GC1, on Aug 27 2009, 12:20, said:
...men med min något ålderdomliga stridsfordonserfarenhet så anar jag en brist i att inte ha en renodlad vagnchef.
Vad säger andra här inne med mer modern stridsfordonsstrid i bagaget och hur utvecklas andra stridsfordon idag?
Går vi mot att slå ihop skytt och vagnchef i andra sammanhang eller var SEP först ut?
De enda exempel på rak arm jag kan komma på är från stridsvagnarnas barndom, med
små franska vagnar där vagnschefen tillika var skytt.. På den tiden var det ju inte särskilt lyckat, och frågan är om situationen är annorlunda idag.
Det jag kan komma på som på rak arm talar emot att man tar bort separat skytt är:
- Färre ögon i terrängen
- Vagnschef kommer vid strid vara mer upptagen med att strida än att leda striden och vidarebefordra information uppåt i hierarkin
- En man färre som kan hjälpa till med underhåll och andra sysslor. I praktiken kommer föraren få överta mycket av t.ex vapenvård eftersom vagnschefen kanske måste sitta med i briefings mm.
Men å andra sidan finns där en del fördelar också, och faktorer som kanske kan kompensera ovanstående.
- Teknikutveckling med optiska sensorer mm ger medföljande trupp bättre omvärldsuppfattning, och detta kan kanske rent av göra att vagnens omvärldsuppfattning blir bättre än hos tidigare generationer av stridsfordon, trots avsaknaden av en besättningsmedlem.
- Ny teknik är mindre underhållskrävande, varför underhållsbördorna på besättningen är betydligt mindre.
- Tekniken med elektrooptiska sikten, gyrostabilisering, ledningsstödssystem med GPS och elektroniska kartor gör att ledning och strid underlättas så att den bördan nu kan bäras av en enda gubbe, istället för två man. Att veta var man är är inte svårare än att man kollar på skärmen, till skillnad från tidigare, då man var tvungen att ha koll på kartan och omgivande landmärken.
Det kan rent av vara så att vagnschefens arbete underlättas av att denna har tillgång till den stabiliserade spaningsplattform som vapensiktet utgör, och med ett laser AI i siktet kan VC snabbt göra exakta målangivelser för understödjande system.
- En besättningsman mindre innebär att man antingen kan klämma in mer last eller göra fordonet mindre. gör man fordonet mindre är det svårare att träffa, snabbare och smidigare. Man kan också kompensera den mindre storleken genom att hänga på mer pansar med bibehållen vikt (relativt det större fordonet).
Det blir också en man mindre att utbilda, anställa och utfodra.
Ni som har riktig erfarenhet från Afghanistan, Liberia, Bosnien etc får gärna kommentera. Eftersom jag inte tjänstgjort på pansarskytte har jag en ganska vag uppfattning om vad en vagnschef och en skytt egentligen gör, för utom det uppenbara, chefar och skjuter...
/E