Mätlyspatronen till signalpistolen, hur används eller användes den?
MVH
Hans
Mätlys
Started by Hans S, 2009-09-03, kl 15:10
5 replies to this topic
Posted Thursday 03 September 2009, kl 15:10
Posted Thursday 03 September 2009, kl 16:25
Exakt hur vet jag inte men det fungerar så att man monerar signalpistolen i en ställning med hjälp av de två hålen i kolvens bakkant så att pipan är riktad rakt upp.
När man sen skjuter upp mätlysen så kan man med ett instrument använda ljuset från mätlyspatronen för att mäta, vad vet jag inte.
The Swede
När man sen skjuter upp mätlysen så kan man med ett instrument använda ljuset från mätlyspatronen för att mäta, vad vet jag inte.
The Swede
Posted Thursday 03 September 2009, kl 17:57
Långt bak huvudet har jag för mig det handlar om vindavdrift för artilleri.. Typ att kunna ta reda på vindhastigheten fast man står inne i skogen. Men jag yrar säkert bara..
Med stor sannolikhet för en stor portion ironi.
Posted Thursday 03 September 2009, kl 20:38
Den där ställningen har jag ett bildminne av.
Vindavdrift, kanske - mitt eget spån är att det något man sköt upp för att artilleriet skulle kunna positionsbestämma var man var.
Ett annat förslag var "Har för mig att man bl.a. använde mätlys i syfte att kunna erhålla säkert geodetiskt underlag för skjutande förband."
Tack hursomhelst.
MVH
Hans
Vindavdrift, kanske - mitt eget spån är att det något man sköt upp för att artilleriet skulle kunna positionsbestämma var man var.
Ett annat förslag var "Har för mig att man bl.a. använde mätlys i syfte att kunna erhålla säkert geodetiskt underlag för skjutande förband."
Tack hursomhelst.
MVH
Hans
Posted Saturday 05 September 2009, kl 15:34
Dessutom, min slutsats är att mätlysen måste ha använts då man hade två kända positioner och en tredje okänd. Upp med en mätlys och två snabba avmätningar med syftkompass eller liknande och voilá - tredje positionen känd. Rent tekniskt så skulle det väl räcka med en avståndsmätare, kompass och en position känd men det undrar jag allt om jag tror på.
MVH
Hans
MVH
Hans
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users