Jump to content

HMS Visborg


Perman

Recommended Posts

Tog några bilder under marindagen i Stockholm idag när 4. sjöstridsflottiljen besökte staden. Tyvärr så var ju inte vädret det allra bästa så bilderna blev väl så där. Här ett par bilder på HMS Visborg. Hon har uppenbarligen fått en ny eldledningsradar på bryggtaket, och den verkar komma från patrullbåtarna (precis som Kosterklassens). Nån som vet när hon fick denna? Den aktra pjäsen verkar ha kvar sitt gamla tv-sikte dock.

 

Roligt att det händer saker även med flottans äldre fartyg. Tyvärr är väl risken stor att Visborg kommer att utrangeras inom den närmaste framtiden. Vem vet, hon kanske slutar sina dar i den chilenska flottan precis som sin syster.

 

p5231061reduced.jpg

 

p5231072reduced.jpg

 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Arte 726:an på Visborg kommer inte från patrullbåtarna utan snarare från jagarna (Halland/Småland) och har suttit ombord bra många år (sen början på 90-talet?). Arte 726A satt på patrullisarna med ballistikräknare för pjäs 57/71. Arte 726B och C sitterpå Carlskrona och finns bara i vardera ett exemplar. Arte 726D var avsedda för Hlalland och Småland. Smålands anläggning kom aldrig ombord utan satt om jag inte helt missminner mig på ön Stabbo som övningsanläggning. D versionen hade flera ballistiker för jagarnas olika pjäser. 726E sitter på Stockholm/Malmö och hade ursprungligen två sikten (ett optiskt för aktra kanon) men numera enbart ett då pjäs 2 försvann vid moden. Slutligen så har de 726A anläggningar som överförts till Koster (och tillförts ny ballistik för 40:an) döpts om till "F". Det är således Arte726D som sitter på Visborg!

Link to comment
Share on other sites

Arte 726:an på Visborg kommer inte från patrullbåtarna utan snarare från jagarna (Halland/Småland) och har suttit ombord bra många år (sen början på 90-talet?). Arte 726A satt på patrullisarna med ballistikräknare för pjäs 57/71. Arte 726B och C sitterpå Carlskrona och finns bara i vardera ett exemplar. Arte 726D var avsedda för Hlalland och Småland. Smålands anläggning kom aldrig ombord utan satt om jag inte helt missminner mig på ön Stabbo som övningsanläggning. D versionen hade flera ballistiker för jagarnas olika pjäser. 726E sitter på Stockholm/Malmö och hade ursprungligen två sikten (ett optiskt för aktra kanon) men numera enbart ett då pjäs 2 försvann vid moden. Slutligen så har de 726A anläggningar som överförts till Koster (och tillförts ny ballistik för 40:an) döpts om till "F". Det är således Arte726D som sitter på Visborg!

 

Tack för infon! Tänk vad fel man kan ha. När jag kollade upp mina gamla Combat Fleets så visade det sig mycket riktigt att på en bild från aug -85 så har Visborg fortfarande den gamla holländska HSA M 22 radarn som ser ut som en boll, men på en bild från april -89 så verkar hon ha det nya siktet. Så bytet måste alltså ha skett redan i slutet av 80-talet! :surprise:

 

Inte nog med detta. Även systerfartyget HMS Älsborg verkar ha hunnit fått det nya siktet innan hon såldes till Chile 1996, i varje fall om man får tro wikipedia.

 

wikipedia.org: HMS Älvsborg

 

A port beam view of the Swedish navy minelayer ALVSBORG (M-02) during exercise BALTOPS '93.

800pxhmslvborgm021.jpg

 

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Arte 726:an på Visborg kommer inte från patrullbåtarna utan snarare från jagarna (Halland/Småland) och har suttit ombord bra många år (sen början på 90-talet?). Arte 726A satt på patrullisarna med ballistikräknare för pjäs 57/71. Arte 726B och C sitterpå Carlskrona och finns bara i vardera ett exemplar. Arte 726D var avsedda för Hlalland och Småland. Smålands anläggning kom aldrig ombord utan satt om jag inte helt missminner mig på ön Stabbo som övningsanläggning. D versionen hade flera ballistiker för jagarnas olika pjäser. 726E sitter på Stockholm/Malmö och hade ursprungligen två sikten (ett optiskt för aktra kanon) men numera enbart ett då pjäs 2 försvann vid moden. Slutligen så har de 726A anläggningar som överförts till Koster (och tillförts ny ballistik för 40:an) döpts om till "F". Det är således Arte726D som sitter på Visborg!

 

I Marinkalendern från 1992 finns en bild av Visborg som enligt uppgift är tagen 1989. På den saknar hon radomen tll Arte-62 men bilden är för otydlig för att man ska kunna se om det nya siktet kommit på plats. I samma kalender finns en bild av Älvsborg med radomen kvar men Örlogsboken från samma år visar henne i kamouflagemålning och med Arte-726 installerad så troligen skedde modifieringen runt 1988-89 vilket stämmer hyfsat med min minnesbild. Som kuriosa kan nämnas att dåvarande Telestridsskolan i byggnad "Heimdal" på Berga hade en Arte-62 på taket som avinstallerades samtidigt. Vi var några som smidde långtgående planer om att behålla undre delen av radomen på sitt fundament och bygga om den till en bubbelpool där man kunde sitta i solen och njuta av utsikten. Det kanske var tur att det aldrig blev allvar med tanke på vad pressen kunde ha gjort av det, men idén var ganska kul i alla fall.

 

Stabbos anläggning lär ha varit en specialvariant, Smålands hamnade istället som utbildningsanläggning på Berga Örlogsskolor. Siktet och eldledningen monterades inomhus i byggnaden "Tirfing" med ett stort panoramafönster och vidunderlig utsikt över Hårsfjärden. Spaningsradarn PS-726 monterades på en mast i anslutning till byggnaden med elektroniken i en liten byggnad i mastfoten. I samband med att Älvsborg och Visborg fick sina gamla Arte-62 utbytta mot Arte-726, togs anläggningen bort och ersattes med den som då fanns på Stabbo för att fartygen skulle få anläggningar av samma modell. I samband med detta gjordes vissa mindre modifieringar av det udda systemet men jag känner inte riktigt till vilka. Vid nedläggningen av Örlogsskolorna avinstallerades systemet och skickades till Karlskrona, så det finns fortfarande kvar.

 

När Älvsborg såldes till Chile 1997 behölls installationerna ombord, så en av de gamla jagaranläggningarna åker numera omkring i Stilla Havet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Arte 726:an på Visborg kommer inte från patrullbåtarna utan snarare från jagarna (Halland/Småland) och har suttit ombord bra många år (sen början på 90-talet?). Arte 726A satt på patrullisarna med ballistikräknare för pjäs 57/71. Arte 726B och C sitterpå Carlskrona och finns bara i vardera ett exemplar. Arte 726D var avsedda för Hlalland och Småland. Smålands anläggning kom aldrig ombord utan satt om jag inte helt missminner mig på ön Stabbo som övningsanläggning. D versionen hade flera ballistiker för jagarnas olika pjäser. 726E sitter på Stockholm/Malmö och hade ursprungligen två sikten (ett optiskt för aktra kanon) men numera enbart ett då pjäs 2 försvann vid moden. Slutligen så har de 726A anläggningar som överförts till Koster (och tillförts ny ballistik för 40:an) döpts om till "F". Det är således Arte726D som sitter på Visborg!

 

I Marinkalendern från 1992 finns en bild av Visborg som enligt uppgift är tagen 1989. På den saknar hon radomen tll Arte-62 men bilden är för otydlig för att man ska kunna se om det nya siktet kommit på plats. I samma kalender finns en bild av Älvsborg med radomen kvar men Örlogsboken från samma år visar henne i kamouflagemålning och med Arte-726 installerad så troligen skedde modifieringen runt 1988-89 vilket stämmer hyfsat med min minnesbild. Som kuriosa kan nämnas att dåvarande Telestridsskolan i byggnad "Heimdal" på Berga hade en Arte-62 på taket som avinstallerades samtidigt. Vi var några som smidde långtgående planer om att behålla undre delen av radomen på sitt fundament och bygga om den till en bubbelpool där man kunde sitta i solen och njuta av utsikten. Det kanske var tur att det aldrig blev allvar med tanke på vad pressen kunde ha gjort av det, men idén var ganska kul i alla fall.

 

Stabbos anläggning lär ha varit en specialvariant, Smålands hamnade istället som utbildningsanläggning på Berga Örlogsskolor. Siktet och eldledningen monterades inomhus i byggnaden "Tirfing" med ett stort panoramafönster och vidunderlig utsikt över Hårsfjärden. Spaningsradarn PS-726 monterades på en mast i anslutning till byggnaden med elektroniken i en liten byggnad i mastfoten. I samband med att Älvsborg och Visborg fick sina gamla Arte-62 utbytta mot Arte-726, togs anläggningen bort och ersattes med den som då fanns på Stabbo för att fartygen skulle få anläggningar av samma modell. I samband med detta gjordes vissa mindre modifieringar av det udda systemet men jag känner inte riktigt till vilka. Vid nedläggningen av Örlogsskolorna avinstallerades systemet och skickades till Karlskrona, så det finns fortfarande kvar.

 

När Älvsborg såldes till Chile 1997 behölls installationerna ombord, så en av de gamla jagaranläggningarna åker numera omkring i Stilla Havet.

 

 

Borde vara en intressant upplevelse...för magen....att föja med på en tur en blåsig dag på Stilla Havet

Link to comment
Share on other sites

Tog några bilder under marindagen i Stockholm idag när 4. sjöstridsflottiljen besökte staden. Tyvärr så var ju inte vädret det allra bästa så bilderna blev väl så där. Här ett par bilder på HMS Visborg. Hon har uppenbarligen fått en ny eldledningsradar på bryggtaket, och den verkar komma från patrullbåtarna (precis som Kosterklassens). Nån som vet när hon fick denna? Den aktra pjäsen verkar ha kvar sitt gamla tv-sikte dock.

 

Roligt att det händer saker även med flottans äldre fartyg. Tyvärr är väl risken stor att Visborg kommer att utrangeras inom den närmaste framtiden. Vem vet, hon kanske slutar sina dar i den chilenska flottan precis som sin syster.

 

p5231061reduced.jpg

 

p5231072reduced.jpg

 

 

/Per

 

Hej. Om du vill så kan jag fixa lite bättre bilder på henne.

Hon ligger inne i hamn nu så jag kan ta några kort när det är lite bättre väder.

/// Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Tog några bilder under marindagen i Stockholm idag när 4. sjöstridsflottiljen besökte staden. Tyvärr så var ju inte vädret det allra bästa så bilderna blev väl så där. Här ett par bilder på HMS Visborg. Hon har uppenbarligen fått en ny eldledningsradar på bryggtaket, och den verkar komma från patrullbåtarna (precis som Kosterklassens). Nån som vet när hon fick denna? Den aktra pjäsen verkar ha kvar sitt gamla tv-sikte dock.

 

Roligt att det händer saker även med flottans äldre fartyg. Tyvärr är väl risken stor att Visborg kommer att utrangeras inom den närmaste framtiden. Vem vet, hon kanske slutar sina dar i den chilenska flottan precis som sin syster.

 

/Per

 

Hej. Om du vill så kan jag fixa lite bättre bilder på henne.

Hon ligger inne i hamn nu så jag kan ta några kort när det är lite bättre väder.

/// Nilsson

 

Jag är alltid intresserad av färska bilder på flottans fartyg, och jag tror inte jag är ensam att vara det här heller. ;-)

 

Har faktiskt varit ombord flera gånger på Visborg trots att jag inte låg i flottan. En gång när jag var ombord som civilist på studiebesök så fick jag faktiskt påtala utkikens uppmärksamhet på bryggvingen att en robotbåt som närmade sig signalerade med morselampan. B-)

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Jag ser på bilderna att lysraketstället är bottaget på Visborg och ersatt av någon slags antenn...är rems och lysraketer utrangerat?

 

Lysraketerna är borta sedan några år tillbaka. Rems finns kvar dock. I vilken form Vibban har remskastare vågar jag däremot inte uttala mig om. Jag har svårt att tro att de skulle ta bort dem helt iallafall. Kanske de har fått något liknande Göteborgskorvetternas gamla system? (I princip samma som sitter (satt?) på Stridsvagn 122)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hmmm... Om du försökt ta dig till Gävle via Göta kanal skulle jag tro att du fick en överraskning i Slätbaken... :baskerPa:

 

Skämt åsido - Varken Visborg eller Älvsborg har haft några egentliga motmedelsystem, den kombinerade 57 mm lys- och remsraketpjäsen var inte avsedd för det ändamålet. Lysraketerna var till för att lysa upp omgivningen, antingen för fartygens egen skull eller för att invisa någon annan. Remsraketerna var till för att skapa skenmål på radar för att försvåra en eventuell motståndares stridsledningsarbete. Den pjäs som satt på minfartygen var en standardpjäs som även fanns på bl.a. jagarna, motortorpedbåtarna och Spica-klassen. Så vitt jag vet var Stockholm och Malmö de sista fartygen som fick den installerad, men där togs den bort i samband med moderniseringen.

 

De enda fartyg vi haft som varit utrustade med riktiga motmedelssystem är Norrköpings-, Stockholms- och Göteborgsklasserna. Norrköping och Stockholm hade ett system som hette PQ-844 och byggdes av SAAB medan Göteborg fick ett mer omfattande system som var integrerat i SESYM. Alla fartygen hade samma typ av remskastare för avhakning, de äldre hade fasta kastare monterade på däck medan Göteborg fick en vridbar på "kastardäcket" precis framför styrhytten. Där fanns även två andra typer, en fast kastare på signalbryggan och en ny typ av 57 mm-raketpjäs på sidan av kanonerna som även fanns på Stockholm.

 

Ammunitionen för avhakning blev till slut inte tillräcklig när fartygen blev större och målarean ökade, utan alla fartygen har numera fått samma MASS som anskaffats till Visbysystemet. Jag har sett på nytagna bilder av korvetterna att även raketpjäserna på kanonerna har tagits bort, så jag tror knappast vi har några 57 mm raketer kvar ombord längre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

nyteknik.se: Vårproppen: Bantat stridsskepp mot nya helikoptrar

 

Det verkar nu alltså som om det blir HMS Visborg som kommer att ersättas först av stödfartygen, och ersättningsfartyget får anskaffas under perioden 2011 till 2020. Dock så kommer kostnaden för det nya stridstödfartyget att skäras ner från knappa 2 miljarder till drygt 1 miljard.

 

Frågan är om Visborg hinner få de renoverade och moderniserade 40 mm pjäserna som alla andra fartyg i flottan med 40 mm artilleri fått, innan hon ersätts.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Fartyget sägs bli 125 meter långt med ett tonnage på 6 000 ton.

 

Jäklar, blir ett ganska kraftigt fartyg.

Som jämförelse är danska Absalon 137,6 meter långt och har ett "full load dispacement" på 6600 ton.. Det kunde varit större med andra ord. Men svensk "mellanmjölk" som vanligt...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Fartyget sägs bli 125 meter långt med ett tonnage på 6 000 ton.

 

Jäklar, blir ett ganska kraftigt fartyg.

Som jämförelse är danska Absalon 137,6 meter långt och har ett "full load dispacement" på 6600 ton.. Det kunde varit större med andra ord. Men svensk "mellanmjölk" som vanligt...

 

Jag hade gärna sett att vi hade inskaffat ett par Absalon klass fartyg som både kan användas som fregatter och som stödfartyg. Tyvärr så är marininspektören av en annan åsikt och menar att det inte är bra att blanda strids- och stöduppgifter... :navy:

Link to comment
Share on other sites

Men jag läste någonstans att FM får beställa ett stödfartyg inom åren 2011-2020 ett till stödfartyg från 2020 och även ett signalspaningsfartyg, det är de jag menade.

Link to comment
Share on other sites

Men jag läste någonstans att FM får beställa ett stödfartyg inom åren 2011-2020 ett till stödfartyg från 2020 och även ett signalspaningsfartyg, det är de jag menade.

 

Det senaste var väl att stödfartyg inte skulle anskaffas men ett nytt signalspaningsfartyg skulle det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Såg att Visborg var på väg in till Norrköping för ett förmodligen sista besök, och då jag gjorde en googlesökning på henne så kom detta upp:

 

karlskrona.lny.se: Pjäsförbud på HMS Visborg

 

Hur kan detta vara möjligt med ett nyttjandeförbud för pjäserna på ett örlogsfartyg som är i aktiv tjänst? Låter ju nästan som ett skämt.

 

Hon verkar ju ha kvar B-pjäsen i alla fall om man kollar på bilder på henne från prinsessbröllopet i juni. Kanske den pjäsen har blivit underhållen nu i år så att den går att använda?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Japp, hon har fortfarande B-pjäsen kvar. Tycker hon ser ganska skaplig ut för att vara 34 år gammal. ;-)

 

Regnvädret i Norrköping idag gjorde förstås att bilderna vart väl så där. Ett sista besök av den gamla damen.

 

 

053reduced.jpg

 

066reduced.jpg

 

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Sist vi sålde fartyg till Chile så slutade det med att fartyget ifråga var med om att förvandla presidentpalatset till ruiner... Vilket fartyg tror ni det rör sig om?:navy:

 

Även om jag brukar uppskatta att man pekar ut historiens små ironier (till exempel demokratins beständighet i jämförelse med pansarplåtens dito, och att ganska många flyktingar från Chile hamnade i Sverige) är jag inte säker på att en smiley passar i slutet av just det här påståendet.

 

EDIT: för övrigt var den senaste affären försäljningen av HMS Älvsborg, Visborgs systerfartyg.

 

//Ormtunga

Edited by Ormtunga
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...