Jump to content

- - - - -

Torpedbåt siktad!

6 replies to this topic

#1 Kustbo

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 89 posts
  • Kön:Man
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Frisedel

Posted Wednesday 02 September 2009, kl 21:04

Såg en kväll när jag var ute på fiske uppe i Öregrunds skärgård en gammal torpedbåt, faktiskt så hörde jag den långt innan jag såg den för det ljudet är något man reagerar på :)

Vad jag känner till så är dessa borta ur Marinens material eller?
Vad som var lite udda var att den var Camomålad men jag såg inga tuber eller något internnummer på den, så vet någon vilken båt det kan ha varit för det finns väl inte så många kvar av dessa med sina Isotta Francini motorer, Kungens T46 känner ju alla till men vad var detta för båt?

Den var på väg Söderut från Öregrund i stora farleden och klockan var vid 21 i mitten av Augusti tror det var andra helgen i Aug.

Hoppas någon vet något, det var tyvärr för mörkt att fota den även om jag hade kameran med tele med mig, visst är det typiskt när det dyker upp något ovanligt som man vill fota?! men sånt händer ;-(

#2 -donTomaso-

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 115 posts
  • Placering:08-området
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Wednesday 02 September 2009, kl 21:17

Borde vara T56 då. http://www.t56.se/

#3 Kustbo

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 89 posts

Posted Wednesday 02 September 2009, kl 22:12

View Post-donTomaso-, on Sep 2 2009, 22:17, said:

Kan vara men även om det var för mörkt at tfota så såg jag bra så jag borde sett numret på den för jag var ganska nära och inte såg jag tuberna eller ställningen på fördäck heller!
Långresan De gjorde i år var i N. Stockholms skärgård men inget om Öregrund, nordligaste punkten var ganska mycket S. Väddökanal och jag såg den ganska långt N. om Väddö endast 4NM S. Öregrund, så kan det finnas fler?

#4 Perman

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 763 posts
  • Placering:Kolmården
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Thursday 03 September 2009, kl 00:00

View PostKustbo, on Sep 2 2009, 23:12, said:

Kan vara men även om det var för mörkt at tfota så såg jag bra så jag borde sett numret på den för jag var ganska nära och inte såg jag tuberna eller ställningen på fördäck heller!
Långresan De gjorde i år var i N. Stockholms skärgård men inget om Öregrund, nordligaste punkten var ganska mycket S. Väddökanal och jag såg den ganska långt N. om Väddö endast 4NM S. Öregrund, så kan det finnas fler?

Kan det inte ha varit T26 då? Hon har ju inget lysraketställ på fördäcket.

Motortorpedbåten T26

/Per
--
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.

Bernt Eriksson

#5 -donTomaso-

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 115 posts
  • Placering:08-området
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Thursday 03 September 2009, kl 09:50

View PostPerman, on Sep 3 2009, 01:00, said:

View PostKustbo, on Sep 2 2009, 23:12, said:

Motortorpedbåten T26

/Per

Den var ju camomålad, det är inte T26.

#6 Kustbo

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 89 posts

Posted Thursday 03 September 2009, kl 10:14

View PostPerman, on Sep 3 2009, 01:00, said:

Motortorpedbåten T26

/Per

Camolackeringen stämmer med T56 annars ser det rätt ut med frånvaron av stället på fören, men jag reagerade på att det inte syntes någon torpedtub längs sidan (såg den från BB sida) så kan det vara en båt under renovering som inte är helt utrustad ännu som passerade?

Kan ha varit med under båtracingveckan i Öregrund som just avslutats då med Roslagsloppet som avslutning.

#7 Sgt Papa Bear

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 137 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Monday 28 September 2009, kl 19:19

Trådkapning!

Confederate navy :lala:
Vid ordern utlöp, utlöp. Utlöp!

You tube klipp från En dag i Paradiset!

Flyttad till filmsalen.
Sgt PB gör om och rätt

Edited by Sgt Papa Bear, Monday 28 September 2009, kl 19:23.

"Pooh looked at his two paws. He knew that one of them was the right, and he knew that when you had decided which one of them was the right, then the other one was the left, but he never could remember how to begin"
-A.A Milne

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users