo, on Oct 8 2009, 14:39, said:

I second that.
I second that.

två varv pentyl skulle aldrig klara ett 2 dm tjock träd.

Vira pentyl lika högt som trädet är tjockt är formeln, om minnet inte sviker mig.

/M
Posted Image

#7 Proto

Sergeant

• Nivå 7
  • 671 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Thursday 08 October 2009, kl 15:45

I second that.

Funkade inte på granträd "modell tjock" i alla fall. Är minst 10 år sedan, men granenens stamm i fråga var nog över 30cm i diameter. Vi fick spä på med lite sprängdeg för att lyckas. Grannen i fråga hoppade till och ställde sig bredvid sitt ursprungliga ställe, bara 40cm kortare. Ingen trodde grenarna från omkringliggande träd skulle hålla i så bra :-( Så vi fick spränga igen.. Menar vi kraftsamlade till den sidan av trädet som vi ville det skulle falla åt, men det är jag långtifrån helt säker på. TROR tanken var att man "slår" stammen med explosionen åt motsatt håll och då tar tyngdlagen över och fäller trädet åt motsatt håll. Men som sagt detta var länge sedan på en FARB kurs i FBU.

#8 Foxtrotcharliegrg

Korpral

• Nivå 7
  • 446 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Thursday 08 October 2009, kl 16:15

Det ska även finnas en skruvborr (?) med i FARB-lådan så du kan göra en fin tunnel in i trädet och fylla med sprängdeg. Funkar för att välja riktning på hur trädet faller men jag kommer inte ihåg principen (på motsatt sida, kraften tar minsta möjliga otstånds väg m.m.) då det var länge sedan jag bedrev militär trädfällning.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
"I´d like to introduce you to a close personal friend of mine:
M-41A 10mm pulse-rifle, over and under with a 30mm pump-action grenade launcher. Feel the weight!"

#9 martinator

• Nivå 6
  • 1,115 posts
  • Placering:Malmö

Posted Thursday 08 October 2009, kl 16:53

GP720Englund, on Oct 8 2009, 15:59, said:

Vira pentyl lika högt som trädet är tjockt är formeln, om minnet inte sviker mig.

/M
Helt säker på att jag fått lära mig som alla andra.
X antal varv / cm Ø på tvärsnittet där man ämnade kapa stammen

Enligt din formel skulle det bli 55 varv även om man bara ville dra av det
en meter från toppen.... Lite overkill.

/martin
It's your commanding officers wish, and that's the best kind of order I know.

About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'

#10 Tjex

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 221 posts
  • Placering:Överallt och ingenstans

Posted Thursday 08 October 2009, kl 17:21

..there's no such kill like overkill..

Med tanke på att arean av trädet är beror av 3.14 * radien i kvadrat så borde rent logiskt en laddning med faktorn två gälla inom ett begränsat område.
Uppskattat på en höft :D
Det är synd om människan - August Strindberg

#11 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Monday 12 October 2009, kl 17:22

I second that.

Det finns iaf inget om att linda pentyl runt träd angivet på Sprängkort 81.

Där är det ex ca 1,75 kg sprängdeg som gäller för en stock på 50 cm i diameter. Ek och bok, jord- eller vattenmottryck dubblerar laddningsvikten.

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#12 Dies irae

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 262 posts
  • Placering:svedala
  • Tjänst:Fordon/Transport

Posted Monday 12 October 2009, kl 17:30

men ingen har uppgift på hur man apterar med fallriktning?
Oderint, dum metuant

#13 GC1

Nestor

• Nivå 5
  • 2,914 posts
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Monday 12 October 2009, kl 18:34

Dies irae, on Oct 12 2009, 18:30, said:

men ingen har uppgift på hur man apterar med fallriktning?
Ladda på den sidan du vill att trädet skall falla med rätt mängd enl sprängkortet och hoppas på det bästa!
"No matter how much you idiot-proof something,
nature will make a better idiot"

Ögon o Örongodis

#14 Bertil Adam

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 48 posts
  • Placering:Norra Sverige

Posted Tuesday 13 October 2009, kl 09:50

Rubriken lyder ju spränga träd och inte kapa träd. Jag har bara ett exempel på trädsprängning och då var trädet redan fällt. I samband med någon FARB-verksamhet på lombens skjutfält hade bl.a. ett antal 10 kilos burkladdningar (gamla hederliga, jästa som surströmingsburkar) blivit över. För att sprängningen inte bara skulle resultera i ett tomt pang så radades 21 stycken burkladdningar längs med en trädstam. Resultatet blev ett fibrigt ludd som inte ens skulle duga till att göra tandpetare av. Det finns säkert fler metoder men min vet jag fungerar: 210 kilo burkladdning spränger ett träd.

Frid! / BA
Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt

#15 eskil

Systemtomte

• Nivå 5
  • 3,519 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Tuesday 13 October 2009, kl 10:02

Knekt, on Oct 12 2009, 18:22, said:

I second that.
Det finns iaf inget om att linda pentyl runt träd angivet på Sprängkort 81.

Där är det ex ca 1,75 kg sprängdeg som gäller för en stock på 50 cm i diameter. Ek och bok, jord- eller vattenmottryck dubblerar laddningsvikten.
En stock med diameter 50cm har omkretsen 1,57 meter. Femtio varv pentylstubin runt det blir 78,54 meter.
Om jag inte mins fel så innehåller pentylstubin 10 gram pentyl per meter, vilket i så fall skulle bli 785,4 gram, dvs ungefär hälften av vad sprängkortet tycker.

Men sprängkortet är ju gjort för en koncentrerad laddning på en sida, inte för en laddning som går helt runt stocken...
Utan själ och hjärta måste ock den mänskan vara
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.

#16 Rickard N

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,442 posts
  • Placering:Sthlm
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Tuesday 13 October 2009, kl 10:15

Vad ger det för skillnad på sprängämne? Är det samma mängd deg som pentyl som semtex som något annat?

edit: eller börjar jag närma mig olämpliga frågor nu?

Edited by Rickard N, Tuesday 13 October 2009, kl 10:16.

Synas utan att verka
Confused on a higher level

#17 gislemark

Korpral

• Nivå 7
  • 349 posts
  • Placering:Någonstans
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Tuesday 13 October 2009, kl 10:29

När vi sprängde träd använde vi formeln 1varv/cm D.

Noteras bör att gammla döda träd som har blivit vitaktiga kräver minst x 3 laddningen pga att de är extremt hårda.
"I reject the reality and substitute my own" Adam Savage - Mythbusters

Ibland..... när jag tänker på hur bra jag är......... så vill jag ta på mig själv.

"Det Arabiska skriftspråket ser ut som när jag har åkt längdskidor på fyllan" sagt av Laqez

#18 svensksund

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 85 posts
  • GU:Flottan

Posted Tuesday 13 October 2009, kl 11:01

Även jag minns "linda lika brett som trädet"-regeln. Jag inbillar mig dock att den är väsentligen ekvivalent med "ett varv per centimeter"-regeln. Lindar man t.ex. 20 varv pentylstubin runt en slät cylinder blir knappast lindningen 20 cm bred, snarare 12-14 cm eller så, gissar jag. Lindar man emellertid i stället runt en björkstam, kommer det att bli lite bredare eftersom stammen är något ojämn och skrovlig. Kanske inte riktigt 20 cm, och då lägger man visserligen på två eller tre extra varv om man följer "lika brett" jämfört med "antal centimeter", men detta med att spränga av träd är nu en gång inte världshistoriens mest precisa vetenskap. Alltså väsentligen samma regel båda två.

Förresten har jag för mig att pentylstubinfällning bara skulle fungera på jämförelsevis smala träd. Kanske är redan mitt 20 cm-exempel ovan för grovt. Någon som kan bekräfta eller dementera denna min minnesbild?

... och räcker det inte tar man dubbel laddning, som en annan gammal tumregel lydde, vill jag minnas. Sprängtjänst var kul.

#19 Skalman

Sergeant

• Nivå 7
  • 531 posts
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Tuesday 13 October 2009, kl 15:05

gislemark, on Oct 13 2009, 11:29, said:

När vi sprängde träd använde vi formeln 1varv/cm D.

Noteras bör att gammla döda träd som har blivit vitaktiga kräver minst x 3 laddningen pga att de är extremt hårda.

Det beror väl helt på art och mängden röta i trädet? Jag antar att du tänker på tallar, s.k. silverfuror.
"Äh, jag intuberar med ett PVC-rör! Då går det nog."

#20 Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,634 posts
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Tuesday 13 October 2009, kl 16:01

Rickard N, on Oct 13 2009, 11:15, said:

Vad ger det för skillnad på sprängämne? Är det samma mängd deg som pentyl som semtex som något annat?

edit: eller börjar jag närma mig olämpliga frågor nu?

Sprängdeg M/46 är pentyl (och olja). Osäker på hur ren pentylen i stubinen är, men i degen har jag för mig att det är runt 85% pentyl och resten olja. Inga hemligheter.

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users