Jump to content

- - - - -

Samarbete PZL/Saab?

11 replies to this topic

#1 darkjak

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 757 posts
  • Kön:Man
  • GU:Träng
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Thursday 17 September 2009, kl 15:24

Det har länge talats om att Sverige inte har råd att utveckla egna helikoptrar, jaktplan och skolplan.
Min fråga är: varför har inte svenska staten gått ihop med Polackerna? Bägge är i samma sits, med gamla skolplan från 60-talet som behöver bytas ut, inhemska flygindustrier som inte får en rättvis chans internationellt och en helikopterflotta som i viss utsträckning behöver bytas ut.

Min förståelse är att man valt de nya helikoptrarna enbart för att man inte vill köpa Amerikanskt eller Ryskt. Varför inte skaffa polska Hkp?
SK60 sägs vara så pass gammalt att det behöver bytas ut relativt snart, detsamma borde gälla för polska Iskra? Varför inte då låta Saab sammarbeta med PZL och slutföra Iryda, polens skol/LA-plan som fick duka under av ekonomiska skäl på 90-talet?

Om man hellre vill ha ett propellerplan i LA-rollen, varför inte utveckla vidare PZL-130 Orlik?

Kanske skulle man kunna låta PZL konstruera grunderna för en attackhelikopter (alltså själva helikoptern om man säger så), medan Saab utvecklar vapensystemen som behövs?

Bara en tanke B-)

Freden är det mest värdefulla som finns,
men likt allt annat i den här världen, har den sitt pris.
Vi kommer inte acceptera fred till varje pris.

- Josef Beck, Polens utrikesminister 1939

#2 Danne

propellerhead

• BlåGul ·³
  • 1,874 posts
  • Placering:Skogen, men nu Schlätta eller savannen
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 17 September 2009, kl 15:37

View Postdarkjak, on Sep 17 2009, 16:24, said:

Det har länge talats om att Sverige inte har råd att utveckla egna helikoptrar, jaktplan och skolplan.
Min fråga är: varför har inte svenska staten gått ihop med Polackerna? Bägge är i samma sits, med gamla skolplan från 60-talet som behöver bytas ut, inhemska flygindustrier som inte får en rättvis chans internationellt och en helikopterflotta som i viss utsträckning behöver bytas ut.

Min förståelse är att man valt de nya helikoptrarna enbart för att man inte vill köpa Amerikanskt eller Ryskt. Varför inte skaffa polska Hkp?
SK60 sägs vara så pass gammalt att det behöver bytas ut relativt snart, detsamma borde gälla för polska Iskra? Varför inte då låta Saab sammarbeta med PZL och slutföra Iryda, polens skol/LA-plan som fick duka under av ekonomiska skäl på 90-talet?

Om man hellre vill ha ett propellerplan i LA-rollen, varför inte utveckla vidare PZL-130 Orlik?

Kanske skulle man kunna låta PZL konstruera grunderna för en attackhelikopter (alltså själva helikoptern om man säger så), medan Saab utvecklar vapensystemen som behövs?

Bara en tanke B-)

• Skolflygplansmarknaden är överbefolkad och behöver inte en spelare till. Detta gäller både jet och turboprop. Ingen vill längre bygga något enbart för sitt eget land då det ofta är en förlustaffär i dagens klimat.
  • Polen är ingen prospektiv Gripenkund och därmed inte värd att slösa pengar på i den omfattningen.
  • På attackhelikoptermarknaden är det på det stora hela samma som för skolflyg men mer digital, där det är otroligt svårt att slå de givna spelarna på en begränsad marknad. Absolut inget för Saab.

Detrimento Sumus, 2008-2009

#3 Magnus Redin

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,618 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 17 September 2009, kl 15:40

Bara en tanke B-)

Är det vettigt när Pilatus PC-21 finns på hyllan?
Jag håller tummarna för att Schweizarna köper Gripen samt flygutbildning och att det blir någon intressant motköpsaffär.

#4 darkjak

• Nivå 7
  • 757 posts

Posted Wednesday 30 September 2009, kl 00:39

Jag har en allmän fråga: varför har man inte ens övervägt att köpa helikoptrar av Polackerna?
Vår helikopterflotta är oerhört dyr och liten. Varför inte satsa på närproducerade och billiga helikoptrar. Min förståelse är att den enda orsaken till att vi köper de helikoptrar vi köper är att vi vill bibehålla vår neutralitet. Detta sållar bort de ibland billigare alternativen från USA och Ryssland. Varför då inte ta Polen?.

#5 Born

Allvetare

• Nivå 5
  • 2,670 posts
  • Placering:Linköping
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 30 September 2009, kl 11:47

View Postdarkjak, on Sep 30 2009, 01:39, said:

Jag har en allmän fråga: varför har man inte ens övervägt att köpa helikoptrar av Polackerna?
Vår helikopterflotta är oerhört dyr och liten. Varför inte satsa på närproducerade och billiga helikoptrar. Min förståelse är att den enda orsaken till att vi köper de helikoptrar vi köper är att vi vill bibehålla vår neutralitet. Detta sållar bort de ibland billigare alternativen från USA och Ryssland. Varför då inte ta Polen?.
Vad har polen att erbjuda sverige som motköp?

#6 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter

Posted Wednesday 30 September 2009, kl 12:32

View Postdarkjak, on Sep 30 2009, 01:39, said:

Finland är väl inte så jättelångt borta, eller? (hkp 14 tillverkas ju i Finland). I övrigt så är det väl bara europeiska helikoptrar i försvarsmaktens tjänst nu för tiden.

För min del får FM gärna köpa polska, ryska, amerikanska eller europeiska vispar, bara de köper rätt grejor och rätt antal, det vill säga tillräckligt många helikoptrar för att någon form av operativ förmåga ska kunna upprätthållas, samt att helikoptrarna är utrustade för de uppgifter de kan tänkas utföra (läs: försvarsmakten ska ha helikoptrar som dimensionerats och utrustats för KRIG). Tyvärr är det väl så att man fokuserat mer på.. jag vet inte vad.. men som vi alla vet så har vi inga helikoptrar som är utrustade för tjänst i krig, och av dom befinner sig 100% nere i afghanistan.

För mig är krigsmässigheten på försvarets helikoptrar lika med den vita nylontråd som gick från "radarvarnarna" på Hkp 9, för att markera var tråden till eventuellt inköpta riktiga radarvarnare skulle dras. Jag tror nog att liknande gäller hela FM´s utrustningsspektra (exvis beväpning till Gripen, Luftvärnsrobot på Visby mm).

/E

#7 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter

Posted Wednesday 30 September 2009, kl 12:33

View PostBorn, on Sep 30 2009, 12:47, said:

Inköp av 27 år gamla guldburkar?

:banghead:

/E

#8 Bosse Fors

Korpral

• Nivå 8
  • 444 posts

Posted Wednesday 30 September 2009, kl 13:18

Gurkburkar menar du väl? :banghead:

---------------------------

Vafför inte köpa in några (uppgraderde)L-159 som skolflygplan efter 2015 eller så? Borde väl vara fördelaktigare än trådskaparens förslag?:

A Joint Working Agreement has been signed between AERO Vodochody (Aero), Gripen International and Saab Czech to establish a mutual cooperation concerning marketing and manufacturing of the L-159 Combat & Training System. According to the agreement, the two companies agree to undertake to cooperate both in the marketing and sales of the L-159 and in further development of the L-159.

In addition, the agreement aims to further develop manufacturing capabilities of Aero through identifying manufacturing work packages from Saab on a range of projects which will be placed at Aero.

Moreover, the agreement includes design and development studies for upgrades and modifications of both the single and two seat versions of the L-159.
http://frontierindia.net/aero-vodochody-an...t-l-159-trainer

Om man inte väljer alpprop. planet förståss(eller var det bara ett rykte?)...

BF

Edited by Bosse Fors, Wednesday 30 September 2009, kl 13:19.

#9 darkjak

• Nivå 7
  • 757 posts

Posted Wednesday 30 September 2009, kl 13:49

Jag gissar att Polen gärna skulle göra sig av med sina gamla BMP. Varför inte strf 90 eller SEP?
Kanske kan svenska företag få tillverka en betydande mängd av komponenterna till det kommande polska infanterisystemet TYTAN.
Wiki
Mig veterligen har Polen ingen motsvarighet till Erieye, så ett par Saab 340+Erieye skulle vara en del av ett sådant motköp.
Archer och Arthur har mig veterligen heller inga motsvarigheter inom det polska försvaret. Kanske skulle de behöva stridsbåt 90 eller rentav strb 2010.

Våra försvarsindustrier tillverkar det mesta man kan tänka sig, och det polska försvaret består i stor utsträckning av reliker från kalla kriget. Alltså bör Polackerna inte ha problem att hitta något de gillar!

#10 Maverick

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,396 posts
  • Placering:Västkusten
  • GU:Flygvapnet

Posted Monday 05 October 2009, kl 08:19

View Postdarkjak, on Sep 30 2009, 13:49, said:

Jag gissar att Polen gärna skulle göra sig av med sina gamla BMP. Varför inte strf 90 eller SEP?

Varför skulle de då köpa Strf 90 eller SEP när de redan har PAtria och därtill ett fordon (SEP) som tillverkarlandet anser så dåligt att de hellre köper Patria som polen redan har...
Det var bättre för!!!

#11 Vildmannen

• Nivå 6
  • 716 posts
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Monday 05 October 2009, kl 10:03

SAAB sneglar på Super Tucano som ersättare till SK60. Bra eller anus?
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...%3BHuvudnyheter
"-Another tragedy averted by gun violence."

#12 darkjak

• Nivå 7
  • 757 posts

Posted Tuesday 06 October 2009, kl 13:42

View PostMaverick, on Oct 5 2009, 09:19, said:

Varför skulle de då köpa Strf 90 eller SEP när de redan har PAtria och därtill ett fordon (SEP) som tillverkarlandet anser så dåligt att de hellre köper Patria som polen redan har...
Jag tror att bandgående SEP och strf 90 är bättre lämpade att ersätta BMP än Patria. Min förståelse är trots allt att Polackerna inte ser på Patria som en ersättare till BMP, utan snarare nån slags mellanting mellan BMP och vanliga terrängbilar.
Orsaken till att vi valde Patria istället för SEP hade inte så mycket att göra med eventuella för och nackdelar med fordonet, som det har att göra med den nya trenden att köpa "från hyllan".

Vi har som sagt en mycket omfattande försvarsindustri. Vi kan säkerligen erbjuda polackerna oerhört mycket.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users