Jump to content

- - - - -

Utländska örlogsfartyg i Karlskrona

16 replies to this topic

#1 Jomini

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 56 posts
  • Kön:Man
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Thursday 04 June 2009, kl 16:30

För de intresserade kan jag rekommendera en tur ner till pottis (Karlskrona) under denna helgen. Där kommer det ligga runt 40 örlogsfartyg. När jag körde förbi innan idag (torsdag) hade de första redan börjat rulla in.

Stan kommer antagligen att krylla av sjömän.

#2 Dizzy_keys

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 838 posts
  • Placering:Fo 44

Posted Thursday 04 June 2009, kl 18:51

cirka 2700 utländska sjömän

Edited by Dizzy_keys, Thursday 04 June 2009, kl 18:51.

– Den som inte har putsade skor är en slarver, säger förre arméchefen Åke Sagrén.
Aftonbladet Mode, Onsdag 15 MARS 2000

#3 Pal

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 869 posts
  • Placering:Sverige
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 04 June 2009, kl 18:59

Kan någon vara vänlig att ge detaljer. Vad är det för fartyg, vilken nationalitet, typ varför? För den på plats, bilder skulle uppskattas.

#4 Hotel Charlie One

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,237 posts
  • Placering:Dry feet
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Thursday 04 June 2009, kl 19:13

View PostPal, on Jun 4 2009, 18:59, said:

Kan någon vara vänlig att ge detaljer. Vad är det för fartyg, vilken nationalitet, typ varför? För den på plats, bilder skulle uppskattas.

Här har du ett fullödigt reportage från Marinbasen på mil.se... NOT!

http://mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforb...ill-Karlskrona/
Det är yak på bilden.

#5 Rokare

"Någon"

• BlåGul ·²
  • 1,903 posts
  • Placering:Göteborg
  • GU:Kustartilleriet

Posted Thursday 04 June 2009, kl 19:53

View PostJomini, on Jun 4 2009, 16:30, said:

Stan kommer antagligen att krylla av sjömän.

Och eventuellt någon lokal dam... :blink:
@Conspiracy theorists: The truth is out there

Hence, why bring CIA, Aliens, Zion, 911, chemtrails, Jews, Anal probing, even more f***king chemtrails, free masons and not so free masons into the equation?

"Du är inte off topic, Du är off reason." Garvarn på Vof.se

#6 Lyckborg

Menig

• Nivå 9
  • 15 posts
  • Placering:Vaggeryd
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 04 June 2009, kl 20:36

Har tyvärr inte tid att åke ner själv, skulle uppskatta om någon som har möjlighet lägger upp lite bilder. :blink:
"Vadå jaga u-båt, det fanns ju inga!"

- Öhh nähä, men vem f-n är det som har skrivit U137 på den största j-vla mink jag har sett!

#7 lhenning

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 77 posts
  • Placering:Skåne
  • GU:Ungdom inom FM

Posted Saturday 06 June 2009, kl 17:09

Hej!

Finns några bilder från den lokala tidningen, tyvärr mycket bilder på USS Mount Withneys FC, hade önskat mer fartygsbilder. ;-)
Länk till bildspel

#8 Lyckborg

Menig

• Nivå 9
  • 15 posts

Posted Saturday 06 June 2009, kl 18:05

View Postlhenning, on Jun 6 2009, 18:09, said:

Hej!

Finns några bilder från den lokala tidningen, tyvärr mycket bilder på USS Mount Withneys FC, hade önskat mer fartygsbilder. ;-)
Länk till bildspel

Alltid lite att börja med, ni Karlskrona-bor, fram med kameran och ut i hamnen och fota.

- Öhh nähä, men vem f-n är det som har skrivit U137 på den största j-vla mink jag har sett!

#9 23:e komp.

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,871 posts
  • Placering:Southern part of Sweden
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Monday 08 June 2009, kl 22:46

View PostLyckborg, on Jun 6 2009, 19:05, said:

View Postlhenning, on Jun 6 2009, 18:09, said:

Hej!

Finns några bilder från den lokala tidningen, tyvärr mycket bilder på USS Mount Withneys FC, hade önskat mer fartygsbilder. :)
Länk till bildspel

Alltid lite att börja med, ni Karlskrona-bor, fram med kameran och ut i hamnen och fota.
Om inte till familjealbumet.....så komplettera gärna med bilder på den här sidan. Just nu ligger Belos och Pelikanen och några andra i Hanöbukten.
http://www.marinetraffic.com/ais/

#10 Spook

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 173 posts
  • GU:SkyddC

Posted Saturday 13 June 2009, kl 14:23

Någon som vet när övningen slutar? Eller rättare sagt när de beräknas passera sundet vid Helsingborg så jag kan fota.. vore också kul att få en titt på HMS Illustrious. http://www.mil.se/sv/Forsvarsmakten/Ovning...ande-flygplats/

#11 Björn

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 94 posts

Posted Sunday 14 June 2009, kl 01:28

View PostSpook, on Jun 13 2009, 15:23, said:

Någon som vet när övningen slutar? Eller rättare sagt när de beräknas passera sundet vid Helsingborg så jag kan fota.. vore också kul att få en titt på HMS Illustrious. http://www.mil.se/sv/Forsvarsmakten/Ovning...ande-flygplats/

Om du inte redan sett det så handlar det om två helt olika övningar. Fartygen i Karlskrona ingår i PFP-övningen Baltops som avslutas i Kiel under midsommarhelgen. Hangarfartyget Illustrious deltar i en flygvapenövnng i Norrland som heter Loyal Arrow. Den avslutas den 16/6 och det bör ta ca 2 -3 dygn ner till sundet om de nu väljer den vägen ut ur Östersjön.
"NÄST PÅ GUD HÄNGER RIKSENS VÄLFÄRD PÅ DESS FLOTTA - ATT BYGGA SMÅ SKEPP MEDFÖR BLOTT UNGSKOGENS FÖRDÄRV!" ( Gustaf II Adolf )

#12 Reckie

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 30 posts
  • GU:Flygvapnet

Posted Sunday 14 June 2009, kl 18:50

Har haft trevligt besök av 3 tyska robotbåtar (Schnellboot av Gepardklass) som ankrat upp i sundet utanför stugan de två senaste kvällarna. Med lite tur lägger det sig närmare ikväll så kan ta lite foton.

#13 Skuggan

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,968 posts
  • GU:Artilleriet
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Sunday 14 June 2009, kl 18:57

View PostBjörn, on Jun 14 2009, 02:28, said:

Om du inte redan sett det så handlar det om två helt olika övningar. Fartygen i Karlskrona ingår i PFP-övningen Baltops som avslutas i Kiel under midsommarhelgen. Hangarfartyget Illustrious deltar i en flygvapenövnng i Norrland som heter Loyal Arrow. Den avslutas den 16/6 och det bör ta ca 2 -3 dygn ner till sundet om de nu väljer den vägen ut ur Östersjön.

och vilken väg menar du annars att ett hangarfartyg skulle ta ut ur Östersjön?
göta kanal? :baskerPa:

#14 lhenning

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 77 posts
  • GU:Ungdom inom FM

Posted Sunday 14 June 2009, kl 19:14

Det finns ju Bälten, men jag är dock skeptiskt till om hon kommer igenom där. :baskerPa:

#15 Kolind

Korpral

• Nivå 8
  • 414 posts
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Sunday 14 June 2009, kl 23:15

View PostSkuggan, on Jun 14 2009, 19:57, said:

View PostBjörn, on Jun 14 2009, 02:28, said:

och vilken väg menar du annars att ett hangarfartyg skulle ta ut ur Östersjön?
göta kanal? :unsure:

Hahaha ursäkta ot men det var nog något av det roligaste jag sett på länge :clap:

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum!

MAD GER STYRKA

#16 Björn

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 94 posts

Posted Sunday 21 June 2009, kl 10:18

Vad skulle vara så roligt med det då? Göta kanal klarar som bekant bara mindre fartyg upp till 30 m längd. Vitahavskanalens djup är bara runt 3-4 m och den är isbelagd största delen av året så den funkar inte heller. Hade det inte varit för att hon är 3,5 meter för bred för Kielkanalen så skulle faktiskt det ha kunnat vara ett alternativ. Så långt vad det gäller kanalpassager till och från Östersjön.

Sedan lång tid tillbaka har större fartyg som exempelvis supertankers som inte kommer igenom Flintrännan eller Drogden varit hänvisade till Stora Bält. HMS Illustrious har ett djupgående på 7.6 m medan Drogden har ett minsta djup på 7,7 m och Flintrännan 7,0 m enligt Sjöfartsverket. Jag har visserligen sett uppgifter om att båda farlederna muddrats till 8,4 m men vet inte hur tillförlitliga de är. En mariginal på mindre än en meter i djup skulle åtminstone få mig att välja en annan farled om jag vore fartygschef.
"NÄST PÅ GUD HÄNGER RIKSENS VÄLFÄRD PÅ DESS FLOTTA - ATT BYGGA SMÅ SKEPP MEDFÖR BLOTT UNGSKOGENS FÖRDÄRV!" ( Gustaf II Adolf )

#17 Lyckborg

Menig

• Nivå 9
  • 15 posts

Posted Sunday 28 June 2009, kl 19:30

Vill se mer bilder, finns det inte någon som känner någon som känner någon som känner en fotograf på t ex BLT????

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users