Jump to content

- - - - -

Taxibåtar från Karlskronavarvet

7 replies to this topic

#1 Pny

Prao

• Nivå 10
  • 4 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Anonymt

Posted Sunday 14 June 2009, kl 11:15

Det finns ett antal taxibåtar i plast som enligt uppgift är byggda runt 1970 på Karlskronavarvet för Kustartilleriet. Är det någon här som känner till dessa båtar och vet något om dem?

Från början byggdes dessa båtar av Österskärs Båtvarv i Åkersberga men Karlskronavarvet köpte formarna och fortsatte tillverkningen. Liknande båtar förekommer även hos Sjöfartsverket som lotsbåtar och sjömätningsbåtar.

Ett exempel:

Posted Image
Tranholmen II i Stocksund, Danderyd 2006-12-05. Ska ha tillhört KA4. Byggd 1975.

Har även hittat fler:
* Taxibåten Stina Sjöskum, Rindö Sjötaxi, Vaxholm. Byggd 1966
* Taxibåten Sjöjungfrun, Tomas Johansson, Arkösund. Byggd 1970
* Taxibåten Ceasar, Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co, Sthlm. Byggd 1970
* Taxibåten Lotten, Kymendövarvet, Kymmendö. Okänt byggår (Ska ha köpts från Ostkustens Marinkommando 1993)

/Patrik
Skärgårdsbåtar.se

Edited by Pny, Sunday 14 June 2009, kl 11:17.

#2 Björn

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 94 posts
  • Kön:Man
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Thursday 18 June 2009, kl 00:20

Den här typen av båtar var ganska vanlig i Flottan under namnet "Biscaya" och användes mest för persontransporter. Jag vill minnas att det fanns åtminstone ett 10-tal på Muskö som användes för personaltransporter till bl.a. Berga och Gålöbasen. Har inte sett någon på ett par år så jag antar att de sålts ut. Det har funnits lite olika varianter som bygger på samma skrov men där överbyggnaden skiljde sig.
"NÄST PÅ GUD HÄNGER RIKSENS VÄLFÄRD PÅ DESS FLOTTA - ATT BYGGA SMÅ SKEPP MEDFÖR BLOTT UNGSKOGENS FÖRDÄRV!" ( Gustaf II Adolf )

#3 Pny

Prao

• Nivå 10
  • 4 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 18 June 2009, kl 16:01

Hej Björn

Tack för ditt svar.
Kommer du (eller någon annan) ihåg om båtarna hade några namn eller nummer ur någon speciell nummerserie?

/Patrik

#4 kotik

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 40 posts

Posted Sunday 06 September 2009, kl 18:05

Jag kan ha fel men jag tror det fanns en sådan båt när jag kom till ekipagkompaniet i karlskrona hösten 2000, dock så lades den i mjölpåse bara någon vecka efter att jag kommit dit. Den gick mellan kungsholmen och tjurkö men verksamheten på kungsholmen lades ner när jag var där (bara för att återuppstå precis när jag skulle mucka, typ 1 vecka innan)

Edited by kotik, Sunday 06 September 2009, kl 18:05.

#5 Kondensator

Menig

• Nivå 9
  • 11 posts
  • Placering:Västkusten
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Monday 07 September 2009, kl 18:32

View PostPny, on Jun 18 2009, 17:01, said:

Kommer du (eller någon annan) ihåg om båtarna hade några namn eller nummer ur någon speciell nummerserie?

/Patrik

Ingen nummerserie som jag minns, men en båt fanns ombord HMS Carlskrona i slutet av 80 talet och säkert även senare.
Tror oxå de flesta båtarna är sålda i likhet med flera andra skrov som tillhört vår ständigt minskade flotta
Biscaya till salu

#6 Björn

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 94 posts

Posted Tuesday 08 September 2009, kl 20:29

View PostKondensator, on Sep 7 2009, 19:32, said:

/Patrik

Ingen nummerserie som jag minns, men en båt fanns ombord HMS Carlskrona i slutet av 80 talet och säkert även senare.
Tror oxå de flesta båtarna är sålda i likhet med flera andra skrov som tillhört vår ständigt minskade flotta
Biscaya till salu

Carlskronas båt var av en annan och större modell från Storebro, däremot hade både Älvsborg och Visborg varsin. Visborgs båtar byttes senare ut mot andra typer och Älvsborgs tror jag följde med i köpet när hon såldes. Jag körde både Älvsborgs Biscaya och "sjöbuss" mellan Berga och Muskö flera gånger eftersom sjövägen var smidigast att transportera materiel till och från förrådet. De var varken särskilt snabba eller bekväma och bullrade rejält inombords.
"NÄST PÅ GUD HÄNGER RIKSENS VÄLFÄRD PÅ DESS FLOTTA - ATT BYGGA SMÅ SKEPP MEDFÖR BLOTT UNGSKOGENS FÖRDÄRV!" ( Gustaf II Adolf )

#7 Kondensator

Menig

• Nivå 9
  • 11 posts
  • Placering:Västkusten
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Thursday 10 September 2009, kl 20:13

View PostBjörn, on Sep 8 2009, 21:29, said:

View PostKondensator, on Sep 7 2009, 19:32, said:

/Patrik

Biscaya till salu

Carlskronas båt var av en annan och större modell från Storebro, däremot hade både Älvsborg och Visborg varsin. Visborgs båtar byttes senare ut mot andra typer och Älvsborgs tror jag följde med i köpet när hon såldes. Jag körde både Älvsborgs Biscaya och "sjöbuss" mellan Berga och Muskö flera gånger eftersom sjövägen var smidigast att transportera materiel till och från förrådet. De var varken särskilt snabba eller bekväma och bullrade rejält inombords.

Var för snabb,minnet börjar bli dåligt... såg på gamla korten och håller helt med om det var en Storebro

#8 PB-eldlete

Menig

• Nivå 9
  • 13 posts
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Tuesday 15 September 2009, kl 22:48

Mmmm håller med, bullriga, inte speciellt snabba, jag har för mig att motorerna på båtarna på Älvsborg var aningen strypta.

Jag och några skeppskamrater som utbildades till båtbesättningar tränade tilläggning på Vitsgarn sommaren 1982, under övningsuppehållet. Anledningen till val av plats var ju uppenbar......lottakåren hade utbildning där ute under sommaren :-P

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users