Krille- GB1, on Sep 13 2009, 19:22, said:
Fofö_Charlie, on Sep 13 2009, 19:18, said:
Nu påpekade iofs Fk Satan det jag tänkte säga..
Men det är väl alltid huset/rummen/väggarna som avgör vad som kan slängas in, utöver hotbilden. Skall man in och rensa, släng spräng om väggarna tillåter det. Är väggarna för tunna så man riskerar vådabekämpning, då kan man kanske slänga in chock. Finns det civila? Ja då kanske det är läge för distraktions-hgr istället.
Har HV fått order att rensa ett rum/hus så får ev civila räkna med att ducka... militärer i allmänhet är inte lämpade att bryta in och skydda civila... det kräver en för mycket övning
Jag håller med båda. Vi kan ta filmen längre upp i tråden som exempel. Det är en träbyggnad med betonggolv (där de bryter in). Jag har själv kastat chock där, så jag vet att hela gruppen hade nedkämpat eller i bästa fall bekämpat sig själv ifall shgr hade använts.
Vi kan ta en konkret uppgift HV har, nämligen huvuduppgiften i TOEM (förkortat):
Spärra av område på marken runt kränkande verksamhet eller objekt. Därefter skydda området, och omhänderta och avväpna enligt folkrätten, IKFN- och skyddslagens regler.
Detta innebär att en HV insatspluton behöver mycket mer utr. än vad som finns på listorna. Några andra "nice to have" som skyddsvakt är batong och handfängsel. Men jag har inte sett några sådana i utr.listan. Men likväl får vi använda detta efter utbildning (så som allt annat inom FM).
Min slutsats är: Finns det resurser
behöver insatskompanier öva med chockhandgranater för att undvika att skada/döda civila, egen trupp och eventuella hot. Vi kan inte endast gå in med dödligt våld, vi måste kunna växla upp och ner på våldstrappan beroende på situation och miljö.
Sen är det helt rätt att Polis eller andra enheter
skall och
bör genomsöka byggnader i
fredstid ifall vi vet att det finns fientliga objekt inuti. Men man måste även träna för matchen vi alla hoppas slippa spela. Då
skall HV kunna "ta rensa".
Edited by hajjper, Sunday 13 September 2009, kl 19:42.
Med stor sannolikhet för en stor portion ironi.