Jump to content

- - - - -

Fregatten VISBY

9 replies to this topic

#1 Perman

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 763 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Kolmården
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Tuesday 04 August 2009, kl 12:17

wikipedia.org: HMS Visby (J 11)

Enligt wikipedia så användes fregatten VISBY som mål för skjutning med RBS 15, efter att hon tagits ur tjänst den 1 juli 1982. Finns det någon bild- eller filmdokumentation av detta? Är det möjligen den kända sekvensen när fartyget knäcks på mitten av träffen från en RBS 15, eller var det då fråga om en utrangerad amerikansk jagare av Sherman klassen?

För övrigt så kan man bara konstatera att flottans tre mest kapabla ubåtsjaktfartyg alla togs ur tjänst inom loppet av några månader 1982. Fregatterna VISBY och SUNDSVALL 1 juli samt jagaren HALLAND 1 oktober (den senare mitt under pågående ubåtsjakt på Hårsfjärden).

/Per
--
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.

Bernt Eriksson

#2 Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 5,610 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Tuesday 04 August 2009, kl 12:26

View PostPerman, on Aug 4 2009, 13:17, said:

wikipedia.org: HMS Visby (J 11)

Enligt wikipedia så användes fregatten VISBY som mål för skjutning med RBS 15, efter att hon tagits ur tjänst den 1 juli 1982. Finns det någon bild- eller filmdokumentation av detta? Är det möjligen den kända sekvensen när fartyget knäcks på mitten av träffen från en RBS 15, eller var det då fråga om en utrangerad amerikansk jagare av Sherman klassen?

Wikipediaartikeln du länkar till anger ju att fartyget sedemera såldes för skrotning, vilket knappast lär ha gått att göra om hon legat i två delar på havsbottnen.

Vad jag har hört, men det får du nog få bekräftat någonstans, så ska det ha varit en utrangerad norsk jagare (antagligen amerikansk från början?) som man sänkte med roboten, och man ska tydligen haft som avsikt att först skjuta robot och sedan sänka fartyget med en norsk torped, dvs man skulle slå två flugor i en smäll, eller i detta fallet, slå en flyga med två smällar.. men torpedskottet fick skjutas (no pun intended) på framtiden eftersom målet försvann.

/E

#3 2Peter2

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 88 posts
  • Placering:Hemma
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Frisedel

Posted Tuesday 04 August 2009, kl 14:32

Jag har några bilder av Visby jag hittade på en loppmarknad som jag kan posta om det finns intresse? Bilderna är väl från mitten av 60-talet början av 70-talet skulle jag tro

Edited by 2Peter2, Tuesday 04 August 2009, kl 14:37.

En stekt sill kan vara farlig på sitt sätt

#4 Maverick

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,396 posts
  • Placering:Västkusten
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Anonymt

Posted Tuesday 04 August 2009, kl 15:07

View PostErik_G, on Aug 4 2009, 12:26, said:

Vad jag har hört, men det får du nog få bekräftat någonstans, så ska det ha varit en utrangerad norsk jagare (antagligen amerikansk från början?) som man sänkte med roboten, och man ska tydligen haft som avsikt att först skjuta robot och sedan sänka fartyget med en norsk torped, dvs man skulle slå två flugor i en smäll, eller i detta fallet, slå en flyga med två smällar.. men torpedskottet fick skjutas (no pun intended) på framtiden eftersom målet försvann.

/E

Du råkar inte ha info om vart denna sänktes???
Det var bättre för!!!

#5 Kryptörn

Korpral

• Nivå 8
  • 303 posts
  • Placering:A convent school, outside Heidelberg
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Tuesday 04 August 2009, kl 15:48

View PostPerman, on Aug 4 2009, 13:17, said:

Är det möjligen den kända sekvensen när fartyget knäcks på mitten av träffen från en RBS 15, eller var det då fråga om en utrangerad amerikansk jagare av Sherman klassen?
Var inte det f.d. USS Mullinnix som avbildas på den "kända sekvensen"? (Att det verkligen var en verkansdel från rb 15 involverad i den där sänkningen är för övrigt långt ifrån bekräftat... men jag håller med om att det är ett ihållande rykte.)
"Security" isn't a dirty word, Blackadder. "Crevice" is a dirty word, but "security" isn't.

#6 Perman

• Nivå 7
  • 763 posts

Posted Tuesday 04 August 2009, kl 18:57

View Post2Peter2, on Aug 4 2009, 15:32, said:

Jag har några bilder av Visby jag hittade på en loppmarknad som jag kan posta om det finns intresse? Bilderna är väl från mitten av 60-talet början av 70-talet skulle jag tro

Du får mycket gärna posta dessa bilder. Jag upphör aldrig att fascineras av dessa två unika fartyg som genomgick så många olika ombyggnader och som var i tjänst så länge. Om någon har närmare info och bilder på dessa ombyggnader så vore det väldigt intressant. Var skedde t ex den sista ombyggnaden av Visby och Sundsvall, dvs. när de blev riktiga fregatter? (f ö flottans enda i modern tid)

Har f ö också ändrat på wikipedia ang. fregatten Sundsvall. Det stod att hon rammades av ett sovjetiskt trängfartyg 1968, men så vitt jag vet så var det en ubåtsjagare av Kronstadtklassen. Med all sannolikhet var det fråga om den s.k. "vaktposten" som alltid fanns i närheten av inloppen till Östersjön under kalla kriget.

/Per

Edited by Perman, Tuesday 04 August 2009, kl 19:02.

--
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.

Bernt Eriksson

#7 2Peter2

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 88 posts

Posted Wednesday 05 August 2009, kl 21:31

Se om detta funkar nu då
Köpte detta album av en släkting som låg på Visby

F11 Visby
Posted Image

Förtöjd någonstans i skärgården under övning
Posted Image

Flottbesök i Holland med sin syster F12 Sundsvall
Posted Image

Övning till havs, bilden är tagen från aktern på J19 Småland
Posted Image

F11 och F12 förtöjda
Posted Image

Ytterligare ett flottbesök i Holland
Posted Image

J12 Småland glider förbi under övning
Posted Image

T125 Vega någonstans ute på Östersjön
Posted Image

Ytterligare ett flottbesök på plats okänd
Posted Image

HKP1 under aktion akter om F11 Visby
Posted Image

#8 2Peter2

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 88 posts

Posted Wednesday 05 August 2009, kl 21:32

HKP2 ståendes på F11 Visbys platta
Posted Image

Min släkting framför sitt torn
Posted Image

Tornet igen
Posted Image

Andra tornet, notera HKP2 ståendes på plattan
Posted Image

Sjunkbomber släppta
Posted Image

Högbåtsman? Under samtal med två besättningsmedlemmar
Posted Image

En underbar bild på några ur besättningen
Posted Image

Har för mej att detta var kaptenen ombord (Mannen till Vänster)
Posted Image

Det var alla bilder jag hade att bjuda på. Jag hoppas ni gillar dom!

#9 Perman

• Nivå 7
  • 763 posts

Posted Wednesday 05 August 2009, kl 22:25

View Post2Peter2, on Aug 5 2009, 22:31, said:

Se om detta funkar nu då
Köpte detta album av en släkting som låg på Visby

Förtöjd någonstans i skärgården under övning

Väggön i Gryts skärgård kanske?

View Post2Peter2, on Aug 5 2009, 22:31, said:

Övning till havs, bilden är tagen från aktern på J19 Småland

Luftvärnsövning ser det ut som. Gångegenskaperna i grov sjö förbättrades förmodligen när man bytte till den mindre och lättare 57 mm pjäsen på backen. Tänka sig att dessa smäckra fartyg gjorde 28 knop med en panna, och dom hade två! :D

Härliga bilder!

/Per

Edited by Perman, Wednesday 05 August 2009, kl 23:03.

--

Bernt Eriksson

#10 Skeppsnr 41

Menig

• Nivå 9
  • 21 posts
  • Placering:Linköping
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Friday 07 August 2009, kl 00:42

När jag gjorde min tjänstgöring ombord HMS Mode 1982-83, Nya Varvet Göteborg, så låg både HMS Visby & HMS Sundswall kvar som spärrfartyg, väl förankrade mitt i Nya Varvets hamnbassäng. Mig veterligen så gick bägge fartygen i materialberedskap långt dessförinnan!

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users