Hmmm... Om du försökt ta dig till Gävle via Göta kanal skulle jag tro att du fick en överraskning i Slätbaken...
Skämt åsido - Varken Visborg eller Älvsborg har haft några egentliga motmedelsystem, den kombinerade 57 mm lys- och remsraketpjäsen var inte avsedd för det ändamålet. Lysraketerna var till för att lysa upp omgivningen, antingen för fartygens egen skull eller för att invisa någon annan. Remsraketerna var till för att skapa skenmål på radar för att försvåra en eventuell motståndares stridsledningsarbete. Den pjäs som satt på minfartygen var en standardpjäs som även fanns på bl.a. jagarna, motortorpedbåtarna och Spica-klassen. Så vitt jag vet var Stockholm och Malmö de sista fartygen som fick den installerad, men där togs den bort i samband med moderniseringen.
De enda fartyg vi haft som varit utrustade med riktiga motmedelssystem är Norrköpings-, Stockholms- och Göteborgsklasserna. Norrköping och Stockholm hade ett system som hette PQ-844 och byggdes av SAAB medan Göteborg fick ett mer omfattande system som var integrerat i SESYM. Alla fartygen hade samma typ av remskastare för avhakning, de äldre hade fasta kastare monterade på däck medan Göteborg fick en vridbar på "kastardäcket" precis framför styrhytten. Där fanns även två andra typer, en fast kastare på signalbryggan och en ny typ av 57 mm-raketpjäs på sidan av kanonerna som även fanns på Stockholm.
Ammunitionen för avhakning blev till slut inte tillräcklig när fartygen blev större och målarean ökade, utan alla fartygen har numera fått samma MASS som anskaffats till Visbysystemet. Jag har sett på nytagna bilder av korvetterna att även raketpjäserna på kanonerna har tagits bort, så jag tror knappast vi har några 57 mm raketer kvar ombord längre.
"NÄST PÅ GUD HÄNGER RIKSENS VÄLFÄRD PÅ DESS FLOTTA - ATT BYGGA SMÅ SKEPP MEDFÖR BLOTT UNGSKOGENS FÖRDÄRV!" ( Gustaf II Adolf )