Fordonsmuseet Arsenalen
Posted Monday 14 September 2009, kl 17:43
Här kommer notiser om projektets framskridande att publiceras samt, naturligtvis, skall frågor och spörsmål om Arsenalen dryftas här.
Länk till arsenalens hemsida: http://www.arsenalen.se/
The Swede
C TPC
Posted Tuesday 15 September 2009, kl 17:04
Vad händer med renoveringen av eran PVB302? har ni hittat andra lokaler, och vad händer när den är renoverad?
Posted Tuesday 15 September 2009, kl 18:19
1. Ekonomi - dvs användning av resurser på ett kostnadseffektivt sätt.
2. Resurser - när finns lämpliga resurser tillgängliga.
3. Tidpunkt - tidpunkten är vald utifrån vad som är mest lämpligt.
Byggnaden i vilken fordonen skall ställas ut kommer att byggas under höst/vinter 09 i syfte att vara klar att flytta in i under våren 10. Att flytta samlingen under våren 10 skulle innebära att risken för snöslask är mycket stor - föremålen kommer mao att utsättas för vägsalt mm vilket kommer att påverka deras skick och livslängd högst avsevärt.
Samlingen flyttas redan nu för att mellanlagras i närheten - därefter sker inflyttning efterhand som det är lämpligt med hänsyn till var fordonen skall stå, hur utställning runt om skall se ut osv.
Att flytta allt på en gång för att sedan köra in allt samtidigt är inte vare sig praktiskt eller ekonomiskt genomförbart. Inflyttningen kommer att ske under minst ett halvår.
Naturligtvis hade man kunnat låta samlingen stå kvar i Axvall en sommar till, men det skulle försena invigningen i Strängnäs med ett år till.
Att bygga ett museum för ett antal hundra fordon är inte något man gör i en handvändning. Ansvariga för planering och genomförande har gjort allt för att slutresultatet skall bli så bra som möjligt utifrån de resurser som finns.
Stefan Karlsson
Vad gäller vårt projekt så får vi vara kvar minst ett år till och som det ser ut nu så ska vagnen sen ingå i MSS fordonssamling med placering i Skövde.
Gissa vem som har fortsatt ansvar för den samt för den körvagn som tidigare fanns i Axvall.
The Swede
Posted Thursday 17 September 2009, kl 17:12
Posted Tuesday 13 October 2009, kl 21:31
Posted Thursday 15 October 2009, kl 23:51
Jag kommer definitivt att förrära dem med ett besök. Tar nog med mig mitt förstärkta stridspar (tre barn) också (Håller på att avvänja dem med att använda ordet PANSARVAGN. Stridsvagn eller stridsfordon heter det
Ibland..... när jag tänker på hur bra jag är......... så vill jag ta på mig själv.
"Det Arabiska skriftspråket ser ut som när jag har åkt längdskidor på fyllan" sagt av Laqez
Posted Monday 19 October 2009, kl 17:26

Dom håller på att fylla upp med bärlager och pålar ner rör i backen.
Edited by Reed, Monday 19 October 2009, kl 17:26.
Posted Thursday 19 November 2009, kl 20:24
Plintar är gjutna och man har börjat resa betongpelare med mobilkran, samt borra under vägen (gamla e20) för servisanslutningar.
Posted Friday 20 November 2009, kl 22:35

Han skriver även följande:
Montering av stommen påbörjades i veckan och halva husets stomme är nu
rest. Väggelement börjar monteras i veckan som kommer.
Det blir 6000 m2 i den första etappen.
Axvall, själva utställningen var ca 2300 om jag minns rätt, och
Malmköping var ca 1000 och det är det man får jämföra med.
"Bakom hörnet" har vi 10 000 m2 förrådsyta som man inte får glömma bort.
Om planen håller står hela stommen med väggar och tak klar till jul.
The Swede
Posted Sunday 22 November 2009, kl 21:53
Posted Friday 31 December 2010, kl 18:37
HM Konungen kommer att förrätta invigningen.
Jag kommer att vara där, kommer du?
http://www.arsenalen.se/
Posted Friday 31 December 2010, kl 18:56
Invigning samma dag som jag fyller år.
Kanske inte så dumt att fira sin födelsedag på Arsenalen
---------------------------------------------------
MÖP och stolt över det.
---------------------------------------------------
Praeparatus supervivet - Den förberedde överlever.
Posted Friday 31 December 2010, kl 19:06
Posted Sunday 09 January 2011, kl 22:36
Posted Sunday 09 January 2011, kl 22:41
Posted Sunday 09 January 2011, kl 23:26
Posted Monday 10 January 2011, kl 12:15
Confused on a higher level
Posted Monday 10 January 2011, kl 20:17
Resultatet blev istället att man köpte mark av kommunen, del av fd övningsfältet som kommunen köpte av FortV.
Del av kasernområdet är idag gymnasieskola, restaurangskola, vuxenskola mm
Gamla miloverkstaden har under några år fungerat som vinterförvaring av "slagskepp" i plast - Pampas Marina i Stockholm förvarar skrytbåtar i det som en gång var en av landets modernaste stridsvagnsverkstäder. P 3 resp P 4 verkstäder byggdes ungefär samtidigt 1944 och hade redan då kapacitet att ta hand om både Centurion och Leopard 2.
Stridsvagnsgaragen användes till för ett tag sedan av DHL, men vad jag vet lade de ner den verksamheten i och med att Scanias produktion av lastbilar helt plötsligt stannnade av för något år sedan.
I övrigt är det tydligen olika småföretag som huserar i de olika lokalerna.
Skall bli intressant att se vad det nya museet kommer att ha att erbjuda när det öppnar.
Posted Saturday 14 May 2011, kl 19:17
http://www.arsenalen.se/default.aspx
Missa inte invigningen 17/6
The Swede
Posted Wednesday 18 May 2011, kl 18:38
Nytt i sortimentet?
Posted Saturday 18 June 2011, kl 20:48
Lite klen invigning tycker jag. Men ändå lite skoj. Pansar är alltid kul
Hittade en film också
Posted Sunday 19 June 2011, kl 04:35
Posted Sunday 19 June 2011, kl 17:19
Edited by hvungdom, Sunday 19 June 2011, kl 17:19.
Posted Sunday 19 June 2011, kl 18:07
hvungdom, on Sunday 19 June 2011, kl 17:19, said:
Har inte varit på arsenalen men sett filmer oc lite annat från invigningen men skulle gärna försöka förstå varför axecvalla var bättre?
VIsst de hade en MASSA fordon men det var också extremt trångt där som jag minns det (6 år sedan jag var där ca) och Arsenalen verkar ju ha större untrymmen i alla fall??
Posted Sunday 19 June 2011, kl 19:04
Posted Sunday 19 June 2011, kl 20:34
Den snöprydda IKV:n var mycket bra.
/K
Posted Sunday 19 June 2011, kl 21:06
En del är väldigt intresserade och vill se allt och lite till medan andra är ganska måttligt intreserade av att se ytterligare en eller två snarlika vagnar eller bilar. Arsenalen är ett utmärkt exempel på en kompromiss som förhoppningsvis skall locka båda dessa målgrupper eftersom man har lyft in fordonen i ett samanhang som gör att fler kan förstå och kanske då också bli lite intresserade.
Jag har själv besökt Axvall och andra museer MÅNGA gånger, men jag är övertygad om att Arsenalen har bättre förutsättningar än vad Axvall hade.
Det är naturligtvis fritt att gnälla - men på vilket sätt bidrog du hvungdom i kampen för att behålla Axvall?
Posted Sunday 19 June 2011, kl 21:20
Kimster, on Saturday 18 June 2011, kl 20:48, said:
Lite klen invigning tycker jag. Men ändå lite skoj. Pansar är alltid kul
Jag slog ihop din tråd med den befintliga om Arsenalen.
/The Swede
--------------------
REGLER
Posted Sunday 19 June 2011, kl 21:23
Tidigare var det ett museum som tilltalade de redan frälsta där fordonen/flygplanet stod tätt och man fick in mycket på liten yta. För dessa är det själva maskinerna som är det intressanta. Efter flytt/ombyggnad tilltalar det en större massa, men har enligt de riktigt intresserade tappat i värde och håller på med rent trams istället för att visa upp så många intressanta maskiner som möjligt.
För att få en ny publik intresserad krävs att ett museum riktar sig till fler än de rena nördarna, i slutändan måste ett museum också få intäkter för att överleva. För att fortfarande vara relevant som museum krävs dock att man tillvaratar det historiska arvet på ett bra sätt. Till stor del bygger det även på ideella krafter och för att dessa ska ställa upp och renovera maskiner gratis kan man inte göra om museet till ett nöjesfält, då vänder de sig till ett museum de anser vara seriöst istället.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users